Mitä muuta eroa voisi olla kuin se oliko etäisyys riittävä?
"Aika läheltä menin sen jalankulkijan hihaa" tarkoittaa minusta aikuisen, normaalisti harkitsevan ja muut edes jollain lailla huomioonottavan - toisin sanoen kenen tahansa F. Kotlerburgin luomaa lycra-asuisen maantiepyöräilijän karikatyyrihahmoa vastaamattoman pyörälijän sanomana kutakuinkin "etäisyys oli kyllä riittävä, mutta olisi saanut olla suurempikin jottei jalankulkija olisi mahdollisesti kokenut ohitustilannetta epämiellyttäväksi".
"Hihaa hipoen" tarkoittaa minusta että etäisyys oli kenties riittävä mikäli jalankulkija pysyisi linjallaan, mutta ohitus oli kuitenkin selvästi ja ehdottomasti liian läheltä tehty.
Ei minulla ainakaan suurempaa huomauttamista ole niistä edellytyksistä joiden olisi ainakin suotava täyttyä. Itse olen tosin sitä mieltä että vauhdin hidastamista tärkeämpää ovat selvä ja riittävän aikainen kommunkointi ja riittävän ajoissa tehdyt väistöt tai muut ratkaisut. Silloin kenenkään ei tarvitse ruveta arvailemaan eikä tekemään mahdollisesti vääriä tulkintoja pienistä eleistä.
En ihan ymmärrä missä olisin muka edellyttänyt perusteetonta tai jopa silmitöntä luottamusta siihen että satunnainen kulkija tekee jotain. Totta hitossa esimerkiksi sen vastaantulevan pyöräilijän on selvästi ja tosiasiallisesti siirryttävä keskeltä pyörätieltä laitaan - tai vain laidemmaksi - ja sen tulee tapahtua ennen kuin olen itse edennyt siihen pisteeseen että väistäminen on kovin myöhäistä. Enkä rupeaisi sellaista odottamaankaan jos ja kun näen ettei vastaantuleva fillaristi mahdollisesti ole varmasti sellaiseen kykenevä.Lainaus:
Tietysti kaikkien pitää osallistua, mutta paljonko voi luottaa satunaiseen kulkijaan, kun edes ajokortillinen ei useinkaan osaa katsoa autolla pihalta tullessaan pyörätielle ja ajoradan liikenne on kiinnostavampi asia.
Samoin pidän lähtökohtaisena oletuksena sitä että jalankulkija voi milloin tahansa muuttaa suuntaansa tai astua sivummalle juuri sillä hetkellä kun olen ohittamassa häntä. Luotan päinvastaiseen vasta kun siihen on selvästi aihetta: esim. ilmoitusta "Vasemmalta!" on seurannut vilkaisu taakse ja siirtyminen oikealle tai minua kohti on luotu harmistuneen näköinen katse ja vedetty koiran talutushihna lyhyeksi.
Mutta kun tekee ja toimii ajoissa, yhdeksässä tapauksessa vauhdin hidastamiseen ei ole minkäänlaista tarvetta. Siinä kymmenennessä ajetaan tarvittaessa vaikka kävelyvauhtia eikä esitetä ärtyneitä tai vihaisia kommentteja. Haukun ihmisiä tolloiksi vain Fillarifoorumilla!