Contadorin tyyliä voisi sanoa melkein tanssimiseksi.
Perhana kun itsekin saisi homman noin rennon näköiseksi.
Printable View
Contadorin tyyliä voisi sanoa melkein tanssimiseksi.
Perhana kun itsekin saisi homman noin rennon näköiseksi.
Takaisin spinningiin, missä Espoossa voi käydä hyvillä spinning tunneilla ilman että täytyy maksaa mitään jäsenyyksiä tms, mielellään kertaveloituksella? Suositelkaa parhaat spinning ohjaajat/tunnit pyöräilijän näkökulmasta.
Itse tämän talvikauden spinningissä käyneenä sanoisin, että olen omasta mielestäni saanut spinnistä todella paljon ajotekniikka vaikutteita maastopyöräilyyn. Näitä tulee käytettyä ihan tuossa työmatkapyöräilyssä, niinpä tuo työmatkapyöräily onkin eräänlainen spinningitunti minulle. Tietty jos olisi rautaisemmassa kunnossa, ei tarvitsisi miettiä ajaako seisten, kyykyssä vaiko satulasta, kun voisi vetää hanuri satulassa koko matkan.
Pukeutumisessa olen suosinut spinnissä paidan puolesta juniorikoon jääkiekkopaitaa, joka ei ole huono pyöräilyvaate maastoon kesälläkään. Tietysti siitä tulee lepattaessaan ilmanvastusta, mutta se on murheistani ehkä kuitenkin pienein.
Raskaammat spinning tunnit ollu kyllä loistavia jalkatreenejä.
Saa hyvin sykkeet ylös ja jalat töihin..tunnin jälkeen onkin sit kaikkensa antanut olo :D
Minne kannattaisi mennä spinningiin akselilla Hgin:n keskusta - länsi-Vantaa? Pitäisi päästä kehittämään rapakuntoa paremmaksi sekä pyöritystekniikkaa ja vieläpä houkuteltua komeampi puolisko mukaan, eli mikään naisten jumppa-tunti-hetkutus-tyyppinen (joo, miulla on ennakkoasenteita :D) ei varmaankaan ole se mitä haetaan.
Nyt kun tuo ulkoliikuntakausi on vaihtunut sisäliikuntaan kuta kuinkin lopullisesti, niin päätinpä rohkaista mieltäni ja osallistuin menneellä viikolla ensimmäistä kertaa yliopistoliikunnan (nyk Unisport) spinningtunnille. Ennakkoasenteita ei nyt mitenkään hirveästi ollut, kun tällä iällä ei jaksa stressata, vaan menin pikemminkin uteliaisuuttani katsomaan millaisesta menosta on kyse ja olisiko spinningistä esim. vk- tai pk-lenkkien jonkinlaiseksi korvaajaksi talviharjoittelussa, kun en harjoitusvastusta omaa ja aina ei huvita tekniikkarullillakaan hinkata. Nyt takana on kolme tuntia, joiden perusteella kirjoittelen kokemuksiani.
Jokaisen tunnin ohjelma on rakentunut aika pitkälti saman kaavan mukaisesti > alkulämmintä, hieman sykkeiden nostoa kadenssia ja vastusta vaihtelemalla ja sitten kaksi (noin 11min + 14min) treeniosioita, joiden välissä palauttavahko osuus. Sitten loppuverryttelyjä ja venyttelyä päälle. Ohjaajat ovat vaihtuneet jokainen kerta, mistä ei nyt ole sen enempää kerrottavaa, paitsi että se pyöräilyä myös ulkona harrastava ohjaaja osasi kyllä speksata asetukset parhaiten ja hieman ohjeistaa miten pitäisi pyörittää. Musiikkivalinnoista ja muista kannustusjutuista en sano mitään, ei niillä niin just väliä ole, paitsi rytmin kannalta. Silloin on ihan sama mikä jumputus taustalla soi.
Varusteista. Spinning- / maastokenkiä en ole vielä käyttänyt, mutta nyt kun luulen että laji jää talveksi harjoitusohjelmaan, niin kirjoitan asiasta joulupukille. Kovapohjaisilla sisäpelikengillä on menty ja varvaskoukut ovat toistaiseksi ajaneet asiansa. Ensimmäisellä kerralla menin tunnille ihan vaan sisäliikuntavaatteissa, mutta jo toiselle kerralle vetäisin succikset jalkaa - tuntuupahan aidommalta ja jos siinä jotain koodia muka rikotaan, niin mulle aivan sama, sillä pidän AINA sisäliikunnan yhteydessä myös hikinauhaa, en esteettisistä syistä vaan silmälasieni vuoksi. Ajoviimaa ja kärpästen napsauksia kun salilla ei pahemmin pääse tulemaan, niin silmälasit hikinauhatuella voittavat piilari+ajolasi-kombon 10/10. Pyyhe ja juomapullo ehdottomasti lyhyellekin tunnille mukaan, sillä hikeä tulee ja tippuu pyörälle, etenkin kahvoille, kun ei ole sitä ajoviimaa kuivattelemassa ihoa ja runkoa. Sykemittari oma treenin seuraamiseksi ehdoton, jos et osaa kuunnella omia tuntemuksia.
Sitten itse tuntemuksiin. Ensimmäisellä kerralla oli hieman hankala seurata ohjaajaa ja ohjelmaa kun ei oikein tiennyt mitä tuleman piti. Käänsin vastusta pk-treeniä ajatellen hieman liikaa kaakkoon ja sitten päästiinkin runttaamaan niin satulasta kuin putkeltakin. Sitten kun siinä yritti veivata sitä vastusta jotenkin sopivaksi, niin huomasi harjoitteen jo pian päättyneen. Sitten mentiin taas alas pitämään 0-vastuksella kovaa kadenssia. Minua alkoi pelottaa polvieni puolesta, joten laitoin kuitenkin jotain vastetta, että sain jonkin lihaksenkin mukaan palautteluun. Sinänsä minulla ei ole korkeata kadenssia vastaan mitään, mutta huomasin että putkelta ajaminen ilman minkäänlaista vastusta ei ole fiksua - polvet ei tykkää. Myöhemmät ohjaajat kyllä muistuttivat sitten, että ei saa tiputtaa putkelta ajon ja palauttelunkaan aikana vastusta ihan täysin nolliin.
Vasta kolmannella kerralla aloin päästä jyvälle vastusten kanssa ja sain mielestäni aikaa ihan kohtuullisen hyvän pk-treenin, ainoastaan hieman pidempään olisi saanut vielä vetää, vaikka aloitin ajamaan noin 15 min ennen tunnin alkua ja pystyin vielä pyörittelemään noin 10 min tunnin jälkeen. Yhteensä viimeisen kerran suoritteeksi siis tuli noin 70 min - nippanappa pk-treenin puolelle. Ehkä. Itse kaipaisin pidempiä tunteja, jotka olisivat ehkä enemmän maantiepyöräiljän lajinomaista pk-treeniä, mutta voihan sitä aina taistella rullien kanssa kotona ja sotkea kuntopyörää tms.
Kokemukset siis muutaman kerran jälkeen positiivisia ja laji jää talveksi treenipalettiin, mutta tulevatko harjoitteet olemaan jotain 45 min muka-pk-treeniä vai jotain muuta, se jää nähtäväksi.
Paraisten Sport gymissä on tehty ainakin näitä temppuja:
https://www.youtube.com/watch?v=zSgnW1H_a6U
https://www.youtube.com/watch?v=LgRVlXoAfQE
https://www.youtube.com/watch?v=uVixd2Pfw-A
Mitäs sanotte näistä ? Teettääkö monet salit näitä ?
Itse en tehnyt kyllä, vaan tein omat jutut sinä aikana.
En tiedä noin yleisesti, mutta lähikaupungissa spinningiä on ollut vetämässä pyöräilyseuramme kaverit, joten siellä moisia älyttömyyksiä ei tehdä. Kokeiltuani pari kertaa sisäpyöräilyä olen todennut olevani täysin epäyhteensopiva kyseisen lajin kanssa, joten laajempaa kokemusta ei ole eikä tule.
Löytyykö täältä foorumilta Iisee-koulutuksen käyneitä ? http://iisee.fi/140
Kannattaako tuollainen koulutus aloittelevalle ohjaajalle ?
Esimerkeistäsi viimeistä tehtiin täällä vielä toissakaudelle, mutta nyttemmin on luovuttu noista höntyilyistä. Ajetaan ennemmin vaikka viis minuuttia putkelta. Seuran sisäpyöräilytreeneissä ylipäätänsä ajetaan kyllä varsin suunnitelmallisesti tulevaa pyöräilykautta ajatellen, jossa treenaaminen perustuu tekniikkaan, erilaisiin kierroksiin, erilaisiin voimapuolen työjaksoihin ja välillä rassataan vähän piippujakin kovemmilla intervalleilla ettei mene yksipuoliseksi jyystöksi. Jossain vaiheessa kevätpuolen etenemistä tulee mukaan kovemmilla kierroksilla rallattelut, animal spin jne. Kaupungin tarjoamilla tunneilla homma on sitten spinning-formaatissa, mutta sieläkin on ylenmääräisiä kikkailuja käsittääkseni vähennetty.
Onks pk-seudulla spinningiä, jossa vedettäis Sufferfestin videoiden tahtiin, ja jossa olis vielä kunnon tuulettimet sekä mahdollisesti sykemittarit (talon puolesta), wattimittarit, jne? Ja ohjaajat, joilla omakohtaista kokemusta pyöräilystä.
Onko millään spinning-salilla wattimittareita käytössä?
Tampereelle saatiin FressiSykkeelle myride-ohjelma/-laitteet.
Helmikuun alusta ajetaan luonnollisissa maisemissa sekä oikean että
virtuaaliohjaajan kanssa.
Tänään KanuunaSpinningissä tehtiin koeajo pohjois Italian vuorille.
Koskaan spining salilla käymätöntä hämmästyttää nämä kommentit. Olin kuvitellut, että noilla saleilla on hienot pyörät, jossa on kaikki mahdollinen mittaus mukana.
Ostin jokunen vuosi takaperin 25 eurolla Ekotorilta kuntopyörän ja siihen päälle Clas Ohlsonilta powerin 10€.
Pyörästä löytyy pulssimittaus, kadenssimittaus, wattimittaus, jne
pyörässä 12 erilaista valmista ohjelmaa.
mm.
-Vakiopulssi (säätää vastuksen siten, että pulssi vakiona)
-vakio teho (säätää vastuksen siten, että teho vakiona)
-Erilaisia ramppeja, joissa ajetaan ohjelman aikana automaattisesti vastusta ylös ja alas
Edellisten lisäksi tietysti nuolinäppäimilä tehon säätö.
Taisin tehdä hyvät kaupat?
Sisäpyöräily ei ole mun laji, mutta noiden mittarien ansiosta tulee silti joskus poljettua.
On ihan mielenkiintoista polkea esim. tietyllä sykkeellä tietty aika ja katsoa paljonko tuli wattisekunteja. Näitä kun vertailee eri aikoina, niin saa jotain käryä siitä mihin suunttaan kunto kehittyy.
Samoin optimikierrosluku on helppo testata vakiotehomoodissa. Voi katsoa pulssimittarista, että millä kierrosnopeudella pulssi on alimmillaan.
Joskus on ihan kiva myöskin härnätä kylässä käyviä kohtuukuntoisia keijukaisia esim. viiden minuutin vedon keskimääräisillä teholukemilla. Eräskin, joka on maantiellä nopeampi kuin minä sai mittariin 40% pienemmät lukemat. Alkuun hämmästeli ja epäili huijausta, mutta ymmärsi kyllä yskän, kun sanoin että voidaan me mennä maantiellekkin koittamaan, kunhan vain laitetaan ensin sulle 60kg hiekkaa reppuun...
Saleilta löytyvistä kuntopyöristä löytyy samat ominaisuudet ja paljon muutakin kuin sinun kotona olevasta kuntopyörästä. Spinningsaleilla (motivus), missä minä olen käynyt käytössä on spinningpyörät, jotka poikkeavat kuntopyöristä merkittävästi. Näitä kahta ei nyt ihan suoraan voi lähteä vertailemaan.
Kaupat olivat varmasti kohdallasi hyvät jos olet ollut tyytyväinen tuoteeseen. Itse en saa hyvää ajoasentoa säädettyä kotona kuntopyörässä, spinningpyörällä tämä onnistuu helpommin.
Tuosta viimeisestä tietysti kommenttina, että watit ja W/kg on kaksi eri asiaa....
Kuntopyörän tarkkuutta ei ole millään testattu, mutta mututuntumalla ne on kohtuu oikein. Mututuntuma perustuu saman fillarin liikuttamiseen lihasvoimalla ja sähköavustuksella. Sähköavustuksen vetopyöräwatit on laskettu mittaamalla ottoteho ja korjaamalla se valmistajan ilmoitamalla hyötysuhdekäyrällä. Väittäisin, että ei tuon kuntopyörän mittari alueella 100...250W paljoa heitä, maksimissaan joitain kymmeniä watteja suuntaan taikka toiseen. Isompiin ja pienempiin tehoihin ei ole oikein tarkkaa vertailukohdetta, niin niitä on vaikea arvioida.
Eikä mua tarkat absoluuttitehot kiinnosta. Mitään maksimitehoja tuolla ei saa kuitenkaan mitattua. Mittarin tappi on jossain 550W kohdalla. Mulle riittää jos mittari näyttää edes suunnilleen samaa tänään ja 3 kk päästä.
Niinhän se on, aika sama se on wattimittarila pyöritellä jos oma harjoittelun taso on jotain kilpasarjaa maksimissaan, eli suomeksi sanottuna harrastelua. Siinä kohtaa se on ihan about sama mitä tekee, kuhan harjoitukselta hakee sitä samaa tuottoa. Eli kun tekee intervallia, tekee intervallia. Kun ajelee pk:ta niin ajelee pk:ta. Ei se wattimittari siinä mitään ihmeitä tee. Tuolla tasolla tulos paranee kunhan vaan jaksaa polkea.
Lopputuloksessa ne erot on joitain sekunteja ja kukaan ei tiedä johtuiko ne sekunnit lopputuloksessa sitten siitä että söi viimisen viikon banaaneja vai siitä että käytti wattimittaria.
Mainitsinko jossain wattimittarin? :seko: Olennaistahan tehopohjaisessa harjoittelussa on harjoitusten toistettavuus eli se, että mittarin näyttämä lukema samassa suorituksessa on joka harjoituskerralla täsmälleen sama. Optimitapauksessa tämä on varmaan ihan mahdollista kuntopyörälläkin. Tuo kommentti wattieroista tarkoitti lähinnä sitä mitä kirjoitinkin eli koska kuntopyörää ei todnäk ole kalibroitu näyttämään oikeita watteja, lukemat ovat lähinnä virtuaalisia.
Intervallitreenin toteuma sykemittarin piirtämänä:
http://connect.garmin.com/activity/270017646
KanuunaSpinning.
Soulcycling...koskakohan tulee tänne: http://nymag.com/thecut/2013/01/evol...soulcycle.html
Tämä on kyllä tehokasta settiä! HEPOn tunneillahan tätä toteutetaan nyt keväällä. Voi sanoa että tällä viikolla kun vedettiin putkelta ensin 140 kadenssilla 30 sekunttia saman pituisilla palautuksilla yhteensä 5 min ja sen perään putkelta 150 kadenssilla 15 sekuntia 15 sekunnin palautuksilla myös 5 min putkeen niin oli jalat mukavan hapokkaat lopussa vaikka vastusta ei paljon ollutkaan. Ja tämä on kuulemma vasta alkusoittoa, yli puolet tunneista vielä jäljellä.
Ensi viikolla työreissu Mikkeliin, ja hotellin kuntosalissa ei kuulemma ole edes kuntopyörää... ja siinä toisessa hotlassa ei ole edes kuntosalia... joten missä kannattaa käydä spinningissä/sisäpyöräilyssä maanantaisin tai tiistaisin? Punkkaan näillä näkymin Cumuluksessa.