Mun silmään toi näyttää tosi sopusuhtaiselta. Jos ei ole liian pitkä niin kovaa ajoa vaan. Tankoa voi laskea tai olla laskematta :)
Printable View
Mun silmään toi näyttää tosi sopusuhtaiselta. Jos ei ole liian pitkä niin kovaa ajoa vaan. Tankoa voi laskea tai olla laskematta :)
Jos rentoa asentoa hakee niin tuo on ihan kelpo peli noilla mitoilla. Ja rennolla tässä tarkoitetaan tuollaista pystympää ajoasentoa.
Tulipa tilattua Endurance 6 RB M-kokoisena. Toimitusta lupailee ensin kuun loppupuolelle. Harmi vaan, kun noita värivaihtoehtoja on tässä mallissa vain kaksi ja niistäkin vain sinisen pystyi tilaamaan tässä koossa, mutta ehkä tämän kanssa pystyy juuri ja juuri elämään. :)
Laitetaanpa oheen oman pyörän kokoon ja pelkästään ajoasentoon liittyvää pohdintaa.
Kun kysymys maantiepyöristä jossa satulatolpan kulmat alle 1 asteen sisällä ( ja se ei rajoita istuimen paikkaa suhteessa keskiöön) sekä kammet saman pituiset niin kohtuullisen vähän tuossa on muuttuvia tekijöitä.
Ajatus ehkä siitä että on olemassa enemmän kuin yksi oikea koko ?
Reach 391 398 405 390 395 Stack 563 555 581 574 594
5 racehenkistä maantiepyörää, nykyinen Trek Emonda 56, Tarmac 56 ja 58, Supersix 56 ja 58
Kun satulan korkeus ja paikka suhteessa keskiöön on kaikissa sama niin stack ja reach kertoo sen paikan mihin toptube loppuu ja mistä ohjaamoa pitää alkaa rakentaa.
Kun minulla on tiedossa nykyinen stack ja reach ja ohjaamo, niin oikeastaan tuo on pelkkää plus ja miinuslaskua, eli stackin ero nykyiseen joko lisää tai vähentää spacereita tai stemmin kulmaa ja reachin ero lyhentää tai pidentää stemmiä ja/tai tangon reachiä.
Kun nykyinen spacermäärä n. 1,5-2cm ja ohjaamon kokonaispituus 21 cm niin kaikilla pääsen samaan ajoasentoon kohtuullisen helposti vaikka nuo on aika eri kokoisia pyöriä. Ehkä viimeisessä eli supersix 58:ssa edellyttäisi lähes täydellistä slämmäystä ja -17 stemmiä , jota en haluaisi tehdä.
Nyt on sellainen fiilis, että alemmas ei tarvi päästä mutta olisi hyvä jos pituudessa olisi vähän pelivaraa, niin valinta taitaa olla Tarmac 56 tai 58.
58:ia puoltaisi pitempi etupää, jolloin kengän kärjillä enemmän tilaa, 56:sta optio laskea ohjaamoa (spacereita jäisi kohtuullinen määrä).
Omassa ajossa en sellaista ketteryys tms. vaikutusta ole huomannut tai sitten siihen eroon tottuu ensimmäisen puolen tunnin aikana
Jonkin verran tähän milli/senttipeliin vaikuttaa mm. pakolliset spacerit mutta itsellä riittää arvot noin sentin tarkkuudella.
lisätään vielä, että kun uusi Cannondale tulee nyt keväällä myyntiin, niin nykyistä Supersix evo hi-modia saa alle 2500 euroon bike24:sta, ja tuota vähän pohdin
Utelias, miten lasket ohjaamon pituuden?
Tuossa minulle riittää tarkkuus stemmin pituus + tangon reach, kun käytän stemmejä neg 6-10.
(nyt 110 + 105, myös mitattu stemmin keskeltä tangon keskikohtaan)
Kun en tarvi droppia enempää, niin tuo alkaa olla minusta ihan maksimi, ja perustuu osaltaan siihen että minulla on penkki aika edessä.
Tuossa on hyvä myös huomata että spacereiden määrä pienentää reachiä 1 cm spacereita noin 3 mm.
Eli vaikka Tarmac 56 ja 58 reachin ero on paperilla 7 mm, niin minulla se on käytännössä 15 mm
^ Onko toe overlap todellinen ongelma?
58 koot ovat 2-3cm korkeampia eli niissä joudut väkisinkin säätämään enempi, jos nykyistä ajoasentoa tavoittelet.
Onko 58 kammet pidemmät kuin 56? Ja mites tanko ja stemmi? Onko niissä mittaeroja?
Juu, ei se oikeasti ole ongelma kun tarkemmin miettii. Kävelyvauhdissa torikahville mennessä pitää vaan muistaa.
172,5:n kammet kaikissa kun rungosta teen, samoin ohjaamo ei kiinni, jossain saattoi olla stemmi mukana
Kaikki nuo 56:t sellaisia, että nykyinen ohjaamo ja se olisi siinä. Supersix jo 3 cm korkeampi kuin nykyinen, eli se menisi säätämiseksi.
Tarmac 58 olisi ilman spacereita samoissa korkeuksissa, ohjaamoa pitäisi lyhentää jos haluaisi saman kuin nyt.
Nyt oli sormi jo tilausnappulalla ja pyöränä Canyon Endurace cf sl 8 Di2. Yllätys oli kun Canyon suositteli S kokoista pyörää. Oma pituus 178cm ja jalan sisämitta 86cm. Otin yhteyttä asiakaspalveluun ja siellä suositeltiin M kokoista pyörää sen enempää perustelematta. Mistä sitä tietää kumpi on parempi koko. Pyörällä on 30pv palautusoikeus mutta se ei taida riittää siihen että kevät kerkeisi tulla ja pyörää kerkeäisi kokeilemaan. Asiakas palvelun perustelu M kokoon oli ainoastaan rennompi ajoasento. Tuleeko ajoasennosta rennompi jos pyörä on pitempi tai korkeampi. Kumpi pitäisi valita S vai M
^En maantiepyöristä osaa tarkkaan sanoa mutta samoilla perusteilla Roadlitessä S koko olis ollut passeli, itse kokoa 180/84. Canyonilla on muidenkin mielestä ollut hieman poikkeava mitoitus. Mielestäni "rennompi" asento tulee jos on korkeampi ja lyhyempi, siis paino perseellä enemmän.
Itse liki samoissa mitoissa ja omaan makuun äkkiä katottuna S jää tosi lyhyeksi ja M vähän korkeaksi.. kumpi sitten parempi. S koosta saisi varmasti toimivan 20-30 mm pidemmällä ohjaamolla, harmi kun eivät enää niitä vaihtele veloituksetta.
edit. M koossa 100 mm "stemmi" eli 16 mm pidempi kuin S.
^Stemmiä noihin ei enää saakkaan vaihdettu vaan pitää vaihtaa koko "ohjaamo" ja hintaa tais olla reilu 300€
Jos sinun istuinkorkeus on n. 76 cm (86x0,883), niin se olisi aika tarkkaan M koon puolessa välissä ja S koon yläreunassa.
S koossa rungon geometria korkeuden osalta aika matala endurance pyöräksi.
Minä miettisin niin/mittailisin vanhasta pyörästä ajatuksella, että S koossa pyörä on oikeinkin "racematalala mutta endurancelyhyt" ja M koossakin vielä normaali matala enduranceksi
lisäys: komppaan Privilegediä
Voit myös ottaa riskin ja jos ei sovi, niin tuohon taitaa mennä myös normaali stemmi-tankoyhdistelmä. Stemmi vaan 1 1/4, jolloin valinnanvaraa ei niin paljoa
lisäys: eli jos haluat noin matalan kuten S koko on, mutta pitemmän niin Ultimatesta todennäköisesti löytyy parempi vaihtoehto
Sehän tässä on kun en tiedä mitä halua. Olen usean vuoden kesäisin ajellut Canyon Roadlitellä 50-150km lenkkejä rauhallisella 25km/h keskivauhdilla musiikkia kuunnellen ja nyt ensimmäinen talvi on menty samalla pyörällä työmatkoja 6km suuntaansa. Nyt pitäisi siirtyä maantiepyörään pyöräilyn edelleen pysyen rentona. Sähkövaihteet halua seuraavaan pyörään eikä minulla ole kokemusta tai tietoa maantiepyöristä. Pitkän harkinnan jälkeen päädyin tuohon Canyon Endurace cf sl 8 Di2 pyörään mutta tuo Canyonin suositus S koosta hämmentää. Roadlite on kuitenkin kokoa M kuten Canyon aikoinaan suositteli nyt Roadliten kohdallakin Canyon suosittelee minulle S kokoa. Puoli senttiä pituutta lisää niin Canyon suosittelee M kokoa.
^ Tilaat sen M:n heti aamulla herättyäsi. Olet silloin sen 5mm pitempi kuin päivän päättyessä.
Millaista ajoasentoa haluat, rennompaa vai matalampaa? S-koko voi näyttää vähän hassulta jos joutuu laittamaan 3 cm spacerpinkan tai vastaavasti taas korkeasta on paha madaltaa. Toki tämäkin on vaikea sanoo jos ei ole aikaisemmin paljoa maantiepyörää ajanut. Useimmiten ajoasento kuitenkin madaltuu kuin nousee kilsojen kertyessä.
Pienet erot saa helposti putkiosilla korjattua, mutta näissä integroiduissa se vaan maksaa hyvin paljon suhteessa koko pyörän hintaan.
Jos pyörä pitää kuitenkin nyt talvella tilata niin yksi vaihtoehto on ostaa traineri ja kokeilla sillä tuo 30 pvä ajan. Ei se ulkona suoritettua koeajoa vastaa, mutta parin tunnin sessiolla saa jo osviittaa. Fillaritorista irtoaa hyvinkin edullisesti halvempia malleja. Kannattaa tosin varmistaa miten Canyoni nykyään suhtautuu trainereihin et onko palauttamisen este tai sit pieni kaunistelu aiheeseen.
Onko näissä Enduraceissa tuo integroitu ohjaamo ja spacerit livenäkin näin heikosti sopivia itse runkoon? Verrokkina Ultimate.
https://www.canyon.com/dw/image/v2/B...bgcolor=F2F2F2
https://www.canyon.com/dw/image/v2/B...bgcolor=F2F2F2
^ Tuota jo pitkään sanonut, todella hankalaa varsinkin tuollaisessa postimyyntipyörässä, jos kivijalasta saisi niin voisi mahdollisesti kaupan yhteydessä muokata. Tietenkään ensimäistä en koskaan ja tuskin myöhemminkään hankkisin moisella ja taitaa aika painaviakin olla.
Innostuin tässä koronavuosien aikana kestävyyskuntoilusta oikein kunnolla ja olen heittänyt maastopyöräilyn ohella pk-lenkkiä vanhasta maasturista rakennetulla "hybridillä". Sillä on sinänsä ihan ookoo ajella, mutta pysty ajoasento tuntuu pitkillä lenkeillä syövän vauhtia aika lailla. Kyseinen pyörä toimii myös työmatkafillarina, kauppamankelina ja käyn usein työkeikoillakin sillä, joten lukkopolkimiakaan en siihen viitsisi alkaa asentelemaan. Lisäksi tekisi mieli ostaa ensi talveksi harjoitusvastus, joten siinäkin mielessä uusi fillari olisi tarpeellinen.
Katselin Canyonin sivuilta paria erilaista mallia ja tuli mieleen, että onko Endurace 6 RB:llä (https://www.canyon.com/fi-fi/road-bi...nfarbe=BU%2FBK) ja Endurace 6:lla (https://www.canyon.com/fi-fi/road-bi...farbe=R074_P05) mitään muuta käytännön eroa kuin vannejarrujen vaihtuminen levyjarruiksi ja akselit pikalinkuista läpiakseleiksi? Hintaeroa on 200€ ja tässä tapauksessa kalliimpi malli on 700g painavampi. Pyörän hintaluokaksi olen kaavaillut noin 1000-1500€, eli otan toki vastaan vinkkejä muistakin fillareista, kuin näistä kahdesta esimerkkitapauksesta.
On, rengastila nyt ainakin jos jarrutehokkuutta ei tarvitse mainita. Noilla vaihtoehdoilla levyillä rengastila ilmoitetaan 35 mm ja vannejarruilla 28 mm. Vannejarruissa itse jarru rajoittaa rengastilan useimmiten tuohon 28 mm. Riippuu vähän rungoista ja suhteessa jarrujen kiinnityspisteestä runkoon.
Muutama syy miksen itse ostaisi enää nykyaikana vannejarrupyörää uutena: 1) lisärengastila, 2) vannejarrukiekkoja alkaa olemaan vähenevässä määrin tarjolla, 3) käytettyjä saa todella halvalla ja sama koskee myös jos itse meinaa myydä esim. nälän kasvaessa.
Vannejarruissa ei sinällään mitään vikaa ja niillä itsekkin ajan. Tosin jarruongelmat levyjarrujen kanssa on sit astetta monimutkaisempia.
Hydrauliset levyjarrut ovat toki helppohoitoiset ja kestävät verrattuna vannejarruihin. Ja toimivat ainakin kesäkelissä luotettavasti, talvella sitten niin ja näin. Maantiefillarilla ei toki yleensä ajeta talvella, joten seikka lienee merkityksetön.
Maantiepyörän renkaista minulla ei ole oikein kokemusta. Onko siis 35 millin esimerkiksi selkeästi mukavampi, kuin vaikkapa 28-millinen?
Mitenkäs muuten osasarjan kanssa? Onko esimerkkipyörässä oleva Tiagra ihan toimiva, vai kannattaako muutaman satkun satsaus 105:een?
Tämän talven tosiaan ajanut työmatkat. Canyon Roadlitellä jossa on levyjarrut. Kaikenlaisessa kelissä on menty. Plussa kelistä -15 pakkaseen, lumisateessa, vesisateessa, sohjossa, pakkaslumessa. Märkä pyörä aamulla umpijäässä. Pyörä koko talven ulkona eikä mitään ongelmia levyjarrujen kanssa. Vaihteet on joskus hetken ollut jäässä mutta jarrujen kanssa ei mitään ongelmia.