Mulla on tuollainen Easton TopLock-stemmissä alumiinitanko pyörähtänyt lujassa tällissä, mutta syynä taisi olla vajaa kiristys.
Printable View
Mulla on tuollainen Easton TopLock-stemmissä alumiinitanko pyörähtänyt lujassa tällissä, mutta syynä taisi olla vajaa kiristys.
Schmolken tankoa en ole saanut lipsahtamaan Schmolken stemmissä sorahommissa kertaakaan, ja momenttia on 3,5 Nm. Ihmetyttää oikein itseänikin.
Ainakin 3T tangoissa noi painaumat on ihan yleinen ominaisuus ja vähän tuntuu olevan ristiriitaista tietoa miten pitäisi reagoida. Itsellänikin maantiekäytössä yksi 3T tanko pienillä painaumilla. Edelleen ajossa ja en usko kovin pahaan sisäseen vaurioon kun hiustenkuivaajavinkillä palautu lähes normaaliksi ja max 4 Nm aina ollut.
Varsinkin 3T tangoista löytyy googlella paljonkin topikkeja aiheesta (3T handlebar dent/imprint). Esim. tässä tässä yksi ja 3T kommentti ettei ole turvallinen.
En ainakaan graveliin hommaisia 3T kuitutankoa ihan pelkästään näiden painaumien takia. Enkä tosin muutenkaan normihintaa maksaisi laadun perusteella.
Uskon myös stemmin vaikuttavan ja mitä suurempi kontakti niin sitä vähemmän riskiä näihin. Timen stemmissä todella paljon kontaktipintaa ja sillä ei ole 3T tankoon tullut mitään.
Schmolken/THM stemmi näyttää ihan lupaavalta. Näyttää olevan kohtalaisen paljon kontaktipintaa antamaan pitoa verrattuna moneen kevennettyyn alustemmiin. Tanko tuskin painuu myös kovin paljoa kasaan verrattuna noihin 3T. Hinnasta ei tosin viitti mainita enempää. :D
Grizl CF SLX 8 (jäykkiksenä) nyt ollut alla parisen kuukautta eikä kyllä ole tullut joustoa ikävä. Yllättävän teknisessä maastossa toimii ihan vakiorenkaillakin erinomaisesti, paljon paremmin kuin esim vanhempi Cannondale SuperX. Jos 90% ajoista olisi normaalia hiekkatietä teknisempää single trackia / juurakkoa niin voisi kuvitella joustokeulasta ehkä hyötyäkin, mutta jos ajelee paljon myös maantietä ja poikkeaa silloin tällöin hiekkateitä vaativampaan maastoon, ei lisäpaino ja huoltokohde ole mielestäni sen arvoista. Alugravelista ei ole kokemuksia, mutta uskoisin että erityisesti maastossa tuo hiilari himppusen lisämukavuutta.
Darimolta uutta stemmiä, väittävät olevan erityisesti hiilitangoille optimoitu.
Tavallista työläämpi asennettava, mutta hieno IMO.Lainaus:
The stem has an integrated faceplate with only 2 closing Ti bolts. This design gives an impressive shape, awesome aesthetics and increases the stiffness at the clamping zone with the handlebar.
Our design is optimized for carbon fibre handlebars. The clamping zone is not divided in two small plates, both bolts are connected, then the surface pressure over the handlebar is reduced.
http://darimo.eu/en/darimo-ix2al-stem
https://i.postimg.cc/gjWV88Yk/Screen...t-21-51-12.png
Sitten on Ritcheyn C220, joka ympäröi tangon 220 asteen alueelta. Mulla on noita ollut pari, eikä niissä oikein muuta muistu, kuin vähän hankala asennus. Niissä on kuitenkin ollut hammastusta "face plate":n sisäpinnalla, joten sopivuus kuitutangon kanssa on kysymysmerkki.
Ritcheyn omistanut ja jos hiemankin jyrkkiä mutkia ja Aero ominaisuuksia niin kyllä saa unohtaa, Newmanin keveimmässä stemmissä sama ongelma. Aika idioottimainen keksintö tuollainen ilman faceplatea oleva stemmi, peräisin jostain mooseksen ajoilta.
Itsellä on Redshiftin joustava stemmi. Hyvin tyytyväinen olen sen tuomaan pehmeyteen epätasaisilla kovilla alustoilla, tuntuu auttavan epätasaiseksi jäätyneellä kelvilläkin. Redshiftin kuminpalat on jemmassa ohjaustangon irrottamisen takana, ei varmasti putoa reissussa. Hankalampi niitä on vaihtaa kuin tuossa uutuudessa, mutta eipä ole alkusäätöjen jälkeen tarvinnut vaihdella
https://redshiftsports.com/products/...uspension-stem
Lähetetty minun SM-G991B laitteesta Tapatalkilla
Varmaan ollut C260, joka on pitänyt pujottaa. C220:stä ei tarvitse pujottaa. Pulttien kanssa voi olla pientä näpräämistä ja pohdintaa, kun ovat tavanomaisesta poikkeavassa kulmassa.
Mulla on nyt WCS Trail 110-millisenä, että jos tarjoaisi periaatteessa mtb-stemminä vähän enemmän pitoa.
^Taisi olla, syvältä kuitenkin!
Eikös Eastonissa ole ihan normi face plate, pultit ylhäällä ja alhaalla?
Mulla on yhdessä Syncrosissa tuollainen, siinä tanko paikalleen, pultit ylhäältä ensin kiinni asti ja alemmat momenttiin. Hyvä systeemi kyllä.
Tuossa Darimossa kiinteä lenkki yläpäästä, ei erillistä face platea.
^ Paaton varmaan meinasi, että Eastonissa on toiminnallisesti sama systeemi, vaikka toteutus on erilainen. Klampin yläreunasta tulee Eastonin vanhalla systeemillä käytännössä saumaton. Siihen ei mun epäinsinööritaju riitä, että onko sillä oikeasti merkitystä ja että siirtääkö se samanlaista (yli)momenttia käyttäen vaan potentiaalinen kurttaantumiskohdan tangon alapuolelle.
Harvemmin noista 3T tarvii normihintaa maksaa jos vähän googlettelee tarjouksia. Itse olen pari tankoa ostanut puoleen hintaan .
Jos olisin ennen ostoa nähnyt poikkileikkauskuvia ja kuinka huonosti noi on palasista liimattu kasaan niin olisi saattanut edullisesta hinnasta huolimatta jäädä kauppaan. Ihan samasta syystä en 3T gg-runkoa ostaisi.
Kuvassa muuten varmaan yksi syy siihen, että miksi Zippin SL -stemmissä tangot tahtoo pyöriä. Noi kevennysurat syö tehokkaasti kitkapintaa. Eastonin uudemmissa sekä EA70 että EA90 -stemmeissä näyttäisi googlailun perusteella olevan vastaavat urat myös. Etsinnässä siis kevyt (alumiini)stemmi, jonka klampissa on mahdollisimman iso kitkapinta molemmin puolin.
https://live.staticflickr.com/65535/...640181cb_c.jpg
No laitat leveämmällä clampilla olevan stemmin. Mutta totta joo, tuo zipin stemmi näyttää kyllä poikkeuksellisen liukkaalta.
3t stemmissä tuo etuosa näyttää olevan yhtä sileää levyä. Toneille mars.
Mulla taitaa olla tämä (tai vastaava, on vanhempi)
https://eu.ritcheylogic.com/eu_en/wcs-4-axis-84d-stem
Front plate yhtenäinen ja vielä kevyellä hammastuksella, puree hyvin hiilaristongan lakkapintaan :)
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Tom Ritchey
Kyllä easton tuosta systeemistä suht varma on. Käsittääkseni myös spessu käyttää samaa uusien sl7 stemmien kanssa.
https://www.youtube.com/watch?v=VVdNSTKCxEw
Edit: Niin näyttää olevan.
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net...-1885x2048.jpg
Mullakin jotkut stemmit ovat olleet sellaisia, että ensin ylä- tai alapuoli umpeen ja sitten toisen reunan kiristys momenttiin. Toki se aiempi kiritys myös.
Helpompia ne ovat olleet kuin yleisemmät "kiristä-tasaisesti-pidä-rako-yhtä-leveänä" -tyyppiset.
Äkkiseltään, kun vertailin vähän tankoja, niin näyttäisi myös siltä, että useimmat gg-dedikoidut kuitutangot on jonkin verran vastaavia maantietankoja painavampia. Koska en kokenut EC70-maantietangon (vanhempi malli) ja Zipp SL -alutangon välillä mitään olennaista mukavuuseroa, niin saatan päätyä flare-kokeilun kanssa Deda Gravel 100 -tankoon. Siinä on mulle sopivan maltillinen flare, aavistuksen litattu yläosa ja muutenkin mitat vaikuttaisi sopivilta. Painoeroa EC70AX tai vaikka Enven GG-tankoon on ehkä joitain kymmeniä grammoja, millä ei ole mulle merkitystä. Samalla voisin kokeilla Dedan Zero 100 -stemmiä, kun sillä saisi tangon pari astetta alemmas ja sen etulevy näyttäisi olevan tasainen.
Se 3T:n tanko oli kyllä todella mukava ajaa, dropeilta ehkä vähän liiaksikin nuudeli, mutta siis mahdoton yhtälö gg-pyörään ainakin minulle.
Laitoin äsken ostoskoriin Canyon Grizl CF SL 8:n. Muutaman vuoden gravelöinti tauko katkennee heinäkuussa.
Jos tämä oli vastaus mulle, niin vastaan vielä, että tuo systeemihän on eri kuin tuossa Darimossa.
Jos Darimossa haluaa vaihtaa stemmiä, niin pitää purkaa kahvat ja teipit pois että saa pujotettua tangon ulos tuosta puolikiinteästä lenkistä.
Eastonilla, Spessulla ja Syncrosilla ei, kun sen faceplaten saa irti ihan normaalisti.
Tottakai. Senhän näkee kyllä aivan kuvastakin.
Noissa uudemmissakin Eastoneissa näkyy puhuttavan top-lockista, vaikka ne onkin eri näköisiä, kun sun versio. Uskaltaisikohan sitä tollaseen lähteä sit kuitenkin. Vähän ärsyttää, jos pitää röykyissä hidastella, kun ei ole luottoa tangon paikoillaan pysymiseen.