Mustat, älä kysy miksi..
Printable View
Jaa se ei ollutkaan se jo tunnettu komea Polen sini/valkoinen vaan valkoinen runko sinisillä teksteillä.
Varmasti tulee hyvät kaverit. Jos sulla on vielä se white jäljellä, niin ajappa sillä viikon kuluttua tms kun oot kunnolla päässy ajaa taigalla. Mulla oli Trek farley muutaman kuukauden käytössä samaanaikaan kuin taiga ja aluksi ero ei tuntunut niin isolta, mutta kun poleen tottu niin trekkiin palaaminen tuntui hirmu isolta muutokselta.
Valkoiset psc renkaat on kyl ihanan pehmoiset. Talvella luultavasti paremmat.
Näkyi sitä taigaa tulevan myös sinisenä
Olikos Taigassa tosiaan 190mm leveä keskiö? Millainen tuo on ajaa. Nykyisessä Dudessa taitaa olla 120mm. Aika hurja ero paperilla.
Eikun niinhän tuola lukee
BB RACE FACE BSA (threaded 120mm)
Mitähän tuo kampisetin 190 lukema tarkoittaa
CRANKSET RACE FACE TURBINE FAT BIKE 190
Q-faktoria veikkaan. Vaikka mulla on mielestäni 209
Mä veikkaan että se tarkoittaa minkä levyiselle perälle se kampisetti on tarkoitettu. Ja dudessahan tais olla 170mm perälle sopivat kammet, vaikka onkin levee perä siinä. Ja kammet menee tosi läheltä takahaarukan putkia.
Akselin pituus. Niinkuin edellä mainittu itelläkin Rekissä 170 mm akseli vaikka perä on 197.
Aivan, juuri noin. Ajattelin ite liian kauas keskiöstä [emoji23]
Sen verran eilisiin ensitunnelmiin, perun puheita siitä että White olisi jollain osa-alueella Taigaa parempi. -Ei ole.
Tänään löytyi pitoa renkaan alle, vaikeat ja ennen ajamattomat muuttuikin helpoksi. Ei muuta kun kunnon kohotusta, pääsee vieläkin pidemmälle.
Isohko miinus tulee kuitenkin matalalla kulkevista polkimista, ihan joka kiven kohdalla kerkiä polkemisen rytmiä vaihtaan. Tänään jopa keskiön, tai siis kammen akselin reunaan iso vekki kivestä. Samalla pätkällä ei koskaan kolissu noin pahasti Whitellä, eikä Cube ltd.llä. Kai se toi pitkä akseliväli tässä kohtaa näyttää, ehkä ainoan, huonon puolensa.
Vapaarattaassa ihmeen iso välys, ei ainakaan helpota tota kivikossa polkemisen rytmitystä. Tai en vaan osaa vielä, Taigan taikaa.
Jarrut pitää varsin miehekästä metakkaa ja täristää niin ettei tiedä onko alla penkki vai hieromalaitos. ...sisäänajoa niin paikat asettuu kohdilleen, uskoisin.
Vaparihan on kaikki 18 hampainen vakio DTSwiss, se on melko edullinen päivittää tiheämpään, jolloin polkimien rytmityskin muuttuu helpommaksi. Crankbootit kannattaa hakea vaikka sportaxista, muistelen että se pienempi koko sopii Turbineen smuutisti.. kun kunnolla opit Taigalla ajamaan, kaikki muut tuntuu kummallisilta.. [emoji6]
Ainii ja sitten, kun siinä kerran on ISCG-05 mountit, niin hommaa ihmeessä keskiön alle köli, se suojaa myös eturatasta kolhuilta.
Esim. 77designz crash plate.
https://77designz.com/en/crash-plate...-plate-iscg-05
Tollasta voi kysäistä vaikka http://www.mtbcentre.fi/ tai sit tilata suoraan 77:niltä..
https://farm5.staticflickr.com/4542/...3402e24c_h.jpg
by Optiflow, on Flickr
Nyt on parin tunnin lenkki takana. Jostain kumman syystä Taiga tykkää kylmästä, tolpan välykset on hukkunut jonnekkin/pienentynyt olemattomaksi... Olen eilen kiristellyt clampia vähän kerrallaan ja vieläkään kahvaa ei tarvitse kääntää hampaat irvessä, mutta esikiristystä on käännettävä pihdeleillä. Outo juttu, täytyy kuitenkin huomenna olla yhteydessä Poleen. Ajotuntuma on vakaampi kuin OnOnen Fattyllä, sillä tuli monesti tunne että meinaa lentää tangon yli, tällä ei. Keli oli hankala vaikkei kuvassa näy, lumi oli alkanut jäätyä pinnasta kovaksi korpuksi pakkasen kiristyttyä pikkasen ja jotkut oli käynyt kapeilla sirkkelirenkailla ajamassa urat samoille poluille. Nyt ne oli jäätynyt tietysti ja eihän nämä kumit niihin sovi millään. Toisaalta nämä kellui niiden päällä, mutta silti ne aiheuttivat yllättäviä tilanteita. Muuten sai polkea ihan kunnolla, pyörä ei rullannut yhtään ym. syystä siellä missä pääsi neitseelliselle polulle. Tuo Eagle 1x12 tuntui hyvältä. Isolla 50 hampaisella saa hyvän ryömintävaihteen tarvitaessa ja muuten saa vauhtia riittävästi 30t eturattaan kanssa. Ajoasentoon tottui melko nopeasti, mutta satula on kysymysmerkki. Ainakin minulla se on niin liukas ja tasainen, ettei alkuperäisessä asennossa nokka alhaalla olisi ollut minkääänlaista toivoa pysyä kyydissä. Nytkin vaikka olen kääntänyt sen suoraan, siinä tulee liu'uttua edestakaisin melkolailla. Kumpia päin olette asennellut noita kumeja? Minulla meni vahingossa etukumi mielestäni väärinpäin, kuviosta katsoessa. Jotenkin tuntuu että sen kuuluisi olla toistepäin. Vai onko tällä merkitystä?
varmasti saa vauhtia 30t eturattaalla. Mulla on ollu jopa 24t eturatas eikä silläkään oikein pysty tasamaalla ajamaan niin kovaa että "välitykset loppuu" kuin hetkellisesti. Nyt 26t ovaali.
Satula näyttää erilaiselta kuin omassa pyörässä oli vakiona, semmonen mustavalko kirjava. Oon tykänny nokka alhaalla asennosta, mutta makuasiahan se on.
En tiedä onko kuviolla oikeasti merkitystä, sulla näyttäis olevan etunen "väärinpäin". Mä oon laittanut takarenkaan tahallaan väärinpäin, kuvittelen sen tuovan paremmin vetopitoa. En edes kokeillut takarengasta oikein päin.. :-) Kuviohan on kopioitu melko pitkälti surly lou renkaasta, jossa on cornering ja propulsion suunnat.
Kokeilin itsekin tuota nokka-alhaalla asentoa, siitä en kyl pitänyt yhtään. En oikein vieläkään ymmärrä mikä etu siinä on. Tulee häntäluukin kipeäksi.
Ei se mullakaa läskissä natsaa, kun ajellaan paljon penkistä ylös alas ja tasaista.. evolinkissä toinen juttu..
No kyllähän se penkki pitää laittaa just silleen kun se kyseisestä kuskista tuntuu sopivalta. Mulla on ollu yleensä satulan nokka hieman alaspäin ja tässä polessa nyt pikkasen enempi alaspäin.
Kuvan mukaisella asennolla mennään.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209180
No nyt on toinen parin tunnin lenkki takana. Alkaa tuntumaan aina vaan enemmän omalta, paitsi satulan osalta. On se kova ja liukas... Polkimet ottaa enemmän osumia, mutta se oli tiedossa. Lumiolosuhteet täällä päin tekee ajamisen melko raskaaksi kun joutuu ekana pyörällä noita polkuja pakkaamaan. Toivottavasti tulevat lumisateet tuo helpotusta.
Onkos kellään tätä ketjua lukevalla clown shoen 100mm vanteita käytössä ja renkulana 2xl? 2xl dt:n vanteella jää kevyimmällä vaihteella ehkä 3-4mm ketjun ja renkaan väliin. Välillä miettiny josko leventäs vannetta. Yhteen Jyväskylän pyörään vissiin viime vuonna sellaset laitettiin mutta ei ymmärrykseni mukaan enää foorumilla käy.
Tammikuusta lähtien oon polella rullaillu enkä itse kyllä tuota kolinaa kiviin osaa. Koko aikana en oo 10 osumaa saanu. Ja melkosissa kivikoissa välillä möngerrän.
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
Onkos kukaan laittanut taigaa vaa'alle? Tai jopa pelkkää runkoa.
Väljän satulaputken mysteeri on hoidossa, Pole vaihtaa uuden rungon kun niitä on saatavilla👍. Talvi ajetaan tällä rungolla.
Varmaankin aika tarkkaa tuollaisen rakenteen valmistaminen ilman satulaputken koneistamista. Aika monta hitsausta vierekkäin. Mutta takuulla seikka, joka on huomioitu jatkossa.
Ei taida tuossa 30.9 putken jälkeen olla muutaman kympin päässä seuraavaa kokoa. 31.6 seuraava yleinen?
Mulla on alkuperäiset kehät + 2XL kumit ja ketjuun jää kyllä enemmän kuin 3-4mm, ei ollut mittaa mukana, mutta varmaan tuplat tuohon nähden. Ja vanne on keskellä haarukkaa. En usko että rengas mitenkään yltää ketjuun 100mm vanteella. Ois kiva kyllä kokeilla miten erilaiselta se rengas tuntuisi leveällä kehällä, jotkut uskovat eron olevan isokin.
Tämän se on se tärkein juttu, jossa useimmat kauppiaat epäonnistuvat surkeasti. Kuka tahansa myy hymy suussa viatonta ja toimivaa priimatavaraa. Kauppiaan veri punnitaan kun tulee ongelmia, tuote onkin ollut viallinen, ja tässä vaiheessa harvoin saakaan enää hymyä tai minkäänlaista palvelua. Mukava kuulla, että Pole hoitaa homman kotiin silloinkin kun on ongelmia. ISO peukku! :)
Kyllähän nuo runkojen satulatolpan röörit tavataan avartamaa oikeaan kokoon kun runko on saatu hitsattua kasaan. Ei mitenkään harvinaista, että tuo avarrus ei mene ihan putkeen. Vanha kikka on ollut hörpätä tölkillinen olutta ja leikata tyhjästä tölkistä shimmi.
No näin minäkin tuon näkisin ja oikeastaan ihmettelen suuresti, mikäli monimutkaisissa hitsatuissa rakenteissa ei satulaputkea avarreta viimeisenä.
Jos avarrusta ei tehdä, niin ainoa vaihtoehtohan on silloin ennakoida vääntymistä ja putken supistumista, eli valita etukäteen tarpeeksi iso putki.
Tuolloin se ei tietenkään ole kovinkaan käypäinen hitsatun kohdan alapuolelta.
Tuo avartimen "haukkaaminen" olisi tosiaan aika ymmärrettävää ja menee laaduvalvonnan piikkiin.
Tossa on kuva mun ketjun ja renkaan välistä. Rengas tönärillä 128mm.https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...e8736812e2.jpg
Sain muuten tuon aiemman kyselyni jälkeen sellasta infoa että siinä Jyväskylän pyörässä vaihtui eturatas boost malliin. Ei muuten toiminut ketjulinja.
Mittailua... mun rengas on vain 126mm leveä..! ja yläketjussa tilaa noin 8mm, alhaalla 6mm. Eturattaana on RaceFace OVAL BOOST 26T niin päin että rattaan offsetti vie ratasta sisäänpäin. Niin oli alkuperäinenkin ratas. Eli lisää tilaa tulis kääntämällä ratas. Kammet alkuperäiset. Jyväskylän 100mm vannekuski tais ostaa pelkän rungon, en tiiä mitkä kammet sillä oli. Sehän voi vaikuttaa asiaan kans. Mut jos boost ratas auttoi asiaan, niin sillä täytyi olla "suora" ratas ja boost ratas vie sit sen noin 3mm ulospäin sitä linjaa.
Polessa on RF 190(Q-233) peräsen kammet joten, nyt ketjulinja on sinulla 78.5mm ja Flipattuna jo 85mm mikä on pakalle tosi ulkona ryömintä vaihteita ajateltuna menee ketju sika vinoon. Tuossa https://www.raceface.com/media/Crank...chainlines.pdf
Joo en mä haluu sitä ratasta flippailla, noin se toimii mielestäni ihan hyvin ja ryömintävaihteet on usein käytössä. DTn vanne miellyttää myös leveydeltään ja sekä 4.8 että toi 5.05 renkaat on toiminut hyvin. Ehkä painavana kuskina pidän painetta kuitenkin vähä enempi lumihommissakin kuin kevyt jamppa, niin rengas pysyy ryhdissään paremmin tommosella "kapealla" vanteella.
Sain vihdoin laukut ameriikasta. Laadukkaan tuntuiset. Ja kyllä tuolla hinnalla pitää ollakkin.https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...58f83ca606.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/201...de806aca52.jpg
Jos olisin "rahamiehiä", olisin jättänyt polen kuvan paikkaan. Tämän hintaisessa pyörässä toivoisi edes ketjujen pysyvän rattailla.:mad:
Ketjulinja on niin vinossa isoimmalla takarattaalla, että ketjut hyppää eturattaalta vähä väliä... Tänään oli raskas keli ja pienellä välityksellä oli mentävä ja ketjut on keskiön päällä sadan metrin välein.
https://lh3.googleusercontent.com/80...=w1433-h950-no
Tollasessa kelissä mentiin Whitellä vaikeammin mutta ongelmitta!!