Mitäs veikkaat? Minkä olisit itse valinnut?
Printable View
Mukavaa luettavaa. Process kyllä mielenkiintoinen pyörä eikä tarvii ryöstää pankkia sen saadakseen.
Veikkaan että Prestige valitsee kaksysin.
d) joku muu...
...olikos Konalla jotaki 27.5" malleja tulossa..? :p
Laitetaas tänne kyssäri kun ajattelin vaihtaa chain guidee enskapyörään.
Tällähetkellä pyörässä siis kiinni gamutin P30 dual ring joka on toiminut loistavasti ,mutta muutaman kerran pudottanut ketjun kuunnon rytkytyksessä.
Siis tälläinnen.http://www.gamutusa.com/products/P30-Dual-Ring-.html
Nyt ajattelen vaihtaa truvativin x guideen joka on myös 2 rarraan systeemi. Vaihto osaksi ulkonäkösyistä ,mut pikkasen enemmän toimintavarmuutta ei ois pahaks. Asun mäkisellä seudulla ja tarvitsen välttämättä 2 eturatasta.
Ajattelinkin kysyä onko kellään kokemuksia tästä x-guidesta kovemmassa ryskytyksessä ja yleensäkin. Kiinitys mulla on ISCG
http://www.sram.com/truvativ/products/truvativ-x-guide
Truvativin x-guide on sama mikä MRP X2 on ja niitä mulla on ollu kahdessa pyörässä, ei ongelmia.
MRP X2sia saa fillariosasta.
Mä ehdottaisin että vaihdat takavaihtajan Shimanon Shadow+ tai SRAM:n type2 malliin. Voit sitten jättää ohjurin kauppaan.
Ite vaihdoin normi XT:n tilalle plussa mallin mutta silti jätin blackspiren alaohjurin paikalleen enkä siitä kyl ole ajatellut luopua.. tuntuu ihan hyvältä kombinaatiolta..
MRP/SRAM tacomallinen bashi on myös parempi mitä kammissa kiinni oleva bashi on, sitä pelkkä shadow vaihtaja ei tarjoa.
Varoitus tosin: jos etuvaihtajan häkin koko on valittu pyörässä tyyliin 'no kampien bashi estää ulostippumisen enivei' saattaa olla myös etuvaihtajan päivittäminen ajankohtaista.
Millätavalla tacobash on parempi käytössä? Itse ajattelin lähinnä ulkonäkösyistä.
Etuvaihtaja näytti olevan sramin X7 2x10. Etuvaihtaja on integroitu runkoon ,eikä ole pantamallia eli esim. vaihtajan korkeuden säätäminen voi olla ongelmallista.
En ole tutkinut tarkemmin voiko tuota vaihtajan häkin korkeutta säätää.
Vähän korkemmalla tuo vaihtaja näytti olevan juurikin bashin takia kuin mikä olisi optimaalinen korkeus pelkälle rattaalle.
Hyvä kysymys. On ja ei ole. Pelkkä shadow-2 / type 2 auttaa asiaa, mutta ei tee itsessään vielä kesää. Muuttujia on muitakin.
Yhdellä eturattaalla kestää paremmin kun jos niiton useempia, ketjun pituuden kun saa optimoitua vähempien ratasyhdistelmien
ehdoilla. Myös perän jouston geometria vaikuttaa - jos taka-akselin ja keskiön välimatka ei jouston aikana muutu, ketjun kireellä pito on
helpompaa kun niissä virityksissä joissa se kutistuu / venyy.
Taco-mallisessa bäshissä on montakin etua, vallankin jos se on ISCG-kiinnikkeissä kiinni. Kovakin ventti välittyy kolmen kiinteän
ja kestävän kiinnityspisteen kautta runkoon eikä kuormita kammen spideria tai keskiötä. Taco on ketjulinjan ja rungon keskilinjan
välissä ja näinollen enempi keskellä kun ratas-rockring, eron huomaa vaikka niljaisen tukin yli liukuessa. Suojaa myös paremmin
sitä vaijerinkuori- + letkuhässäkkää mikä jostain mystisestä syystä joissain fillareissa kulkee keskiömuhvin alta.
Ja voi käyttää spiderittomia kampia.
En oo tacomallista bäshiä omistanut, mutta näin mutuspekuloiden on siinä pari huonompaakin juttua kuin normi "ratasbäshissä". Jos/kun tacomallisella bashilla rysäyttää miltei koko painollaan esim johonkin kiviportaan reunaan, niin siihen kohdistuva voima on melko iso ja lienee vähän kyseenalaista miten tuollainen parin millin alumiinirunko kestää iskun vääntymättä, toinen kysymysmerkki on miten hyvin ISCG kiinnikkeissä olevat pultit kestää ja miten pultit pystyy pitämään tacobashin rungon oikeassa asennossa isossa tällissä. Ratasbäshissä voima tulee paksua pleksistä bäshiä pitkin rattaan pulteille ja voima ei välity yhtä suuressa määrin runkoon, koska kuskin paino kuitenkin on niillä polkimilla/kammilla. Mututuntumalla sanoisin että 10mm pleksi(jollaista ratasbashit usein ovat) kiinnitettynä rattaan pultteihin kestää paremmin taipumatta kuin 2-3mm alumiinista tehty tuki/runko tacobashille.
Toinen skenaario sellainen että hitaassa vauhdissa ylittää kiveä ja bash ottaa kunnolla kiveen, tacomallisessa vauhti pysähtyy kuin seinään, siinä missä ratasbashin kanssa pääsee etenemään koska se pyörii. Puita ylitettäessä ero lienee pienempi, siinä tacokin pääsee "liukumaan" eikä tarraa samaan tapaan kuin kiveen...
Kyllä, yllämainitut ovat ääritapauksia ja harvemmin normaalissa elämässä eteen tulevia, mutta toimpahan tämänkin pointin esille. Käytännössä ei liene eroa onko hyvä taco- vai ratas bash, jonkinlaista suojaa rattaalle kuitenkin suosittelen.
2-rattaan ohjureista sellainen huomio, että itse hommaisin sellaisen joka estää ketjun tippumisen pikkurattaan "sisäpuolelle", se kun lienee todennäköisempää että ketju tippuu pienemmällä rattaalla kuin isolla, koska pikkurattaalla ketju on löysemmällä...
Sen mitä pari päivää hissipyöräilyssä noita eri pyöriä testasin joissa kahdessa oli shadow+ ja yhdessä type 2 ratkaisut, niin kertaakaan ei ketju tippunut eturattaalta. Veikkaisin että 2 rattaan setupissa voisi toimia fiksuiten se että vaihtaisi vielä sen isomman rattaan rampittomaksi.
Pari kommenttia tuohon jatkoksi kun olen molempia systeemejä käyttänyt. Noita takalevyllisiä taco-bashejä tehdään sekä hiilarirunkoisina,
amuliinista että teräksestä. Mulla olleet on kaikki olleet alumiinisellä rungolla. Yksikään ei ole vääntyillyt enkä myöskään ole muilta niiden
vääntyilystä kuullut, ainakaan täälläpäin. Mutuna sanoisin siis että jo alumiinivalu kestää sen mitä tarttee. Hiilarista en tiedä ja teräksen
luulisin olevan vielä huonompaa taipumaan. Pultit kestää kyllä, jos niiden tarkoitus olisi toimia heikoimpana lenkkinä niin varmaan ne olisivat
sit alupultteja, mut eipä ole. Eikä nuo käyttämäni MRP:n ja E13:n tacot minnekään ole liikkuneet, vaikka periaatteessa pultinaukot kierron
mahdollistaa.
Olen käyttäny myös montaa erilaista ratasbashiä. Ainakin kolmesta paksusta lexan-rinkulasta on sen rataspultin reikä haljennut vastaavassa
ventissä mistä taco ei oo ollu moksiskaan, tosin se on enempi kosmeettinen ongelma. Ja kaksi paria kuitukampia olen saanut spideristä p*skaks ratasbashin kanssa, mut samat kammet kesti/ kestää tacollisessa kokoonpanossa. Alu-kammet kyllä kestää ratasbäshinkin kanssa.
Otan itse silti nuo tilastotappio-hitit portaan kanttiin mieluummin tacolla (=rungolla) kun kammilla + keskiön lakruilla, mut mielipiteitä on
jokaisella omansa.
Viimeiset pari kuukautta on ketjut pysynyt päällä ilman alarissaa. Ottaa vaihtajasta kytkimen pois päältä niin ei pysy, laittaa kytkimen päälle niin pysyy.
Helppo testailla jos pyörässä jo ohjuri on, ruuvaa alarissan pois ja katsoo miten käy.
Mä karsastan bashringiä ihan sen takia, että tuo pyörivää massaa voimansiirtoon ihan hirrrrrveesti.
Saattaapi toimiakkin, oman ongelmani korjasin nimenomaan SRAM x9 2x10 etuhäkillä, se on abuut 5mm kapeampi mitä 3 rattaan etuvaihjtajan häkki on...
Omana kokemuksena gamutista on bashin halkeilu osumissa, pari palasta sain irti, MRP'n 1X tacoa olen juntannut latauslaiturin teräskanttiin parikymmentä kertaa ja pari pientä naarmua panssarissa.
Syklopaatin tuumailuun sen verran, että itselläni oli aiemmassa pyörässä MRP:n 2X ja kahden rattaan setti SRAM:n X9-sarjan 3x10-etuvaihtajalla. Ketju tippui muutamia kertoja, mutta yleensä aina silloin, kun sitä ei toivonut :) Uuden pyörän myötä etuvaihtaja vaihtui X9:n 2x10:ksi, eikä ketju ole tuon jälkeen tipahtanut kertaakaan.