^Sehän on ihan normisuoritus, että varsinkin vasemmalle kääntyvässä mutkalla leikataan sisäreunaan, näkemästä riippumatta. Tämä siis ilman sähköäkin.
^Sehän on ihan normisuoritus, että varsinkin vasemmalle kääntyvässä mutkalla leikataan sisäreunaan, näkemästä riippumatta. Tämä siis ilman sähköäkin.
En jaksanut viime viikolla avautua, mutta kun liippaa aihetta niin menköön. Kahden kelvin risteys: Näin vasemmalta tulevan (pariskunnan?) nainen edellä Cyclolla ja mies perässä. Minä tulin noihin nähden oikealta ja olin kääntymässä samaan suuntaan, josta olivat tulossa. Pidin itsestään selvänä, että vasemmalta tulijat väistää. No tämä #metoo näytti kädellä ihan uutta "suuntamerkkiä" suoraan eteenpäin (oikeesti) ja veti suoraan eteen. Jarruttelin hätärit ja päästin pari kommenttia. Perässä seurannut (siippa?) väisteli katsetta siihen tyyliin, että huomasi mamman töpeksineen...
Mulle kävi samanlainen pari viikkoa sitten, mutta tulosuunnat eri eli minä olin vasemmalta tulevana väistämisvelvollinen. Ja väistinhän minä, niin, että pariskunnann se toinen (ja kaiketi parempi) puolisko tuli kyllä sieltä, mutta hänen siippansa päättikin pysähtyä. Mulla oli vauhdit nollassa ja kun ei mennyt niin ajoin sit ennen sitä siippaa. Verbaalisesti avauduin aika voimakkaastikin, eikä harmita yhtään saati kaduta.
Mutkien leikkaaminen ilmeisesti kannattaa. Säästää varmaan pitkässä juoksussa paljon kallisarvoista aikaa vaikka silloin tällöin kolahtaisikin vastaantulevan kanssa. Tuurillahan ne laivatkin seilaa.
Kai se vaan on lähdettävä siitä olettamuksesta, että kevlillä ajellaan miten sattuu. Huolehtia vain omasta ajamisestaan ja varoa siinä sivussa muiden sähläämisiä jne. Itse ajoin jokin aika sitten suoraa kevliä oikeassa reunassa ja havaitsin, että vastaan polkee joku ukko samaa reunaa. Kädellä osoitin toista reunaa ja ääneen mainitsin oikeanpuoleisen reunan käytöstä, mutta minkäänlaista vastinetta en saanut joten pakko oli väistää keskemmälle ettei olisi törmätty. Näköjään se kääntyi kohtaamisen jälkeen vasemmalle joten vähintään kädellä olisi voinut kääntymistään ilmaista, mutta kun ei edes sitä. Melko luovaa ryhmittymistä sitten varmaankin?
Munarellon ensimmäinen virke kuittaa olennaisen. Perusongelma on mielestäni se, että jengi ei ymmärrä että kevlillä liikuttaessa kyse on LIIKENTEESTÄ. Niinpä se on toisille koiratarha, yksille skeittiramppi ja joillekin siis myös kilparata. Viimeisin villitys on Kevlin tulkitseminen mediatilana. Yksi ryhmä pelasi pokeria siinä asfaltilla. Tuo oli jo sen verran härskiä, että evoluutioteoriat menivät uusiksi.
Olen tullut vähitellen siihen tulokseen, että jatkossa taidan ajella hyvää vauhtia vain silloin kun ketään ei ole näköpiirissä ja hidastaa vielä nykyistä selvemmin mutkissa ja muissa huonon näkyvyyden paikoissa, jossa tosiaan saattaa näitä paikallisia pantaneja tai muita liikennesäännöistä piittaamattomia lymyillä. Lisäksi päästän kiltisti nämä takissaroikkujat ohi, ja tyydytän kilpahaluni vaikka HEPOn lenkeillä. Monen kanssakulkijan mielestä kuulun varmaan siihen ryhmään, joka ajaa aivan liian lujaa. Mutta kiitos esimerkiksi Pasilan rakennustöiden uudella baanalla saa ajella aika usein ihan yksin olettaen että junat pysyvät raiteilla.
Sitten vaan voi käydä niinkin kuten kävi jokunen vuosi sitten: ajelimme toisen kuskin kanssa eräällä kevli-suoralla hyvää vauhtia. Välissämme oli noin 20 metriä matkaa, ja yks'kaks pusikosta juoksee pikku poika täyttä vauhtia ja onnistuu pujahtamaan siitä välistämme jatkaen vielä vieressä olevalle tielle ylittäen senkin samalla vauhdilla. Joillakin on suojeluenkeli mukana - ellei ollut sitten itse sellainen...
Eilen ajelin iltalenkillä paikallisen varuskunnan ohi, ja kelvillä pyöräili rinnakkain pari maastopukuista valtion kalustolla. Saavuttaessa kilautin varovasti kelloa, ja pojathan väistivät - toinen oikeaan, toinen vasempaan reunaan. Kiitin toki ohittaessani välistä.
Tuon takia kantsii aina mennä ensin ihan vasempaan laitaan ja sitten vasta kilauttaa kelloa.
En tiedä ketä sankareita oli tässä viime viikolla lenkillä. Ohitin ensin parivaljakon (miehiä molemmat) Mätäkivenmäessä, myöhemmin tulivat kiinni Hyrylän kohdilla ja ohi (hautakiveen yksi rasti lisää TMT-sarakkeeseen mulle). Heti pian oli pyörätiellä kaksi jopotyttöä ja selvästi toinen herrasmies meinasi lähteä ohittamaan jopotyttöjä mistä välistä mahtuu. Olin kuitenkin sen verran lähellä vielä, että kilautin kelloa kauempaa takaa niin ähäkutti: Jopo-tytöt tekivät oikeansuuntaisen sivuttaissiirtymän ja sai herra katsoa uudestaan mistä ohittaa.
Olin autolla liikkeellä, mutta eipä ole ennen tullut vastaan: Kelvillä noin 10v lapsi teki ilmeisesti läksyjä. Pyörä kumossa, polvillaan maassa ja edessä asfaltilla kirja ja vihko johon kirjoitteli. Oli iltapäivä, joten ei ollut edes kyse läksyjen pikaisesta tekemisestä ennen koulupäivää.
Tämän aamun työmatkan ikävä hetki sattui Malminkartanossa. Poljin ajoradan vasemmalla puolella olevaa kelviä pitkin kohti Porintietä ja lähestyin risteystä jossa pakettiauto oli jo edessäni siirtynyt suojatien (kuin myös pyörätien jatkeen) oikealle puolelle odottamaan tilaisuutta kääntyä vasemmalle. Samaa risteystä lähestyi oikealla puolellani ajoradalla skootterikuski, vilkku päällä vasemmalle kääntymisen merkiksi.
Hidastin vauhtia ja ylitin edessä olevan ajoradan ensimmäisen puoliskon. Keskikorokkeen kohdalle päästyäni kääntyvä skootteri ilmestyi näkyviin pakun takaa, eikä kuski ilmeisesti ollenkaan ollut ottanut huomioon että joku voisi olla tulossa pitkin pyörätien jatketta. Seurasi kaksi pysähdystä: itse stoppasin läskin keskikorokkeen kohdalle ja seurasin aitiopaikalta kun kääntyvä skootterikuski säikähti, veti jarrut kiinni ja kaatui liukkaan asfaltin ja suojatiemerkintöjen vauhdittamana suoraan eteeni. Vauhti oli onneksi hidas eikä kuski näyttänyt loukanneen itseään, skootteria tarkastellessamme ainoa fyysinen vahinko naarmujen lisäksi oli katkennut peili.
Henkistä lommoa tuntui jonkun verran tulleen, mitään kiitosta ei herunut siitä että jäin auttamaan skootterin pystyyn ja varmistamaan että kaikki oli kunnossa. Aika äkäistä kommenttia tuli siitä ettei meikäläistä "voinut yhtään nähdä", johon vastasin että en minäkään sinua voinut pakun läpi nähdä, siksi pysähdyin tuohon keskikorokkeelle. Varmuuden vuoksi kysyin että "ymmärräthän kuitenkin että sinulla oli tuossa väistämisvelvollisuus?" johon vastaus oli "mutta kun ei sua yhtään nähnyt". Laitetaan tuo säikähdyksen piikkiin, onneksi ei käynyt pahemmin.
Jos kirjoittaja unohtaa kappalejaon tai laite hukkaa sen, luettavuus kärsii - ja voi käydä niin että nähdessään yhteen pötköön kirjoitetun tekstimassan lukija päättä yksinekrtaisesti siirtyä seuraavaan viestiin tai ketjuun.
Anyway, lihavoidun otsikon olisi voinut laitta "ironisiin" lainausmerkkeihin. Nyt ainakin mulla kesti turhan pitkään hahmottaa että et ensin alkanut kertomaan jostain kokonaan toisesta tapauksesta, josta sitten lopuksi siirtyiset kertomaan näkemästäsi läskipyöräilijän ja jalankulkijan tilanteesta:seko::cool:
Olen kerran tässä nykyisessä pyöräilyelämässäni ollut vastaavanlaisessa tilanteessa eli olen ajanut vasemmanpuoleista kelviä, edessä risteyksestä vasemmalle kääntymään pyrkivä pakettiauto pyörätien jatkeen ja ajoradan välissä ja takana vasemmalle kääntyvä autoilija -
- joka ei osaa eikä ymmärrä katsoa kelville eikä sen vuoksi näe samaan suuntaan ajavaa pyöräilijää (tai jos näkeekin, luulee tuntevansa liikennesäännöt ja tietävänsä että pyöräiljä on väistämisvelvollinen), ja
- ja joka ei pakettiauton muodostaman näköesteen takia voi nähdä pyöräilijää edes käännöksen alettuaan.
Silloin en minäkään vielä kyennyt kuvittelemaan että sellainen vaaratilanne voisi syntyä ja että pyöräilijän on syytä
- vilkaista takavasemmalle ajoradalle
- ja hidastaa ja varmistaa ettei näköesteeksi pysähtyneen ajońeuvon takaa sittenkin ole joku tulossa.
En kuitenkaan "törmännyt autoon" enkä tullut auton "töytäisemäksi" koska jotenkin ehdin tajuta ettei jarruttaminen olisi ollut tilanteessa viisas eikä oikea ratkaisu vaan onnistuin tekemään tiukan käännöksen vasempaan ajoradalle ja ehdin kuin ehdinkin kääntyvän auton konepellin ja puskurin edestä.
Kun sen muistikuvassa ikään kuin hidastettuna tapahtuneen hetken jälkeen vilkaisin taakseni näin että auto oli hidastanut liki kävelyvauhtiin ja päättelin että ratin takana istui säikähtänyt ellei peräti tilanteesta järkyttynyt kuski. En palannut taaksepäin keskustelemaan aiheesta, mutta joskus paljon myöhemmin kun aivot käsittelivat tapahtunutta huvitti "ironinen" ajatus siitä kuinka autoilija itse avautuu kokemastaan ja kertoo tarinansa osoituksena siitä kuinka spandexasuiset pyöräilijä ajavat aina miljoonaa ja luulevat etteivät liikennesäännöt koske heitä:rolleyes::p
PS Ihan varmasti kni:n kertomus on nyt luettavammassa muodossa - ja jos sen ansiosta joku sen lukenut joskus välttyy kolarilta, meillä kaikilla on aihetta pieneen juhlaan:cool:
PPS ja ihan off-topic:
Joskus olin aktiivinen eräällä ulkomaalaisella foorumilla, Sen softa tai sen asetukset olivat sellaisia että kun joku editoi viestinsä, se iikään kuin ilmestyi uutena viestinä eli näkyi kaikille lukemattomana viestinä. Nyt jos Fillarifoorumissa muokkaa viestiään sen vuoksi että haluaa korjata tai lisätä jotain oleellista tai tärkeää, se ei näy niille jotka ovat jo sen muokkaamattomana lukeneet - elleivät he sitten erikseen palaa lukemaan tai osaa käydä katsomassa onko viestiä kenties muokattu.
Mainitun foorumin toinen ominaisuus (tai omituisuus) oli että kun kirjoitti vastauksen, ei sitä saanut suoraan postattua jos ketjuun oli sillä välin ilmestynyt uusia viestejä. En nyt muista kysyikö softa haluatko ensin lukea uudet viestit vai pitikö ne käydä lukemassa, mutta ei se mitenkään kiusallinen tai rasittava feature ollut ja saattoi vähentää "turhia" ja/tai "turhan hätäisesti postattuja" viestejä.
Olinpas tosiaan saanut melkosen pötkön aikaan, jonnekin ne enterit siitä katosivat (?!), oisko nyt vähän luettavampi.
Viime viikolla tapahtui kaikenlaista, mutta laitetaan yksi, missä samankaltaisuus kni:n kertomukseen.
https://www.google.fi/maps/@60.16320...7i13312!8i6656
Linkissä lähes keskellä P-merkin kohdalla pieni auto, kuvittele sen auton tilalle ISO pakettiauto.
Tulen pyörällä kuvan takaa sitä pyöräväylää pitkin. Huomaan, että suojatietä pitkin tulee jalankulkija vasemmalta oikealle ja teen johtopäätöksen, että en kerkeä, joten alan himmaileen vauhtia pois.
Vastakarvaan tulee kaksi pyöräilijää. Törmäys jalankulkijaan estetään vain ja ainoastaan jalankulkijan nopeilla reflekseillä. Ensimmäinen pyöräilijä ei kerkeä tekemään mitään.
Huikkaan pyöräilijöille, että olivat väistämisvelvollisia, johon saan vastauksen, että siinä oli auto eessä.
niinpä...
Ennenkuin alan avautumaan vaikeasta elämästä, varmistan onko suojatien merkinnän säännöt muuttuneet tässä hiljan? Ts. saako suojatiemerkin laittaa suojatien takapuolelle tai merkitä vain ajoradan vasemmalta puolen (kyseessä yksisuuntainen ja -kaistainen ajorata, merkki vain keskikorokkeella)?
Sikäli kun olen ymmärtänyt, suojatien merkki pitäisi olla aina ajokaistan oikeassa reunassa ja ennen suojatietä.
Haluaisin kysyä että onko ilmoituksen tekemisessä poliisille mitään konkreettista vaikutusta, kun autoilija uhkaa sanallisesti ajavansa päälle ”seuraavalla kerralla”? Alkaa nuo autoilijoiden hakkaamis ja päälleajo uhittelut vaan korpeamaan.. rekkari on tallessa tästä aamuisesta herrasta. Virheeni oli ajaa sateessa päin punaisia sillä hetkellä kun ainoastaan hän oli lisäkseni risteyksessä pysäyttäen minut keskikorokkeelle. Ei ketään muuta missään.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Voihan siitä ilmoituksen tehdä, mutta jos kyseinen henkilö kiistää uhkailleensa, niin se on sitten sana sanaa vastaan eikä poliisilla ole oikein mistä edetä.
Punaisia päin ajaminen kerryttää negatiivista asennetta pyöräilyä kohtaan, satoi tai paistoi.
Tämä tapahtui siis Tampereella Onkiniemen toimistotalolta tultaessa Liejuun päin. Autoilijan valoa en huomannut rekisteröidä. Ennen risteystä katsoin vain ettei ketään missään, ja lähdin ylittämään, jolloin samalla siunaaman silmänräpäyksellä se autoilija kiipeää ylämäkeen minua vastaan sieltä kerrostalojen suunnalta ja kiilaa suoraan eteeni ja alkaa ripittämään. Kun risteyksessä on muuta liikennettä niin katson aina valot! Eli taitaa olla turha mitään ilmoitusta tehdä, kun menee sana sanaa vastaan lopuksi[emoji53]..
Autoilijan kannalta fillari tempoo punaisilla eteen, autoilijan käämi palaa osin syystäkin.
Jotenkin tuntuu että se että fillarin selästä vielä soitettaisiin poliisi ei sada kyllä oikein kenenkään kaksipyöräisellä ajavan laariin.
Eikä se punaisten noudattaminen ole sitten kuitenkaan lopulta niin vaikeaa.
Jos näet kaikkiin suuntiin selkeästi että ketään ei liiku ko. risteysalueella, niin jäätkö oikeasti odottamaan valon vaihtumista vihreäksi? Nyt mä olen tehnyt suuremman rikkeen kuin se m*lkku joka lupasi ajaa päälle seuraavalla kerralla???
Ja tää tyyppi siis pisti auton poikittain eteeni ja pysähtyi siihen. Olisi voinut jatkaa matkaa, mutta päätti jäädä kertomaan oman mielipiteensä.
edit: Siinä missä Haarlankatu muuttuu Rantatieksi.
Punainen on uusi vihreä. Näin ainakin täällä Helsingin aamuliikenteen pyöräilijöille. Ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun seuraa lähiala-asteemme liepeillä olevaa valoristeystä, josta työmatkapyöräilijöiden tasainen virta ajaa päin punaisia mistään mitään välittämättä. Täältä ei heru näille urpoille pätkääkään ymmärrystä. Siinä on sitten meikäläisen hieno saatella ekaluokkalaista kouluun ja yrittää selittää miten homma täällä liikenteessä toimii.
Peruste voi olla myös: "Miksi kenenkään pitäisi odotella?"
Jokainen joka on yhtään liikkunut kelveillä tietää erinomaisen hyvin että valo-ohjatuissa risteyksissä on lähes aina sellaisia vaiheita - kutsutaan niitä tässä vaikka kuolleiksi hetkiksi - valojen kierrossa, joissa kevyelle liikenteelle näytetään punaista, vaikka samanaikaisesti valot ovat punaiset myös kaikista mahdoillisista suunnista pyörätien jatkeen poikki tuleville ajoneuvoille.
Lisäksi on sellaisia vaiheita joissa pyörätien jatkeen poikki voidaan ajaa vain yhdestä ainoasta suunnasta, josta ei ole tulossa ainuttakaan ajoneuvoa (ja jonne on täysin esteetön näkyvyys ja jonne ei voi missään mahdollisessa tilanteessa jäädä minkäänlaiseen katveeseen ainuttakaan ajoneuvoa .
Tämmöisissä paikoissa ei *kenelläkään* voi olla kuin kolme mahdollista syytä odottaa valon vaihtumista vihreäksi:
(1) Haluaa olla johdattelematta esimerkillään lapsia sellaiseen liikennekäyttäytymiseen johon he ovat vielä havainto- ja arviointikyvyiltään kehittymättömiä.
(2) Haluaa olla antamatta autoissaan kyrpiintyneinä istuville idiooteille tekosyitä perseillä pyöräilijöille törkeillä ja vaarallisilla eteenajoilla ja ohituksilla, joihin tämmöinen kaamea punaisia päin ajaminen heidät mielestään oikeuttaa.
(3) Haluaa jostain periaatteellisesta tai luonteenrakenteesta johtuvasta syystä noudattaa kaikkia mahdollisia liikennesääntöjä viimeistä piirua myöten.
Saman pannut merkille. Suuri osa pyöräilijöistä pitää liikennevaloja ja pyöräteitä vain ohjeellisina. Jos on Itselle juuri sillä hetkellä nopeampaa ajella päin punaisia, koukkia vuoroin ajoradalla ja pyörätiellä, etuilla punaisten vaihtuessa vihreäksi vaikka vastaantulevien tukkeena pyörätien jatkeella, ajella ajoradalla väärää puolta jne. niin sen mukaan iso osa menee. Tasapuolisuuden vuoksi mainittakoon, että tänään autoilija koukki n.15 sek punaisissa seisomisen jälkeen takaani ratikkakiskojen kautta päin punaisia kääntyäkseen Reijolankadulta Urheilukadulle.
Itse perseillään ja sitten itketään poliisin perään. Säälittävää.