Etkö muka ite ollu pilistä rälleemässä...pohjolankatua ees taas tatsunilla voohotettu nii :D
Minä kait olin ja monesti vielä humalassa olla pohotin...
Printable View
Minä alan haudata jätteet maahan. Sekin on ympäristöteko. Se ei välttämättä ole ympäristölle myönteinen teko, mutta ei voi ainakaan sanoa ettei olisi tehnyt mitään mikä vaikuttaa ympäristöön
Nykyään parinmuodostuskin tehdään älykännykällä että kyllä se puhelimen kotona näpelöinti on ympäristöteko.
Joo todellakin samaa mieltä tuon kanssa että nuoret - ja lapset ja lasten vanhemmat - voisivat aloittaa sen ympäristötekoilun just että eipä jätetä roskia rannalle vaan kävellään se kolme metriä roskikselle, ja omat kamatkin voisi rantaretken jälkeen kuskata kotiin ( kun kaikki perheet sinne autolla tulee...)
Rannalta saa kesäaamuisin kerätä ns. tavallisia roskia, mutta sieltä löytyy tosi hassujakin "roskia" kuten kenkiä ja pikkareita :D
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/k...2-aa6e5025a573
Lainaus:
Älypuhelimesi on todellinen ympäristöuhka
Älypuhelinten ja muiden modernien tietotekniikkalaitteiden on uskottu auttavan ilmastonmuutoksessa, mutta vaikutus voi olla päinvastainen, kirjoittaa The Conversation.
Tietotekniikan on arveltu korvaavan monet fyysiset toiminnot vähähiilisillä virtuaalivaihtoehdoilla, mutta tietotekniikka voi itse asiassa alkaa lämmittää ilmastoa panoksella, joka on yli 50 prosenttia siitä, mitä esimerkiksi kuljetus ja liikkuminen nyt koko maapallollan mittakaavassa tekevät.
Tämä on totta varmasti ja varsinkin laitteiden lyhyt elinkaari on riesa.
Mutta itse kun työskentelen kv sektorilla ilahduttavan moni työmatka on vaihtunut videopalavereihin. Varsinkin konsernin sisällä pyritään "turhia" reissuja välttämään.
Ongelma ilmasto- ja kaikenlaisessa ekologisessa keskustelussa on mustavalkoisuus. Kuvitellaan että vaihtoehto on se että kulutus lopetetaan. Ei käytetä sähköä. Ei liikuta. Ei fossiilisia polttoaineita, ydinvoimaa. Ei kännyköitä, internettiä jne jne. Mutta ei se maailma niin mene. Kyse on siitä että yritetään tehdä kaikki mahdollisimman tehokkaasti. Vielä markkinoiden ohjaamana eikä niin että yksittäinen ihminen kieltäytymällä pelastaa maailman. Koska se ei ole tehokasta eikä tule toimimaan.
https://impulssilvm.fi/2019/03/18/ke...astoisetautot/
Lainaus:
Ensin järisyttävimmät uutiset. Ilmastobarometrin mukaan oman auton käyttäjistä jopa joka viides ilmoittaa, että aikoo luopua seuraavan viiden vuoden aikana omasta autosta ja siirtyy kestävien liikkumispalvelujen käyttäjäksi! Autoton elämäntapa ei muuta ainoastaan liikkumisen tapaa, vaan vaikuttaa esimerkiksi asuinpaikan ja -muodon valintaan.
Valikoituuko tuollaiseen ilmastobarometriin tietynlaiset kansalaiset vai valehtelevatko he kysymyksiin?
"Maailma loppuu 12 vuoden päästä" AOC, poliitikko lammen toiselta puolelta, maalailee uhkakuvia saadakseen poliittista valtaa. Samalla hän käyttää takseja yli 1000 kertaa vaikka ympäristöystävällisempi juna menisi ihan vierestä. Ei oikein usko omiin valheisiinsa. Samoin kuin Virheet Suomessa.
She listed 1,049 transactions for Uber, Lyft, Juno and other car services, federal filings show. The campaign had 505 Uber expenses alone.
In all, Ocasio-Cortez spent $29,365.70 on those emissions-spewing vehicles, along with car and van rentals — even though her Queens HQ was a one-minute walk to the 7 train.
https://nypost.com/2019/03/02/gas-gu...w-deal-pledge/
https://www.dailywire.com/news/44210...es-ben-shapiro
^ Tai, onko kysymykset tarkoitushakuisesti suunnattu niille ihmisille, jotka ovat julkisten kulkuvälineiden äärellä. Jokatapauksessa tuo toteutuessaan tarkoittaa sitä, että nämä 20% ihmisistä eristäytyy vapaa ehtoisesti kaupunkeihin ja jää heiltä mökkireissut ja maalaissukuloinnit tekemättä. Tämä tekee hyvää kaupunkien kahvilakulttuurille, joka on sitä hienoa ja tavoiteltavaa kansainvälisyyttä.
PS. Kuinkakohan moni autoton Helsinkiläinen on tässä kyselyssä ilmoittanut luopuvansa autosta?
Kun klikkailee tota linkkiä, niin pääsee lopulta tarkastelemaan raakadataa, joka on ystävällisesti laitettu Exceliin. Voi vaikka tsekata asumismuotoja yms. juttuja jos haluaa. Toi lainattu lause koskee varmaan seuraavaa väitettä "Aion seuraavan 5 vuoden aikana luopua omasta autosta ja siirtyä kestävien liikkumispalvelujen käyttäjäksi (esim. joukkoliikenne, yhteiskäyttöpyörä tai kimppakyyti)", johon 6,4% vastasi väitteen kuvaavan erittäin hyvin heidän aikeitaan ja 12,19% sanoo tuon kuvaavan melko hyvin heidän aikeitaan. Skaalan toisella puolella on prosentit 48,86% erittäin huonosti ja 21,84% melko huonosti.
Ja tohon "varmaan vaan kyselty stadilaisilta hipstereiltä", niin raakadatan perusteella pääkaupunkiseutu ei ollut edustettuna suhteessa asukaslukuun vaan "maalaisten" osuus kyselyssä oli suhteessa suurempi.
Joku Miettisen Jani sanoi Twitterissä aika hyvin "Jos maapallo olisi laiva, niin maahanmuuttoasiat liittyisivät siihen kuka asuu missäkin hytissä ja ilmastoasiat siihen, pystyyko hyteissä enää asumaan. Jos puolet laivan hyteistä muuttuu asuinkelvottomiksi, kaikki kysymykset hyteistä muuttuvat radikaalisti hankalammiksi."
Mielenkiintoisia näkemyksiä. Suomalaisista asuu valtaosa kaupungeissa ja valtaosalla niistä ei ole mitään todellista tarvetta omalle autolle. Fillarilla ja julkisilla pääsee ja pikkasen kun ennakoi, niin voi hakea autovuokraamosta tarkoituksenmukaisen auton alle niin kyläilyreissuille ja miksei jokunen mökkimatkakin mahdu vielä helposti siihen kulurakenteeseen mitä oman auton kulut olisi.
Mökin sijainnista ja varustetasosta riippuu tarviiko sinne mennessä autoa. Jos mökki on alle 100 kilometrin päässä, niin kyllä sinne fillarilla suhauttaa kauniilla säällä. helposti. Sitten kun tarvii enemmän kamaa siirrellä, niin ottaa vuokralle halvan pakun.
Täysin mahdollinen skenaario. Tosin ei sovi mulle, tällä hetkellä. Mutta olen myös elänyt sellaista vaihetta elämässä, että autottomuus olisi ollut helposti mahdollista. Siitä huolimatta, että en ole ollut päivääkän ilman omaa autoa sen jälkeen kun 18 vuotiaana auton hankin, niin osaan kuvitella myös sen toisen puolen. Jos on elänyt koko elämänsä tilanteessa, jossa auto on aina heti käytettävissä (kuten minä), niin sopeutumisongelmat voisi olla melkoisia autottomuuteen.
Tiedän lapsiperheitäkin, joilla ei kummallakaan vanhemmalla ole edes ajokorttia, ja hyvin tulevat toimeen. Asunto hyvien julkisten yhteyksien ääreltä. Kuukausikortilla matkat ja taksilla se mikä ei onnistu muuten. Varsin mutkattomalta ja tyytyväiseltä heidän elämä näyttää.
Mutta aika näyttää toteutuuko aikomukset ja kaunko autottomuutta kestää, vai käykö vieroitusoireet ylitsepääsemättömän suuriksi ja se auto tulee hetken kuluttua takaisin.
^ sori, minä en pärjäisi. Vähän vaikeeta viedä kuvauskamppeita kuvauspaikalle kun ne kamppeet täyttää koko takapenkin ja joskus takaluukussakin on tarviketta. Vaikeeta se olisi käydä kututalkoissakin, ja Nakkilassa. Pyörällä pääsee pientä matkaa ja työmatkaa, mutta ei sen isompaa enää nykyisin. Ja kävelykyky on jotain 200metriä, ei suju esimerkiksi Tampereen päässä kävellä pysäkiltä työpaikalle.
Auto pitää olla, ehkä nyt ei kahta mutta on ne nyt siinä ja saa ollakin kunnes hajoo lopullisesti, tosin sitä ei tiedä kuka tässä hajoo ensin autot vai minä.
No, en ainakaan matkustele lentokoneella, enkä heittele roskia luontoon. En mä maailmaa pysty pelastaan, hyvä jos itsensä jotenkin pelastaa...ja auttaa taimenia löytään kivoja kutupaikkoja oman parhaansa mukaan.
Eihän omasta autosta luopuminen tarkoita välttämättä autoilusta luopumista. Jos pystyy arkisen kulkemisensa hoitamaan ilman omaa autoa niin niille mökkireissuille ja maalaissukuloinneille vuokraa moneen kertaan auton pelkällä vuosittaisten ylläpitokulujen hinnalla (huollot, verot, vakuutukset). Pääomakuluista sitten puhumattakaan. Ja voi vähän säädellä sitä auton tarvetta, että millaisella ajaa. Suomessahan ajetaan paljon isolla farkulla, koska ne kesäiset möksäreissut sellaisen vaatii, vaikka päivittäiseen kulkemiseen riittäisi pienempikin auto.
Jotenkin täällä maakunnassa vaan on hankalaa tuo autosta luopuminen. Bussi työpaikalle menee kahdesti tunnissa ja vaatii tiukan vaihdon bussilta, joka menee kerran tunnissa. Pummaat vaihdon tai ekan bussin niin työmatkaan menee 2.5h, kun se kaiken onnistuessa on n. 1h. Omalla autolla se on lähes poikkeuksetta alle 20min. Vaikea valinta. Ajelen kyllä niin paljon kaiken näköistä muutakin ajoa harrastusten jne. perässä, että vuokra-autolla aika tekemätön homma. Esim. tänä aamuna kävin hiihtämässä. Kun tässä lähellä ei ole kunnon latuja niin olisi tuokin reissu jäänyt tekemättä ilman omaa autoa.
Kun joku kehtaa vihjata, että moni voisi vähentää yksityisautoilua, niin se on kuin koirapilli niille, jotka rientävät kommentoimaan tyyliin "Ei EIEIEI onnistu MINULTA!!! MINUN tyomatka omalla autolla on 15min ja tota pitää suhata neljä kertaa päivässä. Julkisilla samaan menee 4-5 tuntia ja fillarilla 24 tuntia, eli loppuu vuorokaudesta tunnit jos edes ajattelen autoilun vähentämistä. Lisäksi tytär harrastaa valjakkoratsastusta 150 kilometrin päässä ja pojalla on lätkätreenit joka päivä 200km päässä. Kioskille on 50km/sivu ja lääkäriin 500km. Nyt pysytte fillarikommarit poissa tieltä ettekä tule tuhoamaan identiteettiäni, ihmisarvoani ja estämään minun mahdollisuuteni elää ihan tavallista suomalaista arkea!"
Samaan aikaan suuri osa yksityisautoilla tehdyistä matkoista on niitä parin kilometrin pyrähdyksiä.
Voihan sitä jokainen auton käyttöään miettiä, mutta ei ollut kyse auton käytön vähentämisestä vaan kokonaan omasta autosta luopumisesta. Minusta niillä on vissi ero joten sinänsä typerä avautuminen.
Henkilökohtaisesti pyrin välttämään alle 10km matkojen ajamista autolla, jos ei ole mitään roudattavaa.
Mä voin noi romut myydä mutta ferguson on ja pysyy. Syökää perunoita.
20min työmatka verrattuna 1,5h julkisilla. Kättä pystyyn joka vaihtaa.
Syödään toki, peruna on hyvää ja:
https://yle.fi/uutiset/3-10625418
Lainaus:
Peruna on todellista ilmastoruokaa – palauta peruna lautaselle!
Peruna on suomalaisille vaatimaton rinnallakulkija, mutta siinä piilee myös tulevaisuuden toivo.
Mä varmaan faktisesti "pärjäisin" ilman omaa autoa. Havahduin kun eilen tankkasin valmiiksi huomenna alkavaa Lapin reissua varten. Edellinen tankkaus oli tehty 9.12., jonka jälkeen mittariin oli kertynyt vaivaiset 550 kilometriä. Yllätyin oikein.
Minähän olenkin jo melkoinen tekijä ilmastonmuutoksen torjunnassa, fillarissa paljon enemmän kilometrejä! Ilmaston kannalta se on kai yks hailee onko nuo autokilometrit ajettu omalla vai yhteiskäyttöautolla tmv.
Mutta eivät nuo eduskuntatalollekaan jeesustelemaan pakotetut lapset pistä hanttiin kun seuraavaa thaikkumatkaa ehdotetaan tai tarjotaan kyytiä ponitallille.
Siksi onkin aika perseestä, että Suomessa auton omistamisesta pitää maksaa aika paljon erilaisina veroina sun muina. Käyttökynnys laskee huomattavasti kun on ensin maksanut autoveron, ajoneuvoveron ja vakuutukset. Bensa/diesel-litra sinne sun tänne ei tunnu enää missään ja koska tästä on jo valmiiksi maksettu paljon niin tottakai sitä pitää sitten käyttää.
En mistään. Hyväinen aika, enhän minä edes tiedä asiasta enempää, kunhan sarkastisena läppänä heitin.
Mutta näppituntumalla valistuneena arvauksena:
x % oli siellä asiaan vihkiytyneinä ja innoissaan
y % siksi, että bestiksetkin meni
z % sen takia, että sai koulusta vapaata
loput (100-x-y-z)% siksi, että opettaja pakotti
Jokunen lintsasi ja meni kotiin pelaamaan pleikkaa.
On varma tieto, etten tiedä.Lainaus:
Onko varmaa tietoa?