Tänään tulossa pari uuttaa tammaa ravaamaan :)
Printable View
Tänään tulossa pari uuttaa tammaa ravaamaan :)
Tammaraveissa 23 osallistujaa, naisia taisi olla peräti yhdeksän:) Muodostettiin kolme ryhmää, kaksi n. 28 ryhmää, jotka ajoivat hiukan pidennetyn lenkin 47 km matkalla, ja yksi lyhyempi ja hitaampi ryhmä, jonka suosio jäi laimeaksi. Hitaampi ryhmä ajoi kahden tamman voimin yhteisvedolla 40 km keskarilla 24 ilman kommelluksia, reitti oli mukava joskin sää aavistuksen liian kuuma. Tuvalla kaikki ryhmät selvisivät samaan aikaan.
Mainio lenkura, ja vallan oivallinen reitti Bembölestä Kilon, Tapiolan ja Kuusisaaren kautta kotiin.
Ehkä kesän hienoin ajosää, sopiva vauhti ja hienot tiet.
Täällä yksi rookie-tamma seurailee suurella mielenkiinnolla tätä ketjua. Oma maantiekiituri tuli hankittua pari viikkoa sitten ja toistaiseksi opettelen satulassa pysymistä itsekseni. Tuossa elokuun puolella lomien koittaessa ehkä uskaltaudun mukaan yhteislenkeille. :) Onko jotain vinkkejä mitä pitäisi ottaa huomioon maantiepyöräilyä itekseen aloteltaessa? Olen ihan todellinen ummikko tässä lajissa. Kauhulla odotan ensimmäista rengasrikkoa jossain tietymättömillä teillä, argh...
Alusta ovat kaikki joskus aloittaneet :)
1. opettele vaihtamaan rengas kotona ja hanki siihen sopivat välineet pyörääsi; satulan alla laukussa ne kulkevat näppärästi. Ei kauhistuta sitten (ainakaan paljoa) kun rikko tulee ;)
2. porukoihin kannattaa tulla mukaan, tämä torstain tammaravit ovat aloittelijaystävällinen lenkki. Ennen osallistumista kannattaa lukea ryhmäajon perusteet esim. täältä: http://www.ik-32.org/ilmoitustaulu/2...ri_kulmala.pdf . Käytännöt opit ryhmässä treenaamalla.
3. pyöräile :)
Valittelin kerran tutulle pyöräkauppiaalle, että "tuo avorenkaan vaihtaminen tien päällä on niiiiiin hankalaa". Kaveri hermostui vallan kauheasti ja sanoi, että ei voi olla niin vaikeaa ja että hän voi vaikka kädestä pitäen näyttää, kuinka helposti renkaan irrottaa/asentaa paikoilleen. --> Tässä vinkki, miten opastusta saa... ainakin Töölöössä... :)
Tätä voisi ajatella tälle päivälle: Kunnarlantie - Velskolantie - Lakistontie - Takkulantie - Lepsämäntie - Kuonomäentie - Viljelystie - Lahnuksentie - Röyläntie - Kuninkaantie
Yritän saada piirroksenkin, tämä on kertaalleen keväällä ajettu, ja periaatteessa tosi tuttuja reittejä. En ole ihan varma, ehdinkö itse tänään mukaan, joten jos minua ei näy, niin voi toki ajaa ihan minkä tahansa muunkin lenkin.
Kiitos kartasta 42x17!
Ajettiin Tipsun speksaama reitti. Ajajia oli paljon, en huomannut laskea, mutta kaiketi yli 20. Huutelin ennen lähtöä kiinnostuneita nopeampaan ryhmään, mutta ketään ei löytynyt. Sit lähettiin tavoittelemaan 26 vauhtia, johon kenelläkään ei ollut sanomista. Ylämäet mentiin _rauhallisesti_ ja alamäet vastaavasti vauhdikkaasti. Mietin pitäskö porukka jakaa kahtia suuren määrän takia, mutta se jakaantuikin itsestään Vihdintien jälkeen, kun kävin katsomassa miten peräpää jaksaa. Jäin sitten Tommin kanssa kakkosryhmän kärkeen. Ykkösryhmä pikku hiljaa alkoi loittonemaan meistä, enkä tiedä miten he lopulta ajoivat.
IK:n temporeitin kohdalla Tommi irtaantui parin (kisa?)neidon kanssa (keskari tässä kohtaa oli 27,4). Hämmästykseni oli suuri, kun huomasin, että olinkin yhtäkkiä porukan viimeinen ja vauhti ajajilla kasvoi aika lailla. 4 ajajaa jäi ryhmästä ja ajeltiin enempi vähempi yhdessä tai yksintempoa. Mutta vauhti oli selkeästi kovempi mitä meidän matkavauhti oli ollut siihen saakka eli lopputulos oli se, että kaikki jakso. Hyvä näin.
Propsit annan sille vihreäpaitaiselle tammalle, joka jäi meidän kolmen muun kanssa irtiotosta. Hienosti vedit yksin ja Kuninkaantielläkin jaksoit pysyä peesissä melkein loppuun saakka (ei tasaista vetoa vaan vauhti nousi koko ajan loppua kohden). Jos muistan oikein keväästä niin kehitystä on tapahtunu.
Ekalla ryhmällä alkoi vauhti kasvaa pikku hiljaa Tassun vaihdettua ryhmää. Keulilta kysyttiin onko vauhti sopivaa ja perältä vastattiin, että voidaan mennä kovempaakin. Sitten vähän vielä tiivistettiin tahtia. Loppulukemat tais just pysyä alle 30 km/h. Kaikki kuitenkin pysyi kyydissä.
Itse sain laskettua 19 ajajaa lähdön hetkellä. Yksi rengasrikkokin tapahtui Velskolan mäkien tienoilla, mutta jatkettiin matkaa, kun "uhri" antoi luvan. Viime viikollahan kaikki kahta lukuunottamatta lähti nopeammalle lenkille, mutta nyt ei sitten halukkaita löytynyt vielä lähtöviivalla jostain syystä. Lopulta kuitenkin ykkösryhmä on näemmä ajanut vieläkin kovempaa, kuin viikko sitten ajettiin ja itsekin sain keskariksi yli 28 kilsaa, vaikka menetinkin kirivaiheessa tuntuman kakkosryhmän pääjoukkoon ja ajelin lopulta tuvalle omaa tempoani muutaman vielä seuratessa perässä. "Tammaraveissa" näin kova ja pitkähkö loppukiri on ainakin omien ajo muistumieni mukaan hyvin poikkeuksellista, joten kenenkään nöösin ei kannata liikoja tästä pelästyä. Nytkin ykkösvetäjänä toiminut Tassu valvoi kiitettävästi kaikkien pääsevän perille.
Hyvät oli ajot siis tälläkin kertaa, joten kiitos Tassulle, muille vetäjille ja lopulle porukalle.
Mistä tämä torstain lenkki tarkalleen starttaa ja mihin aikaan? Onko paikka Bembölen kahvitupa, kuten topicin alkuun on mainittu ja startti klo 17.30? En laske itseäni tammaksi, enkä mitenkään naismaiseksi, mutta Vantaankosken arkilenkit ovat hieman turhan vauhdikkaita minun makuuni. Siellä vain perävalot vilahtavat ja juna män just. Yksin ajaessa Uudenmaan tiet tuntuvat pitkiltä ja tylsiltä.
Bembölen kahvituvalta joka torstai (ei kamalina sadepäivinä) klo 18.00. Loppukesän yritetään varmaan saada kaksi ryhmää, joku 24-25 km/h ja toinen vähän kovempi (ehkä 27-29 km/h osallistujista riippuen). Itse vetelen hitaampaa ryhmää loppukesän. Tammaraveja on tarkoitus ajella syyskuun loppuun, mahdollisesti lokakuullekin.
Ilmoitan tänne jatkossa viimeistään samana päivänä, olenko tulossa itse ajamaan. Jos tulen paikalle, vedän itse koko loppukesän hitaampaa ryhmää (23-24 km/h). Tarkoitus ajaa tätä hitaampaa ainakin elokuun loppuun. Hitaammin ajetaan, vaikka kanssani ei lähtisi kuin yksi ajaja.
Nyt olen lomalla elokuun alkuun asti, mutta todennäköisesti useimpina torstaina Espoossa paikalla.
Ensi torstaina (19.7.) ajellaan Volsiin, n. 60 km.
http://goo.gl/maps/RLqG
Ja edelleen muistutan, että omiakin lenkkejä saa ehdotella:) Itse osaan näitä vain rajallisesti.
Edelleen sitä mieltä että olisi parempi pitää ‘nopea ryhmä’ ja diskurssi ihan selkeästi tuolla Espoon Lenkkien puolella.
Tänään yritetään taas ajaa kahdessa ryhmässä.
Nopeampi (jolla myös vetäjä näillä näkymin, ajavat varmaan 27-29 km/h) ajaa tuon Volsin 60 km:n lenkin ja hitaampi (minä vedän, n.23-25 km/h) vähän lyhentää ja ajaa 50 km, eli jätetään tuo Evitskog ja Vols pois, muuten sama lenkura.
Löysin hyllystäni 5 euron alekupongin tour de Helsinkiin, otan mukaan tänään tammaraveihin, jos joku sen haluaa hyödyntää.
Ajettiin suunnitelman mukaan, nopeampi ryhmä noin kymmenen hengen voimin ilmeisesti 30 km/h 60 km:n lenkin ja hitaampi neljän hengen voimin 50 km nopeudella 25 km/h. Sää oli tuulta lukuunottamatta oikein hyvä. Näin ison lihavan kyynkin lenkin varrella. Kolme naista oli mukana.
Alekuponkikin löysi ottajan:)
Nopeampaan lähti tarkalleen 11 kuskia. Oli taas hyvä lenkki muutamaa kosteampaa tieosuutta lukuunottamatta, johon on tosin viime aikoina saanut tottua, tosin vielä usein kunnon sateen kera. Mukavasti oli mäkiä ja vauhti sellainen, että ennenkaikkea muutamassa pyrähdyksessä sai jo hiukan tosissaankin polkea pysyäkseen tiukasti perässä. Kummallista, että oma keskarini näytti taas täysin samaa 29.8 kilsaa, kuin kahdella edelliselläkin porukkalenkillä (sunnuntain Vantaankoski ja tiistain pre-Vuelta) eli tasaisesti on viime aikoina tullut ajeltua.
Kiitos vetäjälle ja toiselle päätuulenhalkojalle hyvästä lenkistä......ja muulle porukalle myös ja Tipsulle reitistä.
Viime vuonnahan Espoon lenkeillä keskari oli aina noin 28, eli pikkasen on noususuunnassa.
Tulevana torstaina olen säiden salliessa itse polkemassa pidemmälle pientä kesälomareissua, eli lähtökohtaisesti en ole torstaina paikalla. Jos säät onkin huonommat, niin sitten jää pidempi matka väliin, ja ehdin tammaraveihin. Löytyisikö ketään, joka voisi mahdollisesti ottaa tämän viikon ajot vedettäväksi? Ilmoitan, jos pidempi reissuni peruuntuukin.
Ei ole kukaan ilmoittautunut vetäjäksi vielä... Lähden tosiaan itse polkemaan reissua, eli en ole paikalla torstaina. Valmiita lenkkilinkkejä on täälläkin tarjolla hyvin, jos ei tahdo itse piirtää.
Jos ei muita ilmoittaudu vetotöihin, niin voin tulla paikalle & heittää jonkinlaisen lenkin - sopivalla wauhdilla ;)
J.k. Reissu tuli heitettyä. Olikin tällä kertaa 100 %:sti oripitoinen osanotto. Nihkeänlämpimässä ilmassa veivattiin warsin wauhdikkaasti (32-34 km/h) Veikkolan, Evitskogin jne. raitteja noin 60 km. Kuskeja oli about 14, joista 11 pääsi takaisin Bemböleen. Kiitos vetäjille, itse en moisessa kyydissä kuin peesaillut.
Ohhops, onpas ollut vauhtia! Oli siis Espoon lenkki, eikä tammaravit:) Minä polkaisin tänään Tampereelle, keskari muikeasti 22 km/h. Takapuoli puutui, kun 11 tuntia meni taukoineen.
Lähtijöitä oli tänään tarkalleen 15, joista kaksi valitettavasti putosi matkan varrelle ja yksi jäi hiukan lopussa, mutta tuli kuitenkin perässä maaliin ja yksi oikaisi lopussa kotiinsa. Ensimmäiset 10-20 kilsaa otti kyllä koville, vaikka Vueltan lyhyemmässä 49km:n ajossa tuli ajettua muutaman kilsan vieläkin nopeampaa. Ehkäpä huono tankkaus oli osasyyllinen tuohon mukaanlukien Vueltaa mäkisempi taival. Normaalisti on torstain lenkille voinut lähteä ilman puolen kilon pasta-annosta, mutta kaiketi pitää vastedes valmistautua paremmin. Alkumatkasta selviydyttyäni loppu menikin sitten ilman suurempia ongelmia perässä pysymisen suhteen. Pidin toki kyllä huolen, ettei vetohommia tällaisessa vauhdissa tule eteen, joten kiitos niille, jotka sen homman hoitivat kunniallisesti.
Unohtaen tuon Vueltan, niin porukkalenkeistä tämä oli vuoden ehdottomasti nopein itselleni keskarin ollessa oman mittarin mukaan 31.5km/h.
Pudonneittenkin kannattaa varmasti taas ensikerralla tulla rohkeasti mukaan, sillä 2 vuoden ajan näissä torstain ajoissa 80% mukana olleena voin todeta ajon olleen poikkeuksellinen tuon nopeuden suhteen. Eiköhän ensi torstaina ole taas tarjolla normaalimpaa vauhtia.
Minne olivat muuten kaikki tammat kadonneet? Kolme viikkoa sitten peräti 9 ja nyt ei ketään. Tipsun poisjääntikö pelästytti vai kesäiset laitumetko on houkutelleet auringon lämpöön/sadetta pitämään ja kaloja perkaamaan? No toivottavasti löydätte itsenne taas runsain joukoin tulevista torstain ajoista.