Liitokala Lii500 latailee ja testaa 18650, 26650, 18500, 18350, 14500, 10440, 16340, AA ja AAA akut.
https://www.aliexpress.com/item/4000...archweb201603_
Printable View
Liitokala Lii500 latailee ja testaa 18650, 26650, 18500, 18350, 14500, 10440, 16340, AA ja AAA akut.
https://www.aliexpress.com/item/4000...archweb201603_
Viime talvena kävi niin huono tuuri, että sekä Magicshine MJ-856b tankovalo, että Radonin kypärävalo molemmat hajosivat, eikä kummastakaan purkamalla löytynyt mitään näkyvää vikaa. Kypärään laitoin vanhan Fluxientin 1000 lumenin spottivalon ja akuksi sille Magicshinen järeän 7.8Ah paketin. Tankoon ostin Prismasta täälläkin suositellun 1600 lumenin Viston. Hyvä ja jämäkän tuntuinen lamppu ja akku kestää hyvin, mutta tehossa ei ihan pärjää aiemmalle 1600 lumenin Magicshinelle.
Periaatteessa valoa on riittävästi, mutta kuitenkin sateella kuraisilla juurakkopoluilla vähän semmonen tunne, että valoa voisi pyörän edessä olla enemmänkin. Samoin asfalttisiirtymille olisi hyvä olla joku erillinen lamppu, eli mitään älytöntä tykkiä en tarvitse. Olisiko suosituksia edullisille noin 500 lumenin tankovaloille, joissa kestää akku täydellä teholla 2 tuntia? Jos tuollaisen suuntaa alaviistoon, niin luulisi auttavan juurakkopoluillakin vähän, kun nyt renkaan edessä on hämärämpi alue.
Mikä se nyt sitten on paras takavalo? Voi olla paristoilla tai ladattava, kunhan kestää enemmän kuin pari tuntia käyttöä.
Lupine Rotlicht max
No sehän tuli kuin sieltä kuuluisan apoteekin hyllyltä!
Äh,
Jaska ehti ensin. Olisin ehdottanna ei-max versiota Rotlichtistä, sekin on ihan kutun hyvä.
^ Tutustumma siihenkin.
Vastatakseni omaan kysymykseen :) (pahoittelut kuvan laadusta).
Hankin taikalyhdyn Monteer 6500 version ja kyllä sillä näkee pilkkopimeässä ihan hyvin.
Lähdin hakemaan 3500 lumenen versiota, mutta siinä ja 5000l -mallissa tangon kiinnike oli aika heppoisen oloinen, joten siitä syystä mukaan lähti toiseksi tehokkain versio.
Nykyisissä malleissa akun varaustila selviää väreillä virtanapista kaavalla "vihreä-sininen-punainen-vilkkuva punainen".
Lampussa on 3 isompaa lediä ja 2 pienempää. Näitä voi käyttää idealla 2 / 3 / 5.
Akun kesto on hyvä. Yhdellä latauksella ajoa n. 2,5 tuntia eikä vieläkään oltu vilkkuvassa punaisessa kun siirtymillä on oikeastaan käytettävä matalinta tehoa ellei halua sokaista kävelijöitä hetkeksi.
Akun tarranauhat tuskin ovat pitkäikäiset, mutta ne on helppo korvata vaikka avattavilla nippusiteillä.
Kokeiltua tuli myös täydellä 5 ledillä, mutta pienemmillä tehoilla ja sanoisin, että sillä 3500 lumenen versiolla pärjää hienosti metsässä myös.
https://pic.useful.fi/sUvODnr8x.jpg
On se mulla kestänyt. En toki väitä, että kaikilla kestää tai maailman tappiin asti. Itse en tosin lainkaan epäile etteikö kestäisi ja pidän kiinnitystapaa näppäränä sekä luotettavana.
Mainitsen nyt vielä, että Lupine Wilma 6:n kuminauhakiinnitys tankoon/kypärään on kestänyt vuodesta 2007 ihan moitteettomana.
Jotenkin voisi ehkä myös ajatella vaihtavansa kumilenkin uuteen mikäli alkaisi näkyä hapertumisen merkkejä tms.
Tuollainen on nyt pyörän keulalla. Aika perusvalo. Menee napista päälle ja pois samaan tilaan kuin missä oli aiemmin. Kiinnike ei vaikuttaisi menevän kovin paksuun tankoon.
Ajattelin, että olisi hyvä idea jos valossa on valoisuuden mukaan toimiva automaattisäätö jolloin pimeällä palaisi kirkkaammin mutta olihan tuossa sitten sellainen ominaisuus, että valoisalla se valo alkaa vilkkua sen sijaan että palaisi pienellä teholla. Eli käyttökelvoton ominaisuus sekin. Tai no täytyy katsoa josko talvella olisi päivälläkin sen mielestä sen verran pimeää että ei alkaisi vilkkumaan.
^Tuo etuvalon - ja miksei myös takavalonkin - vilkkuminen on /C:stä. Noi pitäisi kaikissa valoissa olla erikseen konffattavissa pois. Takavalossa sellainen sykkivä valo on vielä ok, mutta vilkku lähinnä ärsyttää. Etuvalossa vilkku pitäisi kieltää laissa.
Tällainen saman firman valo tuli tilattua taakse ja tämä taas toimii tosi kivasti. Säätyy myös valoisuuden mukaan (pieni ledi valoisalla ja koko teho pimeällä) eikä tarvitse erikseen sammuttaa kun vie fillarin vajaan.
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...nvalo-punainen
Täällä alkanut myös kiinnostamaan maastopyöräily pimeässä metsässä, vaikka ajatus vähän kuumottavalta tuntuukin. Lupinen valot ois kyllä hienoja designiltaan ja hyvin viimeistellyn oloisia. Hintalaput vaan aika suolaisia. Itellä löytyy Lumoniten Pixel, joka ajaisi kypärälampun asemaa. Siihen kaveriksi miettinyt Nightcore BR35:sta pyörävaloksi, vaikka se vähän ruma onkin. Tuolla setillä pärjäisi varmasti hyvin max. parin tunnin lenkit?
Tilasin sitten kaukosäätimen vuoksi muutamia viestejä sitten vinkatun Magicshine MS-606C 1600 + packin XXL:stä.
Onko joku onnistunut lataamaan jonkin toimivan appin, millä Magicshinen valomoodeja pääsee säätämään? Vempeleen mukana tulleessa käyttöohjeessa oli appin latausta varten QR-koodi, joka johti sivulle "404 not found". "Magigshine AV" -appi ladattuna Android kaupasta ei etene mihinkään järkevään toimintoon, kyselee vain wifin salasanaa ja kaatuu sen jälkeen tai vaihtelun vuoksi jo sitä ennen.
Olisipa mukavaa, jos jollain pääsisi tuohon käsiksi ja saisi ehkä vilkkumoodin vaikka poistettua!
Mä tilasin reipas viikko takaperin kokeiluun Enerpowerin 10350 mAh akun, joka tulee Kaidomainin tehokkaan ledivalon kaveriksi. Nyt näin alkuun se saa olla Nitefighterissä kiinni. Saksan eBayssä oli 49,99 e 3A laturin kanssa + postit Suomeen 9,99 e. Akkupaketti on koottu Saksassa Samsungin INR18650-35E -kennoista ja siinä on myös ilmaisin jäljellä olevalle virralle. Ainakin ensivaikutelma on varsin laadukas. Onhan tämä vähän painava, mutta kapasiteettia pitäisi olla ihan tarpeeksi. Nyt voi ajaa melkein koko yön Nitefighter täysillä, kun on ennestään 6800 mAh Kaidomainin akku.
Tarttisin uuden laturin, joka lataa normi AAA ja AA -patterien lisäksi ainakin 18650:t. Mutta kun laturi sais olla future-proof, niin onko nyt muita patterikokoja, jotka ovat yleistymässä? Onko 21700 tuleva "standardi" esim. fillarivaloissa?
Olin jo tilaamassa XTAR VC4:sta mutta sehän ei niele 21700:sia...
Mulla on tuo ja oon kyllä pääosin tykännyt. 21700-akkuja mulla ei ole, mutta kyllähän tuo valmistajan mukaan niitäkin tukee? https://www.xtar.cc/product/XTAR-VC4-Charger-20.html
Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla
^Joo ja ei: "Cannot charge protected 21700..." Ei taida slotin pituus riittää.
Täällähän näitä onkin listattu: https://lygte-info.dk/info/roundCell...ndex%20UK.html
Jos miettii tulevaisuuden yhteensopivuutta, niin joku tämäntyyppinen (https://www.amazon.com/FOLOMOV-Magne.../dp/B07BFSNBKJ) ratkaisu voisi olla yleiskäyttöinen. Ei ole käsitystä onko tämä hyvä laturi vai ei, mutta ainakin monen kokoisia akkuja saa kiinni.
https://images-na.ssl-images-amazon....AC_SL1500_.jpg
^ Yön pimeinä hetkinä mietin, että toimisko latautus, jos laturin slotin navoista vetäisi piuhat ja kiinnittäisi ne akkuun laturin ulkopuolella. Tai jos olisikin joku irtoslotti spessummille akuille, jonka voisi kytkeä laturin napoihin? Mutta tarvitseeko ladattavan kohteen olla slotissaan vaikka lämpötilan tarkkailun takia tms?
Mulle kaikki lamput joissa piuhan päässä oleva erillinen akkupaketti on nogo. Toki yksi on ,rantasauna valona palvellut ja varalamppuna. Fenix BC30 tangossa ja Lumonite Compass kypärässä on mulle parasta mitä tiedän. Toki täällä korvessa Compass otsalamppuna on hyvä. Sama akku kelpaa kummallekin.
^Joo, en minäkään innostu erillisistä akuista. Mun ajoympäristö on lähinnä (valaistua) kelviä eikä akkukestoakaan tarvii olla vuorokaudesta toiseen. Joten sisäisellä akulla saan ihan tarpeeksi lumenia ja valaistusaikaa. Ja mun luomussa lamppukin on persoonallisesti sijoitettu droppitangon alaotteeseen, niin siitä piuhojen vetäminen jonnekin ei vaan hotsita.
Kypärässä nyt Lupinen Blika irtoakulla ja se on varsin kompakti, kun akku on myös kypärässä. Jos tulee talvi, niin akun saa sitten jatkopiuhalla taskuun. Tai isomman akun. Stongassa en tykkää noista irtoakuista. Nyt stongassa Fenix BC30 v2 tai BC 35R (kunhan se tulee...). Aiemmin oli Ravemen CR900 tai PR1600 (molemmat myynnissä torilla, vink-vink).
---
Ja asiasta kukkaruukkuun: kaksi narinan aihetta.
1. Ymmärrän kyllä, että on mukava ulkoilla pimeässä jalkaisin ja nauttia siitä pimeydestä, jonka sitten pilaa pyöräilijä nightsun:illaan. Silmissä tanssii tähdet kohtaamisen jälkeen. Mutta. Jos jalan kulkija voisi käyttää edes hieman heijastavia vaatteita tai peräti heijastinta, niin pyöräilijällä olisi hieman enemmän aikaa säädellä niitä valojaan hieman kohtausystävällisemmäksi. Eikä niin, että tämä jalan kulkeva seikkalijamme ilmestyy tyhjästä siihen eteen. Sitten on hetki stonga täynnä käsiä, kun yrittää säädellä niitä valoja pienemmälle.
Josta päästään kohtaan
2. Miten voi olla niin vaikeaa suunnitella sellaista valoa, josta kaukosäätimestä saa toisella napilla tehoja lisää ja toisella tehoja vähemmäksi. Ei, ei niin voi tehdä. Ei voi. Ei. Voi. Sekä Lupinen, että Fenixin kakessa on kaksi nappia. Lupinessa toisella napilla säädellään yhtä asiaa ja toisella toista. Paperilla konfiguroitavuus näyttää hyvältä, mutta mitään mahdollisuutta ei ole ohjelmoida valoja niin, että olisi ne 3 tai 4 tai 5 tai ... haluamaansa tehovalintaa ja kahdella napilla niitä valittaisiin ylös tai alas. Ei. Aina pitää rullata ne kaikki valinnat läpi.*) Sama juttu Fenixillä. Kaksi nappia kakessa. Toisesta valitaan tehoalueet ja toinen on joku random boost, jota ei tarvitse koskaan. Miksi, oi miksi ei voi valita tehoalueita suoraan niistä napeista? Fenixissä lisäksi se kelaa ne tehoalueet alhaalta ylös. Eli jos on vaikka keskimmäinen tehoalue valittuna ja vastaan tulee jalankulkija tai auto, niin ensimmäiseksi pläjäytät täysillä päin pläsiä, ennen kuin saat valot pienemmälle. Siis kuka näitä suunnittelee? Joku kuunatsien keskitysleirin vartijako?
*) Juu, Lupinella on mahdollista saada kake myös moodiin, jossa toisella napilla valitaan tehoja ylös ja toisella alas. Mutta silloin ei voi käyttää niitä omia valokuvioitaan/tehomoodejaan. Miksei voi? No siksi, kun se koodaaja jossain Mombasan slummissa on päättänyt että ei voi. Ostais joku sille polkupyörän ja laittaisi edes kerran ajamaan pimeään.
Tuo on itse asiassa aika hyvä asia että otsa- tai kypärälampussa on akku johdon päässä. Niskassa oleva akku tasapainottaa hyvin sen valon painon otsassa.
Pitää paneutua miten tuota Lupinea voi oikeasti konfiguroida. Kaukosäädin ja kaikki, luulisi että siitä saisi toimivan.
Ja kyllä, viikin alueella kohtasin viimeksi kolme kertaa sellaisia täysin mustissa vaatteissa liikkuvia jalankulkijoita, joita ei nähnyt edes vähänkään ennen kuin oli jo vähän liian lähellä.
Mä olen kevyen liikenteen väylillä jo aika monta vuotta käyttänyt saksalaislamppuja. Ne voivat olla periaatteessa niin tehokkaita kun haluaa, mutteivät oikein asemoituina häikäise vastaantulijoita
Ihan hyvää ja kokemusperäistä kommentointia ,arvostan. Sitten kun mun Fenixistä aika jättää niin joudun asiaa uudestaan harkitsemaan, onneksi on varalamppu tankoon, joku Bilteman tuote, toki akkku piuhan päässä. Ainoa mihin en enää sorru on BM Ixon IQ Premium, yksi vielä kaapin täytteenä, kasassa pysyy nippusiteellä tai jollain sivistyneemmällä remmillä.
Edit toisen "Premiumin" sai kuopus ennakkoperintönä kera akkujen ja !aturin.
Minä en kypärään halua yhtään ylimääräistä painoa. Siksipä akku kulkee aina takataskussa tai repussa. Tankovalolle irtoakut on sitten nounou.