No kai se on sitten pakko, ettei renkaita pilaa. Ei vaan toi jäätävän kylmä tuuli innosta maantielenkkeilyyn täysjoustolla, mielummin menis metsään suojaan :D
Printable View
No kai se on sitten pakko, ettei renkaita pilaa. Ei vaan toi jäätävän kylmä tuuli innosta maantielenkkeilyyn täysjoustolla, mielummin menis metsään suojaan :D
Enpä tiedä paljonko sisäänajo auttaa. Tein itse silleen että vaihdoin ensin vain eteen nastarenkaan. Hyvin näytti nastat varovaisella polkuajelulla pysyvän. Muutaman lenkin jälkeen vaihdoin tämän sisäänajetun taakse, ja uusi kumi taas eteen. Eilen lähti muutamia nastoja molemmista renkaista. Pääasiassa laidoilta.
Luulen että kun sopivasti tulee johonkin juureen vähän vinosti, ja rengas sitä pitkin liukuu kymmesisen senttiä näyttävän ääniefektin kanssa, niin siinä taisivat lähteä.
Harmittaahan se toki jos nastoja enemmän alkaa irrota, mutta ihan pääkallokeleille ja esim jäätyneille rapakoille on varmaankin tärkeempää että keskellä olisi melko katkeamaton nastamiehitys.
Olosuhteet siellä paikallisessa metsässä lienevät näinä päivinä pääosin mutaa, juurakkoa ja ehkä kiviä, tuskin paljoakaan jäätä. Ehkä lumihiutale siellä, toinen täällä? Tohtiiko siis tiedustella, että mistä tämä voimakas halu nastarengasajoon em. olosuhteissa kumpuaa? Ostamasi renkaat (Hakka 300 2.2") toimivat parhaiten jäällä, missään muissa olosuhteissa niillä ei mielestäni kannata jyrryytellä pl. tuo sisäänajo. Lumellekin on paljon parempia rengasvaihtoehtoja.
- Tomi
Ostin kesällä käytetyt ja hyväkuntoiset Nokian 240 renkulat työmatkapyörään.
Eilen laitoin ne sitten paikoilleen ja tänään töihin. On muuten kauheimmat renkaat, millä olen varmaan koskaan ajanut :D Maastopuolelta sekä WXC 300, että vanha Hakka 294 oli reippaasti paremmat ajettavuudeltaan.
No takaisin tullessa oli liki koko matkan vähän väliä jäätä tiellä, ei harmittanut lainkaan että oli moiset ankkurit alla...
Kylläpä täällä ainakin tuntuisi yllätys jäisiä kohtia löytyvän vaikka pääosin mutaa ja märkää onkin. Olettaisin että noi kaiketi ihan hyvät nastat lumella on, enpä nyt varmaan talven aikana ala jokaiselle olosuhteelle eri renkaita vaihtamaan vaikka varaston perältä niitä joka lähtöön löytyykin.
Uudesta WXC 300:sta en tiedä, mutta vanha oli kyllä kehno lumikelin rengas. Liki kaikki oikeat maastorenkaat oli paremmat lumipintaisilla poluilla.
Ilmatila onneton ja rengas todella kapea. Kuvion malli sekä nastat rikkoivat todella herkästi polannepinnan ja rengas ei enää kantanut. Muutenkin ajettavuus lumipinnalla aika kehno.
Jäisellä pinnalla kuitenkin aivan verrattomat renkaat. Tampereen korkeudella tarve tosin osoittautu viiden talvena aikana todella vähäiseksi. suurin tarve taisi tulla kevleille jotka ovat välillä olleet luokattoman kehnossa kunnossa.
Mielestäni mikään nastarengas ei edelleenkään ole lumella hyvä -- nastoja nyt vaan ei tarvita lumella. Jäällä tuo Hakka on oivallinen enkä malta odottaa että pääsemme testaamaan sitä uutta 2.35 ice spikeriä vastaan :)
Itse olen vielä jaksanut tuota rengasrulettia pyörittää kelien mukaan, sillä nastarenkaat ovat niin kalliita (ja Nokian tapauksessa toisinaan myös vaikeasti saatavissa) etten viitsi rikkoa niitä kivikossa.
- Tomi
Laitahan TorVelo 29" ice spikerit ja kerro sitten meille kokemuksesi. Itsellä alkaa olla Nokian Extremet lähes loppuun ajetut ja kiinnostais ko.renkaat. Maksaa vaan näin köyhän ja kurjan vinkkelistä melkoisesti..
No hyvä sitten, että en mennyt uusia Nokioita ostamaan. Kommenttisi vaikuttaa siltä, että ei juuri ole eteenpäin menty A10:n verrattuna. Hirvittävän raskaat ja epämukavat ajettavat. Syksyisin pukkasi tuskanhikeä jo etukäteen, kun ajatteli, että kohta ne taas pitää käyttöön ottaa. Suomi Tyres:in sivulla spekseissä näyttääkin lukevan renkaan rungosta sama tieto molemmissa: gumwall-OLC, 22tpi. W240 mallissa vielä enemmän painoa ja enemmän nastoja. Voin siis kuvitella, mitä meno niillä on.
Nyt olen muutaman lenkin vankalla kokemuksella edelleen ällistynyt noiden halpojen Kendojen rullaamisesta. Odotan mielenkiinnolla, että pääsen testaamaan oikeassa talvikelissä.
Onhan noita vaihtoehtoja...
http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135269953490.jpeg
Jos joku löytää myynnistä 2 kpl juuri ja juuri sisään ajettuja Ice Spiker Pro renkaita 2,35 leveinä tampereen seudulta niin ottaisin mielelläni myyjän yhteys tietoja itseltä varastettiin juuri fillari jossa oli kyseiset rinkulat alla.
Laitoin juurit alle Ice Spiker Prot 29" koossa. Komiat renkulat. Tarkoitus olisi ajella noilla vasta sitten kun on lumet maassa. Laitoin noille sisurit ja mietin, että kestääkö nuo kuinka hyvin sepeliä jos sellaisessa joutuu ajelemaan ?
Miksei kestäis? Rengasrunko on kuitenkin aika kaukana maasta johtuen korkeasta nappulasta ja seos on kuitenkin maastoon tarkoitettu, eikä mikään city-rengas.
Ja edelleen kannattaa ajaa ne sisään ennekuin ne lumet tippuu maahan.
Kerran oon ISP 2.1":n saanut sepeliin puhkeamaan eli ei sekään puhkeamaton ole, mutta varmasti kestää paremmin kuin matalanappulaiset keventelyrenkaat.
Aika selvästi näkyy nastaulkonemat pienenevän noiden paljaalla pinnalla ajettujen alkukilometrien aikana, että kai sillä sisäänajolla merkitystä on.
Hui, noista Ice Spiker Proistahan katoaa sitten nastat kokonaan nappulan sisään. Ainakaan omassa yksilössäni ne ei kauheasti ulkone ajamattomanakaan. Ulkonemaa on suunnilleen saman verran kuin vanhassa paljon ajetussa Freddie's Revenzin ohutkylkisessä mallissa, ja paljon vähemmän kuin vastaavassa uudemmassa ja vähemmän ajetussa kevyt-Freddiessä.
Täällä kanssa samat. Yllätyin viime talven päätteeks kun ei ollu lähteny kuin yksi nasta yhteensä ja sekin takaa. Niillä tuli kuitenkin ajeltua maastossa myös silloin kuin ei ollu tietoo kuin mustasta jäästä. Sisäänajoin asfaltilla lähes 100km kun koin kelin olevan liian v-mäinen lähteä maastoon. Keskimäärin 70km per viikko sen ajan kun nuo oli alla.. Hyvästä talvesta johtuen paljon ajettu lumella, mutta tuli kallioita ja juuriakin tuli raavittua ennen lumia. Jäällä kyllä pitävät mutta lumella ovat kyllä kovat, koska kohtuu pieni ilmatila. Tänä vuonna aattelin koittaa josko sais tiivistettyä litkuilla NoTubesin kehille ja sais vähän mukavimmiks.
Marathon Wintereille pitkä miinus. Tänä syksynä on jo kaksi kpl mennyt vaihtoon, kun ensimmäisestä lähti 20km aikana 25 nastaa ja toisesta 10km aikana 16 nastaa. Eturenkaana olleet molemmat.
Onneksi Sportaxissa oltiin asiallisia vaihdon suhteen. Olivat kuulemma saaneet maahantuojalta aina uuden tilalle sen enempiä selvittelemättä.
Ja ei, en jarruttele tai kääntele liian agressiivisesti. Nyt edessä pyörivä Hakkapeliitta on toiminut moitteetta, kerran on tosin jo sepeli tullut läpi.
Kuulemma Noi Marathöönit on tosi herkkiä ton sisäänajon suhteen. Mun kolme baaria ja rauhallinen ajo oli liikaa.
Kävin tänään sisäänajamassa 29" Ice Spiker Prot ensilumella (sohjossa). Ajelin n. 70 km Vantaan ja Tuusulan kelvejä. Rengaspaineet oli 2bar. Järkyttävän hyvä rengas sohjossa, menee kuin junan kiskoilla. Ei sitten niin minkäänlaista kiemurtelua. Parina talvena olen ajanut cyclolla viikonloppulenkkejä talviaikaan. Cyclossa on MaraWinterit ja ISP:t hakkaa kyllä sohjoajossa Marat 10-0. Taitaa kyllä nyt talvipyörä vaihtua 29 tuumaiseen. Keskivauhti oli samaa luokkaa kuin cyclolla, mutta ilman mitään kiemurteluja. Cyclolla ajetaan sitten kun tienpinta on paljas tai hyväpintainen pakkasen jäädyttämä pohja.
Pakko yhtyä Vecculikon viestiin! Kävin myös ajamassa parikyt kilsaa 29" ISP:llä sohjossa eikä minkäänlaista kiemurtelua. Sai ihan itse päättä mihinkä suuntaan mennään. Aikaisemmin ajelin paljaalla asvaltilla 50km sisään 1barin paineilla ja nyt oli karvan verran alle 2bar. Mulla on myös cycloon marawintterit ja mietinkin lenkillä ollessa millaista tuskaa sillä kokoonpanolla olisi kyntää kelviä. Nyt vaan odotellaan, että pakastuisi kunnolla ja pääsisi metsän puolelle näitä testaamaan. :)
Joopa joo. Eka postaus. Mutta asiaan. 29"sinkulassa uudenkarheat ISP:t. Satku kevyttä sisäänajoa. Ehkäpä parhaat nastarenkaat mitä tässä vuosien varrella on tullut ajeltua. Tosin edelliset ovat olleet 26". Rullaa hyvin ja pitoa kyllä löytyy. Hyvä ostos.
Onko joku löytänyt nastarengasta koossa 484 eli 22"? Paremman puoliskon Jopoon olen koittanut etsiä jonkun aikaa.
Tekisi mieli päivittää Nokian 2,1 " WXC 300:set Schwalben Ice Spiker Pro 2,35 " renkaisiin. Nokialaiset ovat vielä hyvässä kunnossa nastojen ja päälikumin osalta, kyljistä kumi on jonkinverran hapertunut vuosien aikana vähäisillä ajokilometreillä. Nokialaiset ovat erinomaiset pidoltaan jäällä ja rullaavat hyvin kovapintaisella tiellä, mutta lumessa ja sohjossa kiermurtelevat turhan paljon. Ilmeisesti halvimmalla ISP:tä 2,35 " saa Saksasta Bike-Discountista 140 € pari + postikulut 10 € luokkaa, Suomesta pari lähtisi 170 € (Foxcomp ja Velosport). Onko jollain kokemusta juuri kyseisistä renkaista, että voisi sanoa paraneeko renkaiden suuntavakaavuus ja toiminta lumessa paljoakin?
Sellon pyörässä (ei mainos) on jotain kokoja tarjouksessa. Ei vain taida olla just tuota 2.35"?
http://www.sellonpyora.fi/tuoteryhma/32