Tyhmä kysymys, kun ekaa kertaa vetämässä kaapeleita rungon sisään: kun alaputkessa on 2 aukkoa vasemmalla ja 1 aukko oikealla, niin onko merkitystä minkä kaapelin vetää minnekin? Ja onko väliä missä järjestyksessä kaapeleita vetää?
Printable View
Tyhmä kysymys, kun ekaa kertaa vetämässä kaapeleita rungon sisään: kun alaputkessa on 2 aukkoa vasemmalla ja 1 aukko oikealla, niin onko merkitystä minkä kaapelin vetää minnekin? Ja onko väliä missä järjestyksessä kaapeleita vetää?
^Jos kaapeli tulee oikealta, niin menee vasemman puolen reikään. Kiertää siistimmin emäputken.
Sanokaas ny, kun noi sisäiset kaapelivedot ihmetyttää. Runko Merida Cyclo Cross 300. Kolmesta aukosta 2 selkeästi vaihteille ja yhdestä saa vedettyä (mekaanisen) takajarrun kaapelin täyspitkässä kuoressa.
Eikö jarruvaijerin kuori pitäisi jotenkin lukita aukkoon, jotta se ei eläisi rungon sisässä ja vaikuttaisi vaihdevaijereihin ohjausta käännettäessä? Nyt se pääsee elämään mutta haittaako se?
Miten huolehditte, että kaapelit eivät mene ristiin rungon sisällä?
Tässä rungossa kaapelit tulevat ulos rungosta alaputken alapäässä, kaikki samasta aukosta. Vedin ensin jarrun kuoren samaan reunaan kuon yläpuolen aukko, sitten vaihtajat. Koitin pitää ne omilla/samoilla puolilla kuin ylhäälläkin. Ehkä onnistuin, ehkä en.
Tarvitsenko DUB wide keskiön, jos vaihdan AXS:n T-typeen?
Shimano deore voimansiirto, 450km ajettu ja ongelmat alko varmaa ekan satkun jälkeen. Vaihteet ei vain toimi, kokeiltu kaikki säädöt ja korvake vaihettu mut ei vaa pelitä, hyppii joko ylä tai alapäässä vaihteita. Kiekotki vaihtanu niin pakka ja ketjukin uusi. Olisko slx vaihtaja yhtään parempi vai pitääkö alkaa miettimää kokonaan sramilla korvaamista? Ikinä ei ole gx sramilla moisia ongelmia ollu vaikka viitisen kautta samalla setillä alla rymyymistä.
Mutta oletko tarkastanut niiden korvakkeiden suoruuden kun ovat kiinni? Ei ne uudetkaan välttämättä ole suoria. Tai siis voivat olla mutta runko ei.
Mulla on noita Deoreita ollut luomupyörissä, hyvin on pelittänyt, ja sähkärissä SLX...mutta nyt kun on sähkärissä 12-Speed GX niin pakko myöntää että olen valmis maksamaan siitä vähän ekstraa. Ensinäkin XD-vapari on ihan helmi, samoin yksiosainen GX pakka (kiekkoja vaihtaessa) ja bonuksena takahäkin lukitus rengashommin ja tuo on kestänyt ihan käsittämättömän hyvin kaatumisia ja muita rävellyksiä. 10 Speed Linkglide olisi kyllä kova kanssa jos välitykset riittäisi...ja pystyisi päästämään irti XD vaparista...mutta ei ole enää paluuta muuhun Shimanoon kun Linkglideen...
Edit: Osa tästä hillittömästä GX:n kestävyydestä on varmaan pakko laittaa UDH-korvakkeen piikkin, sehän on aika robust rakenne :D
Vaijerin veto oli jossakin aikaisemmassa Deore mallissa mahdollista laittaa vahingossa väärälle puolen pulttia, jolloin vetosuhde ei ollut oikea. Ei kai näissä uusissa pitäisi olla vastaavaa erehtymisen mahdollisuutta?
^^Sramin takavaihtajan häkin lukitus on kyllä upea ominaisuus.
Kummalta puolelta pulttia kuuluis mennä, se vois olla yks mahis kyllä. Tosin mun mielestä ongelmat alko yhden keissatun hypyn jälkeen, en vain ymmärrä mitä vaihtajalle siinä olis voinu käydä. Ja mulla on kyllä tuo uhd korvake niin gx kuin deoressaki. Tuo gx kokenu tyylii ydinsodan ja näyttää romuraudalle mut eio ikinä vaihtanu huonosti ellei joku osa ole ollut löysällä.
ja tuo häkin lukituksen puute shimanossa on kyllä iso miinus. Toimiskohan gx vaihtaja shimano pakan/ketjun kanssa?
Jos auttaa, niin tässä kuva omasta Deore M6000:sta.
https://img.aijaa.com/m/00727/15345486.jpg
Vähän eri näköinen tuo, tälleen meiän talouden deoret.
https://i.imgur.com/qJZgXJG.jpeg
^Vaikka ei ole tuosta mallista kokemusta, niin minusta näyttää kaapelin kiinnityksen olevan ok. (noin sen itsekin kiinnittäisin). Onko muuten kaikki osat uusia? Jos ei, niin syy voi olla myös vaihdevivussa tai vaijerissa/kuoressa. Tätä tukisi se, että vaihteet kuitenkin toimi aiemmin ja vika tuli ilman mitään havaittavaa syytä tai iskua?
Noh, mä nyt tilaan slx vaihtajan ja samalla liipasimen niin tulee vaijeri/liipasin rajattua pois kans, jos ei sitkää rupee toimii niin laitetaa vaikka pyörä vaihtoon :D ainakaa nuo shimanon osat ei kalliita ole..
Onko varmasti säädetty b-ruuvi kunnolla ohjeiden mukaan? Tekee just noin, jos sen säätö ei ole oikein.
12v vaihteiston (GRX) säätämisessä on vasta (itselleni) ensimmäistä kertaa tullut ilmi B-säädön tärkeys. Aiemmin kun käytössä on ollut 10v tai vähemmän niin tuolla ei juurikaan ole ollut vaikutusta itse vaihtamiseen. Nythän se tuntuu olevan välttämätön että vaihteet edes toimivat. Sitten toki itse ketjun pituus ja muut perinteiset säätämiset. Kaikkeen löytyy tarkat ohjeet Shimanolta eikä tuo vaihteiden säätäminen muutenkaan mitään rakettitiedettä ole. 12v nyt vaan toimii niin pienillä toleransseilla että kaiken pitää olla oikein säädetty.
Ei se SLX toimi yhtään paremmin jos sitä ei osaa säätää.
Löytyykö tuosta linkistä oikeaa mallia?
https://si.shimano.com/en/manual/sea...r%20Derailleur
Mulla on just tuo dudessa. Ja oikeasti se b-tension on hullun tarkka säädöstä. Canyonin jäljiltä vaihteet ei toimineet edes lähes oikein. Kahueaa rutinaa ja ruksetta, vaikka silmämääräisesti kaikki näytti olevan kunnossa.
Olin jo tekemässä ihan kaikkia muita säätöjä, ennenkuin tajusin tarkistaa b-tensionin. 11sp kanssa tuolla ei ole juurikaan merkitystä.
Nose, mut jos tää on keissi ni voi hyväl omatunnol vaihtaa romppeet sramiin, neku toimii ku vaa muistaa asentaa pyörää kii :D Eimut oikeesti, jos noi nyt ehjät on niin en kyllä halua omistaa tämmösiä jos näin vaikeeta on :D kyllä tuntu hyvältä ajaa eile taas srameilla, niin vaihteilla kun jarruillakin, huoletonta ja simppeliä ajoa.
Eri säädöistä pyörittelemällä ei saa kelvollista toimintaa aikaiseksi, vaan tekemällä sen Shimanon DM:n ohjeilla vaihe kerrallaan. Homma alkaa muistaakseni ylä- ja alarajoittimen kohdalleen asettamisella, joihin ei enää alkuasetuksen jälkeen kosketa. Ja tämä säätö tehdään ilman ketjua ja vaihdevaijeria. Itse olen asettanut rajoittimet siten, että sekä isoimmalla että pienimmällä rattaalla on pieni ylitys, niin vaihtaminen toimii paremmin ääripäissä.
Seuraavaksi b-tension ja lopuksi vaijerin kireydellä hallitaan halutaanko nopeampaa nousua isommalle rattaalle, vai nopeampaa pudotusta pienemmälle.
Sitten kun nuo uudemmat NW -rattailla varustetut siirtäjät saa rytkäytettyä niin että ketju hyppää epäsynkroniin WN -tahtiin, niin silloin ne kyllä räplättävät koko ajan vaihteesta riippumatta. (tämäkin koettu)
Vielä tuo ohje kerrattu ja tutkittu, tässä vielä ohje. Toki tuossa tota kohtaa linjailessa tulee ”tulkinnan varaa” jos ei pysty satavarmasti määrittelemään että silmä katsoo oikealta linjalta myös, sen takia oon kokeilu myös vähän ”vierestä”. Miten muut tän tekee?
https://i.imgur.com/lajkcHL.jpeg
Ja oma hitusen eri kulmista kuvattuna :D
https://i.imgur.com/hB0doc1.jpeg