Hyvä alku [emoji16]
Sent from my Nokia 8.1 using Tapatalk
Printable View
Mystiseksei menee tuo järvien tyhjentyminen. Lahden kartan kanssa samaa ongelmaa ei ole. Tosin Päijännettä ei ole piirretty yhtenä kiertävänä relaationa, kuten Nässy tällä hetkellä on. Lisäksi relaation ulkojäsenissä kaikki elementit eivät kierrä samaan suuntaan!?
Pulkkilanharjun kohdalla on yksi sauma järvialueessa ja karttalaskenta näyttää tekevän siihen rajauksen. Näin ollen ongelmaa etsittävä joko relaatioista (tai niiden muutoksista) tai sitten esim splitteristä.
alkaa pikkuhiljaa aukeamaan.... kun vahingossa tulin verranneeksi uuden ja aikaisemmin talteen otetun osm-fileen kokoja. Jostakin syystä, kun hakee liian isoa aluetta, niin API jättää osan datasta tuomatta (noin 50%). Nässykin tuli kokonaisuudessaan läpi, kun leikkasi alueen Tampereen keskustan tasolta poikki ja otti reilusti pohjoiseen.
Taitaa siis mennä eri alueiden osm latausten liimailuun tämä homma, jos meinaa tehdä isoja karttoja. Tämä varmaan vastaa myös kysymykseen Helsingin kartta projektille. Siellähän sitä tauhkaa riittää ladattavaksi osm tiedostoihin.
tutkimus jatkuu....
Nonih, selkishän se. Tuore Tampereen kartta on taas vesipitoinen ja löytyy tuolta linkin takaa uusimman päivämäärän takaa:
https://drive.google.com/drive/folde...Kr?usp=sharing
Ongelma oli siinä, että liian suurta aluetta kerrallaan haettassa data tuli vain osittain. Ratkaisuna oli jakaa hakualue kahteen ostaan ja osmosis työkalulla liimailla palat yhteen ennen kuin viedään normaaliin pipelineen (splitter + mkgmap). Dockeri kontti on vaihdettu samaan syssyyn ubuntu pohjaiseksi, jotta sai tarvittavat kilkkeet helpommin asennettua sinne.
Kontti ja romppeet löytyvät tuolta harrastushenkisille henkilöille:
https://github.com/Myrtillus/docker_garmin_maps
Tuo sauma Päijänteessä Pulkkilanharjun kohdalla on minun tekosia. Olen sen avulla saanut veden pysymään Vääksyn rannoilla. Näin olen saanut suurimman osan henkilökohtaisista ongelmistani kierrettyä. Olen kiusallisen tietoinen että tämä korjaa vain osan ongelmasta. Olen pari kertaa yrittänyt korjailla pohjoisempaakin Päijännettä, mutta se on niin karmea tilkkutäkki, että järvi hajoaa JOSMin ruudullakin niin pahasti että en ole uskaltanut ladata päivitystäni takaisin tietokantaan.
En ole luovuttanut vielä Päijänteen suhteen, mutta pitää varata korjausyritykseen riittävästi aikaa ihmetellä kaikkia omituisuuksia mitä järvi pitää sisällään.
Onko meillä tähän bikemapiin liittyen joku vakioitu merkintätapa laavuille ja tulipaikoille? Ainakin Päijät-Häme on täynnä yleisiä tulipaikkoja ja laavuja, jotka eivät näy missään kartoissa. Voisin alkaa niitäkin merkitsemään ylös jos vaan tietäisin yleiset merkintätavat.
amenity=shelter + shelter_type=lean_to vaikuttaisi osm:n tavalta merkitä laavu: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/...nity%3Dshelter. Tulipaikalle puolestaan leisure=firepit: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/...sure%3Dfirepit. Siitä en tiedä miten – jos mitenkään – näkyvät missäkin kartassa, mutta tuollaisten pistemäisten merkintöjen lisääminen rendaukseen on ainakin erittäin helppoa. Samantyylisistä myös amenity=drinking_water (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/...drinking_water) on varsin hyödyllinen, joskaan senkään rendautumisesta nykyisin en tiedä.
Yleisestä merkinnästä en tiedä mutta tossa yksi malli (ei mun tekemä), varmaan tosin olet jo löytänytkin malleja:
https://www.openstreetmap.org/#map=18/61.67619/24.17147
Toi on semmonen perinteinen laavu.
e. Esivalinnat-Facilities-Facilities-Katos löytyy
e2. Noi tulipaikat ei näy JOSM:ssa, laavu näkyy.
Kiitos Myrtilluksen Garmin kartat pysyivät hengissä & päivittymässä Arpotechnon serverin poistuttua autuaammille maille ja siirtymä Bikemapin vastuulle ontui kun allekirjoittanutta laiskotti (tai oli parempaa tekemistä). Nyt jaksoin jatkaa maaliin hänen hyvästä startista ja Bikemapin info-nappulan takaa pitäisi löytyä nyt tuttujen viiden alueen Garmin MTB kartat. Tuoreena uunista ulos joten ei ole vielä tullut juurikaan testattua, kertokaahan jos ei mennyt ihan kuin Stromsössä. Uusia karttoja on suht helppo lisäillä, bounding box koordinaatit kun kertoo niin voitaneen tehdä suht ripeästi (T_Kn Garmin karttojen ylipappina kertonee että vaatiko ne edelleen ne käsinvirkatut .typ-filekset per kartta?).
Jos haluaa itse noiden kanssa askarrella niin viritelty Docker-kontti versio löytyy https://github.com/MaRaSu/garmin-mtb-maps
Kiitos vielä Antille tuosta laatutakuusta muistuttamisesta ;=) Kivaahan tämä on lajitovereita auttaa harrastamisessa, mutta kun oma sunnuntaiksi kaavailtu lenkki kääntyykin hanskat tiskiin yllättäen heittäneen Bikemapin (.finomena.fi) levypalvelimen pelastamisoperaatioksi niin siihen ei paljoa provokaatiota tarvita kun tappi kasvaa otsassa niin isoksi että levypalvelin saa jäädä makaamaan kyljelleen hetkeä pitemmäksi ajaksi. Kehitystyön lisäksi kun nämä perhanan himmelit eivät tahdo pysyä pystyssä aina omillansa, etenkään kun omaan piikkiin ei viitsi niitä pyörittää stabiilissa pilviympäristössä vaan joutuvat hurisemaan työhuoneen nurkassa kotilabrassa.
Mikä on ollut linja jos polulle pantu kieltokyltit ja risua kaadettu tukkeeksi, onko ne suosiolla merkitty punaisilla rukseilla karttaan?
Tuossa harjanteella kulkeva hieno polku "suljettu" suunnilleen tuosta:
https://asiointi.maanmittauslaitos.f...22%3A100%7D%5D
Ei mee läheltäkään pihaa. Sata metriä sai kanniskella.
Hankala paikka kun ilmeisesti tolla talolla on jotain osuutta asiaan, samaa tilaa. Vaikka noilla kylteillä nyt ei ole mitään virkaa niin itse vaan jättäisin ajelematta tuolla. Sitä en oikein osaa sanoa miten ton karttaan merkkaisi. Kai noi ruksit olisi se ratkaisu vaikka huono sellainen. Parempaakaan tuskin on.
Ehkäpä polku pusikossa, josta ei ajamalla selviä?
Joku joka osaa niin voisi ottaa tämän ketjun talteen kun jossain vaiheessa taas foorumi kuitenkin räjähtää ja kaikki katoaa bittiavaruuteen.
Saakos nuo Bikemapin polut johonkin muuhun ohjelmaan? Olen nyt muutaman kerran pitänyt auki selaimen kautta ja alle 2h niin Samsung S9 akku on tyhjä, eli aika nopeasti menee akku mulla tuon kanssa.
Oruxmapsiin voi laittaa esim. Garmin-imagen jolloin pärjää vaikka offlinena. Toki ne onlinekartatkin saa näkyviin.
Ohjeet? Tässä ketjussa tai netissä ;)
Eilen tuli käytyä yhdellä avohakkuulla joka oli toissa talvena. Viime vuonna ei vielä pystynyt kun melkein arvasi mikä siellä odotti. Kaikista kauneista puheista huolimatta joita julkisuudessakin esitetään niin olihan se tulos odotettu. Sentään sinivuokkoja oli muuten niin ankealla paikalla väriä tuomassa.
Oruxmapsia olen käyttänyt, mutta mistä tuon tiedoston saa jossa nuo värikoodatut polut?
Aivan loistavaa työtä! Kiitos siitä! Paljon tullut käytettyä Lahen karttaa ja uusia uria löytynyt sen ansiosta. Perehdyin aiheeseen siltä osin, että saan lisättyä puuttuvia polkuja ja muokattua olemassa olevien scale arvoja. Uusi kun olen tämän homman kanssa, niin kuinka usein pullahtaa nuo mainitsemasi uudelleen lasketut kartat?
Huomasin vasta nyt että tämä oli Tampereen ketju :seko: Eli tarvitsisin Kuopioon vastaavat tiedostot, jossa olisi nuo polut, löytyyköhän sellaisia?
Bikemapissa vasemman reunan i-painikkeen takaa löytyy linkki allaolevaan. Itse linkki muuten ei näy omenapuhelimen selaimella.
Täältä siis löytyy polkuväritetyt Garmin-imaget: https://www.finomena.fi/garmin-maps/index.html
Online-karttojen tiilipalvelimen osoitteita löytyy tuolta https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...10#post2931810
Tuo Google drive linkki oli Myrtilluksen paikkoratkaisu, nyt ajantasaiset ovat Gargamelin ohjeiden mukaan löydettävissä.
Kyllä Kuopio saadaan mukaan listalle. Jaetaan työt niin että käyttäjä eakin selvittää ns. bounding boxin (left bottom right top) koordinaatit alueelle joka kattaa sopivasta Kuopion seudun ajomestat, siis riittävän iso alue että palvelee alueen harrastajia mutta ei niin iso että kartasta tulee puoli-Suomea. Esimerkkinä Tampereen alueen Garmin kartan bounding box on 22.80 61.00 25.00 62.00.
Kun minulla on koordinaatit niin kartta saadaan vaikka huomiseksi aamuksi.
Latasin tiedoston garmin oregon 600:een ihan niinkuin olen tehnyt aikaisemminkin (ainakin 3 vuotta). Itseasiassa olen sen tehnyt nyt kolme kertaa viikon sisällä - aina siitä näyttää garminin näytöllä puuttuvan osa. Sitten lataan vanhan version (joulukuulta 2019) ja tiedosto näyttää Tampereen ympäristön normaalisti. Ensimmäisen kerran huomasin sen kun latasin Myrtilluksen väliaikaispaikasta img-tiedoston.
Tuttu ongelma ainakin oregon 600:n kanssa.
kokeile seuraavia:
- ota karttatiedosto pois ja boottaile pari kertaa
- ota muistikortti pois (varmaankin kartta siellä) ja boottaile pari kertaa
sinne jää joskus jotain ihmeellistä muistiin ja temppuilee urakalla.
Sori mennyt vähän ohi tämä että joku voisi tehdä nuo Kuopionkin kartat täällä, mutta kuulostaa erittäin hyvältä. Katsoin pari aluetta, toinen suurempi ja toinen pienempi. Olisiko näistä jompikumpi sopiva tehdä?
62.4 26.6 - 63.4 28.2 (suurempi alue jossa tulee Suonenjoki ja Tahko mukaan, tosin tuolla ei noita värikoodattuja polkuja kyllä löytynyt että en tiedä onko hyötyä?)
62.7 27.3 - 63.2 28.1 (Tässä tulee ainakin Kuopion ympäristöineen, Vehmersalmen kierros ja Siilinjärven MTB-polut)
Tuo Tampereen alue oli näköjään todella suuri. Jos joku Kuopion alueen kokeneempi maastopyöräilijä tätä lukee niin voinee tarkentaa koordinaatteja?
Kuopion kartta löytyy nyt laskettuna noilla alemmilla koordinaateilla. En tiedä vaikuttaako Garmineissa tuon tiedoston koko nopeuteen, mutta turvallisempaa lienee mennä pienemmällä jollei vartavasten tarvita isompaa aluetta. Kuopion kartta kutsuu itseään Garminissa varmaankin nimellä "TK_Eura", johtuu siitä että jouduin tekemään sen hieman kikkaillen. Myrtillus varmaankin suo minulle Githubiin garmin_osm_TK_map repoon kontribuuttorin oikeudet niin saan sinne tekaistua TK_Kuopio konfls-fileen.
Suuret kiitokset kartasta! 👍Toimii hyvin Oruxmapsissa.
En huomannut ainakaan Android + Oruxmaps että olisi missään lukenut Euraa tai muita ongelmia ollut. Garminin laitteita ei ole.