Vaan kun ei tiedä, milloin se on vastaanotettu. Siksi merkin pitää olla riittävän pitkään nähtävissä. Mutta on toi kääntymisen aikainen merkinnäyttö paikoin haastavaa, etenkin talvella.
Vaan kun ei tiedä, milloin se on vastaanotettu. Siksi merkin pitää olla riittävän pitkään nähtävissä. Mutta on toi kääntymisen aikainen merkinnäyttö paikoin haastavaa, etenkin talvella.
^Tuosta "koko toimenpiteen ajan" joku poliisipenaalin terävin kynä (ei palsternakka tällä kertaa) totesi, että voihan sen suuntamerkin näyttää vaikka jalalla... no, sehän sitä kääntymistä helpottaa.
Sanotaan, että jos tuosta aletaan sakottaa, lienee meillä asiat jo aika hyvin: kaikki narkit pois kaduilta, pyörävarkauksia selvitetään ihan ajan ja resurssien kanssa ja liikenteen valvonnan painopiste on siirretty automaattisesta nopeusvalvonnasta sinne missä siitä on hyötyä.
Parhaita omallakohdalla vastaan tulleita esimerkkejä suuntamerkin näyttämisestä "koko toimenpiteen ajan" on helsingissä, kun laskeudutaan mannerheimintieltä baanalle jyrkähköä mukulakivi alamäkeä jonkapäässä on heti 90asteen mahdollisesti sokea käännös riippuen kääntymis suunnasta. Siinä tälläisellä hyvät taidot omaavalla kuskillakin on hankaluuksia näyttää mitään selkeää suuntamerkkiä varsinkaan koko toimenpiteen ajan.
^^ Se joku poliisipenaalin terävin kynä oli Poliisitarkastaja Konsta Arvelin.
Haastoin Konstan tulemaan Espooseen pyöräilemään talvella ja näyttämään sitä suuntamerkkiä koko ajan kun kääntyy.
:D Mä olen monta kertaa muuten näyttäny suuntamerkkiä jalallani - kun toisessa kädessä on paketti kassissa ja toisella kädellä on pidettävä ohjaustangosta kiinni, sitten vaan ns. koirapissii-suuntamerkki jalalla - ei yhtään ongelmallista. Näytänkö sitä "koko toimenpiteen ajan", muistaakseni en.
Vilkut vaan fillariin niin ongelma ratkaistu. Johan omassa sähköläskissä on esimerkiksi jarruvalo (takavalo siis palaa kirkkaammin kun painaa jarrua, sama kuin autoissa / mopoissa jne). Äkkiä siihen vilkutkin asentaisi :)
^ :D no tänään lenkillä ja kauppareissulla mietin tuota asiaa käytännössä, mulla on helppoa kun ajelen tavallisilla tossuilla enkä klossikengillä, eihän se nyt ole vaikeeta vaikka näyttäisi sitä suuntaa "koko toimenpiteen ajan" mutta aika turhaa se on, varsinkin jos ketään ei ole siinä lähistöllä, yleensä kääntyessäni vilkaisen taakseni ettei kukaan nyt ihan siinä takana ole.
Harvemmin mä käänteessä poljen, rullaamalla menee.
heh heh, vilkut maantiefillariin. Mihin herra ne sijoittaisi, satulan taakse molemmin puolin ehkä jotkin snadit tarraviritelmät tai takahaarukan molemmin puolin. Ei noista autoilijat ottais selvää kun niin pienet "mikä piru siinä vilkkuu oranssina.
Pitäis ruveta suunnittelee sellasia fillariasuja joissa takana lapaluitten molemin puolin vaikka "vilkut" Ei luulis olevan nykyteknologialla mahdottomuus, ehkä hinta tulis vastaan ja se onko noista oikeesti todellista hyötyä vs. kädellä tai jalalla näytettävä suuntamerkki.
Itse kun ruukaan olemaan ylivarovainen niin en edes ryhmity keskiviivalle vasemmalle käännyttäessä vaan pysyn oikealla. Sit yli kun autoja ei tule, joskus joutuu oottelemaan tovinkin mutta kyllä aina yli olen päässyt. Vilkkua ja suuntamerkkiä kyllä tarvii monessa muussakin tilanteessa joten vaikeita kysymyksiä nuo.
^Kypärä, jossa takavalo & vilkut.
Mutta ei toimisi silti ja kuka noita valvoisi? Ei kukaan. Ja sitten niitä pitäisi vielä muistaa käyttääkin.
Ton unohdin! Pää vain jossa kypärä hiven "rauhaton" paikka vilkuille se kun ruukaa liikkumaan, sitä käännellään risteyksessä puolelta toiselle ja ehkä liikkuu myös ylös alas. Ja kuten sanoit, kuka muistaa käyttää, pitäis olla joku nämiskä helposti painettavassa paikkaa sun muuta...
Muistanko oikein, että Wienin sopimuksessa otetaan kantaa pyörän vilkkuihin. Tuo löytyy vain englanniksi, joten en nyt ala koko sopimusta lukemaan läpi ja etsimään tuota kohtaa.
Sen vilkun olisi syytä näkyä myös eteen.
Miten olisi sellaiset varren päässä olevat vilkut, jotka ponnahtaisivat kypärästä? Niin kuin vanhoissa mosseissa oli... olis aika eeppiset :D
Neljät vilkut siis, taakse yhdet ja yhdet eteen. Saisi mielestäni tulla vaikka pakolliseksi kaikkiin fillareihin ja samalla pakolliseksi kunnolliset valot (stVZO standardin mukaiset) ja niiden käyttöä pitäisi alkaa oikesti seuraamaan ja sakkoa surutta jos joku ajelee tuolla pimeästi ilman valoja.
Kävin pyöräilemässä espoolaisella pyörätiellä. Olen hieman pettynyt kesäkunnossapitoon.
https://www.youtube.com/watch?v=grldrG1AH60
Kuulut sitten siihen poikkeavien pyöräilijöiden joukkoon sillä huomioiden mukaan valtaosa ei vilkaise mihinkään suuntaan vaan pelkkä käden heilautus ja luotto ettei kukaan ole takaa jo ohittamassa.
Itse kun joskus täällä mainitsin toimivani samoin kuin sinä (vilkaisu taakse, suuntamerkki jos ketään lähettyvillä takana) sain epäsuoran uhkauksen.
Mitä kelveihin muuten tulee niin toivoisin jo syksyn pian saapuvan ja kesähessujen ja -hellujen laittavan "pillit pussiin": meno Hgin pyöräteillä on kuin villistä lännestä. Turhan isolla osalla ei ole hajuakaan tieliikennelaista eikä mitään itsesuojeluvaistoakaan. Yksisuuntaisilla pyöräkaistoilla ja -teillä saa päivittäin mennen tullen väistellä väärään suuntaan pyöräileviä, ohitellaan väärältä puolelta, tungetaan väliin kun itse jotain ohittamassa, ei väistetä oikealta tulevia pyöräteiden risteyksissä, kiilataan liikennevaloista lähtiessä, ei väistetä autoja silloin kuin pitäisi, jne...
Vilkaisemista ei pitäisi tarvita eli silloinhan on periaatteessa aivan oikein toimittu ja turvalliseti ajettu. Tärkeämpää ja ensisijaisempaa on näyttää suuntamerkki ajoissa ja selvästi. Nythän noin joka toinen kääntää ensin ja näyttää sitten merkkiä josta ei enää ole varoitukseksi eikä hydyksi kenellekään. Tai vilkaisee kun on jo lähtenyt kääntymään, vikaisee sitten sivulleen ja *jos* näkee jonkun, näyttää siinä vaiheessa merkkiä.
Suuntamerkin voi näyttää vaikka arvelisi olevansai ainoa pyöräilijä kymmenen kilometrin säteellä.
Olen joskus tiuskaissut: "Älä pälyile vaan käytä kättä! Suuntamerkki, kässäätsä?" Sanoisin että tuolla liikennepolitiikalla käy joskus niin että kun tarpeeksi monta samoin toimivaa on tehnyt tarpeeksi monta käännöstä ja jättänyt suuntamerkin tarpeeksi monta kertaa tekemättä koska ketään ei ollut lähettyvillä takana tulee se kerta kun siellä takana olikin joku jota ei vain vilkaistessa nähty.Lainaus:
Itse kun joskus täällä mainitsin toimivani samoin kuin sinä (vilkaisu taakse, suuntamerkki jos ketään lähettyvillä takana) sain epäsuoran uhkauksen.
Jos näytät suuntamerkkiä ajoissa, ei sillle puolelle enää tunge ketään ohittamaan, joten pälyily tai vilkaisu ei ole tarpeen edes oman turvallisuuden vuoksi. Mutta kai se suuntamerkin näyttäminen on niin vaikeaa tai vastentahtoista että haluaa "turhat* kerrat jättää pois?
PS En epäile ettetkö todella kokenut että sinua epäsuorasti uhattiin fillarifoorumilla, mutta voitaneen kysyä uhattiinko sinua todella vai oliko kyse vain ja ainoastaan omasta tulkinnastasi. Olisikin kiva tai ainakin mielenkiintoista nähdä ja lukea silloinen keskustelu ja sananvaihto, Eli kun kaivoit ja nostit asian esille, olisit voinut samalla kiittää linkin keskusteluun...
..on se ihan hyvä vilkaista jos vaikka on auto takaa tulossa, vaikka sä miten näytät suuntamerkkiä niin ei auto välttämättä sitä kunnioita...koululaisille voisi vaikka koulussa opettaa ekanakin mikä on suuntamerkki. Sitten sen käyttö. Eivät katso kääntyessään taakse, eivätkä näytä suuntamerkkiä. Vitsit jos on juuri ohittamassa niin nämä pikkusankarit saa inspiraation kääntyä, eikä siinä välttämättä ole risteävää tietä, nurmikolle kääntyvät.
Ja sitten mummelit, yksi paha onnettomuus koettu kun lähdin ohittaan ja juuri sillä hetkellä mummeli päättikin kääntyä eteeni vasemmalle ( ohituspuoli) ###
- - -
eikä olisi, ihan turhaa.
ps. saako 422 postauksella jo vakiovieraan tittelin? mun mielestä Fire olet vasta nöösi jolla kova pätemisen tarve foorumijäsenyyden tässä alkuvaiheessa.
"Jos vaikka on auto takaa tulossa"? Kelvillä?! Ketjussa "Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0"!?
Jos keskustelussa oli käännytty - pun intended - tai siirrytty vaikeaan elämään ajoradalla tai sitä laajennettu koskemaan vaikeaa elämää liikenteessä yleensä, niin pahoittelen sitä etten kelannut taaksepäin ja lukenut ja tarkistanut asiaa.
Omien havaintojen mukaan koululaiset eivät ole yhtään sen huonompia suuntamerkin näyttäjiä kuin aikuisetkaan, osa kouluikäisistä lapsista olisi kelvannut esimerkiksikin siitä miten kelvillä pitää ajaa. Ovatko viimeksi mainitut sitten saaneet oppia koulussa vai pyöräilyä kenties harrastavilta vanhemmiltaan on toki toinen juttu.
Mutta ainoa kolari jonka olen ajanut sattui kun edessä suoralla kelvillä siihen saakka suoraan ajanut pyöräilijä päätti kääntyä vasemmalle - paikassa jossa ulkopaikkakuntalaisen oli mahdotonta ajoissa havaita olevan edes polkua jolle joku voisi kääntyä - näyttämättä suuntamerkkiä, vilkaisematta taakseen tai katsomatta peiliinsä (jollaisen näin hänellä olevan) siitäkin huolimatta että hän ei korvissaan olleiden kuulokkeiden (joita en nähnyt hänellä olevan) takia kuullut sen paremmin takaa "kovaa vauhtia" lähestyvää pyöräilijää kuin tämän kuuluvalla äänellä antamaa ilmoitusta/varoitusta siitä että vasemmalta tullaan ohi.
Tällaisessa tilanteessa ei maltillinenkaan, normaalisti turvalliseksi katsottavalla marginaalilla tehty ohitus voinut taata sitä ettei onnettomuutta sattunut. Osansa asiaan saattoi olla myös sillä että kyseisellä kääntyjällä oli allaan sähköavusteinen pyörä, mutta sillä ei kannata spekuloida sen enempää. (Sitä se kyllä merkitsi että töytäisyssä joka minut ilmeisestikin kypärä edellä asfalttiin lennätti oli enemmän liike-energiaa kuin olisi ollut saman ukon ajamlla normihybridillä tai -retkipyörällä.)
"Olisikin kiva tai ainakin mielenkiintoista" jne saattoi tarkoittaa suoremmin sanottuna että parempi olisi ollut jättää tunkiota kaivamatta, Tai - jos asian laita oli niin kuin pidin mahdollisena - olla antamatta väärää todistusta Fillarifoorumista ja sen jäsenistä. Jos minua vanhat skismat ja "persoonakemioiden riitelyksi" joskus nimitetyt jutut todella kiinnostaisivat, luulisin hakeneeni kyseisen keskustelukohdan haulla itsekin. (Mutta sikäli kirjoitin täysin ilman ironiaa, että jos ja kun esittää tuontyyppisen kertomuksen tai väitteen, pitäisi olla valmis niinsanotusti seisomaan sanojensa takana ja esitttämään pyydettäessä todisteetkin...)
Foorumin softa antaa vakiovieraan tittelin nähtävästi jo sadan kirjoitetun viestin jälkeen.
Mutta jotta foorumilla ei tukehduttaisi nauruun tai väärään kurkkuun menneeseen aamuleivän palaan, lienee syytä kertoa sinulle karu totuus: "Firlefanz" on yhtä kuin "kuovipolku", joka vain kyllästyi nimimerkkiinsä ja taisi tuntea kymmenentuhannen - vai paljonko niitä olikaan? - viestin painon jonkinlaisena taakkana ja halusi vain yksinkertaisesti pyyhkäistä pöydän tyhjäksi. Kirjoittaja on kuitenkin sama rasittava tyyppi samoine vanhoine vikoineen ja pahoine pätemisen tarpeineen. Ainoa mitä hänestä voi tässä yhteydessä hyvää sanoa on ettei nimimerkin vaihtoa tehty salakähmäisesti tai yritettykään esiintyä jonain uutena foorumilaisena.
PS Muuten olen sitä mieltä että on sopimatonta ruveta arvostelemaan nöösejä asiallisesti ottaen pelkästään siitä että he eivät ole tarpeeksi nöyriä tai vaatimattomia "foorumijäsenyytensä alkuvaiheessa" tai siitä että he eivät suhtaudu riittävän kunnioittavasti vanhempia, jo vuosia foorumilla olleita kirjoittajia kohtaan.
PPS On aivan eri asia huomauttaa jollekin kirjoittajalle siitä millä tyylillä ja millaisia keinoja - silloin kun niissä todella on huomauttamista - käyttäen hän toistuvasti kommentoi tai "argumentoi". Mutta silloinhan saman arvostelun kohdistaisi tai samoja keskustelu- ja foorumikäytöstapoja edellyttää kaikilta, niin vanhoilta kuin uusilta foorumijäseniltä.
PPPS Joka tapauksessa hieno ja miksei myös minutkin iloiseksi saava juttu on että pyörälenkkisi ovat taas alkaneet sujua sinulle hyvää mieltä ja tyytyväisyyden tunteita tuottavalla tavalla!
Ainakin itse joudun terävämpään käännökseen hiljentämään reippaasti, joten aina on mahdollisuus että sieltä tunkee teini, joka on tuijottanut kännykkänsä ruutua sillä hetkellä kun suuntamerkin näytin. Fillarilla tai mopolla (jos sattuu olemaan sellaisille sallittu väylä). Pilvin pimein noita kännykän tuijottajia tulee vastaan (ikärasismini pohjautuu empiirisiin havaintoihin em. käyttäytyjäryhmän ikärakenteesta). Näytän siis suuntamerkkiä vaikkei ketään olisi (havaitusti) mailla halmeilla, mutta silti vilkaisen taakse _vasemmalle_ kääntyessä. Oikeasta reunasta oikealle kääntyessä ei kyllä tule kuikuiltua...Lainaus:
Jos näytät suuntamerkkiä ajoissa, ei sillle puolelle enää tunge ketään ohittamaan, joten pälyily tai vilkaisu ei ole tarpeen edes oman turvallisuuden vuoksi.
Foorumilla pälyily saattaa olla paheksuttava asia mutta käytännön tilanteessa toimiva varmistusmenetelmä. Se pälyilemisen pois jättäminen edellyttäisi suurempaa luottamusta muiden kanssaliikkujien toimintaan, mitä itse omaan.
No joo, tunnustan että esitin vähän poleemisen väitteen. Vaikka minua nopeampia ei kelvillä yksinkertaisesti voi olla ja mopon lähestymisen melkein aina kuulee, niin eihän sellaisesta varmistavasta vilkaisusta mitään haittaa ole. Mutta se on ehdottomasti pelkkää ihan henkilökohtaista ekstraa sen tärkeimmän ja vaadittavan päälle!
PS Oikealta ilmoittamatta ja varottamatta ohittavia ja jopa kelviristeystä tai -haaraa selvästi lähestyttäessä ohittamaan lähteviä on olemassa, onneksi heidänlaisensa ovat harvassa. Mutta olen sattunut näkemään kerran tai kaksikin tilanteen josta toisesta selvittiin vain tehokkaiden jarrujen ja toisesta oikeaan kääntyvän nopean reagoinnin ja onnistuneen väistöliikkeen ansiosta.
Kyllä minä vilkaisen yleensä olan yli kun olen kääntymässä tai vaihtamassa selvästi ajolinjaa kelvillä. Suuntamerkin kanssa on sitten valitettavasti vähän niin ja näin. Varmasti enemmänkin sitä voisi käyttää ilman pelkoa olkanivelen rustovauriosta.
Muuten sitten ajamisesta kelvillä, niin viikonlopun surullisenkuuluisalla ja loppuunkalutulla Sipoonreissulla alikulussa, jossa oli nuolin merkitty ajosuunnat ja viivoin rajattu ajoväylät, tuli joku kanssapyöräilijä sähköfätillä ajosuuntaa vastaan niin että jouduin siinä kohtaa jarruttamaan ja hakemaan uuden ajolinjan.
(täyttääkö sähköfätin mainitseminen tässä yhteydessä kiihottamisen kansanryhmää vastaan-tunnusmerkistön?)
Ajoin autokortin opetusluvalla. Isä oli opettanut katsomaan kaistanvaihdot peilistä. Tihruilin inssissä peilejä korostuneen huolellisesti, mutta hylsy tuli, koska olisi pitänyt katsella olan yli.
Eli ainakin autoilussa tietoisuus takana tai takaviistossa olevasta katsotaan niin arvokkaaksi, että jos sitä ei huomioi suoralla katseella, ei myöskään pääse inssistä läpi.
^Juu. Mulla isä opetti jo alusta lähtien, että taakse pitää katsoa. Katson jopa moottoritiellä, kun palaan omalle kaistalle... jotkut asiat vaan jää selkäytimeen.
Totta kai pitää aina katsoa taakseen jos meinaa siirtyä sivusuunnassa. Itse teen niin kävellessäkin.