Pituus 175, jalan sisämitta 84. M-koko. Toimii!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Printable View
Pituus 175, jalan sisämitta 84. M-koko. Toimii!
Iltaa taas. Mittailin tota jalan sisämittaa taas uudestaan. 80-81 riippuen kuinka tarkasti survoo pähkinöitten taakse. Ja pituus siis 174. Ajelen tällä hetkellä whiten 3 proolla M koko. Kemiztin pyörää voisin kyllä tulla koittaan. Tompulan ajokki vois olla toinen vertailukohde jos omistajalle sopii. Nokian perällä Siurossa asustelen...
Passaa tulla kokeileen, oikeastaan väliin tulee melko läheltäkin ajeltua, Tupsuvuoren kulmilla tulee joskus pyörähdeltyä. Tosin Melostahan ei pääse vissiin vieläkään läpi.
Itse otin s-koon, pituutta siinä 170-171 cm riippuu kuka mittaa ja melko lyhyt jalkainen...
Muutama stemmikin tossa hyllyssä on jos alkaa hifisteleen.
Muuten yksi "ominaisuus" huomattu POLEsta, vaikka ajan 35/45 mm stemmillä ( sarvista riippuen ) pyörä on melko taipuvainen heittään OTB:tä jos hanuria ei heitä penkin taa, esim. ojissa johon etufillari hiukankin pysähtyy. Eli etupainoisuuden huomaa. Tarttisko koittaa tolppaa jossa olis hiukka setbäkkiä...
Onko muut huomannut moista.
Mul ei oo oikeen mikään läski tuntunu otb herkältä (spessu, trekki ja pole) ja pole ehkä kaikkein vähiten. Mielestäni se on noista vakaimman tuntunen ja vähän edempänä oleva eturengas tuntuu kiipeevään esteiden yli helposti. (14cm pidempi akseliväli kuin M koon spessussa) Voi olla ajotyylistä ja tekniikastakin kiinni. Satula on aika keskellä niitä kiskojaan, mutta itseasiassa mietin tuossa hiljattain jos sitä siirtäis vähän eteenpäin. Mutta ilman muuta kannattaa kokeilla eri säätöjä, sikshän ne on olemassa.
Kerran oon OTB:n onnistunu Polella heittään ja sekin oli tuolla "jyrkkäkulmasella" protolla pikku ajovirheen seurauksena..
https://m.youtube.com/watch?v=i4JLEZjTDu0
En kyllä allekirjoita itse tuota OTB ominaisuutta, päinvastoin. Joskaan ajomäärä ei vielä ole tuolla pyörällä kummoinen.
Jos tuota volvospeden polen geota katsoo, niin OTB on käytännössä mahdoton.
Kaikkee ei voi saada, mut näillä mennään..! :-)
Toi yks etuviistokuva näyttää itestäkin aika hurjalta, mut se vääristää ehkä jotenkin. Mittasin äsken niin ehkä neljä-viis senttiä on stonga korkemmalla kuin penkki. Ja ainakin se toimii mun ajossa, tänään tuli 39km tossa lumisateessa kelviä ja mettää. Siirsin penkkiä 5mm eteenpäin, saa nähä tuntuuko feng shuissa kun pääsee ajaa.
Mulla 182cm ja 87cm sisämitta ja L koko. Kerran OTB kun jäi poljin juurakkoon. Ei kyl oo huomannu että helposti tökkäisi. Mutta aktiivinen pitää kyllä pyörän päällä olla :D
Lähetetty minun SM-N915FY laitteesta Tapatalkilla
Mondraker on polea lyhykäisempi, mutta pitkä. Ja itse yllätyin, kun pilku tötöilyn päätteeksi ajoin keula edeltä vasta kaivettuun ojaan. Olin täysin vakuuttunut otb:stä jo mennessäni (tai oikeammin siinä kun keulan kevennys ei onnistunutkaan) vaan siihen se vain töksähti. Ei edes perä noussut. Giantilla olisi tuossa mennyt nurin satavarmasti. Ei tommonen runko voi olla otb herkkä.
nih..
Saako tota mustaa polea tilata valmiina pyöränä vai onko vain runkosettinä?
Jännä kokemus tompulalla, ei tosiaan ole OTB herkkä tämä pyörä. Onko sulla kuvaa pyörästä, millaisella setupilla ajat? Mulla on L kokoinen runko 50mm stemmillä ja ajan aika korkealla satulalla sekä kohtuu matalalla tangolla eikä ole kertaakaan ollut lähelläkään vaikka olen töpeksinyt. Tämän kyllä uskaltaa tyrkätä melkein mihin vaan ihan vaan kokeillakseen, koska tietää ettei se kippaa. 66 asteen keula ja 124cm akseliväli pitää pyörän maassa tehokkaasti.
https://msuomal.files.wordpress.com/...eg?w=800&h=463
M kokoa saa molemmissa väreissä. Näin tulkitsen saamani sähköpostin Polelta.
Hyvin on kiinanhaarukka palvellu. Oli kiinni jo edellisessä Panzerissa ja nyt tässä, ajettu talvella ja kesällä yhtään säästelemättä :).
Kävin Polen koeajotilaisuudessa. Firmalla on hienot ja näyttävät uudet tilat! Vastaanotto oli ystävällistä ja asiakaslähtöistä. Testilenkki oli ohjattu ja aikatauluuni sopivan pituinen. Polen edustajan kanssa oli ajon aikana mukava jutella Polesta ja pyöristä. Polut olivat hyvin tasaisia, muutama teknisempi paikka oli ja jonkun verran korkeuseroja. Paikoitellen oli aika liukasta.
Sain tietääkseni ajettavakseni L-kokoisen Taigan jäykällä etuhaarukalla. Tuntuma ohjaamossa oli hyvin kotoisa verrattuna omaan Surly Wednesdayhin. Satulan ja ohjaustangon välinen etäisyys oli jälkeenpäin tarkistettuna lähes identtinen. Osoittautui, että Polessa oli 10mm pidempi effektiivinen vaakaputki ja 15-20mm lyhempi ohjainkannatin. Kaiken nettikirjoittelun jälkeen odotin jotain hyvin erilaista, ja siinä mielessä yllätyin. Taiga tuntui aika tavalliselta, tasapainoiselta ja miellyttävältä pyörältä. Leveän keskiön panin merkille heti ensi polkaisulla mutta se ei ainakaan lyhyellä lenkillä vaivannut minua. Loiva ohjauskulma oli selkeästi havaittavissa hitaassa ajossa, jossa etupyörä alkoi yliohjautumaan tietyn pisteen jälkeen käännöksissä. Tämä ei ollut häiritsevää mutta selkeä ero nykyiseen pyörääni. Ajamalla ja totuttelemalla Taigaan tähän tuskin kiinnittäisi hetken jälkeen huomiota. Toisaalta pohdin, onko näin loiva ohjauskulma tarpeen läskipyörässä, jolla kuitenkin kai enimmäkseen ajetaan aika hitaasti? Kankeaksi en pyörää kokenut missään vaiheessa. Kapeaa ja mutkittelevaakin polkua se kulki nätisti. Polku oli paikoitellen aika liukas ja huomasin siirtäväni painoa taaemmaksi satulassa saadakseni sutivalle takarenkaalle pitoa ylämäessä. Rengaspaineet olivat selkeästi liian suuret ja sitä nyt vähän jälkeen päin harmittelen, että olisi pitänyt vaan rohkeasti laskea niitä lenkin aikana. Sen huomasin, että jo lyhyen 15 minuutin lenkin aikana joutui yläreidet koville. Lenkki tuntuu yläreisissä vielä tätä kirjoittaessa, kolme tuntia koeajon jälkeen. Sitä pidän huomion arvoisena. Kävin vielä heti kotiin tullessani ajamassa omalla pyörälläni pienen lenkin verratakseni tätä ja mielestäni Wednesdaylla polkeminen ei ota yläreisiin ollenkaan samalla tavalla.
Sramin DB5 ensiasennusjarrut on selkeästi pyörän heikoin lenkki. Ne ovat rehellisesti sanottuna huonot. Tehottomat ja vinkuvat. Muuten pyörän komponentit ovat hyvät tai erinomaiset. Tykkäsin jo nettikuvien perusteella kovasti keltaisesta väristä ja Polen designista muutenkin. Livenä pyörä näyttää vähintäänkin yhtä hienolta.
Koska nykyinen läskini on ollut ajossa vasta reilun kuukauden, on sillä nyt ajettava ainakin vuoden tai pari. Mutta voin hyvin ajatella, että seuraava läski olisi Pole.
Kiitokset Polen väelle mukavasta juttutuokiosta ja koeajosta!
Kiitos kaunis koeajoraportista!
Mikähän tuo yläreisien rasitusjuttu on? Onko siitä haittaa voimantuotolle? Tottuvatko jalat siihen? Tuleeko rasitusvammoja, jos 10 tuntia polkee reissupäivän toisensa perään? Mistä se johtuu?
Veikkaan että juontaa juurensa satulan paikasta kampiin nähden, kun on edempänä mihin totuttu maastureissa..
Tottuuhan siihen. Tosin aina mulla on ottanu reisiin ku tarpeeks ajaa, siihen mä en oo vielä tottunut. heh.
Pitää tehdä vertailua kun saa joskus vielä trekin ajoon naparemontista. Siinä on satula perinteisemmässä paikassa.
Öö, siis edempänä, vai taaempana/kauempana?
Kuvassa sillan kaiteen pystypuu toimii hyvin viivottimena:)
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...82&oe=58EBB568
Siis edempänä. Koska satulatolppa on nelisen astetta pystympi kuin useimmissa muissa.
Pole Taiga 77 astetta
Trek Farley 73
Spessu Fatboy 73
Kona WO 73
Ok, kiitos tarkennuksista. Tuo Kemiztin satulan asemointi korostanee hommaa entisestään:rolleyes:. Näin olen käydyistä Pole-keskusteluista ymmärtänytkin, jäin vaan pähkäilemään tuota yläreisien rasitusjuttua. No, tuokin selvinnee omalla kohdalla kunhan joskus pääsen/ehdin Taigaa kokeilemaan.
Kyllä musta tuntuu, että maksimitehoista jää jonkin verran puuttumaan tässä Taigan geossa vaikka olenkin sen verran jo sillä ajanut, että jalat on tottunu erilaiseen rasitukseen eikä etureidet ole enää hellänä ajon jälkeen. Yksinkertaisesti voimakas polkeminen pyrkii keventämään kuskia satulasta enemmän kuin "perinteisessä" satulan paikassa ja tämän kompensoimiseksi jossain kohti jää muutamat watit kampikierrokselta puuttumaan. Varmaan se voimakkain vastavoimasuuntavektori kampikierroksella tulee jotenkin suoremmin ylöspäin ;). Tämän huomasi selkeästi, kun välillä kävin tielenkin Cuben XC pyörällä (aikasemmin siitä kirjottelin), jossa perinteinen geometria. Kolikon kääntöpuolella taas tuo ajoasento on hyvin tasapainoinen, koska kuski istuu keskemmällä akseliväliä. Varsinkin talvella pidon kanssa taistellessa ja tasapainoillessa tuo tuntuu erittäin toimivalta. Samalla se auttaa osaltaan pitkän chainstayn lisäksi kuskin painon pitämistä taka-akselin etupuolella ylämäessä, jolloin keula ei kevene ja ala vaeltamaan minne sattuu. Moni 29" nykypyörä lyhyellä chainstaylla ja loivalla satulakulmalla on suorastaan hassun näköinen, kun kuskin perä huitoo melkein siellä taka-akselin yläpuolella. Vähän kovemmin tempasee ylämäessä tangosta, niin löytää itsensä takapuoli edellä käänteisessä OTB:ssä eli OTRW:ssä :).
Tässä vielä pikaisesti sutaistu kuva hahmottamaan tuota eroa. Ylämäkeen kahdella ensimmäisellä pyörällä on käytännössä pakko nojata reilusti eteenpäin tangon päälle, koska satulassa kuskin painon keskipiste keinuu lähes siellä akselin päällä. Jotenkin täytyy myös vaikuttaa sen, että kuskin painopiste on renkaan maakosketuspinnan takapuolella...
http://res.cloudinary.com/msuomal/im...rat_g1qi7f.png
Nyt syyllistyn ihan oikeaan "sissimarkkinointiin" mutta tsättäilyäni pääkallonpaikalle, sain tietooni seuraavaa, kun kyselin toimitustilanteista:
"Kaikkia Taiga runkokokoja on nyt varastossa mustana ja keltaisena. Viimeiset eksyneet lampaat eli osalaatikot ovat tulossa 13.1 meidän varastoon. Sen jälkeen meillä on toimitusvalmius 20 Taiga Snow pyörään. Emme kasaa niitä valmiiksi enempää kuin koeajopyörät 1kpl/koko, jotta värin ja koon valintamahdollisuus säilyy mahdollisimman pitkään. Runkoja on siis paljon enemmän kuin komponentteja."