Jos vaelluksellla menee vatsa sekaisin niin kyllä kourallinen hiilitabuja päivässä rauhoittaa.
Printable View
Toki kukin voi ihan itse päättää, että millaista mukavuutta tai ajotuntumaa pitää itselleen riittävänä, mutta jos valintojaan perustelee sillä, että ”en kuitenkaan huomaisi mitään eroa”, niin vetää itseään höplästä.
Omastanikin mielestäni mun vanha teräspyörä on ihan hyvä edelleen sellaisenaan, vannejarruineen kaikkineen ja edelleenkään en ole sitä mieltä, että kuitukiekoistaan ja muista hienouksistaan huolimatta Stigmata olisi jotenkin niin olennaisesti parempi, että mun pyöräilyharrastuselämänlaatu oleellisesti laskisi ilman sitä. Mutta silti en tohtisi mennä väittämään, että niissä ei ole eroja.
Harmi, että Paatonin Nineri ei taida huolia 42t takapakkaa. Saisit muuten Envet testiin. Tai oikeastaan Tonien kannattaisi investoida yhteen testipariin. Veikkaisin, että se olisi varsin tehokasta markkinointia.
Siinähän ei ole mitään pahaa, kunhan tietää vetävänsä itseään höplästä.
On minussa sitäkin vikaa että kuvittelen että epämukavuus tai huonompi ajettavuus tekee minusta jotenkin kovemman tai sanotaanko more real fillaristin - eli kun vauhtia ei ole niin paljon kuin toivoisi, voi sitä yrittää kompensoida tietyllä määrällä underbikingia (vähän samaan tapaan kuin maantiepuolella voi siirtyä ajamaan brevettejä, jos pieni huumoriksi tarkoitettu kärjistys ei loukkaa ketään).
Sitten on vielä se että meitä on sellaisia jotka eivät tosiaan huomaa juttuja, jotka muut huomaavat vaikeuksitta. Ihmiset ovat erilaisia. Tunsin fillaristin, joka todistusti huomasi hetkessä sen että pilke silmäkulmassa pientä jäynää yrittäneet lenkkikaverit olivat kahvitauolla laskeneet satulaa kaksi milliä - eikä minun tarvitse kovin kaukaa hakea fillaristia, joka ajoi satula 12 mm korkeammalla huomaamatta muutosta:rolleyes:
Tuli laitettua Canyon Grizl CF SL 7 eTap tilaukseen pitkän harkinnan jälkeen. Toimitus pitäisi olla 24.10-4.11 välillä. Alunperin oli tarkoitus tilata Grizl CF 7, mutta niissä menee toimitus loppuvuoteen/ ensi vuoteen. Grizl 6 CF SL pyörää saisi samalla aikataululla kuin 7 eTappia ja 1400 euroa halvemmalla. Olenkin tässä pohtinut, että onko tuo 1400 euron hintaero omiin ajoihin perusteltua vai pärjäisikö tuolla CF 6:lla.
No ei. Kuituhan on siitå kiva materiaali, että siitä tosiaan voi tehdä jäykän tai joustavan. Jos vaan osaa.
Eihän esimerkiksi stenun enveillä ja noilla tilaamallani dt:n grc1400 kiekoilla ole oikein mitään yhteistä.
Itse elän vahvassa uskossa, että dt:n kiekoilla ajo muuttuu tukevammaksi, mitä noilla nyt paikallaan olevilla kapeilla ja matalilla mtb kiekoilla. Saas nähdä miten käy. On ne kuitenkin niin komeat, että lisänopeus on aivan saletti juttu.
^ Sen, mitä eilen luin nopsaan pari reviewtä niistä DT:stä, niin mukaviksi niitäkin oli kehuttu. Samoin on laita korkeampien Zippien kanssa. Kun tuommoisen korkeamman kuituprofiilin tekee oikein, joustaa ne vanteen seinämät ulospäin. Enveistä on minusta vaikeampi hahmottaa, että millä se tärinänvaimennus on saatu aikaiseksi. Ja sen leveyseron huomaa kyllä matalilla paineilla ajaessa myös.
Varsin totta ja tuttua omista työkuvioistani. Joidenkin ihmisten kohdalla ei voi kuin ihmetellä, että kuinka huonosti tehdyin silmälasein he tulevat toimeen ihan sujuvasti - tai ainakin uskottelevat itsellensä tulevansa toimeen sujuvasti. Ja sitten on se toinen ääripää, joiden näkemisestä ei tule kertakaikkiaan mitään, ellei kaikki ole asteen tarkkuudella oikein. Eikä edes välttämättä absoluuttisesti oikein vaan niin kuin he itse luulevat olevan absoluuttisesti oikein :)
Tai sitten referenssi puuttuu. Ei osaa kaivata asiaa, josta ei ole kokemusta tai asia ei ole tuttu. Se, että tarvitseeko olemassa olevaa parempaa ollenkaan, on toinen juttu.
Minäkään en nuorena kaivannut silmälaseja vaikka piti istua etupenkissä opinahjossa jne, että näki edes jotain. Mutta sitten kun sai kakkulat nokalle, niin mieli muuttui...
Mulla on tuo 7 eTap ollut nyt muutaman viikon. Jos olisi "omalla rahalla" pitänyt ostaa niin olisi ehkä jäänyt kauppaan, mutta työsuhdepyöränä meni budjettiin. Mitä nyt noita kahta vertaan niin kutosessa on kyllä selkeästi parempi hinta-laatusuhde. Itse en tykkää gravelissa 2x voimansiirrosta, mutta se nyt on mielipidekysymys. Noi Shimanon 2x10 kamat on kyllä toimivia ja ihan hyvän tuntuisiakin, eli niissä ei mitään vikaa.
Kiekot noissa on eri, mutta pitkälti samaa tasoa. Mun mielestä isoimmiksi eroiksi jää just noi sähkövaihteet ja joustava satulatolppa. Omassa fillarissa ne ovatkin kaksi parasta juttua, mutta 1400 euron eron arvoisia? Ehkä ei. Ja tuon joustotolpan saa ostettua erikseen 200 eurolla, eli tuossa sitten maksaa reilun tonnin sähkövaihteista ja parista muusta pikkujutusta.
Se joustotolppa on varsinkin polkuajossa ihan loistava. Jos kerran kutosmallista on omaa kokoa saatavilla, niin vois olla aika kustannustehokas ratkaisu ostaa kutonen ja se tolppa.
^Eikö siinä kutosessakin ole kuitenkin kuitutolppa? Kaikkihan tuohon "joustotoppaan" eivät tykästy, niitä näkyy välillä torilla myynnissä.
Kuitutolppia on niin huikea määrä että suurinpiirtein se perseellä pitää ettiä se oikea. Känjönin omista en tykkää yhtään ja ne joutikin myyntiin.
On kuitutolppa jo tuossa kutosessakin. Tuli vaihdettua nyt tuo tilaus CF SL 7 eTapista tuohon CF SL 6 pyörään. Maksellaan vaikka tuolla 1400 euron hintaerolla ensi talven sähkölaskuja..
Joo, mä oon tähän asti kans ajanu ilman kiekkoja. Nyt katselin sit sellasia, ajattelin enveä, kun se ei olis ainakaan kovin paska: https://r2-bike.com/ENVE-Wheelset-27...mano-SRAM-Road
Niiden kanssa mä sitten olisin paras versio itsestäni!
^ Kaljoissaan ?
BMC Kaius
https://www.bikeradar.com/news/bmc-kaius/
kevyttä ja aeroa, 44 mm renkaat, pitkä runko ja lyhyt stemmi
alkaen n. 5,5 teur
ja 360 mm tanko ylhäältä ja 420 mm alhaalta, kaikki koot ?
https://images.immediate.co.uk/produ...size=619%2C413
Itellä oli Stigmatassa nuo DT Swissin GRC 1400t. Olivat mielestäni jäykät kiekot ja ottivat yllättävän paljon sivutuuleen. Suoraan ei voi verrata, mutta täpärissä olevat SC:n Reservet ovat miellyttävämmät ajaa kuin nuo olivat. Reserveä ei vaan silloin saanut mistääm ja DT:t löytyivät tarjouksesta.
Mutta siis ilman naljailua just tuohan se ero on. Varsinkin gravell käyttöön tehdyt leveät aerokiekot ovat väkisinkin suht jäykät ja kovat. Tuollaiset ohuet envet taas voivat oikeastikkin olla mukavat.
Oikea porvarihan ostaa molemmat ja valitsee kiekot reitin mukaan.
Vähän sellaista huhua on kuulunut, että Santa Cruziltakin olisi tulossa uusi gravelpyörä. Siitä ei ole tietoa, että onko se uusi Stigmata vai tuleeko niillekin rinnalle joku ”maantiegravel”. Jos se on uusi Stigmata, niin on mielenkiintoista nähdä, että kumpaan suuntaan muuttuu; tuleeko joustokeulayhteensopiva geo vai tuleeko aeroa.
Tulee olemaan kyllä mielenkiintoista kuulla, miltä sun mielestä DT:t tuntuu nykyisiin verrattuna. Onko kovemmat vai pehmeämmät vai huomaatko mitään eroa. Mitä tapahtuu pidolle karkeammalla alustalla, jos oikeasti ovatkin kovemmat jne. Kiekot vaikuttaa ajamiseen niin monelta kantilta.
Mä en ole ainakaan löytänyt yhtään arvostelua, jossa GRC1400:ää olisi haukuttu kovaksi. Tämä arvostelu on ehkä neutraalein sen suhteen, mutta ei niitä varsinaisesti kovaksi mainita tuossakaan. Yleisemmin arvosteluista löytyy maininta siitä, että ne on koettu mukaviksi ainakin 700c-kokoisina. Pikkukokoisina pinnoista tulee jo niin lyhyet, että sen voisi kuvitella vaikuttavan negatiivisesti mukavuuteen.
Uuden 353:nsa kanssa Zipp korostaa nimeomaan mukavuuslisäystä aeroutta enemmän, vaikka kyse on kuitenkin selkeästi korkeaprofiilisesta kiekosta (vaikka yhtä mainospuheita noikin toki on kuin aero is everything -puheet oli).
“Aero is not everything – it is only one component of speed, contrary to what the bike industry (and Zipp too, in all fairness) has been saying for many years,” said Donzé. “There are conditions in the real world where it’s faster to be less aero, as long as you have higher rolling efficiency and vibration damping. As a result, there’s no point in saying which of 353 or 454 is faster – it all depends on your ride style and the type of rides you are doing.
“For high-speed rides on flat to undulating terrain and clean roads, 454 is probably the ticket. For longer rides, on rougher roads and with bigger elevation change; 353 is the better option.”
E: niin ja sitä en kyllä tiedä tai muista, että mitkä ne sun nykyiset kiekot on. Jos sulla on jotkut matalat, alumiiniset mtb-kehät niissä, niin DT:n korkeat kuitukehät on varmasti jäykemmät ja saattaa hyvinkin olla myös kovemmat, vaikka ei olisikaan kovemmat kuin useimmat gravelspesifit alukehät.
Juu RX400 2x10 vaihteet on tuossa kutosessa ja seiskassa RX810 2x11 vaihteet. Kammet molemmissa samat. Seiskan saatavuus huonompi kuin kutosessa minun koossa. Seiskan alustava saatavuus näytti joulukuuta ja kutonen pitäisi olla toimitettavissa ensi kuun alussa. Nyt mentiin puhtaasti saatavuus edellä tässä. Tuo seiska olisi ollut hinta/laatusuhteelta varmasti parempi ja sen olisin ottanut, jos kokoja olisi ollut saatavissa järkevään aikaan.
Olen rakennellut nyt kesän aikana maantiepyörän rospuuttokeleille ja kevyeen graveliin=hoidettujen hiekkateiden ajoon.
Tärkein eli kiekot ja renkaat puuttuvat. Ajatuksissa ollut ZIPP 303S:t ja nyt lisäksi nuo alessa olevat grc 1400:t. Renkaan enimmäiskoko 32-33 minkä pyörä huolii.
Molemmista olen lukenut että sopisivat ihan hyvin tuohon rengaskokoon ja myös maantielle? Jos nyt haluaa kohtuullisen kevyttä, semiaeroa/keskikorkeaa ja hiilikuitua, niin onko tuossa 1000 euron hintaluokassa muita hyviä vaihtoehtoja.
lisäys: eli noin 40-50 mm korkeaa
^Eipä tuohon hintaan muita tule mieleen. Torilla on myynnissä vähän ajetut Roval CL50, tosin ovat vain 21mm leveät mutta ehkä noilla rengasleveyksillä vielä toimisi.
^Katsoin myös nuo samat ja muunkin fillaritorin tarjonnan.
Laitoin grc:t tilaukseen. Perusteena lähinnä tuttu dt 240 napa, joka helposti huollettavissa ja josta lähtee niin napakka siritys, että ei tarvi soittokelloa vaan riittää kun lopettaa polkemisen 50 m ennen ohitettavaa. Oli tuossa sellaista aleprosenttioston makuakin
Laitat vielä sen 54T päivityksen minimirasvoilla niin se se vasta onkin rallatusta. :)
jos olisin ollut vastaavassa jamassa, niin olisin kopeloinut persetaskua syvemmälle ja laittanut Zippin 303. Itse sain testata noita vajaat 400km ja on kyllä paksulla renkaalla erittäin haluttavat. Toisaalta, epäilen GRC:n menevän niin lähelle että tuo tarjous painaa puntarissa enemmän.