Videolla oli jokunen aukko lumivalleissa, ja olin sieltä vakoilevinani ihan hyväkuntoisen kelvin. Ja toi ilmeisesti vain elehti käsillään, kaverille yksi nainen yritti kouluttaa autollaan fillarin paikkaa kiilaamalla tahallaan.
Itse näkisin että koira on uhka ihmisille tuonkaltaisessa tilanteessa. Voi esim arvaamatta hypätä pyörän eteen ja siitä OTB. Ja jos siellä mopokin ajoi niin entä tosiaan jos se koira olisi sen eteen hypännyt ja mopokuski väistänyt huonoin seurauksin. Elukka on mielestäni vähempiarvoinen kuin ihminen.
Itselle on lepuskin urheilupuiston kohdilla tapahtunut toistaiseksi pahin pyörä vs koira tilanne: Koira oli irti ja lähti perääni, juoksi vierelläni ja haukkui. Huusin koiran emännälle että rakki kiinni tai skodasen sitä. Otin toisen jalan polkimesta irti ja rupesin viuhtomaan lapikastani koiran suuntaan. Olisin toki osunut jos olisin halunnut, tarkoitukseni oli saada toimintaa koiran hoitajaan. Eipä se auttanut, vielä se ainakin sata metriä siinä ~10km/h vauhdissa räksytti mukana. Kyse siis lepuskin urheilupuistosta joskus ~9 aikaan lauantai aamupäivällä. Melko urpoa pitää koira vapaana johon ei ole minkäänlaista hallintaa tuollaisessa paikassa tuohon aikaan. En arvosta.
Tosin en arvosta koirien vapaana pitämistä yleisillä paikoilla muutenkaan. Moni pelkää koiria ja usein syystä.
Toisille se skutsi on oma mesta, jossa sen piskin voi päästää irti ku huvittaa. Meilläpäin koirat on aina vapaana ja otetaan kiinni vain tarvittaessa, eli todella harvoin. Varmasti outo tilanne ekakertalaiselle fillaristille, mut yksikään koira ei käy päälle tai oo uhkaava, kun fillaristeihin on totuttu ja fillaristit on tottunu koiriin.
Mun käsityksen mukaan koira on pidettävä kytkettynä yleisillä kulkuväylillä yms. taajamassa sijaitsevilla alueilla, mutta vähintään aina hallittavissa puistoissa yms. Tosin tuohonkin taisi olla poliisin suositus pitää aina kytkettynä epäselvyyksien välttämiseksi.
Jos koira jahtaa fillaria niin se tuskin on omistajansa hallinnassa siinä tilanteessa ja tuossa sitten rikotaan sitä lakia tai järjestyssääntöä, missä lie nyt tuo olikaan. Kissaa koskee sama omistajansa välittömässä hallinnassa pykälä.
Kevli nyt kai voidaan rinnastaa tuollaiseen kuntopolkuun koska pyörätiellä se koira tosiaan aiheuttaa vaaratilanteen, jos se ei ole omistajansa hallinnassa, eli koulutettu pysymään erossa fillariin pinnoista ja fillarisin kantapäistä.
Tässä ihan virallista tekstiä, tosin kissaan liittyen, mutta koiristakin siinä puhutaan ja mun mielestä annetaan hyvät toiminta-ohjeet jotta kaikilla olisi kivaa ilman turhia konfliktejä:
http://www.poliisi.fi/poliisi/oulu/h...%20pidosta.pdf
Itse olen lemmikki-ihmisiä ja vaikka se vaikuttaisi kivalta pitää eläimiä vapaana, niin monta surullistakin tilannetta se kytkettynä pitäminen vuosittain välttäisi, toki jos ihan oikeasti se koira pysyy siellä missä pitää eli on koulutettu ja tottelevainen, niin ei se hihna tilannetta siinä muuta, mutta tämän maan koirista pienempi osa niitä on. Se joka väittää että kissa pysyy hallinnassa ilman hihnaa puhuu potaskaa, valjaista huolimattakin kun se voi olla hallitsematon, ei ole monia valjaita jotka kissan pitää kun se päättää että nyt lähdetään. Tuokin hyvä tietää fillaristina, jos näkee jonkun kissan tempoilevan valjaissa, niin parempi hidastaa, se on alle 2s liki 50km/h, alle 1s yli 30km/h kun pääse irti valjaista, ei jää paljoa aikaa reagoida, lumi tai jää ei juuri vaikuta edes tuohon kiihtyvyyteen.Lainaus:
Järjestyslain 14§ mukaan:
”Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan
on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai
muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten
leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön
kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;
(19.12.2003/1195)
Parin päivän satoa... Vanhempi herrasmies ulkoiluttaa kahta pikkuista koiraa. Kävelee minusta poispäin ja meitä vastaan tulee kanssaulkoilija. Kivasti pappa vasemmalle ja koirat flekseissä kurissa. Arvatenkin vastaantulijan jo keritessä ohi katoaa myös papalta ymmärrys; fleksit auki, koirat tien yli oikealle ja meikäläinen pikapikaa ohitus sieltä olkapäätä hipoen vasemmalta lumipenkan kautta. Hienoa!
Mummeli ulkoiluttaa yhtä pikkuruista koiruliaan. Koko, lähes kolmen metrin, kelviväylä vapaa, mutta jälleen kerran bussipysäkin kohdalla katoaa tuo leveys fleksin alle ja koukkaan ohitse sieltä ajotien puolelta.
Yhteistä molemmille tapauksille on se, että tilaa olisi ollut ohittaa vaikka kuinka paljon, mutta jostain kumman syistä ulkoiluttajat vaan antavat mistään välittämättä koiriensa poukkoilla laidoilta toisille.
Muuten koirarintamalla yksi räyhähenki yritti tarttua lahkeeseen ja toinen vekkuli näki kampisarjoissa jotain jännää pyrkien takanakin alle. Sen verran pieni sekin otus, että rengas olis vaan poukannu mun jatkaessa matkaa... Kotkan torilla tosin näin niiiiiiiin ison koiran, että meinasin huutaa ulkoiluttajalle "Varo! Karhu vieressäs! :)" Mieten vaan, että jos jossain kaupunkikuutiossa asuvat niin siellä kämpässä kyllä on niin koiramaista.. niin koiramaista!
Autoilijat olleet kohtuu mukavia ja muutamalla kellon kilistyksellä selvinnyt porukkatallustelijoista, mutta järestään kaikki vaaratilanteet aiheutuvat noista fleksittelijöistä!
Jokalenkkistä riesaa nää koiran ulkoiluttajat. Ja miten sattuu hortoilevat jalankulkijat. Ja hyökkäysvaunujen tyrkkijät.
Laki on ihan selvä, pyörätie on yleinen julkinen liikenneväylä jonka käyttäjiä koskee määritellyt säännöt. Sitten kun kolahtaa, pidän huolta että itse noudatan noita sääntöjä ja vastapuoli saa sitten esittää näkemyksensä paikalle kutsutulle virkavallalle. Jonka hankin vaikka kiven alta paikalle jos itselle tulee tilanteesta tappioita.
Jos tämä ei yo koheltajille passaa menkööt kelkkaurille tms luontopoluille harrastamaan omalla tavallaan. Tie- ja liikenneväylät on asia erikseen.
Arvatkaa miksi siirryn heti yleisille autoteille kun kelit sen mahdollistaa ?
Muoks: mulla on kaksi pientä terrieriä. Saattavat jopa olla joskus irrallaan mutta ei koskaan pyöräteillä tai taajamassa. Niille on Y-remmi ja alle 1.5 m:n talutin. Koirat on koulutettu kulkemaan pyörätiellä oikeata reunaa ja siksakkia ei harrasteta. Taluttaessa pidän itseni tilanteen tasalla jottei pyöräilijä tms pääse yllättämään. Autotiellä kuljemme aina vasenta reunaa. Koirat on totutettu lapsiin, pyöriin ja lastenvaunuihin.
Kyllä se on mahdollista, koirien omistaminen ja ulkoiluttaminen taajamassa ilman helvetillistä härdelliä, kolareita ja räkytystä.
Vaikea valita, mihin topiikkiin, mutta pannaan nyt neutraalisti tänne: Tänään varhaisvanhuksen terapia-ajelullani 8-tien laidassa Maskun hiekkakuoppien kohdalla olevan levähdys/pysäköintipaikan kohdalla tapahtunutta: Pienen mäennyppylän selvitettyäni avautui näkymä, jossa lajilleen niin tyypillinen minä-minä-ja-minun-tarpeet volvo-kuski oli pysäköinyt kiinalaisfirman valmisteensa keskelle kelviä, vaikka tilaa autoille varatulla alueella olisi ollut enemmän kuin lehmät jaksaa syödä. Näin takaapäin lähestyessäni, että kuskin paikalla on joku. Primäärinä reaktiona käväisi mielessä läpsäyttää lievän pintavitut*ksen vallassa auton kattoon (ei aiheuta muita vaurioita kuin peltilehmän omistajan sieluun syntyvät). Tyydyin kuitenkin vaihtoehtoon B ja karjaisin keuhkojen täydeltä kiinalaistuotoksen ohjaamon kohdalla kansankielisesti. "Olet keskellä pyörätietä!" Katsoin samalla (vaikka tuossa kohdassa on -ei lumisena aikana- reunakoroke ja ohitustilaa ei ollut paljon) koslan ohjaamoon. Siellä oli (nopealla pinta-arviolla) kunnon ämmäkertoimet omaava vanhempi nainen, jolla poskilla oli laardia sen verran, että pienempi talitiasparvi selviäisi sillä talven yli. Ja varmaan volvon muotoilemat (vit*n kalliit) silmälasit. Ämmä otti päivän liikuntahetken, kun pomppasi selkeästi penkistä useamman sentin. Taisi mennä vaihdevuodet sekaisin. :) (melkein sain aiheen hyvänmielen topiikkiin).
http://goo.gl/maps/ztp4P
Kuvassa olevien työmiesten paikalla olin aikeissa ylittää Urheilukadun, kun vasemmalta kääntyy taksi eteen. Eipä siinä, osasin varautua. Joku varomattomampi pyöräilijä olisi nyt otsikoissa. Teiden kuningas.
En ole ehkä penaalin terävin kynä, mutta miksi ei joku sääntö sano että kävellään tai pyöräillään aina kelvin oikeata laitaa? Ymmärtääkseni nykyään jalankulkijat kävelee aivan missä heitä huvittaa. Myös siis vasenta laitaa. Tämä on haastavaa kun vastaan tulee oikeaan reunaan pakotettu pyörä, jonka velvollisuus on tottakai väistää kävelijää.
Eikö olisi suorastaan järkevää kaikkien kulkea oikeaa laitaa? (poikkeuksena esim koiranulkoiluttajat aina paskottavalla puolella).
En ois tuosta ollenkaan varma.
Mut se on asian vierestä. Eikö siis elämä helpottuisi jos kaikki menisi oikeata "kaistaa"?
Taitaa sanoa pykälä että kevyen liikenteen väylillä voi jalankulkija käyttää kumpaa reunaa haluaa. Suositus on että mielellään samaa laitaa kuin muut tiellä lähistöllä olevat kulkijat.
Huomaa painotussanat reunaa ja suositus. Valitettavasti. Käytännössä ei mene näin. Ja koiran kusettajilla ei ole hihnaa vaan 10+ metrin flexi aina vapaalla... yleensä.
Noi 10-metrisen fleksin kanssa liikkuvat on aika riemupillereitä myös ite koiraa ulkoiluttaessa. Oma koira kulkee nätisti vierellä muiden koirien ohi, mutta se vastaantulija 10 metriä omistajaansa edellä lähtee kiertämään ympäri ja tekemään innokkaasti tuttavuutta. Tässä kohtaa omistaja saattaa havahtua tilanteeseen, mutta seuraavana päivänä on jo unohtanut asian.
Juu, olisis mutta veli DT:tä lainaten - buu huu. Hihnahaukku ja se vapaana kulkeva on aina siinä kellokäden puolella polven kohdalla.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti latuman
Mä vihaan koiria, kissoja, oravia, siilejä, hirviä, käärmeitä, lehmiä, lampaita ja sonneja, erityisesti vihaan lapsia ja muita ihmisiä ja lumen auraajia kelvillä.
Mä auraan vaan avtotietä ja parkituspaikkaa ja niitäkin vaan Jätkäsaaressa jtn muu suami on ihan turvassa.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti JiiPee
Pääsinpä sitten sanomaan irtokoirailijalle :). Tuossa yksi aamu taas, koira juoksenteli jossain 20m päässä omistajastaan irtona. Lähestyin takaa ja koira sitte seisahtui jonka jälkeen alkoi juoksennella pyöräni ympärillä. Pääsin kuitenkin omistajansa luo ja sanoin että onkos tää jo neljäs kerta kun näen tuon koiran irrallaan juoksemassa. Sanoin että ei ole kovin turvallista ja väylällä kulkee paljon ihmisiä että voi sattua vielä paha vahinko. Lisäsin vielä etten millään pahalla tarkoita vaan ihan turvallisuuden takia. Mistään laista en alkanut rutkuttaa. Koiranomistaja näytti jokseenkin pettyneeltä mutta ei sanonut mitään vastaan vaan otti koiransa kiinni välittömästi. Toivotin vielä hyvää päivänjatkoa :).
Irtokoirat noin keskimäärin tuntuu olevan turvallisempia kuin fleksin päässä poukkoilevat.
Ei ole kauheasti kokemusta irtokoirista mutta tuo ei ainakaan ollut turvallinen koska omistajansa ei seurannut yhtään ympäristöä ja muuta liikennettä. Eivätpä ne fleksihaukutkaan toki kovin turvallisia ole. Taas päästään siihen että vika on yleensä flexin korkeemmassa päätepisteessä.
Itse koiran omistajana ja pyöräilijänä sanoisin, että vapaana juoksevat koirat tulisi ehdottomasti pitää kiinni kevyenliikenteenväylillä. Vaikka monet koirat eivät välitäkään pyöräilijöistä mitään ja kulkevat monesti nätisti omistajansa vierellä vapaana, koskaan ei voi tietää milloin koira säikähtää, saa vainun tai muuten vaan hairahtuu astelemaan "omalta kaistaltaan" tien poikki, jolloin on pyöräilijällä todella kiire toimia. Tämä muuten koskee myös näitä "flex"-ulkoiluttajia, etenkin silloin kun koira menee edellä tai jälessä useita metrejä. Tilanteessa, jossa koira on vaikkapa 4 metriä omistajaansa edellä ja päättää yhtäkkiä hypätä tien toiselle puolen, ei omistaja pysty kontrolloimaan koiran liikkeitä mitenkään.
Vihamielisimmät pyöräilijät potkivat, huitovat ja huutelevat koirille, mutta muistakaa, että vika on tilanteissa lähes yksinomaan koiran ulkoiluttajan! Pyöräilijän on syytä hiljentää, väistää kaukaa ja vaikka kohteliaasti huomauttaa omistajaa (etenkin jos koira on irti).
Kerran alkoi yksi mummeli kovaan ääneen sättiä pitkässä hihnassa säntäilevää koiraansa siitä, että koiraparka ei ollut (useista kellon kilistyksistä huolimatta) huomannut pyöräilijän olevan tulossa. Pisti kyllä vähän hymyilyttämään.
Koiran ulkoiluttajalle aina äänimerkki ajoissa, että ehtii kelata turrinsa hallittavalle etäisyydelle. Ohitustilanteessa viimekätinen vastuu on pyöräilijällä, pitää ajaa niin ettei aiheudu vaaraa, vaikka muut miten urpoilisivat.
Tapahtui eilen kelvillä:
Hevonen ja ratsastaja menossa pienesti oikeassa laidassa. Molemmat olivat jo ajoissa kurkkineet taakse päin, että tiesivät että tulen. Noin 3m ennen hevosen kohdalla oloa alkoi pahaksi onnekseni jääpeitto ratketa altani. Ääni toki säikäytti hepoa sen verran, että se heitti pukittelemaan ja käänsi perseensä mua kohti herpaantuneen oloisena. Sain pysäytettyä onneksi ennen pehvaan törmaamistä, mutta siinä olin jumissa perseen ja penkan välissä. Musta koko tilanne oli sillä hetkellä todella paksua. En refleksimäisesti osannut muuta kun päästää suustani amer.elokuvista tarttunutta Wo-o-oouu ääntä. Onneks se toimi ja hepo kääntyikin kattoon tarkemmin, eikä tullut kaviosta.
Voisi melkein sanoa että ihan perseestä ;). Onneksi ei ole ihan noin sattunu omalle kohdalle vaikka jokusen kerran olen hepoja ohitellu.
Kovia ovat paskomaan pyöräteille, niitä sitten pujottelemaan... nyt liukkailla keleillä. Ei tee mieli lipata tollasella pätkällä, tulee äkkiä "paska reissu"...
MäkiHiiri: Ensi kerralla puhu hevoselle, kun olet sitä lähestymässä. Ei riitä, että ratsastaja tietää sinun lähestyvän.
Kannattaa pitää silmät auki, jos laskettelee Römpakasta kohti Viikkiä:
La 16.3. klo 18:12, laskettelen riistovaloineni klv:tä Pihlajiston ABC:n kohdalla Viikkiin, kun takaa tulee bussi 75 ja kääntyy keskustaan vievälle rampille eli suoraan eteeni. Onneksi oli sula tie ja ehdin vetää liinat kiinni.
la 23.3. klo 17:50, nyt auton ratissa samassa kohtaa: Bussi 71 kääntyy ABC:n valoista todella vanhoilla punaisilla yhtään hidastamatta Pihlajiston suuntaan. Vastaantulevasta suunnasta kääntymistä yrittävät autoilijat vahtaavat touhua suu auki.
Mulla taas maaherrantien-hernepellontien-aulangontien risteyksessä (eli lahdentien ylittävän sillan päädyssä) viikissä/pihlajistossa 550-jokerin linjan bussit ajavat härskisti kolmion takaa päälle. Käynyt jo useita kertoja. Pitäisi itsekin pistää viestiä eteenpäin, että rauhoittuisivat ja noudattaisivat lakia. Useimmiten ulkomaalainen ratissa, muutaman kerran valkonaama.
Viime perjantaina oulunkylässä kivialterintie/mäkitorpantien risteyksessä bussi tulee kolmion takaa ja mä pyöräilen pyörätiellä ylittämässä sitä ja bussi vaan tulee päälle. Pysäytti sitten suojatien päälle ja avasi sivuikkunan ja mumisi, että pitäisi taluttaa yli. Säännöt epäselvät. Ulkomaalainen ratissa.
Asia selvä, puhun.
Tuli vaan tosta mieleen yksi ystävistäni, jonka kanssa olen muutaman kerran ollut laskemassa laaksoon, mikä on pullollaan lampaita. Hän osaa lampaitten kieltä niin sujuvasti, että veitikoille tulee tosi kova kiire pois tieltä niin, että meinaavat kompastua hännännypyihinsä.
Tänään tuli vastaan kaksi ravihevosta kovemmalla treenillä ja arvasin jo kauempaa että näillä pohjoisen rajaseuduilla hepat eivät ole tottuneet pyöriin ja kuskit eivät minua välttämättä huomaa ajoissa. Niinpä vedin tienposkeen parkkiin ja odotin että tulevat kohdalle. Silti etummainen vähän pillastui, mutta kuski otti tilanten haltuun.
Jos lähestyy takaa päin hevostelijaa niin kannattaa huutaa jo kaukaa varoitukseksi.
"Horse whispering" toimii kyseisiin eläimiin oikein hyvin. Pyörä on niiden mielestä erittäin epäilyttävä kapine, mutta jos se puhuu kuin ihminen niin se on ihan normaalia.
Hevonen on saaliseläin, juoksee pakoon henkensä edestä. Jostain oppaasta luin puhumisohjeen, sen tarkoituksena selventää hevoselle oudon pyöräotuksen olevan vaaraton ihminen.
Ehkei nyt sentään se huutaminen ole se paras mahdollinen vaihtoehto,,, irtoiskohan jonkin sortin vihellys siinä puuskutuksen lomassa niin olis parempi. Näkökenttähän noilla on sellainen, että jos vaikka koirien kanssa kävellessä katsoo parhaimmaksi väistää takaa lähestyvää kavioeläintä pusikon puolelle, kannattaa siellä olostakin ilmoittaa etukäteen, jotta ei tule hevoselle yllätyksenä. Näin ovat minulle hevosihmiset kertoneet :)