Mistä muka experttiä saa tohon hintaan?!
Printable View
Jonkun valmiiksi kolhitun testipyörän olisi saanut jostain tuohon hintaan niin sehän on silloin päivän hinta :D
Mä maksoin omastani 2080e, ei paljoa enempää siis. Ajamaton, tehtaan paketissa.
KÖH. Eiköhän tuokin hinta ollut -14 malliselle ihka ehjälle ja uudelle. Lahtelainen kauppa myi taannoin syys alessa kaikkia varasto pyöriä -25% Fatboyta ei ollut vissiin hyllyssä, mut joku onnellinen sai varmaan Suomen halvimman Muklukin. Kyllä niitä tarjouksia vaan on syksyllä, kun uudet mallit painaa päälle.
Viime vkloppuna pääsin ajamaan fattia ja polte hankintaan nyt mahoton.
L-kokosella Fatboylla ajelin, mut tuntu hieman pitkälle. Tämän saanee hoidettua stemmillä ja satulan siirrolla joka oli omaan polvikulmaan nähden pikkasen takana. Tykkään ajaa pikkasen "ahtaalla" rungolla (nykyinen maasturi s-kokoinen Inbred). Kuskilla mittaa 176cm ja inseam 83.
SVHeebo kirjoittelikin aiemmin, että hänen inseam 81 ja satulan korkeus tapissaan. Tämä tekee koon valinnasta hankalan.
Joten kysymykseni kuuluu, kumpaa kokoa suosittelette M vai L?
Ja löytyykö mistään fatboyta perus tai expert mallina ilman monen kuukauden odotusta?
Kiitoksia jo etukäteen.
Itse olen 180cm pitkä ja inseam 83,5-84cm ja ajan M-kokoisella Fatboylla. Kokeilin myös L-kokoa, mutta mielestäni pienempi runko on mukavampi ajaa maastossa. Satulassa on vielä nostovaraa noin 5cm, tosin stemmi saisi olla 1-2cm pidempi. Cormick, itse sain oman Fatboyn parissa päivässä, kun tilasin Signaturelta.
Kovin on yksilöllistä; itsellä mittaa 173cm, pidän pienistä rungoista ja M-koko juuri passeli. Stemmin vaihdoin 50 milliseen ja Command Postissa vielä setbackiä.
S-kokoisella olis pian joutunut pidentään stemmiä, mikä taas ei käy.
Signaturelta itsekkin tilasin, tuli parissa päivässä.
180/83 ja M-koko täälläkin. On passeli. Tulispa 1x10 roinat viikonlopuksi!
Cormick , kävinpä napsaisemassa kuvan satulaputkestani, eli aiemmin kirjoitin satulakorkeuden olevan liki tapissaan minulla, varaa on vielä 2,5cm nostaa. Kuvassa näkyy putken minimimerkki ja vasemmalla putkessa näkyy kuluma kohdassa jossa minulla korkeus on ollut. Sehän on tietty taas makuasia miten korkealla satulaa haluaa pitää.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14...ee3bed2ca8.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14...4a735bc218.jpg
Kyllä noille mitoille L on iso . 180+ senttisille L ja M valinta onkin jo mieltymys juttu.
Tuo alla mainittu kankeus on juuri se suurin haitta, kun akseliväli kasvaa. Sitä ei lyhyellä stemmillä korjata ja paino piste voi mennä liian taakse jyrkkiä ylämäkiä ajatellen.
Ajoin toissa maanantaina reilut 120km L-kokoisella Fatboylla, se oli minulle ainakin liian iso. Lähinnä huomasin kankeutena kun polku muuttui pienemmäksi, samaten kallioiden kiipeilyssä.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14...d36a37469a.jpg
Kiva nähdä noita vihreitäkin välillä. Ovat melkein harvinaisuuksia.
Kiitoksia vastanneille. M-kokoa siis metästämään.
svheebo, sori kirjoistusvirhe "liki tapissaan" oli muuttunut muotoon "tapissa", pahoitteluni.
Esittelykappale, perusmallin ovh:sta muutamia satasia pois. Ja tuo "olive drab"-sävy ( tai sen poistuminen) nosti hankkimispaineita.
Tänään kerkesin tehdä uuden lenkin. 13km asfaltti/linnoituksen muurin huippu/hiekkatie-siirtymä luontopoluille. Luontopolku 5km kivikkoa, juurakkoa, korkeaa pitkospuuta ( suot vierellä oli kuivina, muuten olisin polkenut siellä ;) ). Taas vahvistui, että läskillä saa tasaisella tekemisellä paikattua tekniikan puutteita. Siirtymällä muistaakseni 0,7bar, kivikkosessiossa 0,5bar.
Kivikossakin tuntuisi olevan varaa paineen laskuun. Polkija 91kg. Hain tänään Motonetin digi-ilmanpainemittarin, saa nähdä kuinka pitkään jaksaa/tarvii kuljettaa mukana.
Pelkkää hyvää sanottavaa läskipojasta!
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.n...f9ac0855f2a34c
Tänään ajoin ekakerran märillä levyillä. Siis jarrutin.
Noi alkuperäiset laikat menee vaihtoon heti, prkl mitkä kirkujat...XT:n/Saintin 180mm laikkaa saa tarjota...
Eikös palatkin vaikuta siihen kiljumiseen?
En väitä vastaan. Kunhan saat vaihdettua niin kerrohan auttoiko ja mitä kustansi. Märkinä jarrut tosiaan saavat bussikuskitkin kateellisiksi :D
Tänään tuli haettua Tampereelta heräteostoksena Fatboy Expert. Lopullista hintaa en vielä tiedä, kun peltipoliisin nappaama lisälasku tulee myöhemmin postissa.
Pienen testilenkin heitin myyjäliikkeen pihassa farkut jalassa, ja olipahan härskin tuntuista (ekä läskikokemus). Saa nähdä jos tuota alkaisi sitten jossain vaiheessa keventelemään.
^^kiljuu ne kuitenkin prkl. Taakse vaihdoin xt:n levyn, kyllä sekin näemmä huutaa. Ei tosin ollenkaan niin pahasti eikä niin pitkään kuin orkkislevy.
Taitaa muisti pätkiä; jospa ne oli Saintin jarrut ja palat jotka ei vingu...
Nyt sitten ehdotuksia hiljaisista paloista SLX:n jarruihin, noillahan säikyttää kaikki viattomat luontokappaleet.
Nyt on eka lenkki heitetty Fatboylla, ja olihan se erilaista..Kevyesti kiipeää ja pito on uskomaton. Oli kyllä outoa ajaa ilman lukkoja pitkästä aikaa.
Paineiden kanssa oli pientä säätöä: spessun pumppu näytti 0,5 bar, mutta renkaat tuntuivat kivikovilta ja töyssyt hakkasivat käsille, mutta homma helpottui kun laskin paineita ronskisti, silleen että rengasta painamalla se tuntui selvästi löysältä.
Ketjut hakkaavat aika reilusti pienemmällä eturieskalla.
Mutta kaiken kaikkiaan kolmen täpärivuoden jälkeen virkistävä kokemus. Noita grippareita en osaa kyllä käyttää.
Milläs tapaa fättäri ihmiset on tuon hämärien kelien valaistuksen hoitaneet? Experttiin ei ilm. ole hyvä kiinnitellä sarviin mitään ylimääräistä..
Miksei siihen voisi kiinnittää esim. valoja?
^^Miksi ei? Kyllä mulla siinä valo on kiinni. Ja lisänä tuikku myös kypärässä.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...2019.32.04.jpg
Taisi selvitä tämäkin vinkumysteeri; entinen etulaikka oli RT86(XT-Saint) ja se ei vinkunut, nyt taakse laitettu on RT76(SLX-XT). RT86 on kerroksittainen laikka rakenteeltaan. RT76 ihan normaali. Kerrosrakenne vähentää ilmeisesti vinguntaa aika kivasti.
Ulkonäöllisesti laikat on kovinkin samannäköisiä.
Kuulemma tuo hiilikuituhaarukka ei oikein tykkää, että siihen kiinnitellään mitään. En tunne asiaa sen tarkemmin. Tankolaukkua joskus kysyin liikkeessä, mutta meinasivat ettei hiilikuituun kannata kiinnitellä mitään.
Tankoonhan sinä sen valon kiinnität etkä haarukkaan. Ohjaustanko näyttää ainakin netin mukaan olevan Expertissä alumiinia (eikä haittaa vaikka olisi hiilikuituakin). Jos ja kun hiilarihaarukka kestää metsässä rytyyttämistä 90 kg kuski pyörän päällä, ei se varmasti pane pahakseen, jos tankoon pistää 150 grammaa painavan lampun.
Halvimpia malleja lukuun ottamatta esim. liki kaikissa maantiepyörissä ja cyclokrossareissa on hiilikuituhaarukat ja valoja noissakin pyörissä näkee. Ole huoleti!
^^Olispa mielenkiintoista kuulla perustelut tuolle. :D
^Hiilaritangossa se munkin lamppu on kiinni.
Onkohan tässä joku asiantunteva "myyntihenkilö" ajatellut ihan reikien poraamista kiinnitykseen... :D
Tuo saattaa olla se (ainoa) järkevä selitys moiseen mielipiteeseen.
"Gripparit vaihdoin samantien pois. Kelvottomat kapineet." Minä taas puolestani pidän noista grippareista kovastikin, osaan silti ajaa myös "normi vaihdevalitsimilla" :)
Eka pyörä, jossa on gripparit. Aika nopeasti noihin on tottunut, vaikka olenkin aina vannonut triggereiden nimeen. Talvella[emoji300]️ on mukava ajella tumput kädessä [emoji111]️
Sent from my iPad using Tapatalk
Suurin kompastukivi grippareissa mulle on vaihtaminen tukalassa paikassa(esim. tekninen ylämäki), käden siirtäminen vaihtajalle tangon optimipaikasta kriittisellä heltkellä...seuraukset tiedetään.
Tumput kädessä en aja muutenkaan koskaan. Hyvillä sormikkailla pärjää joka kelissä.
Ja omalla vajavaisella motoriikalla yhtäaikaa vaihtaminen ja jarruttaminen grippareilla on osoittautunut myös hankalaksi.
Toiminta on takavaihtajan osalta omaan makuun myös liian "sivistynyttä".
Mutta varmasti hyvä ja toimiva ratkaisu niille, jotka noiden kanssa pääsevät sinuiksi. :)
Musta ei tullu niiden kaveria.
Aivan. En ole tuon hiilikuidun kanssa törmännyt aiemmin, joten hyvä tietää.
Mulla on tuota vaellus taustaa ja yön-yli reissuhan tuolla pyörällä on jossain välissä tehtävä. Pitää vaan ensin päästä sisään tuohon maastoajoon paremmin. Tuollainen yön-yli reissu vaatii tosin, että mukaan saa väh. makuupussin, -alustan ja retkikeittimen. Teltta olisi hyvä, mutta ei välttämätön. Vaatteet ja ruoat menee vielä selässä, mutta nuo muut haittaa kokonsa puolesta liikkuvuutta niin, että parempi saada pyörään kiinni jollain konstin.
Eli tankolaukku + tarakka ja sivulaukku, niin uskoisin sillä pärjäävän hienosti vaikka pidemmänkin lenkin.
Ihminen on siitä ihmeellinen elukka, että se sopeutuu muutoksiin. Olin skeptinen grippareiden suhteen, vaan en ole enää. Toimii siinä missä triggeritkin.
Fatboy Expertin etu- ja takavaihtaja toimivat todella hienosti. Olin aidosti yllättynyt niiden täsmälliseen toimintaan. Jarruihin olen kyllä pettynyt. Tuntuma on ihan ok, mutta teho ei vakuuta ja kostealla kelillä vinkuna peittoaa helposti satamahinaajan sumutorven.
Sent from my iPad using Tapatalk
Niin toimivat, varsinkin X9 triggereillä. ;)
Ei vaan, varsin etuvaihtaja toimi kyllä gripparilla oikein kivasti. Takavaihtaja oli ehkä liiankin smoothi mun makuun.
Jarrut vaihdoin heti eka ajon jälkeen.
Suosittelen päivitystä vaikkapa SLX:n jarruihin. Ei maksa maltaita ja ovat kertaluokkaa paremmat.