Minä olen välillä pyöritellyt ajatusta, että laitan maantielle Domaneen 10-28 pakan. Silläkin pärjäisi täällä ja jäisi nuo inhottavat hypyt pois, ne haittaa erityisesti vetoja tehdessä. 1x siis käytössä 46t rattaalla.
Printable View
Minä olen välillä pyöritellyt ajatusta, että laitan maantielle Domaneen 10-28 pakan. Silläkin pärjäisi täällä ja jäisi nuo inhottavat hypyt pois, ne haittaa erityisesti vetoja tehdessä. 1x siis käytössä 46t rattaalla.
11sp on ihan sama käyttää 11-30 kuin 11-28. Eli senkään kanssa hypyt ei jää pois. Ainoa millä saa sen puuttuvan 16t rattaan järkevällä pakan koolla on 11-30 12sp.
Tässä vielä rattaiden koot. 11-28 ei helpota yhtään tilannetta, ei noilla hypyillä tuolla pienessä päässä ole merkitystä.
11-28 (11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28)
11-30 (11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30)
Tässä vielä 12sp pakkojen välitykset. 11-30 on jo kunnon tempopakka ja myös 11-34 täysin ajettava, samanlainen mitä 11-30 11sp.
- 11-30 (11-12-13-14-15-16-17-19-21-24-27-30 teeth)
- 11-34 (11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30-34 teeth)
Sram käytössä. 10-11-12-13-14-15-16-17-19-21-24-28
Niin olisi. Tässä dataa minun tyypilliseltä maantielenkiltä, jotta missä se ketju tuppaa takana viihtyvän. 14 ja 16 ois oikein kiva olla olemassa tuossa. Tuo oli tuollainen hiukan päälle tunnin vötkistely, mutta trendi on pidemmillä lenkeillä sama. Soralla sitten mennään pakassa lähemmäs takanapaa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...1eef7c1dd3.jpg
Ai paikallaan olevasta sramista puuttuu myös 14t, se on kyllä ihan ajamaton pakka silloin.
Minäkin ihmettelin joskus 11-34 12sp kanssa, kun tempoaminen tuntui hölmöltä. Ei ikinä löytynyt oikeaa vaihdetta.
Olin käytännössä ajanut vedot pelkästään 15-17 rattailla...
Edit: tässä vielä statsit tuosta vedosta. Selvisi aika nopeasti mikä ahdisti.
Tämä oli vastatuuleen, eikä 14t käytössä lainkaan.
https://pic.useful.fi/IIp6LZkRz.jpg
- 12-25 (12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25 teeth) ja tuohon D-A:n viimeisin 54/49 niin aijai. Tuo oli omien Shimano aikojen must have. Taitaa vieläkin löytyä pari liki käyttämätöntä pakkaa varastosta. Jälkikasvun fillarit kun tuli tuolla 11-34 fitnesspyöräpakalla niin aika äkkiä nousi älämölö että jotain muuta tilalle.
Tuollaiseen pakkaan ei itselläni reisi kyllä riitä. Joutuu jättää nuo vahvempien käyttöön.
Nuo on tuommoisia treeni- ynnä maantiesysteemeitä. Missä on gravelin grindauksesta se grindaus jos aina on tasainen kadenssi?!
Itsehän vaihdoin GRX nelisatasesta mullet Eagleen kun huomasin ajavani 2x:llä pelkästään 46t eturattaalla. Eteen vaihtui se ja takana 10-50. Kyllä kelpaa grindata!
Kätevästi läski, plussa ja täpäri nyt about samoilla voimansiirron kulutus osasilla.
Sent from my CPH2663 using Tapatalk
Föhn, kun eka todellisen maantiepyörän hankin 1988 niin 12vaihdetta ja takana 12-21 sekä edessä 52/42 niin mieleenkään tullut valittaa välityksistä ja selkeästi nopeammin liikkui pyörä silloin mutta niin ne ajat ja kuskit muuttuu. Kymmenisen vuotta sitten ajoin vastaavalla retrolla Saaristolenkin ja kyllä jossain mäissä tuli sellainen olo että mitä tulikaan tehtyä, aikoinaan pelkästään murehti tuubien kestävyyttä...
Campagnolon 12s pakat toiminee myös Shimanon vaihteiden kanssa, jos niissä tiukan pään välitykset olisivat kivemmat. Esim. Chorus 11-29: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-26-29 vs. 11-34 11-12-13-14-15-16-17-19-22-25-29-34.
Shimanon 12v takavaihtajan mukana tulee läpyskä millä vaihtaja säädetään sopivalle etäisyydelle pakasta. Siinä on 28 rattaalle säätökohta. Lisäksi B24
https://www.bike24.com/p2509048.html...bjectId=509048
on ilmoitettu vaihtoehdoksi, ei valittavissa koriin, 11-28 välityksillä
11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-24-28
Ei ole varmaan tulossa vaikka olisi ihanteellinen omaan käyttöön. 11-19 yhden välein ja sitten 2, 3, 4 piikkiä lisää.
^11-28 pakka julkaistiin, mutta tuotantoa ei vissiin aloitettu tms.
12 lovinen 11-28 pakka olisi aivan loistava maantiepakka ja miksei hiekkatiepakkakin jos edessä on kaksi rieskaa. Olen mä ajanut 42x11-28 voimansiirrolla hiekkateitäkin ja siinä pääsee ainakin jyrkemmissä mäissä grindaamisen makuun, niin tykkään enempi että pakasta loytyy se 32 piikkinen vaikka vähän harveneekin.
11-34 12-v pakkakin oli oikein kiva tossa kevätlomalla maantiepyoräillessä, niin meni Flanderin mukulat kuin Pogacarilla. Kotioloissa ei 27, 30 ja 34 pikkistä tarvitse koskaan.
Kiitos viestistä. Et ole vielä myöhässä tämän kanssa. Venynyt, kun ei noita Canyonin malleja ole saatavilla sopivassa koossa.
Kyllä varmaankin menen tuohon "weekend warrior" kategoriaan ainakin jossain määrin. Veren maku suussa en treenaa tai lenkkiä vedä, lähinnä työmatkaa ja sitten enemmän ja vähemmän rivakoita lenkkejä.
Kiitos muillekin näkemyksistä. Osa tiedoista menee yli hilseen, mutta ei se mitään. Pitää yrittää päästä kokeilemaan yhden ja kahden eturattaan settejä ennen ostopäätöstä.
Tällainen tuli kasattua: Elves Mori Aerox. Osasarjana Shimano 105 di2 Grx:n etuvaihtajalla ja Ultegran 11-30 kasetilla (12 sp). Kiekkoina 25 mm sisäleveydellä olevat Huntin Carbon Gravel Racet ja renkaina 45 mm Schwalbe G-One RS Prot. Satula ehkä aavistuksen kova ja menee ehkä vielä vaihtoon, mutta muuten vaikuttaisi mukavalta peliltä.
http://img.aijaa.com/m/00444/15352814.jpg
http://img.aijaa.com/m/00305/15352813.jpg
Hyvältä näyttää, aika tiukka geometria. Sääli miten noissa tuppaa puuttumaan yläpäästä koko tai 2.
Mites tämä linkin Ghost, verrattuna Propainin Terrelin halvimpaan kokoonpanoon?
Lähes samaan hintaan saisi sähkövaihteet, tolpan ja joustokeulan.
Vai tietääkö ylimääräiset sähköt ja liikkuvat osat vain enemmän ongelmia?
Propain käsittääkseni ihan laatupelin maineessa, mutta miten Ghost?
https://www.bike-mailorder.com/ghost...-carbon-silver
^Paha tuosta sanoa mutta paperilla kyllä edullinen.
https://bikerumor.com/canyon-grail-r...spension-fork/
No nyt se on julki.
Canyonin edustaja myös vihjasi David Arthurin haastattelussa, että seuraavan vuoden aikana julkaistaisiin jotakin, joka ottaa leveämpää rengasta.
Jännittävää nähdä, julkaistaanko Unboundissa mitään mielenkiintoista. Ainakin Spessun kuskit on sensuroineet kuvistaan jotain punaista fillaria, joka kaiketi on uusi Diverge 2,2 tuuman rengastilalla. SRAMin Force (ja Rival) AXS E1 ilmeisesti tulee vasta myöhemmin kesäkuussa. Myös Shimanolta saattaa olla uutta tulossa.
Kohta tulee gräveli takajousituksella ja sitten ollaankin jo jonkun vuoden takaisten trail-pyörien alueella.
En tiä, mutta minua ei nuo jousitukset graveleissa jaksa innostaa. Canyonilla muutenkin taitaa olla talouden kanssa ongelmia, niin luulisi että mallivalikoimaa kannattaisi ennemmin supistaa.
^onhan niitä jo ollut, kuten Niner MCR 9, tai joku. Gravelistit ei vain oikein taida haluta täysjouston tuomaa painonlisää. Ja sitten on huoltoon liittyviä kysymyksiä ja ehkä jouston vaikutukseen polkemiseen.
Graveliin vois sopia paremmin että jousitetaan tanko ja satulatolppa.
^ Ja ei kaikki tarvi joustoa, täytyyhän se ajaminen jossakin tuntua... Paino tietty yksi pointti ja se että muuttuuko pyörät lähemmäksi XC maastureita...
^se on se nopeus: jousitetu voi olla epätasaisella alustalla jousittamatonta nopeampi -eikä se epätasainen tarkoita välttämättä maastossa ajamista, vaan kuivan kauden kuoppaiseksi ja kiharaiseksi kuluttamaa sorapintaista kylätietä.
Itse olen nopeampi jousiteltulla kuin jousittamattomalla jos ajan kuoppaisella tiellä. Josa alusta on tasaista, niin eroa en oikein saa jousitetun hyväksi kasattua.
Lähinnä mietin tuota painonlisää ja huoltoa. Jos noissa keuloissa on normi 50h huoltoväli, niin sitä saa olla huoltamassa tämän tästä. Mut joo, kuka ostaa niin varmaan on miettinyt tarpeen ja haitat.
Ei välttämättä tarvi olla edes kuoppia. Jos toi DT on niin alkuherkkä kuin mitä se lupaa niin riittänee, että on vähän karkeampi sepeli ja joustokeula on jo todennäköisesti jäykkää nopeampi. Huoltovapaampi vaihtoehto on vannejarrut ja luttero teräskeula :)
Swenson on vaihtanut pykälää isompaan runkoon ja meinaa voittaa Unboundin taas joustokeulan kanssa: https://velo.outsideonline.com/grave...d-gravel-2025/
Liityiskö jotenkin vaimennettavaan kuormaan ja iskarin painoon?
Auton paino mitataan tonneissa ja fillarin kuskinki kanssa ainakin kisakäytössä alle 100kg. Auton tapauksessa iskarin itsensä painolla ei siis ole yhtään mitään merkitystä, eli voidaan käyttää "hiukan" järeämpää tavaraa.
Myöskään herkkyyden ei tarvitse olla lähellekkään samaa tasoa. Voidaan käyttää reilusti enemmän ahdistavia tiivisteitä, voidaan hyväksyä paljon likaisemmaksi tahmaantuneet öljyt jne.
Auton iskarissa se iskari ei myöskään toimi jäykkänä rakenteena, kuten fillarissa, vaan siinä on ympäsrillä tukivarret, jotka on se kasassa pitävä rakenne. Iskari vain vaimentaa.
Toki nuo huoltovälit on valmistajien varmanpäälle antamia välejä kisakäytössä ajettavaille iskareille ja hifistelijöille.
Riippuu paljon olosuhteista ja kuskin vaatimuksista, miten tiuhaan oikeasti huoltaa. Itse ajan ihan huoletta moninkertaisen määrän tunteja ennen minkäänlaista huoltoa pyörän iskareille. Pidän liukupinnat puhtaana.
Ihan kunnossa on pysynyt ja öljyissa tuskin huomattavaa värinmuutosta tms, vaikka ajaa 200+ tuntia ilman toimenpitetä.
Tämä on ainakin hilpeimmän niminen gravel vähään aikaan: https://reebcycles.com/collections/the-sams-pants
^^ Fillarin iskareiden vertaaminen autoon tai moottoripyörään toistuu aina silloin tällöin mutta siinä pitää ymmärtää että fillarin jousituksessa keveys on ollut suunnittelijoilla suurempi prioriteetti kuin mahdollisimman pitkä huoltoväli. Elävässä elämässä varsinkin keulat voivat hyvissä olosuhteissa toimia monta kertaa pidempään ilman huoltoa mutta eipä valmistajat sitä takaa.
Escape Collectivessa on tuore juttu "Think MTB tyres are fastest on gravel? Think again" (maksumuurin takana) https://escapecollective.com/think-m...l-think-again/
TL;DR:
Lainaus:
Gravel racing has always sat in the grey area between road and mountain biking. And lately, a growing number of riders have been leaning toward the MTB end of the spectrum, fitting mountain bike tyres for improved speed, comfort and control on chunky terrain. Testing has shown that these big tyres are faster. But Graveline's testing adds a large caveat to that idea.
The big revelation? On the rough gravel roads, mountain bike tyres were only faster than narrow tires when paired with a rigid fork. Once a suspension fork was introduced, gravel tyres flipped the script, outperforming not only the gravel tyres paired with a rigid fork, but also MTB options. The improvements came in both feel and in considerable, measurable wattage savings.
Ja täytyy muistaa myös, että tuo 50h huolto ei yleensä ainakaan ole mikään varsinainen vaimenninhuolto vaan ”alajalkahuolto”, joka on aika kevyt toimenpide ja yleensä helppo ja nopea myös tehdä itse. Lähinnähän se huolto on putsaus ja muutama millilitra voiteluöljyä.
Edit: Ja olosuhteista riippuen tuo 50h vois tosiaan olla aika alakanttiin. Sen kyllä sitten omassa käytössä näkee parin huoltokerran jälkeen, että miltä ne paikat siellä sen 50h jälkeen näyttää, että kärsiikö pidentää huoltoväliä.
Reebillä on hauskoja ja kiinnostavia tuotteita. Tänne saamisessa on vaan iso säätäminen. Muutenkin USA:ssa on hieno skene "pikkuputiikkien" tuotteiden suhteen.
Olen miettinyt jonkin aikaa tuota joustokeulaa, mutta harmillisesti kuitukeulassa on jarruletku osittain vedetty sisäisesti eli jokaisen vaihdon kanssa tulisi vissiin ilmata etujarru. Se taas ei toimenpiteenä houkuttele kovinkaan usein.
Päivän muissa puheenaiheissa: Spessun sponssikuskit ajavat Unboundissa uudella Divergellä. Kiekot mahdollisesti myös jotkut uudet Rovalit ja renkaina 50 milliset Tracerit. Herää kysymys, että (a) eikö Divergeen mahdu tuota leveämmät renkaat vai johtuuko vaan siitä, että (b) Spessulla ei ole leveämpää gravel-rengasta. Luulen että b.
^ Bikerumor arvelee 50-55 mm. En tunnista kuvasta, että mitkä renkaat ne kokomustat on. Siinä ehkä on tilat käytetty melkolailla täyteen. Rungon värit on kuin McDonaldsin logosta.
Joustokeuloista sen verran, että äkkiseltään voisin kuvitella, että tällaiselle tavis-Stenulle maastorengas + joustokeula saattaisi jopa olla nopein yhdistelmä. En ole kyllä yhtään varma, että haluaisinko mä ajaa soraa sillä tapaa, kun välillä tuntuu, että 33 mm Grifoillakin on kivempaa kuin 44 mm Herseillä. Onneksi omat ajot ei ole sellaisia, että pitäisi yksinomaan nopeuden maksimoinnin kannalta speksata kalustoa. Tosissaan Unboundeja ym. ajavien matkavauhdeilla mtb-renkailla alkaa varmaan tulla takkiin ilmanvastuksessa niin paljon, että kapeammat renkaat vie pidemmän korren ehkä sen takia. 15 vuotta kesti, että Heinen teoria suspension lossista alkoi muutua yleisemminkin hyväksytyksi.