Käytiin porukkalenkillä missä viimestään selvis että ainakin noi mun tufon s33 prot rullaa tosi huonosti. Mäen päältä kun lähdettiin niin 10kg kevyempi kaveri häipyi horisonttiin avo ultremojen kanssa.
Printable View
Käytiin porukkalenkillä missä viimestään selvis että ainakin noi mun tufon s33 prot rullaa tosi huonosti. Mäen päältä kun lähdettiin niin 10kg kevyempi kaveri häipyi horisonttiin avo ultremojen kanssa.
Jep. Niin voi, mutta lähdettiin käsikädessä hölkkävauhdista, joten ilmanvastus tuskin on syy. Ilmanpaine tietty joo, mutta en usko että se yksinään selittää tota. Sitäpaitsi ei tee yhtään mieli nostaa paineita nykyisestä 9 barista kun ovat niin kovat ajaa jo noilla.
Hakusessa olisi rullaava, mukava ja riittävän pistosuojauksen käytännössä omaava rengas - ehdotuksia.
Nyrkkisääntönä sanoisin että noista ominaisuuksista voit valita vain kaksi kerrallaan. Tufo taitaa olla kahden ensimmäisen kohdalla aika pohjalla joten parantaminen ei ole vaikeaa... Tuo kolmas kriteeri on niin paljon kuskista ja teistä kiinni että paha antaa mitään suosituksia.
Tässä mustaa valkoisella rullaavuudesta:
http://www.biketechreview.com/tires_...sting_rev9.pdf
Viimeisenä oleva Conti GP 3000 on kyllä omien kokemuksien perusteellakin niin nihkeän oloinen nakki että ei kai nuo ihan tuulesta temmattuja ole... :D
No noi s33 ainakin rullaa huonosti. Sepelit ja kivet on kyllä kestänyt hyvin sekä yhden isommankin murikan.
Butyyliähän noissa on ilmeisesti sisällä, mahtaakohan sillä olla paljon vaikutusta? Nopeasti tuumittuna varmastikin tuo ulkorakenne olisi määrittävämpi…
Nyt kun butyyli vs. lateksi on puheenaiheena, voidaankin seuraavaksi ruveta spekuloimaan talkkipulveria ja sen määrää... :D
Helppo kriteeri pysyä laaturenkaissa, on käyttää vain sellaisia joilla voitetaan kisoja.
Tosta taulukosta kun kattoo niin se s33 (eri malli) on siellä hännän huippuna eli tosi hyvä :D Parikymmentä wattia eroa parhaimpiin.
Vittorian corsa cx 320tpi olisi hyvät, mutta pistosuojaus askarruttaa kuin myös tuo paikkausaineen lisääminen kun se venttiilin sielu ei irtoa tuosta.
[QUOTE=mantis ...Vittorian corsa cx 320tpi olisi hyvät, mutta pistosuojausta askarruttaa
kuin myös tuo paikkausaineen lisääminen kun se venttiilin sielu ei irtoa tuosta.[/QUOTE]
Olen ajanut nyt n 5000km noilla avo 320tpi:llä 20mm:nä, eikä yhtään rengasrikkoa.
Tuubi-ilmiö vaikuttaa tamperelais-vetoiselta, ainakin harrastajasta.
Harrastajista kun tuli puhe, niin väitän että 90% harrastajista ajaa paremmalla fillarilla kuin todellisuudessa tarvitsisi, Talisker mukaanlukien.
Jos samaa linjaa jatketaan kiekkoihin, niin on taivaan tosi, että tuubikiekoissa ei tarvi mennä edes huipulle, kun ne jo pesee parhaat avokiekot mennen tullen.
Siinä mielessä spekulointi on aika turhaa. Jos halutaan kalustolta parasta, avot on auttamatta altavastaajana. Ihan varmasti niillä pärjää siinä missä tuubeillakin, mutta siitä ei useimmissa tapauksissa ole kyse.
Totta turiset Pekka L pyörästäni.
Minä vaan en tyrkytä sitä mallia myös muille ainoana vaihtoehtona.
Tuntemani eteläeurooppalaiset kauppiaat pitävät tuubikiekkoja
meille harrastajille aivan turhina. Niin kuin lateksisisureitakin.
Myönnetään :o omallakin kohdalla, mutta harrastukseen laitettuja rahoja ei pidä laskea.
Niin, näinhän mäkin kuvittelin, mutta viime lenkillä avo-kuskeilla oli ihan selkeä etu. Renkaat vain yksinkertaisesti tuntuivat tahmeilta. Tässä pitää kuitenkin vertailla kokonaisuutta - kiekko + kumi. Kiekko varmasti onkin parempi, mutta jos kumilla tulee penaltia paljon. Voi tietty olla että osaamaton liimaus on osa ongelmaa.
Pyöräilijä voi nykyisin harrastaa lajiin liittyen kolmea asiaa:
1. Pyöräilyä
2. Pyöriä
3. Pyöräilystä ja pyöristä keskustelua.
Voi harrastaa kaikkia tai vain yhtä tai kahta.
Kaikista saa elämyksiä.
Tuubirenkaat eivät ole kenellekään turhia niin kauan kun ne motivoivat ykköseen. Minullekin on ihan sama ajanko 15 kilon rautapyörällä ja kolmen kilon kiekoilla, mutta on vain niin kiva tehdä kaikenlaista pyöräilyyn liittyen.
Tuubit olivat alla kun aloitin pyöräilyn yli 40-vuotta sitten. 20 vuotta ajoin avoilla ja nyt parina vuonna olen ajanut sekä avoilla, että tuubeilla edelliseen painottuen. Luulen, että tänä kesänä ajan molemmilla jälkimmäisiin painottuen ja muistelen nostalgisesti nuoruusvuosiani, jolloin tuubit veivät minut noin 5-10 kilsaa suuremmalla keskarilla kuin nyt.
Ethän Talisker halua viedä minulta nuoruuden muistelua turhana?
En toki halua muisteloitasi mustata.
Minulla on vasta 36 vuotta kulunut, kun ekan kilpurini Tanelta hommasin.
Siinä oli tuubit. Ja ylöjärvenmiehet lausui harjoituskilpapyöräpyöräilijän
tervetulleeksi lenkeilleen. Tosin vain alkumatkaksi.
Mukavia muistoja niiltä ajoilta kuitenkin on, mutta mikään niistä ei
(muistaakseni) tuubien ansiosta.
150 - 500km kesti puhkeamatta ja harvoin pyöri pompuitta.
Toki tuubien laatu on nyt parantunut, mutta niin on avojenkin.
Riittävän hyväksi minulle liian hyvään pyörääni:cool:.
Vielä niin: harrastan kaikkia kolmea ja neljäntenä vielä pyörämatkailua.
Teidän nuoruudessanne, silloin kun minä vielä taputtelin p4sk44 lattialla, oli kiekkona 36 pinnaa 3-ristiin metallikehällä, oli alla avo tai tuubi.
Nyt mulla on itse -varsin edullisesti- tehdyt kuitukiekot jotka painaa ~1070g pari. Siihen ei avolla ihan helpolla pääse, jos lainkaan, ainakaan niin että kiekko kestää melkein "mitä vaan", on jäykkä jne.
Tarvinko niitä, se on kokonaan toinen juttu. Kyllä niistä kisoissa iloa on ollut. Mutta on mulla kyllä neljät avokiekotkin ja sellaisilla ajattelin huomenna lenkkeillä.
"Yks" kysymys: Miten nämä käyttämänne paikkausaineet ovat vaikuttaneet tuubeissa ajettavuuteen tai mitä muita huomioita olette tehneet sen vaikituksista. Kysyy nimimerkki paikkailija.
Tuubeissa on tapahtunut ainakin sen verran, että nykytuubit ovat pirun helppoja liimata. Laittaa vähän sinne päin ja tuubi istuu suorassa.
Kierrettiinpä tuossa juuri Roine porukalla. Laskin takarenkaan paineen (Elite Ride 25 mm.) 7 bariin, ja eturenkaan (gatorskin) 6,5:een. Tuntuipa mukavalta noin alhaisilla paineilla. Rullavuudessa hävisi avorenkaille jonkin verran, ei kuitenkaan mitenkään pahasti. Kevyen kuitukehän hyvät puolet sen sijaan huomasi paremmin.;) Selkä kiittää...
ps. Tufolla nyt vajaa 800 km sepelirallia, ei minkäänlaista jälkeä vielä...
Tuo on vain ymmärtämättömyyttä - miten mittaat mukavuuden tai nautinnon tarvetta :seko:
Miksi joku tarvitsisi hitaamman, epämukavamman, huonommin toimivan pyörän :seko:
Kuka määrittelee sen todellisuuden, jossa on absoluuttinen tarve oikealla tasolla jokaiselle?
Yli 4000km tänä keväänä Vittorian 23mm cx tuubeilla ( kolmessa eri pyörässä ja kolmen ajajan voimin) ja ei yhtään rengasrikkoa. Eikä muuten koko viime vuonnakaan**. Ehkä tuuria ehkä ei? Ovat kyllä ajettavuudeltaan ihan jees. Toinen vaihtoehto vois olla Veloflex tahi FMB. Mutta niiden saatavuus vähän heikompi. Noita Vittorioita sai esim. Binissalemin puodista 44e/kpl. Ja paikka-aineen laitosta siis ei ole kokemusta yo. syystä, mutta luulen että kyllä se sinne menee avonaisesta venttilistä siinä mihin sieluttomaankiin.
EDIT: **Taas puhuin potaskaa, sillä Porvoon ajoissa jouduin turvautumaan huoltoauton tukeen kun corsan tuubista hävisi hiljalleen ilmat alapuolelta.
Yritin tänään saada vittoria corsa cx:t puhki ajamalla niillä n.30km soratietä, mutta en saanut aikaiseksi edes viiltoa. Pahimmissa sepelikohdissa kevensin persettä satulassa, muuten ihan normivauhdeilla... Eli ei nuo nyt ihan pierunkuoret ole, vaikka foorumia lukemalla tulee joskus vaikutelma että jengi pelkää ajaa ellei ole vähintään gatorskinit alla ja litkut sisällä.
Mielellään sitä ajaisi jollain jonka "tietää" puhkeamattomaksi. Tietysti toiset ovat tässä(kin) asiassa huolettomampia.
Ehkä nyt sellaisia renkaita saa todella etsiä. Todennäköisen harvoin puhkeavat riittävät minulle.
Nuorempana kun ajettiin venäläisillä halpistuubeilla niin niiden puhekamiseen sai varautua, mutta monta sataa kilsaa saattoi mennä ilman tussuja. Sitten taas voi tuhahtaa ihan kotona melko uusikin rengas.
Luulen, että nykyisillä 10 kertaa kalliimmilla renkailla voi ajaa melko huolettomia kilsoja. Tosin joku 5 vuotta sitten sain pari tsekkirengasta puhkeamaan hätälukkojarrutuksesta sekä edestä että takaa.
Tästä vois vääntää jotain:D
Asiaan, tuurista se monesti kiinni on. Itse kun ajoin ekoilla tuubeilla, niin taisi alle sata kilsaa olla takana kun Vittoria puhkesi. Luotto oli hetken koetuksella sen jälkeen, mutta sittemmin on kyllä kestänyt. Viime kesänä meni kisassa Conti. Melko hyvällä suhteella km/rengasrikko mennään, kop kop.
Aika paljon vaikuttaa missä ajaa ja miten ajaa. Pyörätiellä huolettomasti vs. maantiellä ja katsoo eteensä. Kertoimet rengasrikolle on vähän eri.
Mulla on aika paljon ajetut Vittoriat sunnuntaikiekoissa kiinni ja ollut kyllä tuuria niitten kans, niissä on varmaan jo aika paljon kilsoja sekä edellisen omistajan että jokunen munkin toimesta.
Tän ketjun innoittamana sitten haluan seuraavaksi 25mm tuubit, oma paino karvan alle satku. Oliko sitä konsensusta mikä merkki/malli tossa leveydessä on se Holy Grail ja mistä kaupasta?
Jos ei Tufoja halua niin Schwalbe Stelvio on niitä ainoita, joita saa helposti 25 millisenä.
Hibikesta saa. Firmalla on hyvä palvelu, mutta kannattaa katsoa, että tuotetta on varastossa. Muuten menee pariviikkoa odotellessa.
Näyttäisi olevan nyt varastossa.
Itse otin Ultremoita parin ja laitan Stelviot taakse ja Ultremot eteen.
Stelviot ovat kyllä erittäin mukavat ajaa ja kaippa ne rullaavatkin hyvin.
En ole päässyt ainakaan niiden takia letkasta tippumaan.
Laitoin sit 2x Schwalben ultermo ht-tuubeja tilaukseen. Lisäks tempopyörään menee taakse vittorian corsa evo sc-tuubi kun veloflex tais sit jäädä sinne sveitsin puolelle. Luulis ton vittoriankin rullaavan paremmin kuin competiton. Toivotaan että kestävyys olis edes tyydyttävällä tasolla.
Edit: velo-motion yllätti ja uus rengas on tulossa :)
Nyt on kiinancarbonit alla. Edessä 22 millinen ultremo ja takana 25 millinen stelvio. Helekutin tiukkaan imee tuo Contin carbonliima kiinni. Kun on saanut renkaan vanteelle niin oikominen vaatii sormivoimia.
Takakiekko keveni Nucleoniin verrattuna 150 grammia, pakka ja kumi paikalla. Etukiekko 50 grammia rengastettuna. Sekä edessä, että takana on 28 dt:n ohennettuja pyöreitä.
Nucleonit ovat aika keposet.
Tufon litku on sisällä. Huomenna pääsee koittamaan ajamista. Vähän kokeilin jo 8 kilon paineella ja melko mukavilta tuntuivat. Mitenkähän sitä käytännössä tuota paikkauslitkua tienpäällä renkaaseen laittelee? Paikkausvaahto on helpompi laittaa kun venttiilin sielua ei tarvitse ottaa irti, mutta kaipa sekin onnistuu. Uskaltaakohan sitä oikeasti ilman vararengasta tienpäälle lähteä.
Kaikkea sitä vanha mies temppuileekin:D
Välihuomautuksena 10.4. Dugastilta tilatuista eikä 21.4. FMB:ltä tilatuista ole kuulunut vielä mitään tilausvahvistuksen jälkeen. Ilmeisesti “hieman” on tavisten kasaumaa tyhjennettävänä kun P-R:n aikaan taisivat pro-tiimit tilailla enemmänkin gummeja.
Edit: olisikin pitänyt valittaa aiemmin. Iltasella ilmoittivat Dugastilta että nyt niitä saa…pankkisiirtoa odotellessa, siis.
Eka lenkki kinkeillä takana. Pyörän ajotuntuma muuttui herkemmäksi, XL-carbonin junamaisuus muuttui raaserimaisemmaksi. Ajoin kerran kunnon monttuun ja voi olla, että vähän pystyheittoa tuli takakiekkoon.
Ultremo toimii hyvin eturenkaana ja Stelvio takana. Voisi varmaan vähän pudottaa paineita 8 barista, jotta mukavuus lisääntyisi. Jarrutusteho on carboneissa korkkipaloilla tosihyvä.
Hauska saada jotain uutta piristystä maantiellekin.
Tuubeissa saa olla näköjään kunnon paineet. Ensituntuma oli Tufon Elite Ride 23:sta että jo on ´kele tahmeat rullaavuudessa (8 kilon paineilla). Mutta kun pani 10 kilon paineet niin jo alkoi maisema vaihtua oikein mukavasti. Eikä ne nyt niin epämukaviksi muuttuneet.
Roues Artisanales:
"When pumped up very hard in excess of 9.5 bar (~140 psi), rolling perfomance will improve quite dramatically. Comfort on the other hand will decrease by the same extent. No optimal balance between pressure and rolling performance can be found for normal road riding conditions with these types of tires. They quite literally put you between a rock and a hard place"
Uuuh.
FMB:n versio saapui tänään* ja on muuten herkullisen tuntuinen ihan noin sormin hypisteltynä. Nyt on tuossa venymässä. Ainoa kysymysmerkki on että sopivatko luonnonvalkoiset kyljet fillariin vai joutuuko vähän maalailemaan :p
* Lähettivät vahingossa yhden P-R:n ja yhden Competition CX:n, toivottavasti saan pitää jälkimmäisen kun reklamoin toisen P-R:n.