Alkujaan tämän lähetti 
Kalle H

Olen pari kertaa ajanu fillarilla jossa on lyhyt perä ja painoa liikaa takalaukuissa -> meno oli todella huteraa. Kevyen ja ketterän fillarin kanssa kannattaa toisaan panostaa siihen, että pyörä on tasaisesti kuormattu, jolloin pyörä pysyy hyvin hallittavana ja ajaminen on mukavaa ja rentoa. Keulan vaihdolla voisi tosiaan saada kiinni low-rider -tyylisen etutarakan, jolloin painoa saisi tasoitettua eteen ja alas. Itse tosin pidän bikepacking-tyyppistä ratkaisua vielä parempana cyclon kanssa, mutta se vaatii jo kevyitä varusteita ja turhien kamojen karsimista, mikä ei ole kaikkien mieleen.
Kun itse olin ostamassa cycloa jonka piti soveltua myös retkeilykäyttöön, niin pidin kyllä ehdottoma vaatimuksena, että tarakka- ja lokarikiinnikkeet löytyy. Mielestäni ei ole mitään järkeä ostaa fillaria, jos tietää jo ostohetkellä, että kaikki halutut ominaisuudet eivät täyty.
Noiden satulaputkeen tulevien pikatarakoiden maksimikuormat ovat jotain 5-10kg, joten ei sellaiseen kyllä oikein saa mitään sivulaukkuja laitettua. Joku yksittäinen kuivasäkki tuollaiseen toki sopii ihan hyvin.
Itse olen pitänyt cycloa varsin hyvänä retkeilyfillarina, etenkin bikepacking-tyyppisessä touhussa se toimii mainiona pohjana. Suosittelen vahvasti panostamaan keveisiin varusteisiin, jotta kevyen pyörän ajattevuus pysyy miellyttävänä. Jos tuollaisen kevyen cyclon lastaa painavaksi, niin ei se varmasti ole enää kovin mukava ajaa, joten jos meinaa lähteä "fully loaded" linjalle, niin joku tukevampi retkipyörä on varmaan ihan kohdallaan. Samalla voi sitten speksata vanteet yms. sellaisetki jotka kestää sen ~20kg kuorman, voi myös olla että raskaammalla kuormalla välityksien pitää olla hieman kevyemmät.