Paljonko Light Bicycle perii lähetyskuluja pelkistä vanteista? Sivustolla ei ole mitään hintatietoa raveista.
Printable View
Hojo hojo :rolleyes:..pitäisi vaihtaa vanne DTSwissin E1900 denttia saaneeseen takakiekkoon. Kun aiempaa kokemusta ei ole ja halua opetella homma niin parit tyhmät kysymykset:
1) Mitä töhnää ("anti-seizing" tms.) pitäisi laittaa pinnan ja nippelin väliin ? Vai pitääkö mitään?
2) Kumpia nippeleitä kannattaisi käyttää: alu vai pronssi? (brass) ja miksi - kyseessä siis DTSwissin squorx- nippelit, mitkä alkuperäisessä kiekossa ovat alu-nippeleitä.
Vaikuttaako tämä kohdan 1. töhnän valintaan?
3) Jos vanteessa on vahvistetut pinnanaukkojen reunat, niin tarvitseeko siihen laittaa mitään prikkaa väliin (DT:llä on sellaisiakin)? Kun ei ole tullut vielä alettua löysäämään pinnoja vanhasta kiekosta niin ei tietoa onko tuollaista prikkaa siinä ollenkaan.
Muista asioista en osaa ottaa kantaa, mutta jos laitat noilla squorxeilla niin kannattaa hommata se dt:n oma torx-avain.
Työkalukaupoissa olevat naaras torxit on järjestään liian paksuja eivätkä mahdu vanteen sisään
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Jos laitat DT:n Pro Lock nippelit, niin ei tarvitse mitään töhnää vaan lukite on valmiina. Itse käyttäisin messinki (brass) nippeitä varsinkin jos ajaa talvella suolavellissä, ja muutenkin kivemmat kun ovat kestävämmät. Prikat laittaisin jos sellaiset on nyttenkin, olettaen että vaihdat samanlaisen vanteen.
Tällä videolla muutamat näppärät niksit esitelty. Suosittelen kattomaan.
https://www.youtube.com/watch?v=eAc4N010ss4
Ihan hyvä video, tosin jossain toisissa vastaavissa on uusi vanne teipattu vanhan viereen mutta tämä jantteri jätti sen väliin :) Juu, ja tarkoitus on hommata tuo DT:n torx-meisseli
sekä uusi vanne tulee olemaan E532 joka näyttää mittojen puolesta olevan sama kuin E1900.
Nippelimateriaaleista selvisi PinkBikesta että:
"What is the difference in strength between aluminum and brass spoke nipples?
I think it's better to attack this from a "pros vs. cons" debate between the two. The advantages to brass nipples are they are less expensive to manufacture, and due to the harder material (brass), brass nipples are less prone to rounding by the nipple wrench. Brass nipples are better for wheels that see more service and are used in corrosive or dirty environments. Brass nipples can also be a bit easier to build with because the nickel-plating acts as a "lubricant" allowing them to spin a bit more freely under tension. The main disadvantages to brass nipples are increased weight and limited color options.
Alloy nipples have their place too. They are lighter and reduce rotational weight at the rim which some users feel is critical. Colors and build personalization abound with alloy nipples. Numerous anodized color options are available to help customize any build. There are some things to be mindful of when using alloy though. Due to the softer metal, care must be exercised when building/using alloy nipples in order to not round the nipple at the wrench flats. This is where our Hexagonal or Torx nipples really shine. Both offer more purchase for the nipple wrench and allow for better performance. Corrosion can also plague alloy nipples being used in high-mileage, all-weather applications. Typically, this pertains to wheels that see little maintenance and many, many miles in wet environments.
As a side note to the nipple discussion, DT Swiss manufactures nipples for just about any application imaginable - different materials, colors, wrench interfaces or locking agents are all available from DT. I point this out, because choosing the right nipple for the build shouldn't be an afterthought. Proper nipple choice (I can hear the funny reader comments now....) is just as important as choosing the right rim, hub or spoke."
Lukite (töhnä) kysymys on edelleen hieman auki, kuten myös noiden prikkojen tarpeellisuus. Pitäis vaan tietää ennenkuin tilaa romppeet...
Jaa näköjään töhnääkään ei tarvita: "
DT Pro Lock® technology:
The patented locking system is based on a special pre-applied dual compound adhesive, which coats the nipple threads. As soon as the nipples are twisted, the dual compound adhesive starts to react and is completely hardened after 6 - 7 hours. If necessary, the wheel can be used immediately after assembling. The wheel can be completely re-trued several times, but the adhesive effect decreases with each re-truing."
Jos kiekon tekee itselle ja kokoaa oikeaan jännitykseen niin ei kannata laittaa mitään lukitetta. Ennemminkin voidetta niin helpompi koota ja myöhemmin säätää. Ei ne oikein kootun kiekon nippelit mihinkään löysty ja jos löystyy niin sitten pitää kiristää. Tuppaa ne vanhan kiekon nippelit olemaan tarpeeksi jämähtäneitä ilmankin, että on varta vasten laitettu lukitetta.
Ja messinkinippelit jos talviajopyörä ja muutenkin jos nyt ei grammanviilauspyörä ole kyseessä.
Prolockit on omassa käytössä olleet hyvät, ja niitä DT Swiss taitaa itsekin valmiskiekoissaan käyttää. Ei estä millään tavalla rihtaamista jos sille sattuu tarvetta tulemaan.
Pääsiäisenä ensimmäisellä maantielenkillä kuului takaa napsaus ja pysähdyin katsomaan: 2000-luvun alun Chorus-navan laippa halki parin pinnan kohdalla. Navassa on jossain vaiheessa elämäänsä vaihtunut pinnojen suunta, ja tässä oli hyvä opetus miksi suunnanvaihto on no-no.
Uusi vastaava napa on jo postissa tulossa ja DT RR411 Asy -kehä on moitteeton, mutta mikä kannattaa pinnojen suhteen kun tuon rakentaa uusiksi?
A: Kaikki entiset
B: Vetopuolen pinnat uusiksi
C: Kaikki uusiksi
Itse olin päätymässä vaihtoehtoon C, mutta 294mm Revolutionien kanssa päädyin jo "Mistä näitä osia saa"-topicciin. Onko iso riski jättää kolme-neljä vuotta ajetut NDS-pinnat ja uusia vain vetopuoli, vai onko vaihto ylipäätään tarpeellista?
Parkin pinnankireysmittarikin on tulossa kun näitä kiekkotöitä tulee sen verran. Jos sillä välttäisi nämä myös jatkossa, kun aiemmin olen luottanut vain basistin sävelkorvaan.
Edit: Kaivelin muistiinpanoja: olen kasannut nämä 2017 Velocity A23-vanteilla ja 292/294mm Revolutioneilla. Vanne vaihtui saman ERD:n RR411:een 2019, eli pinnat jäi. Antaako viisi vuotta vanhat pinnat jo periksi useamman rakennuskierroksen jälkeen?
Kasautin viime kesänä hi5bikesissa kahteen kertaan kiekon uusiksi, kun maastokiekon vannekehän teloin kivikossa. Molemmilla kerroilla pystyivät vaihtamaan vanhalle navalle, pinnoille ja nippeleille eli selvisin 60 euron mielestäni kohtuullisella laskulla. Plus sillä uuden kehän hinnalla. Tämä kiekko oli kuitenkin uusi, vasta samana keväänä ostettu. Hi5bikesista ja parista muusta paikasta josta tarjousta kysyin tuli vähän vaihtelevia vastauksia siitä voiko vanhoja pinnoja ja nippeleitä käyttää mutta periaatteessa ilmeisesti kyllä voi, jos ne lähtevät irti nätisti vanhasta kehästä ja navasta. Viisi vuotta vanhan kiekon kohdalla näin ei välttämättä ole.
Revolutionit ovat melko ohuita, joten niiden kuntoa pitäisi jotenkin arvioida. Teräs kyllä säilyttää ominaisuutensa hyvin, mutta on saattanut muokkautua.
Alunippelit joutaa romukoppaan.
Kiitos&kiitos! Löytyikin jo varastotavaraa kustannustehokkaasti kahdesta saksalaisesta tilaten, joten pienimmän murheen tie on pistää kaikki uusiksi.
Alunippelit menee tosiaan vaihtoon, niitä on jo jemmassa.
Kannattaa muistaa, että metalli väsyy. Pari vuotta sitten minulta katkesi aivan yllättäen pinna takakiekosta. Kun kasaaja https://www.bikestation.fi/ selvitteli asiaa, löytyi pinnavalmistajan lupaus, että pinna kestää useita miljoonia venytyksiä. Se voi kuulostaa paljolta, mutta kun muistaa, että renkaan ympärysmitta on parisen metriä, niin määrä täyttyy helposti vuodessa. Pinnan repeämästä huolimatta kallis CSS-pinnoitettu vanne saatiin käytetyksi uudelleen ja kiekkokin lähes virheettömäksi myös katkenneen pinnan ympäristöstä. Kaikki pinnat kuitenkin vaihdettiin.
Itse kasaamiini huonompilaatuisiin kiekkoihin olen kyllä käyttänyt pinnoja uudelleen.
Olen tekemässä etukiekkoa itselleni ekaa kertaa. Ongelma on pinnojen pituus. Suoravetonapa. Kaikki tavara Dt Swiss ja Dt laskurilla laskettu pituudet.
Vasen puoli: tarkka 300.4mm
suositeltu 299mm.
Oikea puoli: tarkka 301.6mm
Suositeltu 300mm
Ongelmana että 299mm pinnoja ei löydy mistään ja 298mm olisi 2.4mm lyhyempi, mitä tarkka arvo.
Vaihtoehtona, molempiin 300mm tai toiseen 300mm ja toiseen 302mm. Nyt pyöristykset menisivät eri suuntiin. Auttakaa amatööriä. Kiitos.
^Mitkä pinnat on suunnitelmissa? Mä laittaisin ehkä 298 ja 300, ei ainakaan kierteet pohjaa.
Täytyy tilata kahdesta eri paikasta, jos haluaa saada oikean kokoiset pinnat.
Sapim D -Light on vastaava pinna, ja se ei ainakaan pohjaa nippeliin, koska ohennus alkaa heti kierteestä (tuota pinnaa voisi siis ottaa pelkkää 300mm molemmille puolille). Tuosta DT:n pinnasta en tiedä, mutta ei se nyt ole niin justiinsa jos jää millin lyhyeksi varsinkin jos laitat messinkiset nippelit. Millin liian pitkät taas on huonompi juttu.
^ Otin lyhyemmät eli 298 ja 300mm, jos 298mm liian lyhyt niin ne sopii takakiekkoon. En tiedä, olenko onneton googlaaja, mutta en noita kyseisiä pinnoja löytänyt juuri mistään muualta kuin bike24.
Edit. Messinkiset nippelit käytössä.
Siis mitä hlvttiä. Aloin rihtaamaan fulcrum wind kiekkoja. Luulin ensin, että käytetty alumiinilaatu+pinnoitus on luokattoman huonoa ja nippelit ovat jo hapettuneet jumiin. Mutta ei. Nämä on LIIMATTU kiinni.
Kertakäyttökiekkoja. Pysykää kaukana noista.
^
Ihanan kallista, jos tosiaan näin.:cool:
Juu, näitä kysymyksiä löytyä aika äkkiä googlella.
https://www.pinkbike.com/forum/listc...hreadid=220560
Ihan jollain kunnon liimalla, joka ei murru? Onhan tuo kai suurilla merkeillä tapana jotain "liimaa" laittaa, ettei voida syyttää itsestään löystyvän. Tämäkin etu kun itse tekee.
Ei murru joo. Pamauksen kanssa kääntyy hieman, mutta ei todellakaan herkisty lainkaan. Parktoolin aeropinnapihdeillä ja oikealla listamallisella avaimella voisi vielä koettaa, mutta aika kauheaa touhua on.
On kyllä viimeiset fulcrumit mulla. Tuo laakeriratkaisukin on huono. Vaatisi ehdottomasti speed/bora mallin cup/cone tyyppiset laakerit. Näissä siis ei ole lainkaan laakereiden välistä väliholkkia ja sisällä on kuitenkin normaalit kuulalaakerit. Olisi edes viistokuulalaakerilla.
Se liima pehmenee kuumailmapuhaltimella. Yleensä.
Onpas vaihteeksi ihmettelemistä. Aloin laittaa viimeksi kasaamaani etukiekkoa fillariin kiinni, niin huomasin että puolet pinnoista ovat irronneet radiaalipuolelta. Muutaman kilometrin ajon jälkeen. Huomasin ensin, että pinnat vaikuttavat liian pitkiltä. Sitten muistelin, että olin taivuttanut pinnoja kasauksen jälkeen radiaalipuolelta kun ottivat levyjarruun vähän kiinni. Tämä siksi, että pinnat lähtivät ulkolaipalta mikä mielestäni on parempi teknisesti. Ratkaisuna: 14mm alumiininippelit 12mm messinkisiin, radiaali vaihtuu 1x ristiin, pinnat laitetaan laipan sisäpuolelta ulos. Seuraava ongelma, nippelit eivät meinaa ollenkaan kiertyä pinnaan. Ajattelin ensin, että pinnojen kierteet ovat menneet pilalle, mutta vaikuttaakin että nippeleiden seassa on väärän mallisia seassa 1,8mm vs 2,0mm. Katsoo mitä tästä tulee, onneksi olen noita kasannut jonnin verran, muuten olisi aika pihalla.
Mitenkäs tarkkaa tuo pinnan pituus on? Kiekon rakentaja kertoo pituuksiksi 303/304. Yksi katkennut pinna korvattiin 302 pituisella ja sellaisia näyttäisi jopa netistä löytävän (sapim d-light sp, dt:n pinnoja joita kiekossa on en mistään löytänyt varastosta). Sopiiko tuo 2mm lyhyempi kummankin paikalle, vai pitääkö jostain metsästää tuollaisia 304 pituisia?
En tietenkään uskonut internettiä kun speksasin kiekkoihin suoravetopinnat...
Kuinka pitkälle nippelissä vanhat 304 menee? Ei 2mm vajaa kyllä hyvä enää ole, mutta eipä yksi pinna kiekkoa räjäytä, jos ei kestä. Ei alumiininippeliä ainakaan missään nimessä.
Onko mahdollista vaihtaa maantiepyörän takakiekkoon paksumpia pinnoja? Tuntuu katkeilevan jatkuvasti pinnat. Pyörä on muutaman vuoden vanha maantie bianchi sieltä edullisemmasta päästä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Pinnojen katkeiluun on joku muu syy. Kaikki pinnat kestää niin suuret vetolujuudet ettei jää siitä kiinni ja sanotaanpa jossain jopa ohuempien (ja litteiden) kestävän paremmin väsymistä vastaan. Eli kiekko on koottu huonosti tai jotain muuta mätää.
DT:n laskuri antaa pituudeksi 300/301. Siihen 2mm prikasta päälle, niin 302/303 olisi tuon mukaan oikea. Tuo katkennut pinna oli vasemmalla puolen, eli alunperin 304. Uudessakaan ei näy kierteitä nippelin päässä, vaikka on tuon 2mm lyhyempi.
Pitää kysyä tuolta kiekon rakentajalta (fiteheels/Lukasz) josko pystyisi lähettämään kohtuukuluilla muutaman oikean pituisen, kun ei noita meinaa mistään löytää :rolleyes:
Eikö nämä ole ne pinnat mitä etsit: https://r2-bike.com/NEWMEN-Replaceme...D-Light-304-mm
Hinta toki vähän suolainen, mutta ei niitä montaa tarvitse.
Mulla aikanaan alkoi mennä maantiepyörän takakiekosta pinnoja poikki sen jälkeen kun kolautin yhden poikki epäonnistuneen kanttarin päälle hyppäämisen jälkeen. Kolmannen vai neljännen jälkeen kasautin koko kiekon uusiksi.
Jos useampi kuin yksi poikkin kaikki uusiksibtai sitten kiekko mikä kestää painavammankin kuskin painon.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Voi laittaa esim. DT Alpine III, joissa alkupään paksuus on 2,3mm, käytän noita pakan puolella ja ongelmia ei ole.
Jos kiekossa on takana 24 pinnaa ja työn laatu niin ja näin kuten halvoissa kiekoissa helposti on, niin kylläpä ennen pitkää pinnoja menee poikki.
Jos et osaa itse kiekkoa rihdata uusilla pinnoilla, voi teettämisen kannattavuus olla kyseenalainen.