Mulla liikkui ohjainputki kruunussa aiheuttaen natinaa. Ajoon ei huomannut muutoin kuin äänisaasteesta. Annoin asian olla ja ajoin. Keula ei tosin ollut takuupeli, joten korjaaminen olisi muutoinkin mennyt omasta persnahasta.
Printable View
tuo keula on crc:ltä.. täytyy kysästä jo r-tech viittis hoitaa..
http://www.on-one.co.uk/i/q/FORSREBR...80mm_29er_fork
Saako tuollaista keulaa jatkettua tarvittaessa 100 milliseksi?
SRAM:n mukaan joustovara on säädettävissä 80/100/120mm. Huomaa että On-One kuvissa on sekä 1-1/8" että tapered mallit, ja teksti määrittelee keulan tapered-tyyppiseksi.
Muuten kiinnostava keula... paino, 29er sopiva, muutettava joustomatka... kelpais mullekin kuten mikä tahansa vaikka 28mm:n putkilla oleva QR-rimpula suoralla kaulaputkella.
Noita Reboja on ollut liikkeellä myös OEM-malleina joissa joustomatkan muuttaminen ei onnistu.
Aika vaillinaiset tiedot tuolla tosiaan on. Kuvien perusteella päättelin (nimenomaan tuo varastossa oleva valkoinen), että kyseessä olisi 2012 malli. Sen verran selvittelin asiaa, että 2012 Dual Air Rebat ovat säädettävissä vain 80-100 milliseksi. 120 milliseksi ei enää onnistu.
Minun 2012 29" Dual Air Reba on säädettävissä 80 - 100 - 115mm.
Mulla on taitanut merkistä ja mallista riippumatta melkeimpä kaikki keulat rutista ja naksua. Jossain keuloissa se on sitten loppunut ittestään. Jossain ei. Yksikään ei ole hajonnut tuon naksumisen takia.
Ohan se joskus vähän hermoja raastavaa mutta niin on jatkuva takuukeissien hoitokin. Toki jos se on vallan mahotonta se rutina, niin silloinhan sitä ei kuuntele erkkikään. Mutta tuskin jokaisen napsumisen ja rutinan takia kannattaa lähteä vaatimaan takuuseen uutta. Tähän ainakin ite päätynyt kun ei tosiaan kauaa olisi keuloja ajossa...
Oletko varma että kyseessä on 2012 malli keulasta?
Tuolla on esitelty rokkarin 2012 mallit:
http://twentynineinches.com/2011/06/...0mm-fork-more/
Kertovat että 2012 mallissa olisi Sidin alajalat ja joustomatkan säätö 80-100.
Hinta noilla spekseillä tuntuisi olevan kuitenkin kohdallaan.
Jep, olen varma, siinä on SIDin kanssa samat alajalat, ja ne ovat erinäköiset, kuin vanhemmalla Reballa. 29" 100mm Rebassa on yksi speisseri sisällä, ja jostain ohjeesta luin että sitä poistamalla keula muuttuu 115mm, niin minä teinkin. Mitään erillistä 115mm asteikkoa ei jaloissa ole, mutta 100mm asteikko on liimattu puoleen väliin ja alkaa 110mm. Nyt liukupintaa on näkyvissä 11cm, alun perin oli 9,5cm.
Mittasin poistetun speisserin ja se on 10mm, samanlainen, kuin kaksi mukana tullutta speisseria, joita tarvitaan, jos halutaan muuttaa keulan 80mm. Eli 2012 29” Reba on oikeasti 80 – 90 – 100 – 110mm.
Eli minun keula piteni sentillä speisserin poiston takia ja puolella sentillä huollon takia, kun poistin ylimääräiset rasvat (oli muuten reilusti) ja laitoin tilalle öljyvoitelun.
Jos jollain natisee keula liukuputkien ja kruunun tai kruunun ja ohjainputken liitoksesta, niin multa löytyy Loctite 290:stä 10e/10ml, jos tuot oman miniputelin. Yli puolet halvempi mitä kaupassa. Toi on siis MTBR:llä suositeltu tapa natinoiden poistoon, mutta jouduin ite ottaa 50ml pullon, kun ei ollut 10ml kokoisia Etra Megastoressa. Ainakin itellä toi 290 toimi ja yksi käsittely hiljensi Fox 36:n muutamaksi viikoksi. Pyörä ylösalaisin, ko. matalan viskositeetin lukitetta liitoksiin, vähän vääntelyä ja seuraavana päivänä pitäis olla natinat poissa. Helsingin Takatöölöstä saa tulla hakemaan.
Kiitoksia paljon. Päädyin 2012 dual air 29" Rebaan. Syitä oli monia mutta edullinen hinta yhdistettynä järkevään painoon oli yksi syy. Myös se, että Rebasta on jo kokemusta 26" - versiona ja että simppelit huoltohommat onnistuu kotona oli iso plussa. Tärkein syy kuitenkin vanhan mallin valintaan oli kuitenkin se että ei ole vielä selvää haluaako sitä 80, 90 vai 100 millisen keulan. Nyt voi kokeilla.
Kysymys liittyen RS Domain 318 keulan tahmaamiseen. Jokin aikaa sitten huomasin, että keulan alkuherkkyys on heikentynyt. Vaihdoin keulan alajalkojen ja vaimentimen öljyt 5w keulaöljyyn. Vaihdoin myös pölytiivisteet ja rasvasin ne. Poistin myös vaimentimen pohjalla olevan pienen shimmin, mikä myös paransi herkkyyttä.
Tänään testilenkin alussa keula oli kuin unelma: se poimi pienetkin juuret. Loppulenkistä keula tuntui jälleen tahmaavan. Mikä neuvoksi?
http://www.fillariosa.fi/epages/fill...1/Products/FJ1
tai slick honey
tai sleekin silikonirasvaa
pieni nökäre liukuputkiin, pumppaa keulaa että rasva nostaa paskat pölärin ja liukuputken välistä pois, rätillä pyyhit liiat rasvat pois että jäljelle jää vain kiiltävä pinta, silikonipohjaisten rasvojen lisäboonuksena tulee vettä hylkivä liukas pinta keulaputkiin.
Eikös olekin tämä tuubi. Pölytiivisteissä olen käyttänyt motskariliikkeestä ostettya KYBin o-renkaille ja tiivisteille tarkoitettua rasvaa. Minulla oli vielä vanha Rokkarin Judy Butter-purkki, mutta se oli melko tahmaista ellei jopa siirappista KYBiin verrattuna.
Voitelitko kierrejouset jollain paksulla rasvalla öljyjen vaihdon yhteydessä vai avasitko jousipuolta ollenkaan? Meinaan paksut rasvat kierrejousessa (jotka yleensä löytyy tehtaankin jäljiltä) liukenee sinne alajalkojen öljyjen sekaan ja sitten siellä pyörii sellaista paksua mössöä voitelemassa, joka kyllä heikentää herkkyyttä. Itse voitelen jouset samalla öljyllä kuin alajalat ilman ongelmia (etenkin kun kierrejousen ympärillä pitäisi vielä olla muovilevy suojana). Töhnät vaan pois ja kunnon voiteluöljyt tilalle (vaatii avauksen ja jousen + pintojen putsaamisen, muuten jää aikamoista törkyä jäljelle).
Domainin vaimennin ei kyllä ole parhaasta päästä (mm. paluuvaimennus varustettu kiinteällä öljynvirtauskanavalla ja puristusvaimennus on mitä on), joka sekin aiheuttaa omat ongelmansa, mutta kun kerran ongelma ilmaantuu lenkin aikana, niin tuon ongelman syy lienee jossain muualla.
Kierrejousiin laitoin ohuelti KYBin rasvaa eli siellä saattaa osasyyllinen olla. Jos alkuherkkyyden puutteen ilmaisisi monisanaisemmin: esim. pitkän siirtymän jälkeen keula tuntuu "jäykältä" ja reagoi ensimmäiseen pomppuun hyvin "kovasti". Ensimmäisen töyssyn jälkeen keula toimii kohtuu herkästi. Pyörän päältä noustessa keula palautuu kulmikkaasti (nykien?).
Voi olla rasvassa syy, mutta hankala sanoa varmaksi. Ensimmäinen pomppu on aina jäykin kun keula on ollut samassa asennossa pitkään oli voitelu mitä tahansa, mutta ko. ilmiö voi tietty voimistua jos voitelu ei ole kohdallaan (esim. liian paksut öljyt tai rasvaa öljyn seassa). Tehtaan jäljiltä tulleen ja itse tehdyn huollon jäljiltä olevan keulan välillä on omissa keuloissa ollut aina aika merkittävä ero herkkyydessä (joissain tapauksissa todella merkittävän suuri ero). Tosiaan suosittelen itse voitelemaan jousen ja sisäpinnat samalla öljyllä kuin alajalkojen voiteluöljyt on niin ei pääse voiteluöljyt muodostumaan töhnäksi (itse huomasin ainakin todella suuren eron herkkyydessä) ja kun kierrejousen ympärillä on tosiaan vielä suojamuovikin. KYBin rasvasta en osaa sanoa miten käytännössä käyttäytyy tai liukenee voiteluöljyyn, kun ei ole kokemuksia (mutta vakiorasva ainakin liukenee öljyjen sekaan muodostaen paksun töhnän). Vielä kun ottaa huomioon, että voiteluöljyä on aika vähän, niin pienempikin rasvan määrä muuttaa voiteluöljyn paksuutta aika helposti. Suosittelen myös ennen lenkkejä kääntämään fillarin/keulan ylösalaisin, niin öljyt valuu kunnolla liukuholkkeihin ja tiivisteisiin.
Klappia keulassa. Kannattaako lähteä vaihtamaan liukuholkkeja vai mitä? Keula Magura Thor 150 Lift Select.
Nää olis vissiin ne liukuholkit:
Magura Bushings D32 TS8, TS6, Thor, Durin, Laurin, Menja, Odur (2 upper + 2 lower Bushings) 0722371
Edit:
Samalla vois tietty vaihtaa tiivisteet:
Magura Seals D32 TS8, TS6, Thor, Durin, Laurin, Menja, Odur (2 Wipers) 0722372
Onko normaalia, että takaiskari pohjaa (ei kuitenkaan iske pohjaan saakka), kun ajaa loivapiirteisen montun pohjalta -jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Iskari on Fox float rp23. Propedaaalia joutuu pitämään 3:lla, ettei muutenkkan tuntuisi liian pehmeältä menolta. Sagi pitäisi olla oikein säädetty 20-30%.
jos on boostvalve-malli niin on normaalia.. jos tuntuu liian pehmeeltä iskari ja sukeltaa kekialueen läpi niin halvin ja helpoin tuunaus on ostaa tälläinen setti ja kuristaa hieman tai enemmänkin ilmatilaa jolloin tulee progressiivisemmaksi..
Joo on boost valve. Tiijä mitä tässä tekis... Pari kertaa iskari kävi R-tecissä takuuhuollossa -kurlas jne. Ei tuntunut olevan vieläkään täysin kunnossa. Ajelin menemään, kunnes viime syksynä aattelin että koitetaan vielä kerran ja lähetin sen Fillariosaan. Soitin ja kerroin pyörän mallin, kuskin painon ja ajotyyli. Ei ollut kuulema tarvetta shimmata. Iskari tuli huollosta ja toimikin mielestäni oikein sen mitä ennen talvea ehdin ajaa työkiireiden ohessa. Talvella ajelen ajot jäykkäperäsellä. Olivat kuulemma takuuhuollossa laittaneetn sisuslevyt väärään järjestykseen.
Keväällä huomasin jossain vaiheessa tämän löysyyden.
Pitäskö vaihtaa iskarimerkkiä samalla, jos joutuu keran remontoimaan taas? Onko muut merkit sen kummempia?
Itellä tuo sama tikku ja talvella huollossa ollessa pyysin nostamaan boostvalve painetta 175 -> 200 ja laitoin ilmatilaan sen pienimmän spacerin.. sen jälkeen olen ollut ihan tyytyväinen iskariin.. Onhan sitten vaihtoehtona myös TFTunedin push tune jolloin pääsee kokonaan eroon tuosta boostvalvesta..
Ihmettelen ku jotkut haukkuu DHX Airia paskaks... Sen kanssa ei oo tota boostvalve ongelmaa niinku floateilla ja muutenkin saa säädettyä melko hyväks kunhan vaan vähä perehtyy niihin säätöihin.
Elikkä tommonen se mun iskari on. FOX Float RP23 100 mm Boost Valve 165/38,high volume, tune boost valve 200 ja rebound tune M. Näyttäs boostia olevan jo eli jostain muualta pitää apu hakea. Onko jossaki kerrottu yksinkertaisella tavalla näiden erityyppisten iskarien toimintaperiaate. Niin ja mitä tarkoittaa progressiivinen jousitus <- tyhmä kysymys.
Pitää siirtyä pois täältä pienet kysymykset osiosta muualle jaarittelemaan..