Ihanko tuon keksit itse vai näytätkö missä kohtaa tieliikennelaissa tuo on mainittu?
Missä näin olen väittänyt? Sinähän toit esimerkiksi risteyksen, jossa autoilijat ovat väistämisvelvollisia.
Ja kovasti edellytetään sitä, että kyseisessä risteyksessä nimenomaan pyöräilijän on noudatettava varovaisuutta.
Ja ei tietenkään niin lujaa kuin lystää vaan nopeusrajoituksen mukaan.
Vai koskeeko se vaan autoilijoita? Pyöräilijän pitää ajaa aina hiljempaa?
Ilman ihmisiä, jotka ovat pitäneet oikeuksistaan kiinni, ei tässä maailmassa olisi tapahtunut montaa hyvää asiaa. Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.
Jos tuohon tuuppaa pyörällä 30 tai 29km/h, on se melkoista riskinottoa. Pimeä paikka, kulman takaa voi tulla kävelijä jolloin tilannenopeus on kaikkea muuta kuin oikea. Ja onhan tuo autoilijan kannaltakin paikka, johon joutuu keulaa tarjoamaan varovasti, kun ei näe mihinkään. Lisäksi, vähänkään pidempi biili tukkii suojatien aika huolella odotellessaan vuoroaan.
Onko niin että tuo risteys on erittäin helposti kierrettävissä autolla Sankaritien ja Vespertien kautta vai onko siellä jossain yksisuuntainen liikenne?
Vespertien ja Matkamiehentien risteys näyttää vaarattomammalta ajatellen väistämisvelvollisuutensa unohtaneita autoilijoita, jos kerran niitä tuolla suunnalla
on enemmänkin.....Täytyypä käydä joku kerta siellä ajamassa ja varoa Barracudaa, kun se silloin tällöin uhkaisi käynnistää
peltilehmän ja toivoi, ettei kohdata...…
Tästä suunnasta katsottuna mistä linkitit, niin ei ole merkitty pyörätieksi. (ja toisesta suunnasta pyörätie alkaa vasta risteyksen jälkeen.)
Edit: on siellä vastakkaisessa suunnassa pyörätiemerkki, google sumensi fillarinkuvan merkistä sopivalla zoomauksella ja näytti siksi pelkältä jalkakäytävämerkiltä. Sulkeissa oleva ei siis pidä paikkaansa. Vespertien suunnalta tullessa pyörätiemerkkiä ei ole.
Kiitos pätkä tarkennuksesta.
Siltä se tosiaan näyttää.
Vastakkaisesta suunnasta tullessa fillaristille risteys on avarampi ja näkee hyvissä ajoin kujalta tulevan autoilijan, joka katsoo kulkusuunnassaan vain vasemmalle...
Mitäs roskaa tämä on? Miksi linkitit postini tähän?
Kaikki muut on puhuneet tuosta Barracudan linkittämästä risteyksestä sentään.
Jos et huomannut, kannattaa tarkistaa tämän topicin otsikko.
Maantiet ja maantiekuskit on ihan muualla.
Mutta pääsithän taas esittämään pyöräilyn vastaisen asenteesi.
Ja aina unohdat ne autoilijoiden joustamiset säännöistä......
Ok, hyväksytään vastalause.
Google- kartan perusteella lienee tosiaan mahdollista rakentaa kevyen liikenteen väylä jossa oikeanpuoleinen pyöräliikenne ajaa kadun reunaa ja vasemmanpuoleinen kadun oikealla puolella keveyn liikenteen väylällä. Ei fiksua mutta mahdollista.
Mutta onko 30 nyt sitten sopiva vauhti tuolta vastakkaisesta suunnasta tullessa?
Ja onko se sopiva tähän?
https://goo.gl/maps/1ycLr9RuRW12
Onnettomuusriski on suuri, koska autoilijat katsovat huonosti lähestyviä pyöräilijöitä. Toki pyöräilijänkin kyky tehdä havaintoja alenee, kun nopeus nousee. Mitä pyöräilijä voi silloin tehdä alentaakseen riskiä loukata itsensä ja rikkoa pyöränsä+vaatteet ja muut varusteet? Kirjoitella nettiin, miten huonosti autoilijat muita huomioi?
Minä en sanonut 30 olevan raja, jonka alle on turvallista ajaa. Se on puhtaasti sinun oma keksintösi.
Oikeassa olemisesta kannattaa toisinaan joustaa etenkin jos itse on se heikompi osapuoli kuten fillaristi auton suhteen aina on. Eipä paljoa pyörätuolissa lohduta se, että minä olin oikeassa, autoilija väärässä. Jos tieten tahtoen vetää liian kovaa vaaralliseksi tietämäänsä paikkaan niin peiliin kantsii katsoa kun kolahtaa. Itsellä on muutaman kerran kolahtanut ja vähitellen sitä puupäisenäkin alkaa hyväksyä sen, että oikeassa olemisesta tinkiminen on pienempi paha kuin parannella ruhjeita viikkotolkulla.
Autoilijat väistää minun kokemukseni mukaan tosi hyvin fillaristeja jos he vain fillaristin havaitsevat. Huomiokyky on vaan niin rajallinen ihmisellä, että iso osa liikentessä tarpeellisesta nähtävästä jää nekemättä.
Minä virittelin omaan työmatkafillariin pari työkoneista tuttua ledivaroitusvilkkua jotka saan stongan kytkimestä räpättyä päälle tarpeen mukaan. Ne on tosi kätevät sellaisissa paikoissa, joissa autoilijoilla on vaikeuksia havaita fillaristi. Toimii kesän aurinkopäivinäkin hyvin. Kesällä oli monta tilannetta, että autoilija oli kolmion takana kyttäämässä sopivaa rakosta päästä päätielle ja minä kelviä pitkin päätien suuntaisesti. Autoilija katsoo suoraan minuun mutta lähteekin yllättäen liikkeelle suoraan eteeni. Siinä kun sitten räpsäytti keltaiset strobot päälle niin autoilija havahtui ja lukkojarrutti säikähtäneenä. Duunimatkalla minulla on muutama vaarallinen risteyspaikka, joissa rutiininomaisesta laitan strobot päälle hetkeksi.
Mutta joo, pointtina siis, että fillaria on monesti hankala havaita kun on keskittynyt autojen tarkkailuun. Ja itsekin autolla liikkuessani olen joskus meinannut teilata fillaristeja kun en vaan ole huomannut vaikka aktiivipyöräilijänä kiinnitän fillaristeihin huomiota varmasti paljon normiautoilijaa enemmän.
Mä olen kieltämättä joissain - tai monissakin - asioissa tyhmä ja mitään asioita käytännössä edes kädestä pitäen tajuamaton, mutta en edelleenkään millään ymmärrä miten paljon kykyni tehdä havaintoja paranee tai heikkenee kun nopeuteni vaihtelee reaalimaailmassa sen varovaisen mutta viisaan kelvipyöräilijän risteysvauhdin ja sen kolmenkympin kelvikaahauksen välillä?
Nota bene: emme nyt toivottavasti revi tähän esimerkiksi sitä kelvin reunaan ulottuvaa kivitalon nurkkaan tai pensasaitaan joka estää näkyvyyden täysin ja jossa pahin onnettomuusriski ei liity kolmion takaa tulevaan tai eteen kääntyvään autoon vaan kulman takaa tuleva kelvinkäyttäjä.
Ajaa ajoradalla. Piste. Punkt. Slut.Lainaus:
Mitä pyöräilijä voi silloin tehdä alentaakseen riskiä loukata itsensä ja rikkoa pyöränsä+vaatteet ja muut varusteet? Kirjoitella nettiin, miten huonosti autoilijat muita huomioi?
Sen voin uskoa. Jos haluaa todella pitää kiinni turvallisuuden rajoista siten kuin sen määrittelet, sinun näkökulmasi mukaan tavallisen hyväkuntoisen aktiivijuoksijankin on hidastettava vauhtiaan risteykseen tullessaan tai ainakin ymmärrettävä ettei kelvi ole mikään harjoitusrata,Lainaus:
Minä en sanonut 30 olevan raja, jonka alle on turvallista ajaa.
Kuitenkin teet asioista mustavalkoisia ja näet lukemassasi vain sen mikä mahtuu muodostamaasi mustavalkoiseen kuvaan tai hienosti sanottuna dualistiseen - vai oliko se binääriseen? - maailmaasi. Jos saliit sanoa, tämä tekee keskustelustasi kanssasi turhauttavan.
Mä olisin hyvin mielelläni pysynyt edelleenkin reaalimaailmaksi kokemassani.
Toisen ja kolmannenkin kokema reaalimaailma saattaa olla erilainen.
Tämän keskustelun avainkysymys on, "onko pyöräilijöistä kokemusta ratin takaa?"
Joelin työmatka muuten taitaa olla max. 3 km tuolla videolla. Täysii! me vedetään tantereskenessä :D mutta joo...miljoonakaksikertaa noilla huudeilla ajaneena oikea paikka ajaa pyörällä keskustaa kohti Lapintiellä on ajoradan reuna. Varsinkin tuossa alamäessä saa kyllä tilanteita aikaan kun on liittymää kerrostalojen pihoihin, risteystä, haahuilevia kanssakulkijoita kelvillä. Tuo ei ole oikea paikka tykittää kolmeekybää paitsi siellä ajoradan puolella.
Reaalimaailma on se jossa vaikuttavat fysiikan lait ja (tässä) yleiset totuudet ihmisen havaintokyvystä, reaktionopeudesta ja niin edelleen. Reaalimaailma on se joka ei mitenkään liity ihmisten subjektiivisesti kokemaan.
Tämän(kin) keskustelun eräs avainongelma on että kuvitellaan, oletetaan ja väitetään että "pyöräilijöillä" - joilla tietenkin tarkoitetaan niitä muita jotka törttöilevät, perseilevät ja joutuvat onnettomuuden osapuoleksi ja jotka ovat asioista perustellustikin eri mieltä fillarifoorumuilla - ei ole kokemusta autolla ajamisesta tai jois on ei tarpeeksi tai vääränlaista.
^Mistä tiedät kokevasi "oikealla tavalla"?
Vaikka klv:llä onkin lain mukaan sama nopeusrajoitus, kun viereisellä ajoradalla niin se on tilannenopeutena useimmissa paikoissa ihan liikaa. Oikean tilannenopeuden käyttö, kun on myös laissa. Syynä tähän on usein paska suunnittelu ja pimeät risteykset jne. Tuo tilannenopeuden käsitys ei tunnut useimpien kalloon menevän vaan pujotellaan kelvillä lasten ja muiden seassa 30km/h, vedetään heikolla näkyvyydellä varustettuun risteykseen samaa vauhtia ja sitten potkitaan auton kylkiä.
Eihän sillä nopeudella ole mitään vitun väliä kun autoilijat ei vaan Suomessa väistä. Tai vaikka väistäiskin jos sattuis huomaamaan mutta kattoo väärään suuntaan, usein näkee kun pelkääjän paikalla on säikähtänyt ilme ja huulet sanoo "fillari tms" ja sit kuski lyö liinat lukkoon. Ihan sama yrittää vaikka kävellä suojatien yli ja viides auto saattaa alkaa hidastamaan ellei sitten kävele väkisin eteen. Jossain Facebookin puskaradio Espoossa jengi vielä selittää että pyörän pitää väistää ja pitää taluttaa.
Sanottakoon että ihan pientä parannusta saattaa olla havaittavissa, johtuneeko sitten viimeaikojen lehtijutuista tms
Missä kohtaa tätä keskustelua olen esittänyt jotain joka olisi millään lailla kiinni miten minä jotain koen tai perustellut jotain sillä miten minä koen näin tai olen kokenut asian olevan noin?
Jos keskustelisimme Jamaikasta ja minä sanoisin että sen pääkaupunki on Kingston, niin silloin sinulla varmaankin olisi tarpeeksi älliä ettet esittäisi että toiset kokevat sen olevan Montego Bay tai ettet kysyisi mistä tiedän että tiedän sen olevan Kingston.
En siis ole esittänyt että joku on väärässä siksi että hän kokee "väärällä tavalla" ja minä oikeassa koska minä koen "oikealla tavalla". Jos olet siinä käsityksessä että väitän nyt jotain joka ei pidä paikkansa, ole hyvä ja uhraa hiukan aikaa ja energiaa ja käytä enemmän kirjoitusmerkkejä näyttääksesi minulle missä ja milloin.