Alkujaan tämän lähetti
kuovipolku
Kuten hyvin tiedät, emme puhu tässä muutamasta sekunnista eli jostain helkutin lyhyestä välistä jossa juuri ja juuri ehtii kun oikein nopeasti menee.
Toiseksi tiedät että sitähän autoilijat tekevät. Heille vain valot vasta vaihtuvat, kun taas pyöräilijä t ajavat päin punaisia...
Kolmanneksi tiedät aivan yhtä hyvin että tyypillisessä liikennevalokierrossa sekä odotusajat että mainitseman kuolleet hetket ovat pitempiä kevyelle liikenteelle kuin yhdellekään ajorataa käyttävälle, joten millään vastavuorisuuden ja taspauolisuuden vaatimuksilla ei tässä ole mitään virkaa.
Neljänneksi ymmärrät varsin hyvin miksi autoilija on paljon suuremmassa määrässä liikeenvalojen hänelle antaman informaation varassa ja miksi hän ei pysty havainnoimaan muuta liikennettä ja muita valoja yhtä hyvin kuin kevyen liikenteen edustaja, olipa tämä jalankulkija tai fillaristi.
Minä puolestani olisin voinut arvata että luulet toki voivasi arvata;) Olisin arvannut senkin että arvaat väärin.
Pyöräilijä ei niissä tilanteissa joita olen edellä kuvannut vaaranna edes omaa henkeään eikä terveyttään. Ei ainakaan yhtään sen enempää kuin hän tekee ylittäessään ajorataa vihreän valon palaessa - ja itse asiassa jopa vähemmän kuin esimerkiksi niissä tilanteissa joissa oikealle kääntyvä autoilija survoo hänet ajoneuvonsa alle.