Hupsista - siis kun puhuin tuolla aikaisemmin Bullsista, niin tarkoitin Shimanon vaihteistoa, enkä jarruosia:(
Noista Tektron jarruista en osaa sanoa mitään, mutta "Kemizti" juuri todisti niiden olevan teholtaan ainakin riittäävät.
Printable View
Hupsista - siis kun puhuin tuolla aikaisemmin Bullsista, niin tarkoitin Shimanon vaihteistoa, enkä jarruosia:(
Noista Tektron jarruista en osaa sanoa mitään, mutta "Kemizti" juuri todisti niiden olevan teholtaan ainakin riittäävät.
Kiitos kommentista. 6.0-mallit näyttävät tällä hetkellä olevan samoissa hinnoissa, joten sikäli ei eroa ole. Kuitenkin käytännön syistä joutuu sitä työmatkaakin painamaan, joten jotenkin vaakakuppi kääntyy herkästi tuonne 29" neuroniin 29+27,5" spectralin sijaan. Neuronien osalta 5.0:ssa ei taida olla lukittavaa perää, joten täytyisi niistä mennä 6.0 mallilla...
Eikai ne paremman pään Suntourit ihan susia ole toisin kuin mitä tältä foorumilta monesti saa lukea (Täältä foorumilta saa helposti käsityksen että jos siinä lukee Suntour=p*ska). Ihan hyvät arvostelut esim on tuo Suntourin Aion on saanut nimenomaan hinta/laatu suhteeltaan: https://www.bikemag.com/gear/compone...-aion-rc-fork/
Kenellä täällä on Meridan eOne Sixty 800 poljettavana, niin kertokaa millainen pyörä on ollut ja oletteko olleet tyytyväisiä.
Moi! Minulla oli yli vuoden polkoajokäytössä. Mahtava pyörä, ketterä polkuajossa, ei mitään huonoa sanottavaa. Shimanon moottori toimi ongelmitta ja olen hakemassa par'aikaa uutta pyörää ja siinäkin tulee olemaan Shimanon 8000 moottori. Uusi pyörä voi olla sixty 900e, niin hyvä tuo sixty 800 oli 😀
Tilasitko pyörän ilman koeajoa vai pääsitkö kokeilemaan runkokokoa livenä? Mietin M ja L koon välillä kun pituutta on 180.
Tilasin ilman koeajoa. Itse olen 174 ja M sopii hyvin. Luulisin, että L on sinulle oikea koko.
https://www.bike-discount.de/en/buy/...rime-29-885903
Ensimmäistä sähköpyörää mietin. Olivatko noi enempi geometrialtaan alamäki ajoon? Metsäteille ja kadulle tarkoitus pyörä ostaa. Cube Reaction SL 500 mietin, kun oli -10 % aina viikonloppuisin bike discountissa 2700€. Mutta haluan tuon uuden 2020 boschin ja ison akun.
https://ebike-mtb.com/en/haibike-upd...20-bosch-gen4/
Myös uudet Haibiket jäykkäperäisenä kiinnostaa, kun niitä vaan tulee. Mielellään haluaisin shimanon vaihteet. Pari vuotta näitä täällä lueskellut. Viisaammat voi kertoa lisää Esim. S-ramin ja shimanon vaihteiden eroista +ja -.
En osaa sramin ja shimanon eroista paremmuuden kannalta kommentoida, mut sramin vaihtaja ainakin helpottaa talvella niitä, jotka ajaa rukkaset kädessä, sillä siinä molempiin suuntiin tökitään peuklolla. Itel ei ainakaa mitää pahaa sanottavaa sramista muutenkaan, ja kai se on niinkin, et ne on helponta vaihtaa jälkikäteen, et ei sitä pyörää vaihtajien ym. takia kannata ostaa, jos ne on jokatapaukses laadukkaita.
Emtb mode ja isoakku. Voi toki ehdottaa pyöriä, mitä ketjun aloituksessa tarkoituskin. Perus hyvät osat ja hyvä keula pitää ainakin olla. Vanhaa boschia en halua. Tilanne elää kun ei mitään mallia vielä ole lukkoon lyöty. Näitä sähköpyörien mersuja Esim. Spessu turha ehdottaa. Kuitenkin sen sähköpyörien "Skoda Octavia" tarkoitus ostaa.
Osta sellainen pyörä minkä avustustasoja voit itse säätää. Se on hyvä lähtökohta. Boschilla se ei onnistu. Edes softan päivittäminen itse ei onnistu.
Uskon noiden boschin eri modet riittää. Miksi turhaa muuttaa niitä. Tietysti jos haluu hifistellä. Luotettavuus myös tärkeä tekijä. En halua mitään laakerijumppaa heti 1000 km jälkeen, kuten jollain oli vanhan boschin kanssa. Tietty ketjut ja rattaat sähköpyörässä enempi kuluu kuin luomussa.
No, virheistähän sitä oppii ;)
Täällä keskusteluissa lähes poikkeuksetta Boschista puhuttaessa tarkoitetaan CX Performancea - eikä tietysti ihme, kun niitähän ne maastopyörissä pääasiassa ovatkin.
Nostaisin keskusteluihin Active Line Plussan, josta itselläni on positiivisia kokemuksia nyt 700 km:n verran niin hiekkatie- kuin polkuajostakin. Tehokkaampaan Boschiin verrattuna moottori on luonteeltaan huomattavasti pehmeämpi, ja ajaminen on luonnollisempaa vaihdot mukaan lukien. Lisäksi se on hiljainen eikä vastusta 25 km/h:n jälkeen läheskään yhtä paljon kuin CX. Nämä ovat siis tietysti omia subjektiivisia kokemuksiani ja perustuvat CX:n osalta muutaman kymmenen kilometrin koeajeluihin.
Jos olet etsimässä parin tonnin sähkömaasturia, kannattaa ehdottomasti tähänkin moottorivaihtoehtoon tutustua. 50 Nm vääntöä riittää yllättävän hyvin - varsinkin jos ei ole pakko ylämäessä kiihdytellä.
Oma pyöräni on KTM Macina Ride paremmalla keulalla ja vaihteistolla päivitettynä. Se tosin tullee ensi kaudeksi täysjoustosähkömaasturiin vaihtumaan, mutta kaikkein vähiten tuon moottorin takia.
Edit: Unohtui vielä kehua akun kestoa, joka on myös tehokkaampaa veljeään parempi. Yhdellä latauksella ajelee mukavasti kolme puolentoista tunnin lenkkiä helpohkoilla poluilla toiseksi ylintä avustustasoa käyttäen.
Uusi Bosch moottori on koeajojen mukaan ilmeisesti hankala virittää edes nopeuden suhteen ja äänekäs. Muuten varmasti huippuluokan laite. Tosin nämä ovat toisen käden tietoja. Omaa koeajoa ei ole. Omassa Yamahan PW-X:ssä säätömahdollisuuksia ei taida olla ja kyllä se hieman nyppii.
Ihmettelisin, jos tuohon uuteen Boschiin ei säätömahdollisuuksia rajoituksen suhteen jossain kohtaa ilmestyisi. Sen verran uusi, että ei ole pajat ehtineet tutustua. Jos on kysyntää, tulee tarjontaa. Tottakai Boschin pitää sanoa että se on mahdotonta, EU vaatii. Ihmisen tekemä rajoite tuppaa olemaan ihmisen kierrettävissä (joskaan ei esim. itseni, jos osaisin, varmaan myisin ratkaisua netissä :))
Siis jäykkäperä ja vaatimus tehokkain moottori. Öö? Jos haluaa rätkän korviketta, niin täysjousto on se juttu. Itsellä myös tärkeää että moottorissa on potkua kun laittaa tehokkaimman moodin päälle. Toistaiseksi uusi Spessu Brosen Mag S-padalla on omiin jalkoihin tehokkaimman tuntuinen. Vanhat Boschit, vanhat Broset, Shimanon 8000 ja Yamahan PW-X olen kokeillut!!! Rocky Mountain kyllä kiinnostaa todella paljon ja saattaa 2019 Levo vaihtua siihen.
Vai käsitinkö väärin ja tarkoitus on sähköavusteisella filolla korvata katumopo :D
Tässä olisi kyllä myös ihan soivan oloinen peli, mutta koska saa ja miten on jos Boschin uusi järjestelmä on täysin suljettu 25 km/h nopeuden suhteen!
http://www.e-fillari.fi/cannondale-moterra-2020/
Tuli hommattua tunturin emax itselle, nyt hakusessa toinen pyörä talouteen vaimolle/itselleni. Mitä mieltä kokeneemmat on sellaisesta ideasta että ostaisi pyörän jolla molemmat voi ajaa, vaimolla pituutta 164cm ja itselläni 183cm? Hakusessa siis täysjousto ja ensin naisen voi opettaa hiekkateille jonka jälkeen pikkuhiljaa maastoon. Kummallakaan ei juuri kokemusta maastossa ajamisesta, mutta itse sytyin siihen täysin tuollaisen pyörän hommattuani.
Kaipaan siis mielipiteitä tuosta pyörän hankinnasta kahdelle melko erikokoiselle henkilölle ja myös mitä pyörää kannattaa katsella, budjetti pyörii max noin 3.5-4.5k€ hujakoilla.
Täällä päin suomea ei ole mahdollista päästä juurikaan testaamaan kyseisiä pyöriä, niin kuulostellaan ensin täältä. Moottorina mielellään shimano e8000 tai yamaha.
-Jarkko
Kovin on vaikea noin eri kokoisille saada samaa pyörää sopimaan. Katsoin yhden valmistajan kokosuositukaia, niin 164cm on juuri M koon alarajalla ja S ylärajalla. Vastaavasti 183cmlle suositellaan XL. Kyllä mieluummin oikean kokoinen fillari kuin kompromissi.
Sent from my iPad using Tapatalk
Itselläni pituutta 176 ja puolisolla 169. Hänelle M-kokoinen pyöräni ei tuntunut sopivalta.
Rungon korkeus oli liikaa, eli yksi lähtökohta voisi olla hankkia pyörä, jonka päällä puolisosi voi seistä ilman että haaroväli osuu runkoon.
Hissitolpalla sitten säätö polkijan mukaan.
Eikös maaatossa toimi liian pienikin pyörä, joten kannattaisko mennä lyhyimmän mukaan?
Haloo ja hyvää päivää!!! 176/169 on vähän eri asia kuin 164/183. Tuohon väliin osuva on paska molemmille. Edes suunnilleen jommalle kummalle sopiva on kuitenkin toisella sysipaska. 164 S ja 183 L, tai jopa ehkä XL.
Ainakin Emtb foorumilla nimimerkki Gary näyttäisi ajavan omasta tahdostaan 180senttisenä S-koon E-Sommettia.
Meillä on kuskit 158/190 ja ajellaan samalla 19" fatilla ihan tyytyväisinä...
Mutta eihän sitä toisen mieltymyksistä ja tarpeista osaa sanoa.
Täällä kun ei ole mitään yleistä tyhmien kysymysten ketjua, niin lainaillaan..
Focus Jam 6.7 Plussassa eturengas ei pyöri ihan vapaasti/vinkuu, kun pyöräyttää rengasta nostaen samalla haarukasta.
Onko kyseinen ongelma siis levyjarruista säädettävä asia? Sellainen kevyt hankaus.. En muista, että olisi "uutena" ollut, mutta nyt on.
--
Hauskaa hommaa kyllä tuo E-MTB touhu. Pitää vissiin ruveta varusteita ostelemaan, eilen laskettelin bikeparkissa.. Hulluja ratoja kyllä jotkut osaa laskea... Ei meinaa kengät pysyä polkimilla (polkimet vasta tulossa postissa), mut nähtävästi pitää ostaa jotku "ajokengätkin" flättipolkimille - mitkä?
Ekaa kertaa asentelin Focus T. E.C packin. Onko tosiaan näin että ei ole lukitusmahdollisuutta siihen? Sehän varastetaan hetkessä, noh, pitää vissiin matkassa kuljetella. Menneekö kotivakuutukseen akun varastaminen, jos ei ole akku lukittu?
Sentään oli palat välissä niin ei männät pullahtaneet lattialle.. :)
Varovasti jotain kapeaa palojen väliin ja vääntäen. Jos ei liiku, voi auttaa avata ilmausruuvia - mutta katso ensin ilmausohjeet netistä jos ei ole tuttua. Esim. kahvan asento niin, että ilmausruuvi on ylimpänä. Ja jarrujen ilmaus sitten todnäk edessä muutenkin jos ruuvia aukaisee.
Jotain nesteitä tuolta ainakin tihkuu, pitääkö niitäkin sitten jossain käydä lisäilemässä vai saako tuosta kasattua jarrun laittamalla osat takaisin paikoilleen, vai pitääkö jotain temppuja tehdä..?
Juu, ihan uusia hommia, jos sais nuo eturarrut edes toimimaan tänään... Menipä taas.
Häiritsee myös se, että laahaamista en saa loppumaan, ainakaan ns. pikasäädöllä.
EDIT: Koska osatietoisuuttakaan ei sinällään ole, niin jos joku osaa linkata jonkun videon, missä opastetaan miten saan tuon jarrun taas peliin, niin otan mielelläni vastaan. Nyt se siis on tunnoton, eli ilmaako siellä sitten lienee vai mitä. Tuli turhaan niitä kaiken maailman ruuvejakin aukoiltua jarrusatulasta, jos olisi jostain löysäämällä ne palat toisistaan levenneet.. Jostakin tihkui vähän nestettäkin.
Mitähän osia ja aineita tarvitsen ja mitä pitäisi tehdä, että sain tuon etujarrun pelaamaan.
Harmittaa lähinnä, että uusi pyörä laahaa levyistä.
Sama kait se on viedä huoltoon sitten, ei ole nyt tuossa jarrussa tuntumaa eikä jarrupalat liiku enää. Tuli jotain nestettä jarrusatulan jostakin välistä vähän pihalle, ei paljoa mutta vähän kädet sotkeentui. Sellasta kirkasta.. Nooh katsellaan Googlea vielä, mutta maanantaina huoltoon sitten viimeistään =). 150km ajettu ja ylipäätään se, että laahaa edes vähän yllättää kyllä.
Sanoin, että katso ohjeet ensin ennenkuin aukaiset, tsktsk :) En nyt ehdi ohjeita guuglailemaan koska olen liikkeellä. Löytyy helposti ja helposti korjattavalta tuo vielä kuulostaa. ”Bleed shimano disc brakes” tms. googleen,
Tyhmä kysymys täältäkin. Suurin osa sähköfillareista näyttäis painavan 20-24kg tms. Kuitenkin moottori+akku+hilppeet ovat n. 6kg. Onko rungot valurautaa vai mistä tulee lisää kiloja? Itse kun on tottunut, että 10kg luomu on painava hiukka ihmettelen noita kiloja..
^Tästä oli jo aiemmin keskustelua. Sähkäreiden rungot ovat järeämpiä kuin normifillarissa. Ja ei noi 160-180 -milliä molemmistä päistä joustavat mitään kymmenen kilon vehkeitä ole.
Joo-o, vitosen suutari ja kympin vahinko :D
Kyllä tuosta kalun saa, mutta jos sulla on olleet palat kiinni, ne pitää puhdistaa nyt öljystä ja mahdollisesti polttaa vielä päälle. Lisäksi jarrut pitää ilmata ja mahdollisesti lisätä öljyä.
Mutta jos nyt olet tässä pisteessä, voi olla fiksuinta viedä liikkeeseen.
Vastaisuuden varalle: jos palat laahaa, niin älä irrota mitään. Löysää hieman niitä pultteja, jotka pitävät jarrusatulan kiinni pyörässä. Sen verran, että satula pääsee liikkumaan sivusuunnassa, kun sormin kokeilee. Paina jarru kevyesti pohjaan, jolloin satula keskittää itsensä ja kiristä pultit. Mutta tämä metodi edellyttää, että jarrussa on palat paikoillaan ja se jarrulevy välissä, eli kiekko kiinni.