^ tota; minkä väriset adapterit sait yläfemmasta? Mustat vai kullitetut?
Printable View
^ tota; minkä väriset adapterit sait yläfemmasta? Mustat vai kullitetut?
Mustat, nopeasti googlettamalla tällaiset.
Ok, ongelma ratkaistu. Taka-akseli sovitteineen on 142 kuten pitääkin, mutta se mikä jäi huomaamatta on että kiekkojen mukana tulee työkalu jolla säädetään taka-akseli ja laakerit kohdilleen, eli kuten tuossa itse linkkaamassani ohjeessa sanotaan:
" Use the Mavic bearing adjustment tool and the 17mm cone wrench to set the bearing preload just tight enough so there is no end play, and the axle runs friction free in the hub."
RTFM jne. :o
mahdollisimmat kevyet ja kestävät mtb vanteet n.250e luokassa? -+50e
Mikäs akseli tuossa mun keulassa on? http://www.trekbikes.com/us/en/bikes...rchive/fuelex8
Mimmosilla muutoksilla sais 650:set mahtumaan alle? Etuhaarukka ilmeisesti vaihtoon, mutta kellään kokemuksia
mahtuuko taakse?
Jos laitat satkun lisää, saat jo todella hyvät kiekot. Mavic Crossmax SLR. Valmistajan ilmoittama painoraja tosin 85kg. 369€-paketissa navat sopii 15mm-läpiakselille edessä ja 12x142-läpiakselille takana mutta mukana tulee adapterit normaaleille pikalinkuille kumpaankin päähän. Jos nyt tavasin noita saksalaisia speksejä oikein.
Eikös nykyiset akselisi ole kummassakin päässä peruspikalinkut eli QR:t? Ainakin nopea googlaus noihin Shimanon M525-napoihin olisi sitä mieltä. Sitä ei google paljastanut onko pyöräsi navoissa centerlock- vai 6-pultin kiinnitys jarrulevyille. Jos centerlock, tarvitset tietysti myös ne uudet jarrulevyt noihin Crossmaxeihin.
Nuo Mavicit ovat siis n.800€/setti jos käsitin oikein...
Crossmaxit tosiaan saa kolmeen ja puoleensataan per pää eli yli 700€ koko setti. Sen sijaan superstarin kiekkosettiä switch evo/crest tai flow on kehuttu tarpeeksi monessa paikassa jo. http://superstar.tibolts.co.uk/produ...roducts_id=496 Tuo lähtee suunnilleen mainitsemaasi hintaan. (no menee hieman yli postien kanssa mutta kuitenkin) Ja jos kestävyyttä haluaa maksimoida niin nappaa ostoskoriin samalla teräksisen vapaarattaan. Paino on mielestäni kohtuullinen.
Hupsista. En sitten osannutkaan tavata sitä saksaa ihan oikein. Vähän ihmettelinkin että Crossmaxit on nyt halvennuksessa.
http://www.chainreactioncycles.com/K...?ModelID=85165 Olisikohan näistä mihinkään?
E: Mites nuo Rcz:n omat vanteet? kevyet ainakin http://www.rczbikeshop.com/englishue...ack-2013.html#
E2: Ja jos siis on QR akselit, niin niitä on vain ja ainoastaan yhden kokoisia?
Hellurei,
minkäslaiselta diidiltä arvon foorumilaisista tuo vaikuttaa? https://www.bike-components.de/produ...fradsatz-.html
Siis hintansa puolesta. Sen tiedän, että kestäväthän noi on. Ja siis ihan noilla perus pikalinkuilla varustetut kiekot.
Wiggleltä noita saa usein edullisemmin ja jos satut omaamaan vielä henk. kohtaisen paremman aleprosentin niin vois olla erittäinkin kannattavaa ostaa noi Hope Hoopsit sieltä. Tulee vielä ilman postikuluja kun taas tuolla BC:lla laskuttavat 20€ normaalia enempi kun on isoa tavaraa.
Meinasin, että onkohan tää offaria, mutta liittyneekin aiheeseen... Eli kuinka paljon jengillä on maastokäytössä useampia kiekkosettejä? Mulla on yks setti Hope2Pro+Flow kehällä ja oon ollu siihen täysin tyytyväinen. Nyt alla on suht isonappulaiset gummit (Fat Albert) niin kesällä olis kiva joskus vaihtaa alle vähän jotain kevyempää ja pienempinappulaista sekä vastaavasti talvella vaihdella nastojen ja kesäkummien välillä kelin mukaan. Kumit on litkutettu alle, toinen on jopa UST (tiukka) toinen vaan TLR, niin ja kun ei oo kompuraa niin joutuu välillä käydä lähi-ABC:lla pullauttamassa kumin vanteelle.
Eli
a) vaihteletteko litkutettuja kumeja lenkkien välillä
b) vaihtelette kiekkoja
c) ei vaan ajetaan samoilla (kuten mulla nyt käytännössä käy)
d) onko joku muukin vaihtoehto?
Flow EX kyllä vähän kuumottais kokeilla ;-)
Kaksi täyttä settiä pakkoineen kaikkineen. Mavic Crossmax SLR 29:t Spessun 2.00+1.95" renkailla ja Roval 29:t Maxxiksen 2.20" renkailla. Toiset kesäkuivalle ja harrastekisoihin, toiset tälle "off-season"-ajalle kun kelit on mitä sattuu mutta on pakko käydä ajamassa. Ajatus lähti siitä kun noiden Rovaleiden alumiininippelit alkoi murtua yksi kerrallaan ja HiLo-takanavan vapaaratas rupesi kuulostamaan vähän huonolta. Kyllä niillä vielä ajelee kun pitelee nätisti ja osaa käyttää pinna-avainta.
onkos muilla kuin hopella taakse 10mm läpiakselille niitä konversio potikoita? tarkoitus olisi löytää 90 kiloselle kuskille trailikiekot 15 millisellä eteen ja tosiaan taakse 10 millisellä akselilla. budjetti max 400 ököö. todella monessa vaihtoehdossa mitä olen katsellut on ilmoitettu 15eteen ja taakse perus pikalinkku. hope pro2 evot flowlla ojjo, ja tekisi mieleni kokeilla myös jotain muuta..
Superstaarin switch evoihin saa kait kaikki mahdolliset sopimaan, ite otin juurikin 10mm läpipultilla moisen taakse...
Kingin saa muutettua ilmeisesti kaikille kuviteltavissa oleville taka-akseleille, myös 135x10 -läpiakselille. Monista muista navoista poiketen King muunnetaan vaihtamalla koko akseli.
Kattavat valikoimat King-osia löytää helpoiten Aspire Velotechistä: http://www.aspirevelotech.com
(Budjettisi muodostunee ongelmaksi, mutta ehkäpä tämä tieto on hyödyksi muille lukijoille.)
- Tomi
ei ollu kovin mairittelevia kommentteja navoista firman sivuilla.. uskaltaako noita kokeilla? äkkiä tulee kuitenkin navalle hintaa jos joutuu ostelemaan laakereita ja vapaarattaita kun ei tuote toimi niinkuin pitäisi.. Vaikkakin kaikki tuotteet jollain toimii, kaikilla yleensä ei :)
siis noi superstaarit! Kingi kommentti tuli luettua myähään.
Mut joo, yks kingin takanapa taitaa olla ton mun budjetin verran :cool:!
En mä jengeistä tiedä... mutta on mulla kolme settiä jarrulevyineen ja pakkoineen. 2 x UST ja yks sisurikiekkosetti. Toisilla UST-kiekoilla (Hope+819) on muhkut isonappularenkaat, toisilla (Mavic Crosstrail) Ralliranet ja nuo sisurikiekot (525+317) on aikas vähällä käytöllä... talvella niissä on ollut nastarenkaat ja jotain rengaskokeiluja tulee tehtyä. Tubelessit on vakinaisessa ajossa.
En.Lainaus:
a) vaihteletteko litkutettuja kumeja lenkkien välillä
Joo.Lainaus:
b) vaihtelette kiekkoja
Vaihtoehto B
2 kiekkoparia käytössä joista toinen selkeesti järeämpi.
Kevyemmillä kiekoilla ajelen suurimman osan lenkkejä. Siinä on perusmaastorenkaat. Sellaset suht rullaavat ,muttei mitkään xc -sliksit.
Toisen satsin laitan aina kun lähden mäkeen.
Joskus vaihdan vaan etukiekon jos on oikein liukasta limajuurakkoo.
Joskus mulla oli varalla vaan etukiekko ja siinä sit joku tosi pitävä kumi.
Se toimi ihan hyvin kun etunen on mulla se jossa eniten häiritsee pito-ongelmat.
CeRCeessä halvennuksessa Haveneita. Ripauksen yli 400e, mutta ainahan nämä budjetit hyvällä perustelulla on joustaneet. Hyvä perustelu on esim. "muttakumähaluanton".
Sama, DT 340/Mavic XM 321 setti stanin teipeillä ja näihin tullut vaihdeltua mielialan mukaan kumeja (nytkin MK II:t sisäkumeilla työmatkalle) ja toinen setti Novatec/Hadley/DT EX500 litkutettuna 2,5 Weirwolfeilla syksyiseen limajuurakkoon.
Aikaa kuluu kiekkojen vaihtoon n.3 minuuttia, joten väärällä rengastuksella ei juurikaan tarvi liikkeelle lähteä.
Noi havenit olis kyllä herkut, mut taitaa olla perus pikalinkku takana? oon ajanut 10mm qr takana ja ei ole tarvinnut murehtia, vaikka ei osaa edes ajaa kunnolla:) toisessa pyörässä pikalinkut tuntuu vähän joustavan. näyttäisi tuo 12mm olevan tulevaisuutta.. joka tapauksessa, en oikein ole innokas investoimaan sellaiseen mikä epäilyttää ajatuksen tasolla. varminta taitaisi olla pysyä hoopseissa..
Vihdoinkin alla uudet kiekot: Hope Pro 2 Evo -navat (takana pulttikiinnitys), DT Competition -pinnat, DT Prolock -nippelit ja ZTR Flow EX -vanteet. Vaaka näytti näille painoksi 1960g, joka aavistuksen verran vähemmän kuin vanhoissa kiekoissa. Lisäksi tän uuden setin kanssa jäi pois Stanin vannenauhat, mikä vielä entisestään lisää painoeroa. Nyt käytössä siis vain Stanin 25mm teippi ja irtoventtiilit. Mieluiten olisin laittanu Enven kiekot, mutta nyt ei raaskinut panostaa niin paljon. Yks mikä Enveissa vakuutti koeajon perusteella oli vanteen leveys tubeless-käytössä ja ainakin se etu tuli nyt Flow EX:ien mukana. Uuden setin koeajo tapahtui pimeässä, joten ei oikein pystynyt ulosmittaamaan suorituskykyä, mutta ei nää ainakaan huonolta tuntuneet. Asennusvaiheessa tuli kyllä hieman tuskailtua, kun Pro 2 Evo -takanavan vapaarattaan tiivisterinkula ei meinannut istua paikalleen, mutta asia korjaantui kun napautti akselia vasaralla drive side -puolelta.
Joskus netissä näin xt:n takanavalle 10mm pulttiakselin mut en nyt jaksa alkaa ettimään joten muistaaisko joku suoriltaan??
Siis täh? CRC:n tarjouksessa ainakin mainitaan 135/10mm takanapa. Meneekö multa nyt jokin tässä ohi? :D
Mulla on talven projektina myös hommata toiset kiekot Crossmax SX:ien kaveriksi. Tuollaista samanlaista settiä oon miettinyt ku mehukatilla, tai sitten wanhalla Flow-kehällä... koska Hope Pro 2 + Stans Flow on yyber huokea Bike-Componentsilla. Prookakkoset tulee navoiksi kuitenkin. Kehtaako mehukatti kertoa mitä setille tuli hintaa noilla spekseillä? YV:kin käy :)
Hmm... B-C:llä Hope2Evo + Flow 369€ ja Bike24:lla Flow Ex:llä 399€. Synttäritkin tulossa ;-) Tietty sit vielä tarvii pakan, levyt ja gummit, mut nehän on kulutustavaraa. Valintoja valintoja... Ehkä kuitenkin lähden vielä noilla vanhoilla ajelulle ja mietin vielä ettei tuu tehtyä mitään hätiköityä.
Jep. Iistonin terminologiassa 135/10mm = 135mm/10mm QR = normi pikalinkkunapa. Tuo on hiukan selvemmin ilmoitettu Easton omilla
sivuilla. Eikä Easton oo ainoa joka noin navoistaan infoaa. Mm. DT Swiss on tehny samaa ainakin E2200 ja E2000- seteissään.
Toki Havenia voipi käyttää 10mm läpipultin kanssa, mut sit tarttee olla 135/12mm kiekko ja joku 12mm=>10mm stepdown-akseli.
Noita konversioakseleita löytyy moniakin, mut niillä tulee painoa lisää se ~100g.