Kiitokset kaikille hyvistä vastauksistanne. Macbook on minulle aivan outo mutta sen verran kyrsii että laitan hankintalistalle.
Printable View
Kiitokset kaikille hyvistä vastauksistanne. Macbook on minulle aivan outo mutta sen verran kyrsii että laitan hankintalistalle.
Itselläni on Macbook Pro 12,9" kokoisena, olisin isommankin ostanut mutta hinta ja kukkaro hylkivät toisiaan tuossa vaiheessa jo liikaa. Likinäkö kun on niin silmälaseja pitää käyttää, välillä tahtoo hiki haitata näkyvyyttä kun linssit alkaa menemään suttuiseksi.
Jos 12,9 iPad pro:n käytettynä hankkii Zwiftiä varten, onko versiolla väliä? Pyörittääkö gen2 jo ok?
Tuosta toisen sukupolven iPad Prosta en osaa sanoa mutta gen3 11" iPad Pro pyörittää Zwiftiä vikkelästi ainakin normaalilla sooloajolla, isoista ryhmäajoista en tiedä kun en tuota iPadiä käytä treenaamiseen, pelkästään satunnaiseen katseluun ja välillä workoutien suunnitteluun.
Ei kannata yleistää kaikkia Win-koneita syyllisiksi, ehkä kerran Zwift kaatunut 3 vuoden aikana läppärikäytössä. Voihan se ongelma olla rautapuolessakin tai miten sitä konetta pitää ajantasalla.
(Macit varmasti hyviä koneita, mutta edustaa kaikista pahimpaa kertakäyttökulttuuria mitä ei tässä maailmassa enää tarvittaisiin. Lisäksi oman alan ohjelmistot on pitkälti tarjolla vain Win käyttöön)
Mc mäc klaani taas vauhdissa.
Winkkaripuoleltakin rupeaa saamaan jo kohtuuhyvää rautaa sillä mäkin hinnalla. Toki jos ostaa jotain hinnat alkaen- rimpuloita, niin se laatu on huono.
Saako Ipadeista irti 4kresoa ammuttua telkkariin, vai onko tämä vain pc:n/mäkin yksinoikeus? Android Galaxy Tab s5e:n tuottama kuva on jokseenkin pikselimössöä 65" 4k-telkkarista.
Nyt htpc käyttää Nvidian 1030, joka jaksaa Zwiftissä sen 2560x1440. Uusien nvidioiden myötä saan nykyisen pelikoneen 970 siirrätettyä htpc-käyttöön, joten 4k alkaa myös pyörimään vikkelään.
Joo, en tiedä onko yhtään sen parempi kuin Mc Donalds.
https://crop.kaleva.fi/SAmp_6LYWgR_Y...ec928621d7.jpg
Mun käsittääkseni asia on juuri päinvastoin.
Kuinka erittäin pitkä elinkaari tekee koneesta " kertakäyttökulttuuria"? En nyt ymmärrä tätä logiikkaa.
Oma kone on 2012 ja luultavasti menen sillä vielä 5-10vuotta. Kertakäyttökulttuuria?
Perheessä on edelleen 2kpl vanhoja iPhone SE:tä, noiden käyttöiän aikana ois saanu kai hankkia jo 3 krt uusia Android-puhelimia...
Edit: asiaakin oli, tänään näin ensimmäistä kertaa Suomen lipun Zwiftissä, hetki oltiin peräkkäin. Joku foorumilainen? Watopiassa ajoin.
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Offtopikkia, mutta menkööt kun alotinkin.
En kiellä etteikö noi olisi pitkäikäisiä, jos kestävät. Kertakäyttökulttuuria siinä mielessä, että Apple harrastaa niin vahvasti tota korjauksen välttämistä mikä pakottaa ostaa uuden tuotteen. Hinnoiteltu niin pahasti tai suunniteltu siten, ettei ole mitään järkeä korjata tuotetta. Esimerkkinä: veljellä meni pari vuotta sitten ~1700 € Macbookprosta emolevy rikki. Korjausarvio Applen huollon kautta ~1500 € missä olisi pitänyt periaatteessa vaihtaa kaikki sisälmykset näyttöä myöten vanhan koneen kuoriin. Vakuutusyhtiö maksoi ja pienellä välirahalla uus kone. En usko, että muilla läppärivalmistajilla olisi ihan noin isoon operaatioon ryhtyä emolevyn takia.
Mutta nämähän on niitä mielipideasioita ja jokaisen omia valintoja. Vois mennä zwiftaan... :)
Mä olen ollut kyllä halvatun tyytyväinen Apple TV 4K laitokseen Zwift sekä RGT pyoräilyssä ja muutenkin mun tuskaluolakäytossä. Persaukinen kun olen, niin ton hankintahintakin oli aika jees. Nyt olisi myos 2020 Macbook Pro vaihtoehtona, mutta pysyn tossa Apple TV:ssä koska se on aina valmiina eikä kukaan tarvitse sitä just nyt johonkin muuhun.
Ja mun Zwift nimi on mielikuvituksellisesti Olli H. Suomenlippuja näkyy vain viikonloppuisin koska Suomi nukkuu siihen aikaan kun Zwiftaan arki-iltoina.
Rupesin seuraamaan nimimerkkejä "Olli H" ja ".Olli H"
Pienikin läppäri/tabletti/puhelin on mainio, kun hankkii sen seuraksi ison telkkarin. Laitetaanpa tää kuva taas kerran muistutukseksi:
https://1.bp.blogspot.com/-6AjZsmohm...kki%2B9397.jpg
Oon se . Olli H
Huomenna olisi tarkoitus laittaa trainerisetuppi taas tulille. Edellinen Zwift lenkki oli näkojään 16.4, eli on korkea aika palailla sorvin ääreen.
Onko kenties tämä ?
https://www.jw.org/fi/k%C3%A4ytt%C3%B6ohje/jw-library/
Zwift ongelmien syy voi helposti olla huono nettiyhteys. Se on todella herkkä sille. Mulla ei talossa mene netti päästä päähän joten ratkaisuna kaksi reititintä. Jos unohdan vaihtaa vahvemmalle niin Zwift pykii jo startissa pahasti. Netti on mutta heikko.
^ Onko noin? Meillä on melko ei niin mahtava internetti (jotain 200 mbps alas ja suunnilleen 15 ylos) ja reititin on kutakuinkin talon toisessa kulmassa Apple TV:stä katsottuna. Mitään ongelmaa ei ole ollut Zwiftin kanssa, ainakaan toistaiseksi.
Minullakaan nettiyhteys ei ole ollut Zwiftin ongelma. Jaksaa toimia jopa tuollaisella 1-2 Mbps tasolla. Jos yhteys katkeaa, niin muut katoavat virtuaalimaailmasta, mutta ohjelma ei kaadu.
Itsellä sujuneet zwiftailut ihan kivasti täältä saamallani ohjeella, eli iphone SE liitän piuhalla vanhaan telkkariin (lightning to hdmi) ja hyvin pelittää. Tälläinen halpaversio. Ainut ongelma jos puhelimen akku on aloittaessa alle 50% niin ei taho riittää :(
Siinä ”mötikäs” onkin laturi kiinni kokoajan, muuten ei toimi. Mutta latausvirta vaan ei riitä ylläpitoon, pikkuhiljaa hiipuu latauksesta huolimatta :(
Edit: tälläinen https://www.halvathinnat.com/lightning-to-digitaalinen-av-hdmi-sovitin-ja-usb-latausportti.html?from=kelkoo&gclid=CjwKCAjwzvX7BR AeEiwAsXExo-bwrwB58woERpBg2PL15MvAuzBnTtSbFDgk3tatQnvEkQej1eAj ExoCTEYQAvD_BwE
Aika erikoista ettei kännykkä lataannu vaikka on verkkovirrassa kiinni. Onko mahdollista himmentää näytön kirkkautta jos se vaikka toisi lisäminuutteja puhelimeen?. Itselläni on ihan hyvin verkkoyhteydet pelittänyt, olisiko yhden kerran viimeisen 3-vuoden aikana yhteys katkennut niin että olisin Zwiftiin jäänyt yksin ajelemaan.
Sent from my iPad using Tapatalk
Joo näyttö aina himmeimmällä, puhelimeenkin olen kerran jo akun vaihtanut. No ehkä jossainvaiheessa pädi pitää uusia niin zwiftailee sitten sen kautta :)
"Edit: asiaakin oli, tänään näin ensimmäistä kertaa Suomen lipun Zwiftissä, hetki oltiin peräkkäin. Joku foorumilainen? Watopiassa ajoin."
Olin eilen klo 18-19.30 välillä ajamassa Watopiassa. Bongasin ainakin kolme muuta Suomen lippua. Ehkä joku niistä oli juurikin brilleaux?
PS. Kohta level 35 driver.
Itse ajelin tänään Watopiassa suurin piirtein klo.11:30-12:30 välisenä aikana, olisinkohan pari Suomen lippua nähnyt. Ei Suomen lippuja tosiaankaan liikaa näy, ryhmälenkeillä vieläkin vähemmän.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eilen ajelin Zwift kisan 18:25 Suomen aikaa startilla. Siellä näkyi muutama Suomen lippu matkalla, mutta tuloksissa ei näkynyt, niin en voinut stalkata sen enempää.
Mutta olipahan kilipailu. Ajattelin, että tasainen ja vähän pidempi kisa voisi olla ihan kivan rauhallinen. Ilmoittauduin B-luokkaan kun yleensä siinä voi valkata ottaako iisisti vai rynkyttääko menemään. No, keskiteho oli 322 wattia siihen saakka kunnes tipuin B ryhmästä, pikku nyppyloissä oli pisteltävä ~500 wattia että pysyi peesissä. Tuloksista luurasin, että B ryhmässä painettiin kovemmilla tehoilla kuin A:ssa. On vähän muuttunut meininki kesän aikana.
Nykyään taitaa olla entistä kovempi tulosten tarkistus myös. Saattaa tulla hylkäämisiä tai muita toimenpiteitä tuloksiin jos joku on todistettavasti ajanut alhaisemman kategorian lähdössä kuin mihin lopputuloksen osalta olisi pitänyt. Tuon tähden lopputulosten julkaiseminen usein kestää zwiftpowerissa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tänään 18:45 EET on lyhyt ja hapokas kisa, jonka järjestää FZR. Ainakin on Suomen lippuja näkösällä! Ei ole minun kaltaiselle diisselille ihan paras mahdollinen, mutta mennään nyt kun kerran joku viitsii organisoida :)
Toivottavasti tosiaan saavat Zwiftissä jotenkin tuota kategorisointihommaa kuntoon ja karsittua sieltä sandbaggereita. Zwiftpowerissa tietysti sitten jälkikäteen näkee oikeat tulokset mutta ei se paljoa kisan aikana lohduta jos ryhmässä on edes muutama kategoriaan liian kova kuski, jotka sitten vetävät koko porukan "ylikovaan" vauhtiin.
Aivan hurlumhei touhua noi kisat. Ei pidä kategoriat lähellekkään paikkansa tai sit mulla on ollu aina surkea tuuri. Esim 4w/kg oon ollu useammin kuin kerran aivan häntäpäässä C-kategorian kisassa.
Olen ajanut noit (E) kategorian tehotreenejä porukassa, ne on ihan kivoja ollut mutta miksiköhän mulla jää speksit noista treeneistä näkymättä kun katson jälkeenpäin osallistujalistan lopputuloksia zwiftpowerissa. Suurimalla osalla kuitenkin nuo speksit näkyy. Tarkoitan kaikki tehoja, sykkeitä, ja mitä tuossa rivillä nyt zwiftpowerissa aina jälkeenpäin näkyykään.
^Esimerkiksi äskeisessä kisassa olisit voittanut tuolla kirkkaasti oman kategoriasi. Itse olin B:ssä zwiftpower-tuloksissa puolivälissä 3.7 w/kg (lyhyt, alle puolen tunnin kisa).
Speksit täydentyy usein vasta vähän myöhemmin, en osaa sanoa miksi.
Jostain syystä porukat tuijottavat tuota wattia/kg arvoa, vaikka sillä ei näyttäisi ainakaan muuten vain ajellessa olevan suurtakaan merkitystä. Itse olen pyöräilijäksi toivottoman ylipainoinen, eli n. 90kg ja pelkästään painon takia ei kisaamaan kannata juurikaan lähteä. Mäkikirput vievät, eivätkä edes vikise mennessään. Olen silti huomannut, että varsinkin ryhmässä pysyy hyvin mukana tuollaisilla 2.5-3W/kg tehoilla, vaikka muut luukuttelisivat samassa ryhmässä yli 3 jopa 3.5W/kg tehoilla. Itselleni 3W/kg tarkoittaa jo 270W ajotehoa. Kyllä silläkin eteenpäin pääsee.
Muutoin minunkokoiseni kaveri pääsee pätemään vain sprinteissä. Letkuista irtoaa kuitenkin jo hitusen päälle 1kW. 850-900W saa poljettua jo ihan satulassa istuen. Tosin esim. 400m alkaa olla jo ylipitkä sprintti, ehtii maithappoa jo kertymään. Parhaimmillani olen 150-250m matkoilla.
Edelleen hymyilyttää "alipainoiset" kuskit. Taannoin eräskin ajoi mt. Ventouxin ylös minuuttikaupalla nopeammin kuin yksikään ammattilainen kuunaan. Kommenttikenttä hehkui punaisena, kun tyyppi luukutteli menemään. Eihän se ole keneltäkään pois, jos joku itseään huijaa, mutta ärsyttäähän se toki. Zwift kylläkin siivoaa nämä "fake" ajat pois melkoisen tehokkaasti.
Tuolla w/kg arvolla on kuitenkin se merkitys että se määrittää mihin kategoriaan Zwiftissä kuulut. En nyt muista miten Zwiftissä kategoria nousut tapahtuu, onko niin jos ajat ensimmäisen kisan D-kategoriassa esim.3,5w/kg keskiteholla niin tuleeko heti nousu B-kategoriaan vai pitääkö tuo keskiteho tulla kolmen kisan aikana ennen kun löydät itsesi siitä luokasta johon noilla lukemilla kuulut.
^^1kW on yks virstanpylväs itselle. Ei sillä mitään merkitystä ole, mutta kuitenkin. Josko joskus sen edes hetkellisesti saavuttaisi.
Wateilla kyllä kiva seurata omaa mahdollista kehitystä.
Tuollaiset 1kW:n spurttiyritykset kyykyttää aika hyvin meikäläisen hapenottokykyä. Mene hetki itseä kerätessä kunnes voi taas palautumisen jälkeen hinata vauhtia ylöspäin.
^Noi Zwiftin 200m spurtit on kivoja, tykkään. En mä niissä ole päässyt kuin 800wattiin vasta. Mutta noita on kiva rykiä aina kun kohdalle osuu.
Watit merkitsevät tasaisella, tehopainosuhde nousuissa. Pesumanin huomio pätee vain tasamaan reiteillä.
On huijareita ja on myös monia, joille on ihan hämärän peitossa miten harjoitusvastus toimii.
Zwiftpowerissa huomioidaan lähinnä w/kg. Lisäksi tapahtumilla on omia poikkeavia kategoriointeja ja tehopainon lisäksi tehoon perustuvia raja-arvoja. Myös esim. 5 minuutin w/kg voi vaikuttaa. Kategoria määrittyy kolmen parhaan viimeisen 30 päivän sisällä ajetun kisan/tapahtuman keskiarvon mukaan. Mutkikasta, mutta tässä perussetti:
How to make progress on ZwiftPower
- Categories.
- A+: 4.6w/kg FTP, 300w FTP or higher.
- A: 4.02w/kg FTP or higher.
- Cat B: 3.2w/kg to 4.0w/kg FTP.
- Cat C: 2.5w/kg to 3.2w/kg FTP.
- Cat D: Under 2.5w/kg FTP.
Tässä aika tyypillinen kisasuoritus, jolla sijoituin B-kategorian keskivaiheille. Tasaisen kovaa mäkeen saakka. Sitten limitillä pikkuporukassa. Porukka spurttaa huipulle ja itse herään pari sekuntia myöhässä. Alamäkeen tuo neljän porukka pääseekin double draftin ansiosta karkaamaan selvästi kovempaa kuin minä. Loppu sitten jo kevyemmin kun ei ole enää sijoituksista kisaa. Yleensä huipputehot tulevat lyhyessä mäessä tai loppukirissä. Tässä ei isoja tehoja tullut, kun oli tasaisen kovaa. Lisäksi on useampi kovahko ajopäivä takana ja puolitoista tuntia ajoa ennen tätä skabaa, joten sekin leikkaa huippuja. Oma sykemaksimi 172, FTP noin 315, maksimivoima 1200-1300 W.
FZR segment killer race:
https://i.imgur.com/5oJBgoH.png