Bloggasin soikio-narrow-wide-1x10:stä. Lyhyesti: soikion edut tulevat maastossa ja 1 x 10:ssä upeasti esiin.
Printable View
Bloggasin soikio-narrow-wide-1x10:stä. Lyhyesti: soikion edut tulevat maastossa ja 1 x 10:ssä upeasti esiin.
Pulttasin maantiepyörään vähän aikaa sitten Rotorin ovaalirattaat ja olen huomannut niidenkin käytössä positiivisia eroja perinteisiin rattaisiin verrattuna. Ei mitään valtavia muutoksia, mutta vähän taloudellisuuden paranemista kuitenkin. Maastopyörän 1x11:ssä on nykyisellään pyöreät 32T ja 34T N/W:t, joita olen vaihdellut vähän maastosta riippuen. Ovaalilla 34T:llä saattaisi korvata molemmat.
Onkos Absolute Blackin rattaat paras tilata suoraan valmistajalta?
Soikkeliratas meni tilaukseen. Korvaan pyöreän 34-piikkisen rattaan vähemmän pyöreällä 34-piikkisellä. Vaikuttaa näin alkuinnostuksen jälkeen hullun hommalta. Kovempaa varmasti menee, ainakin jos ajaa keventynyt lompakko taskussa. No, voimansiirto olisi pitänyt uusia joka tapauksessa.
Samoin kiitti Karelle bloggauksesta, ensi kauden kisamaasturiin täytyy harkita soikioratasta 1x10 tai 1x11.
Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta empä löytäny nopeella googlettamisella varmaa tietoa...
Kaapista löytyisi ylimääräsenä 130 bcd Rivalin kammet joihin olisin mahdollisesti laittamassa 38T AbsoluteBlackin rattaan tulevaan kaupunkifillariin. Mahtuuko tuollainen ulomman rattaan tilalle vai tarvisiko olla compact-kammet/ isompi ratas?
Jos se Absolute Blackin ratas on 130 BCD niin kyllä se mahtuu ulkopaikalle.
Kyllä täytyy nyt vielä kerran hehkuttaa miten toimii vaikkei ketään kiinnostaisi.
Kaksysin vanhasta 3x8-voimansiirrosta ei jäänyt mitään tallelle, tilalle tuli SLX:n pakka ja ketju, Deoren kammet, Zeen vaihtaja ja vipu, ja Superstar Componentsin 32-piikkinen narrow-wide.
Nyt on ensimmäisten 400km aikana tullut testattua pyörää:
1) aivan hirveässä mutavellissä joka tarttui joka paikkaan, myös rattaaseen ja ketjuun
2) aivan hirveässä kivikko-juurakkorymistelyssä niin ylä- kuin alamäkeenkin, vedolla ja ilman
3) ihan varmasti kaikissa noissa aiemmissa olosuhteissa myös lukemattomia kertoja taaksepäin polkaisten/pyörittäen
Ketju ei todellakaan putoa. Jos ei näillä ajoilla, niin ei sitten millään. Ehkä sitten joskus jos nuo rattaan hampaat kuluu kovasti, mutta en tiiä sittenkään. (Ehkä sitten pääsee speksaamaan sen ovaalin...) On tuo Shadow+ vaan mahtava juttu. Myös pyörän hiljaisuuden kannalta, nyt rymistely on rymistelyä vain kuvainnollisesti.
En oo nyt mitään oikeita vuoria kiivennyt, koska asun Suomessa, mutta takana 11-36 ja 32 edessä tuntuu täysin riittävältä kaikkiin nousuihin, on varmaan yhden käden sormissa laskettavissa ne kerrat kun on edes tota 36-piikkistä tullu käytettyä ja nekin lähinnä testin takia. Viikonloppuna kävin Paloheinän mäen vielä ajamassa, siinäkään ei tarttenut vielä vaihtaa kaikkein suurimmalle rattaalle vaikka satulasta lynttäs. Aiemmin ehdin spekuloimaan jopa että olisko pitänyt kuitenkin laittaa eteen 34 - no ei olis, koska sitten olis varmasti joutunut käyttämään maastossa enemmän ääripäätä pakasta. Tää on just hyvä.
Loppukevennyksenä kuva siitä minkälaiset jäljet rungossa löytyi vanhan kampisarjan alta muistona ketjunputoilusta. Mitähän tolle kantsis tehdä? Teipata vai maalata vai antaa olla? Viimeisenä mainittu vaihtoehto kiinnostaa toki eniten.
http://i.imgur.com/0Dhqw6o.jpg
Rutisee ja paukahtelee tasaisin välein ja tosi pienellä voimalla poljettaessa. Heitin tämän 42t-takarattaan pois kun ei pelitä.
http://youtu.be/BqoQdM9NxQU
Jake minkä valmistajan 42? Kauanko ajoit? Mulla ruoes hetken ajon jälkeen pelitttään. Jos et kauas heittäny niin hae takas ja lähetä mulle?
E'herteennin valmistama ja ajoin jonkun metrin. Kulumisjälkiä on ja heitin sen laatikon pohjalle. Löytyy varmaan sieltä vieläkin.
Luulisin, että ketjukulman vinous saa 42:n joustamaan ja ketju lipsuu kun kampi on tietyssä kohtaa/poljinpaineen alaisena.
Verkonpainoksi kallis. Nyt on Sulo Vilenien paikka kun halvalla lähtee;)
Mulla ei kyllä lipsu, edessä raalinaaman 30t joka toki siirtää ketjulinjaa sen 3mm sisäänpäin.
Olisikohan tuohon Jake_Konan paukkeeseen ratkaisu siirtyä 64bcd-eturattaaseen jolloin ketjulinjaa saisi paremmaksi?
Kyseessä on läskipyörä ja ketju on alta 5mm (pauttiarallaa) takarenkaan kyljestä.
Korjasin tilanteen normi 11-36 kasetilla ja 3kk kuntosalikortilla (lisää jerkkua reisiosastolle)
:) eli myykkö nää mulle sitä?
Itsekin olen todennut saman, että 42t laajennus on täysin turha läskipyörässä. Tosin en ruvennut edes tuhlaamaan rahoja kuntosaleihin, vaan ajan yksinkertaisesti ne harvat nousut, missä 42t rattaasta olisi hyötyä, noin 0,02km/h hitaammin samalla lopputuloksella kuin 42t kanssa. :) Bonuksena nautin erinomaisesti toimivasta Shimanon alkuperäisestä vaihteistosta. Oneup 42t + 16t pölyävät laatikon pohjalla.
Ettei yhtä hulluja ajatuksia (kuten hankkia 42t ratas) tulisi päähän myöhemminkään, ajan välillä vaikeammatkin paikat ”sinkula”-välityksillä, esim. 30/17, se antaa perspektiiviä laajennusrattaiden tarpeellisuudesta. :rolleyes:
Hyvä näin. Mutta puhu vaan omasta puolestas! :p
Meille(mulle) papoille 42t on hyvinkin tarpeellinen. On ollu tarvetta monta kertaa, periaate kun mulla on myös että en juuri taluttele. Pyörällä ajetaan.
Kunto ja reidet ei vaan vie mua eteenpäin jokapaikasta 11-36 pakalla kuten haluaisin.
Minkäs teet.
EDIT:sitäpaitsi ainakin mun vaihteisto on erinomaisesti toimiva. Ei mitään eroa alkuperäiseen.
Ja tällä perustelulla ei sitten ole vähäkään tekemistä takapakan laajentamisen kanssa. :rolleyes: Laita pienempi eturatas – problem solved. Tuota laajennusta tarvitaan vain jos myös toisen päähän tarvitaan enemmän vaihteita.
Niin, ja väittäisin että sun vaihteistossa lukee Sram. Se toimiikin yhtä hyvin, kuin esim Oneup rattaat. Shimano toimii paremmin. :rolleyes:
ealex ja Jack , laittakaa mulle niitä 42 ja 16 hampaat, o(s)tan ne mielihyvin vastaan. Olen laiska, hidas ja heikkojalkainen, myönnän :)
Aika vakuuttava lause, "shimano toimii paremmin". Sen mitä olen ajanut shimanon vaihteilla xt ja xtr ja sramin vaihteilla X9 X1 XO1 XX1 niin kyllä se sram on ollut aina paremmin toimiva. Jos ajot koostuu todella jyrkistä ja pitkistä ylämäistä kovavauhtisen tasaisen kautta alamäkeen niin silloin näen laajennuksen ihan tarpeelliseksi. Vielä kun saisi 10 rattaat taakse niin olisi tarpeeksi riittävä skaala,nyt vauhti hieman kärsii koska vain 34 edessä.
Sramin X7 Type2-takavaihtaja ainakin on hirveätä sontaa, klappaavat nivelet ja epämääräinen toiminta on jo tehtaalla sisäänrakennettu ominaisuus.¨
9-vaihteinen X9 on ollut ihan ok, toimii niin kauan kunnes nivelet väljistyy liikaa.
Shimanon muutaman vuoden takaiset 9-vaihteiset Deoret kanssa väljistyivät huolestuttavan nopeasti lonksuvaan kuntoon. Zeestä ei ole muuta pahaa sanottavaa kuin että kytkinjarrumekanismi hajoaa, nivelet tuntuvat pysyvän hyvässä kunnossa.
Täydellisiä ei ole kummankaan firman tuotteet, mutta Sramiin olen pahemmin pettynyt viime aikoina.
Mulla nyt toisessa pyörässä Saint Shadow+ vaihtaja ja Saint vipu 1*10 ja toisessa Sram X0 type2 + X7 vipu 1*10.. Molemmat toimii yhtä hyvin ja tarkasti, shimano on "smuutimpi" ja sram on "mekaaninen"
Minäkin päätin siirtyä 1x10 systeemiin ja tilasin Racefacen NW- 30t rattaan. Purin keskivaihtajan pois ja irrotin kammet ja rattaat ja meinasin asentaa uuden, värimaailmaan sopivan sinisen rattaan mutta mutta.
Deore XT:n kammissa oli spiderin ruuvien väli 960mm vaikka yleisesti spekseissä mainitaan 104 mm kuten NW- rattaassakin. Mikä nyt neuvoksi?
Pyörä on tämän vuoden Cube LTD SL 27.5 18 runkokoossa.
Sama moka kävi itelle tuossa joku aika sitten. Tosiaan nuo kammet on kaiketi täksi vuodeksi muuttunut 96bcd jaolle. Vaihtoehdot on joko hommata uudet kammet tai sitten N/W ratas oikealla pulttijaolla. Tuolla jaolla vaihtoehdot on aika vähissä mutta itselle on tällainen tulossa
http://www.workscomponents.co.uk/wor...ring-406-p.asp
47€ posteineen oli hinta.
Täytyy tilata kai sitten tuollainen Worksin versio. Kiitos vinkistä!
Myyjä vaihtoi rattaan seteliin. Ehdotin, että spiderin voisi vaihtaa isommaksi, kun kammessa on se tähtimutteri siellä takana, mutta ei kai se sitten menekkään niin :(