Vastataan tähänkin vuodentakaiseen: läskipyörä.
Printable View
isopyöränen etujousto oiva pyörä talvella... pääsee tiellä yhtä lujaa kuin cc ja maastossa täysjoustoo nopeempi:rolleyes:
Mulla on nyt kesällä hommattu täysjäykkä 29 sinkula. Veikkaan kuitenki et jos on paljon lunta ni sillä ajan mieluummin ku noilla 26silla :)
Ja jos pitäs vastata mikä vaan, ni läskipyörä^^ jos sellanen olis, viime talvena niiden jälkiä kateellisena kattelin pyörää työntäessä poluilla...sekä muutamina aamuina ihan pyöräteilläki.
On tämä kylmyys kovasti henkilökohtainen juttu. Äsken kävin C-C pyörällä ajelemassa +3 C lämpötilassa ja kylmä siellä tuli, vaikka päällä oli pitkä aluspaita, paksu fleece, Jypsin Wind-Stopper ajotakki ja päällä vielä Craftin tuuliliivi. :)
Tässä viime viikolla kaverin kanssa turistiin sormien palelemisesta, ja kerroin mittailleeni infra-punamittarilla käsien lämpötiloja, niin siitä innostuttiin vertailemaan tuloksia. Meillä molemmilla oli kämmenien lämpötila 32 C, minulla sormet 26 C ja kaverilla 31 C. Ja tämä mitattiin siis sisällä kahvipöydässä. Minulla taitaa oikeasti olla sormissa normaalia heikompi verenkierto, kun noin isoja lämpötilaeroja löytyy.
Minä siis käytän lenkillä käsineitä läpi kesän. Pakko... :o
No mun tassujen lämpötila on varmaan alle 20 astetta, kun palelee aina, avantouinnista ei mitään hyötyä, palelu on pahentunut vuosi vuodelta. Mutta keskivartalo tarkenee. Ny on syksyllä ollut alle 15 asteella alla joko laamapaita tai lyhythihainen t-paita ja windstopper-takki. Vaihdan sekä paidan että takin varikolla Valkeakoskella, ja paita on aina likomärkä. Käsissä on nahkahanskat ( kohta vaihtuu nahkarukkasiin) ja sen päällä tumput. Kun ajoaika on aika öinen, niin ainahan mulla oli hanskat ja irtolahkeita mukana lenkillä kesälläkin.
Alatassuissa on täysi talvivarustus jo nyt. Ohuet talviajohousut, alla lyhyet ajohousut säämiskän takia kun niissäkin on eroja, kaikkia mun persii ei kelpuuta.
Mutta hei, ihan totta, kertokaa mitä on:
- läskipyörä
- jäykkäperä
- fixi ja sinkula
- 29er
Periaatteessa tai valmistajien vakuuttelujen mukaan kerrospukeutumisen idea on että alin kerros on ominaisuuksiltaan sellainen että se siirtää kosteuden tehokkaasti seuraavaan kerrokseen, joka imee sen ja samalla eristää aluskerroksen kuorikerroksesta. Kokemuksen mukaan tämä harvoin täysin onnistuu reippaammassa liikunnassa, mutta toimii huomattavasti paremmin kuin pelkkä alusasu tuultapitävän takin alla. Tällöinhan kosteus saman tien tiivistyy takin sisäpintaan (koska "hengittäväkään" tuulenpitävä materiaali ei millään ehdi haihduttaa tuotettua määrää) ja aluspaita kastuu sen jälkeen lisää sisältä ja päältä.
Tämä on yllättävä ratkaisu! Itse käytän tarvittaessa villasormikkaita tai -lapasia nahkahanskojen tai -rukkasten alla. Olisin kuvitellut että villa eristää paremmin sisäpuolella, kun nahka suojaa päällä viimalta, mutta en epäile ollenkaan etteikö tuo toimisi sinulla juuri noin päinLainaus:
Käsissä on nahkahanskat ( kohta vaihtuu nahkarukkasiin) ja sen päällä tumput.
Hei, minäkin olen jó nuo oppinut, vaikka en ole yhdelläkään ajanut!Lainaus:
Mutta hei, ihan totta, kertokaa mitä on:
- läskipyörä
- jäykkäperä
- fixi ja sinkula
- 29er
Läskipyörä on maasto- tai crossipyörä, jossa on normaalia huomattavasti leveämmät eli jopa aivan mahottoman paksut renkaat (joista on sen lisäksi että ne ovat hauskannäkoiset on hyötyä maastossa ja lumessa ajettaessa.
Jäykkäperä on maastopyörä, jossa on vain etujousitus. Niillä ajavat kuskit (a) joilla ei ole varaa kunnolliseen täysjoustopyörään, (b) jotka eivät oikeasti aja maastossa tai (c) jotka ovat sen verran kovia ajomiehiä etteivät tarvitse jousitusta takana,
Fiksi on entinen ratapyörä, joka on otettu urbaaniin katuajokäyttöön. Se voi olla myös vanha,yleensä teräsrunkoinen maantiepyörä tai jopa jostain löydetty retkipyörä, josta on poistettu vaihteet (ja yleensä takajarru ja joskus myös etujarru) ja vaihdettu takaratas. Koska fiksissä ei ole vapaaratasta, polkimet liikkuvat koko ajan pyörän ollessa liikkeellä. Tästä syntyy upea fiilis, jota usein verrataan itämaisessa filosofiassa tunnettuun "zeniin". Fikseillä ajetaan myös muotisyistä, jolloin kuskia tavataan nimittää "hipsteriksi", tai harjoituksellista syistä, jolloin tarkoituksena on kehittää pyöritystekniikkaa ja kykyä ylläpitää korkeaa pyöritysnopeutta.
Sinkula on (a) fiksin korvike ajajille, joita vapaarattaattomalla fiksillä ajaminen pelottaa, tai (b) maantie- tai maastopyörä, joka yksinkertaisuudessaan ja huoltovapaudessaan on houkutteleva vaihtoehto monelle fillaristille. Sinkulalla ajaminen on käytännössä usein joko liian pienellä vaihteella (jolloin se kehittää pyöritysnopeuttaa) tai liian suurella vaihteella (jolloin se kehittää lajivoimaa) ajamista.
29er on maastopyörä, jossa tavanomaisten 26-tuumaisten vanteiden sijaan on 28-tuumaiset vanteet. Älä minulta kysy mistä se yksi tuuma tulee!
KIITOS! Sinulle "kuovipolku" selventävästä ja asiallisesta vastauksesta mieltäni askarruttaneeseen asiaan :)
Mun talvipukeutumiseni on ihmetyttänyt monia. Kaverin kanssa kun ajettiin niin hänellä oli 3 paitaa ja 2 takkia, mutta mulla on lyhkähihainen t-paita ja takki. Siis ei kertakaikkiaan jos on enempi ( 2 paitaa) niin paistuu ja hikoilee kun saunassa heti alussa. Toisaalta tarvitaan tosi lämmin aurinkoinen kesäpäivä että ajan lyhythihaisella ajopaidalla ( yleensä silloinkin alla alupaita) ja varsinkin että on lyhyet ajohousut, saa olla hellettä.
No, joskus lenkillä ei tule hiki ollenkaan...ajan varmaan niin hitaasti. Mitä kylmempi keli, tuntuu että sitä enempi hikoilee ja nimenomaan siinä alussa?
No nythän on sellainen keli että kangaskäsineillä tulee vilu, mutta nahkarukkaset on liikaa. Nahkahanska ja päälle tumppu. Siksikin että hanska säästyy, ei niitä kuitenkaan pestä. Ja siksi että tumppu toimii myös nenäliinana, kun nenä vuotaa viileässä jatkuvasti, mutta kohta laitan käsivarsiin "säärystimet" elikkä kyynärsimet, jotka toimii siis nenäliinana, ja myös lämmittää. Kun vielä kylmenee, vaihdan alle nahkarukkaset karvavuorilla. Niiden alla onkin ohut villatumppu tai hanska. Tämän päälle tulee siis vielä tumppu, ja kun on oikein kylmä niin on alutumppu- nahkarukkanen1- päällä ISO nahkarukkanen2 - sen päällä vielä iso villatumppu. Vaihteiden kanssa joskus hankalaa...
Talvivarustus-systeemiä oon testannu vuosia, ja tämä on paras mulle. Luultavasti teidän tassunne kiehuisivat mun varusteissani, mutta mulla juuri sormet ja eritysisti varpaat on tolkuttoman palelevaiset. Älkää silti ehdottako mitään sähkö-juttuja, varikkokäynti on kaikkein paras ratkaisu, tai sitten lyhyt lenkki.
Tänä aamuna pyörätiet olivatkin jo jäässä. Eilen illalla satoi vettä hetken ja sitten yht äkkiä keli selkeni ja alkoi kylmenemään. Aamulla oltiinkin jo pakkasen puolella. Olipas hyvä kun maasturissa on jo nastat alla. Ei tarvinnut aamulla arpoa kummalla pyörällä lähtee valinta oli selvä, maasturi + nastat :)
Täällä mennään taas tyypilliseen alkutalven tahtiin, että reilun viikon verran on ollut aamupakkasia mutta pyörätiet on ihan kuivat. Joka on tietenkin ihan hyvä juttu, niin ei tarvitse nastoja varmaan pariin viikkoon vielä katsella. Tietenkin jossakin kohtaa saattaa olla joku jäinen läntti, mutta ne kohdat kyllä huomaa. Yleensä meillä menee siten, että ensin on kuivaa ja pakkasta ja sitten tuleekin jo lumi. Jäistä välivaihetta ei oikeastaan ole.
Tai saas nyt nähdä. Ensi yöksi lupailevat jonkinlaista lumikuuroa, päiväksi plussaa ja heti ylihuomisesta lähtien jatkuvaa miinusta sekä poutaa. Jos pyörätiet ei ennätä huomenna päivän aikana sulamaan, niin voi tulla mielenkiintoiset ajat loppuviikosta.
Tampereen korkeudella ei varmaan pyörätiet pääsee jäätyyn koskaan
Minäkin aloitin työmatkapyöräilyn tänään, kun oli ensimmäinen pakkasaamu. Ei ole matkalla enää niin paljon tungosta, kuin joku aika sitten. Täytyy myöntää, että nenävärkki on vähän kesäterässä, kun meinaa sieraimia kirveltää vähän kylmempi ilman. Eiköhän tämä tästä. Hybridissä on vielä sileä maantierengas ja takana Sammy Slick. Lunta kun tulee laitan nastat eteen ja ehkä tänä vuonna taaksekin. Viime vuonna en ehtinyt.
Oletko ikinä tuollaisia kokeillut: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...ismalli-82176/
http://yetirides.blogspot.com/2010/12/pogies.html
Mulla on lapasina toiminu scott:n kelkkapuolelta lainatut ohuet neopreenihanskat, toistaiseksi toimii. Toki, jossain pakkasessa se raja tulee vastaan kun ei oo lämppäreitä kahvoissa.
Hö, ja minä en ole koskaan edes nähnyt kyseistä tappajasepeliä (tai mahdollisesti olen, mutta silloin ei ole ollut tarvetta kiinnittää siihen mitään huomiota).
Hmm... Todennäköisesti tuota ei olisi kannattanut sanoa ääneen. Tiedä vaika teknisellä osastolla lukisivat foorumia ja saisivat huonoja ideoita.
Nyt alkaa polut kivasti kuivumaan. Lunta ei tartis tulla vielä. Sais jäädä vaikka tuon Tampere-Kuopio linjan yläpuolelle:D
Diamonds :cool: Aamulla pyörätie oli timantein päällystetty, kimalsi niin kauniisti valojen loisteessa :) Peltojen kohdilla pyörätie oli valkoisessa kuurassa, kaunista :)
Eileillalla tuli taas muistutus "huoltokäsineiden" mukanapitämisestä kun paikkailin paljain käsin sepelin lävistämää sisuria. Garmin näytti pakkasta 5 astetta ja hommasta ei meinannu tulla loppua kohden mitään kun käsistä alkoi pakenemaan metallista vannetta käsitellessä tunto. Ja loppumatkakin oli suht tuskasta, kun jäätyneet sormet ei jaksanu lämmetä enää hanskoissakaan.
Niin ja siinä 1-2km välein pumpatessa muistui sekin, että Lezynen kierteillä varustettu pumppu ja Schwalben irroitettavat(=irtoilevat) sielut on toisinaan suht prkleellinen yhdistelmä jos mukana ei pidä pihtejä joilla sen löystyneen sielun saa kiristettyä.
Täytyykö tuota tappajasepeliä pelätä Shwalben pistosuojattujen melko sileiden renkaiden kanssa? marathon supreme taitaa olla.
Supreme kestää ihan suht hyvin mutta pito ei ole kovin hyvä liukkaalla.
Heh. Alkutalvi mieleiseni. Antaa mennä samalla tavalla.... Olmo-kelit kivat. Varalla Kivikautinen Kona Hahanna talvinakeilla ettei vaan tarvi juoksennella.
Kyllä minä olen jo muutaman kerran lähtenyt varoiksi nastoilla Helsingissä. Tähän aikaan vuodesta mulla on nastat kakkoskiekoissa (tai kakkospyörässä), joten voi aamulla valita keliin sopivan varustuksen. Jos vaikka tien pinta on ollut märkää ja aamulla ollaan reilusti pakkasella, en viitsi turhaa urheilla olosuhteiden kanssa. Mielummin paikat ehjänä läpi talven kuin yritys esim. optimoida työmatkan kestoa väärässsä paikassa.
Työmatkoilla olen onnistunut toistaiseksi myös kiertämään sepelit sopivilla reittivalinnoilla. Sitten kun se ei onnistu, on aika ottaa suosiolla sepeliä kestävä kalusto käyttöön.
Oulussa otettiin tänä vuonna käyttöön hiekka sepelimurskeen tilalle ja hyvältä vaikuttaa. Olen ajellut tähän asti työmatkat ja muutaman lenkin varsin puhkeamisherkillä Continentalin UltraSporteilla, vaikka pakkasöiden takia klv:t on hiekoitettu kauttaaltaan ja yhtään rengasrikkoa ei ole sattunut.
Sepel on paha. Onneksi oma kunta on köyhä eikä ole viele aloittanut.
Toistaiseksi tämä talvi menee hyvin, tänään pienessä jäässä jopa sahapururadat olivat nopeat eikä ollut ruuhkaa:)
Tänään tuli nähtyä nuo Helsingin sepelit radan varren silloilla keskustan ja Pasilan välillä. Eivät ne kyllä vielä kovin talvista tunnelmaa luoneet - niin kuin eivät ne keskustassa ja Tapiolassa olleet jouluvalot.
Pirkkolan jäähallin takapihalle olivat sen sijaan jotkut innokkaat onnistuneet jo väsäämään minikokoisen laskettelurinteen jäähallista kärrätystä lumesta.
Eilen ja tänä aamuna oli aivan syyskelit vaikka talvessa jo ollaan. Tänään jopa tihkutti vettä, mutta muuten oli ihan mukava ilma. Ei tuullut ja lämmintäkin oli neljän asteen verran. Onneksi eivät levittäneet sepeliä tielle meillä päin silloin alkuviikosta, koska nyt olisi kurja ajella kapearenkaisella pyörällä sepelin päällystämällä kelvillä.
sormenkylmämisongelmiin suosittelen laskettelu hanskoja, ne on tehty talvipyöräilyäkin riipivimpiin oloihin. ja on taatusti sorminäppäryys kärsii multihanskoja vähemmän.
Ja sitä kovempiin pakkasiin isoja moottorikelkkahanskoja. Sellaisia pitkävartisia, joissa varret vedetään hihan päälle. Niitä saa erikoiskalvollisina reilulla satasella tai jotain geneerisiä nahkaisia reilulla parilla kympillä. Käytän nahkaisia. Alle jotain villasormikasta 1-2 kerrosta.
Vieläkin jatkuvat shortsikelit. Juhlaa! Pariin otteeseen jo joutuikin turvautumaan pitkiin pökiin ja ahdistus... Lämmintä on enkä valita! Lähestulkoon passelit kelit.. mitä nyt pimeä on. (Ja äskenkin sysipimeässä ajaessa omat pitkät valot, ajovalon lisäksi, osoittivat akkujen hyytymisen merkkejä joten ei uskaltanut paahtaa läheskään täysillä ettei tulisi hirven/yllätyseläimen kanssa liian kiirettä...)
Tänään tuntui jo siltä, että ehkä aavistus talvea voisi olla ilmassa, kun naamaa hivellyt tihkusade tuntui hetkiseksi saavan kiinteämmän olomuodon. Tätä kesti kuitenkin vain muutaman minuutin.
Sääennusteen mukaan huomisaamuna saattaisi olla räntää ilmassa.
Pitää varmaan jo viritellä Mara winterit huomenaamuksi cycloon jos meinaa töihin pyöräillä, damn. Varmaan heittävät jo sepeliä kelveille ainakin siltapaikkoihin.