Alkujaan tämän lähetti
Latati
Minulla on tallissa (ja aktiivisessa ajossa tietenkin) neljä pyörää. Niistä kolme on halppiksia ja yksi ns. laatumerkki.
Maantiellä ajelen Rosella (CRS 4400), maastossa Radonilla (ZR Race 10) ja Scottilla (Spark 29er RC) - sekä tietenkin tuolla Whitella (2Fat Interceptor).
Hinnan ja laadun yhteys ei ole ihan suoraviivainen näissä fillareissa. Vaikkapa Rosessa on laadukkaat (tai siis ns. merkkiosat) osat, laadukkaat kiekot, laadukkat putkiosat, laadukas satula... Rungossa lukee Rose, pyörä on ostettu postimyynnistä, joten hinta on edullinen. Runkokin on monissa testeissä todettu hyväksi, ja samaa mieltä olen itsekin. Radonin osalta sama tuomio. Whitessa myös, tosin siinä osissa on säästetty vähän enemmän kuin kahdessa ensin mainitussa. Mutta putket, satula, iso osa voimansiirrosta ns. merkkituotteita...
Scotti oli kallis. Onhan se kevyt ja kaikin puolin hyvä, mutta onko sen runko niin ihmeellinen halppispyöriin verrattuna? Se on ainoa pyöristäni, jonka runko on hajonnut... No, uusittiin kyllä takuuseen.
Olen tullut siihen lopputulokseen, että ns. halppismerkit ovat järkeviä hankintoja. Toiset vain eivät pysty ajamaan niillä, kun rungossa ei lue oikeaa sanaa. Samahan tuo on autoissa: joku haluaa Audin, toinen tyytyy Skodaan.
Ps. Molemmissa autoissani on DSG, toisessa lisäksi TSI, toisessa TDI. Hyvin toimii "Espanjan Audi".