Nyky monot on kyllä aika kylmiä. Ilman monosuojia ei ois tullu tänätalvena hiihtämisestä mitään.
Ei ole tullut kokeiltua käykö pyöräkengän suoja monoon?
Printable View
Jos ei jo oo, niin kokeile ihmeessä villaa sukissa. Sidosteen Radical Sport -sarjan Villapohja-malli mulla käytössä ja tosi hyvät. Esim. Prismasta löytyy, alta kympin pari.
Kyllä joku villa-jutska jo kokeiltu, ei auta, toi pohjallinen vois olla ratkaisu sillä monasti se kylmä pukkaa päälle juuri pohjasta (fillaritöppösissäkin klossin kohta auki - ei hyvä mutta minkäs teet ...)
edit:Ja kait mun monot on nyky vaikka 1900-luvulla suunnitellut (ostettu 2000, se S. RS 9.1 pun/kelt.-malli).
Tuohon jalkojen paleltumiseen vois kokeilla kunnon huopapohjallista. Saiskohan alumiinifoliota nätisti pohjallisen alle? Taidanpa testata itse:)
ja tietty kenkäkaupat. ja Lidl, silloin kun kuuluu valikoimaan.
Tuommosia pohjallisia löytyy valmiina jokaisesta marketista muutamalla eurolla. Suosittelen myös (talvi)pyöräilykenkiin.
edittiä: Ainakin tuollaiset "aktiiviharrastaja" tason kengät ovat lämpöisiä. Itse en ole sellaisiin (Salomon) kaivannut lisälämmitystä sen yhden hyvän sukan lisäksi, vaikka kuinka pakkanen huitelisi parin kympin toisella puolella.
Joo, kyllä ne Adidaksen "nokkamonot" oli minullakin. Aitoa nahkaa, mutta uskomattomat vempulat. Kyllähän itse asiassa monoissa on tapahtunut tuolta ajalta suurin kehitys, kun Salomon kehitti poikittaisrautakiinnityksen. Ne, jotka sanovat Salomonin Profil -sidettä löysäksi, pitäisi kaikki panna kokeilemaan Adidaksen nokkamonoja.
Itsellänikin olivat nuo adidaksen tanssikengät. Ensin oli adidaksen oma side, jossa piti työntää sellainen teräspiikki kärjen läpi. Kun jonkun aikaa hiihteli, niin ne piikin reiät kuluivat niin löysiksi, että haarakäyntinousuissa kantapäät tippuivat suksien päältä.
Seuraava hankinta oli norjalaisten jousiside, jossa kärki potkaistiin eräänlaisen teräsjousen alle. Nuo jouset eivät taas kestäneet pakkasta ja napsahtelivat poikki. Kerrankin tulin kotiin kävellen liki parinkympin pakkasessa. Jalat olivat jäässä, kun pikkukengillä tepasteli upottavaa moottorikelkkalatua.
Kyllä hiihto vaan on taivaallista nykyään, kun varusteet ovat kehittyneet.
Kotoa löytyy kolmiurapeltonen samanlaisella liekkimaalauksella, millä Marjo Matikainen voitti arvokisamitalinsa.
Aikoinaan ostin Himokselta tuhansien markkojen Holmenkollenit kolmella ja puolella sataa. En vaan osaa voidella niillä joka kelille ja tulee liukkaita ja luistamattomia suksia joskus. Mutta Kollenin champion ja GW25 ovat lyömättömiä vielä tänäkin päivänä jahka tulee sopivat keväthanget.
Ei ollut jälleenmyyjällä hyllyssä, kertooko siitä että 'no help' tai sitten vaan sen että ei tuo enää lisäarvoa työkenkiin (joita liike myy). Pistin tilaukseen, pitäis olla kädessäni ennen huomista hiihtolenkkiä. Noi nyt ei oo kalliit noikaan (n.10 e) mutta toivottavasti tuovat jotain apua ( ja lisäarvoa Lidl'in valikoiman pohjallisiin joita en epäile mutta en ole myöskään kokeillut).
Ai nämä? :D
http://farm3.static.flickr.com/2776/...915f4771ff.jpg
Mulla oli tollainen pipo pikkuskidinä, ja noita bongaa vieläkin hiihtokisoista...
Mutta tuo on kyllä Marjut Lukkarinen.
Mulla olis myös tallissa "vähän" vanhemman puoleiset Karhut, ei tosin omat. Tai mun ne nyt on, mutta hiihtänyt en niillä ole.
Ai niin, SM-kisassa Keuruulla oli jollain orkkis Järvinen-pipo.
Kyllä Marjolla ainakin Oberstdorfissa 1987 näytti olevan Karhun sukset. Tuolta koosteesta näkyy:
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=670&a=4983
Ai saamari, nyt meni Marjot ja Marjutit sekaisin... Ja Marjut voitti 1992.
Kyllä nää nykyajan hinnat vaan on niin ' ' 'seestä, hyvät monot maksoi vuostuhannen alussa ton 150 egee ( nyt taas jo satosen enemmän ?) ja nyt jos ostaa niihin rätit päälle niin lukee hintalapussa 59,90 e: oonko yksin tätä mieltä?
Pyöräilyssä saa kuitenkin kisakelpoiset vermeet rahalla. Hiihdossa et saa vaikka menisit intersportiin kymppitonni taskussa.
µ
No joo. Sillä rahalla saattaa saada, muttei vieläkään paikallisesta interistä
Ymmärsit varmaan silti mitä haettiin. Kilpapyörä millä ei häviä jo ennen starttia on paljon helpompi saada, kuin vastaava suksi.
µ
http://www.urheiluareena.fi/hiihto.htm
Tuolta suoraan tilaamalla, en tiedä, tulisiko kirjeenä, ei kai, kun painavat niin paljon. Pakettikulut alkaen 9,70 eur, aika lähelle menee tuota mainittua hintaa... Jos satut asioimaan Tampereella, liikkeessä voi käydä paikan päällä ja saa halvemmalla kuin kaupassa. Toki liikkeen valikoima kannattaa kysyä etukäteen. Mulle ovat ommelleet pyöräilykengän suojukset odottaessa valmiiksi, ei ollut oikeaa kokoa kun menin ostamaan, mutta palat oli leikattu valmiiksi ja kysyivät, odotanko, niin ompelevat ne. Aivan mahtavaa palvelua, eipä tuollaista kovin monessa paikassa nykypäivän saa. Ehkä jo tiesitkin tuon kaupan, mutta ulkopaikkakuntalaiselle ei paljoa lohduta, että valmistajalta suoraan saa edullisemmin, jos ei Treella muuten tule muissa asioissa piipahdettua.
Kyllähän mä tiedän et ne ensiks valkataan huipuille sukset, sitten sponsorihiihtäjille, kilosukset valkataan vielä ku lehdet on puissa ja loput lähtee si liikkeisiin odottamaan onnellisia harrastajia.
Mutta se ei tarkota et siellä on mitään 2 laadun suksia. Niissä vaan ei painealueet ja jäykkyydet ole vastannut niitä ominaisuuksia mitä sieltä on haettu.
Eli kaupasta ostetut sukset on aina pieni kompromissi vesikelin ja pakkaskelin suksen välillä.
Kilpapyörä millä pystyy ajamaan tehokkaasti pitkään vaatii kumminkin oikeat säädöt ja osat, joiden löytäminen on kuitenkin erittäin vaativaa.
Ja mielestäni verrattavissa suksen valintaan, pohjan hiontaan ja oikeaan voiteluun.
Menkää sinne suksikauppaan toukokuussa ja 400 ekeä pöytään ja omat toivomukset myyjälle,niin varmaan ootten marraskuussa hyvän parin omistajat
No tuolla olisi kait ollut valinnan varaa, ja tulipa juuri reilu viikko sitten viikonloppu vietettyäkin Tampereella ostosreissun merkeissä, ois noi tullut siinä samassa jos ois ollut tuolloin jo 'hönkä' päällä ..... no täytyypi katsoa jos Sievin 'ihmepohjallisista' ois apua, se kylmä pakkaa tulemaan sieltä altapäin ja jos sen saa tehokkaasti 'tapettua' niin ollaan jo pitkällä.
Onpas kumma juttu, vaikka pidän itseäni aika palelijana varsinkin sormista, niin varpaita ei ole kyllä palellut. Bridgedalen vaellusukka ja Salomonin mono on pertsassa riittänyt 23-25 asteen pakkasiin asti. Sen kylmemmällä en viitsi hiihtää. Vapaalla voi kyllä varpaita palella helpommin...
Joo, kyllä se on hyvän akan- ja suksen saanti tuurinkauppaa. Vaikka kuin niitä puristelet, totuus selviää vasta vuosien päästä jos sittenkään. Saunotus ja voitelu tietty auttaa, kaverille voi myös lainata jos vaikka sillä luisto paranis.
Kuule Usko, taitaa tuo suksikauppa sittenkin olla helpompaa .... B-) ja halvempaaki, se menee vaa se muutama satku kun tuo toinen tapaus voi tyhjentää koko tilin ....
Eipä taida veteraani kilpakuntoilijalla olla muuta mahdollisuutta kuin luottaa suksiin KESKITTYNEEN myymälän taikakäsiin suksea ostaessa. Mahkut kyllä paranee, jos hankinnat tekee suksierän tullessa kauppaan, vaikka luulen että silloinkin kasasta on lonittu lähiseudun tai muille vakioasiakas kilpahiihtäjille pareja sivuun. Ainakin itse tekisin niin jos suksikauppaa tekisin.
Hyvän parin saa käsiinsä helposti, mutta tykkipareja mulla on ollu tasan yhdet (vesikelin Calgary malliset pertsamatrixit), vaikka suksipareja on ollut yhteensä noin 25 paria vuosien saatossa. Jostain syystä noi Matrixit oli älyttömän hyvät, vaikka ne oli Puhoksen hyllyssä viimeiset laatuaan.
Mä en yhdy näihin osiin ja asentoihin. Ainut komponentti joka voi tuottaa päänvaivaa on satula. Loput lähtee lyömällä taalat tiskiin vaikka kotisohvalla istuen, kisakäytössä painoraja takaa sen että tietyn pisteen jälkeen taaloilla ei saa enää mitään merkittävää etua.
Jos haluisin suksiparit joka pelaa yhtä hyvin kaikilla keleillä kuin vaikkapa norjan ykköshiihtäjällä niin se parit ei läydy kotisohvalta klikkaillen. Ei maahantuojalta rukoillen, ei jumppaamalla hiihtotehtaan R&D-miehen siskoa. Ja vaikka yhden unelmaparin jollekin kelille sattuisi käteen saamaan niin se voitelu...