45 km työmatkaa ja kauppa reissu.
Printable View
45 km työmatkaa ja kauppa reissu.
Tänään työmatkat 43km
Skottiflunssan jälkimainingeissa aamulenkki 45km ja illan saunalenkki 25km, molemmat eri suunnista puhaltavissa reippaissa tuulissa.
Työmatkatempoa rantaraittia ym. yhteensä n. 55km
Eilen 180 km maantietä.
Viikonvaihteen porukkalenkit jäivät osaltani väliin ja se kai harmitti vielä sen verran että semmoinen ns. normisatku hieman venähti. No, toki hienolla aurinkoisella säällä ja täksi päiväksi luvatulla vesisateella oli osuutta asiaan. Ja tietysti sillä että kun kotiinpäin kääntyminen olisi merkinnyt vauhdin tappavaan vastatuuleen tai moraalia syövään sivuvastaiseen ajamista, niin sitä mielellään lykkäsi.
Alussa ei ollut minkäänlaista reitti-ideaa, sitten sain päähäni katsoa miten hyvin muistan yhden taannoin ajetun reitin ja lopussa ajoin vain tuulesta poispäin niin pitkään kuin kotiintuloajan puitteissa oli mahdollista. Sen verran oli ilmeisesti pöljällä tuuria että tuuli taisi kääntyä lenkin loppupuolella siten ettei oikeastaan joutunut vastatuuleen painamaankaan.
No, joskus ennen pitkää tulee taas sekin lenkki jolla tuuli tuntuu olevan vastainen, kääntyipä mihin suuntaan tahansa...
Aamustako ei tuullut vielä luoteen suunnalta? Minä ajelin eilen iltapäivästä hissukseen vantaalta espoon suuntaan ja vastatuuli oli kehä3 kohdilla hurja.
Aamusta mitään tiedä, sillä lähdin liikkeelle vasta puoli kolmen hujakoilla iltapäivällä. Alkumatkalla toki huomasi ettei tuuli ollut mitenkään myötäinen, mutta tievalinta taisi mennä sen verran nappiin ettei vastaiseen tai pahaan sivariin joutunut siinäkään vaiheessa. Siinä on omat hyvät puolensa ettei ole kiinnilyötyä reittispeksiä!
62km@35km/h. Paluumatkalla ihan rehellinen KOM, tuli vähän kiire kun näytti sille että alkaa sataa. Ehdin alta pois, ensimmäiset pisarat tulivat ulko-ovella :)
^ Pyöräilyn niihin suuriin pieniin iloihin kuuluu tosiaan kun kerkiää ei hetkeäkään liian aikaisin lähestyvän ja jo päälle painavan sateen alta pois!
Mutta kerro ihmeessä mikä on se ihan rehellinen KOM! Pitääkö ajaa koko segmentti ilman metrinkään peesiä eli jo kahden kuskin vuoroveto mitätöi ajan? Täytyykö mahdollisen myötätuulen jäädä voimakkuudeltaan alle tietyn lukeman? Entä miten sivumyötäiseen on suhtauduttava?
PS Selvästi epärehelliset KOMit ovatkin helppoja ja yksiselitteisiä: pyörä ja päälle unohtunut tai itsestään startannut GPS-laite auton kyydissä, "motor pacingin" avulla saavutettu aika, tiedostoa käsittelemällä tehty aika, ei kai niitä muita ole?
PPS Ajatko ylipäätään lenkkejä alle kolmenkympin keskarilla vai et vain viitsi niitä tähän ketjuun laittaa?
Stravan segmenttien ja komien tarkoituksenahan on vain motivoida ajamaan kovempaa ja saada itselle hyvä mieli. Sitten kun tajuaa, ettei noilla useimmilla segmenttiajoilla ole psknkaan merkitystä ilman wattidataa, edes itselle, niin wanhustakin alkaa ahdistamaan :)
Ja kun tajunta laajentuu vielä enemmän, niin ymmärtää, etteivät ne kovat kuskit useinkaan edes aja netissä kisaa. Kutaleet.
Ja kun on saavuttanut keski-ikäisen wannabe-maantiepyöräilijän zen-mestaritason, oivaltaa että ainoa todella rehellinen KOM on sellainen joka on saatu segmentiltä jonka on itse Stravaan tehnyt ja jota kukaan muu ei ole ajanut!
:)
Siinä kohtaa, kun stravan ja segmentit alkaa ottaa liian tosissaan, rupeaa varmaankin piilottamaan wattidatoja ja segmenttiaikoja. Sykedatan piilottamisen jollain tapaa käsitänkin. Kaverini kertoi sen olevan henkilökohtaista tietoa, enkä alkanut inttämään vastaan.
Jos mä vaivautuisin vastaamaan paattoman puolesta. Saattaisi ehkä oikoa joitain hiton typeriä väärinkäsityksiä joita on voinut päästä syntymään siellä päässä.
Eihän kukaan millään lailla edes vihjannut että vauhti ei olisi ollut ihan hyvä. Paaton vain muistutti sinua siitä miten segmenttiaika on aina mitä on, mutta sen ainoan todella ja ennen kaikkea itsesi kanssa vertailukelpoisen lukeman saat vain tehomittaria käyttäen. KOMit tai PRät ovat ihan kivaa viihdettä eikä sitä vissiä motivaatioarvoakaan minkä soololenkkeilijä voi niistä saada pidä väheksyä, mutta eihän niihin voi muuten kukaan perehtynyt harrastaja suhtautua kuin huumorilla.
Mitäs vielä? Tarkoitit varmasti oktaavialaa, oktaavi on sävelkorkeuden intervalli. Pellen nenä on aina punainen. Mainitsemani KOM segmentiltä joka on itse laitettu Stravaan ja jota kukaan muu ei ole koskaan ajanut on luonnollisesti minun nimissäni. Hyviä ajoja ja kohti uusia KOMeja!
Itse olen sillä kannalla, että antaa kaiken datan olla näkyvillä. Jos jotakin tekee ja tekemisensä joko blogissa tai keskustelupalstoilla tuo esiin, niin olkoon kaikki totuudenmukaisesti esillä.
Mitä hyötyä korjatusta tai muunnellusta datasta ikinä voisi olla, edes itselle.
Eilen parituntinen soraa ja metsäautoteitä. Ei ollut wattimittaria, en ajanut lujaa, ajoin hitaasti.
Päivän ajeleskelin kovassa tuulessa. Länsirannan kierros lähinnä vastatuuleen. Kinnulanlahdessa ja Hirvilahdessa munkkikahvit ja jätskitauko. Matkaa tyttöjen pitkänmatkan verran 115km ja keskari neitimäinen 20km/h.
Reilu 70 km maantietä ja kelviä ennen ja jälkeen ukkoskuuron.
Lähdin ajamaan kuuden tunnin lenkkiä huolimatta siitä että sääennusteessa oli neljännelle tunnille olemassa jonkinlainen sateen mahdollisuus. Olin myös tietoinen varoituksista iltapäivän ukkosista rankkoine kuuroineen ja kovine tuulineen, mutta niissä ei mielestäni mainittu Itä- eikä Keski-Uuttamaata, Helsinki Testbedin sadetutkakuva oli täysin puhdas.
Päätin tällä kertaa noudattaa tarkasti valitsemaani reittiä välittämättä tuulesta ja sen suunnasta ja reitiksi valitsin 180 km lenkin jonka olin osin improvisoimalla tullut ajaneeksi maanantaina. Ensimmäisen reilun puolentoista tunnin aikana ehdin todeta kaksi asiaa: (1) kun tietää ajavansa kuusi tuntia, semmoinen "default" teho asettuu pykälää alemmaksi kuin jos olisi lähtenyt ajamaan kolmen-neljän tunnin lenkkiä, ja (2) pienikin muutos tuulen voimakkuudessa ja/tai sen suunnassa voi tehdä yllättävän ison eron siihen miten meno maistuu ja millaiseksi vauhti jää.
Tässä vaiheessa olin jo nähnyt sellaisen pienen kesäsadekuuropilven sivummalle ja sitten ehdin pienen hetken ihastella luoteessa näkyvää mustaa taivasta ennen kuin ensimmäinen ukkosen jyrähdys palautti todellisuuteen. Ymmärsin tehdä täyskäännöksen ja yritin ehtiä alta pois suuntaamalla suoraan etelään, mutta ei kestänyt kuin vähän aikaa ja oli hakeuduttava katoksen alle suojaan. Runsaan vartin päästä oli edessä kotimatka paikoin rankankin sateen kastelemilla teillä. Ja sen pituinen se.
Pyörittelin yksikseni yöttömän yön brevetiksi ristimäni Juhannuslenkin. Leimoja en kerännyt, mutta reitti kulki joka tapauksessa Viljakkalasta Parkanon, Kihniön, Alavuden ja Vimpelin kautta Reisjärvelle. Liikenne oli rauhallista, matkaseura hyvää ja vauhti sopivaa. Kilometrejä kertyi 315 ja ajoaikaa 11 h 48 min
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
Aamulla vakiolenkki 105km. !! kääk !! olisi pitäny ottaa nahkahanskat alle, ja talvimonot. Onneksi Valkeakoskella oli ohkasemmat talviajohousut ja ne päälle, sekä yhdet tumput lisää että takastulomatkan tarkeni. +2 astetta. Ei kovin ketterästi kulkenut.
Tätähän se nykyisin on, jouluna ja juhannuksena samat lämpötilat.
Äsken lähinnä soralla pilattua soratietä maantiepyörällä lainamökiltä Äyskoskelle ja takaisin. 40km ja 3h.
46km/1h45min tuuli ja oli kylmä. Hyvemppää Juhannusta!
Vajaa tunti sitten kevyttä lenkkiä tunnin verran Hoorekin kallioilla ja poluilla.
9-pirtti,ahveninen,37 km ja pari tuntia.
Aamulla vakio 105km. Sentään +4 astetta ja olin lämpösemmillä varustautunut ( mm. karvavuorisuojukset monoille, hanskat ja kahdet paksut tumput) niin ajoittain vain sormet paleli.
Aika väsynyt lenkki, mutta kuivaa ja tyyntä niin piti se hyödyntää. Nyt saa pari päivää lepäillä.
Eilen kevyt 55 minuuttinen ja tuntui että tuuli tuli suoraan Jäämereltä tai Siperiasta. En ymmärtänyt että kun mittäri näyttää +13,5 astetta juhannusaattoona, niin olis pitänyt lähteä pitkissä trikoissa ajamaan.