No nyt on Malminrinteestä alaskin kaistaa ja jossain muuallakin.. ehkä maailma vielä pelastuu
Printable View
No nyt on Malminrinteestä alaskin kaistaa ja jossain muuallakin.. ehkä maailma vielä pelastuu
Malminrinteeseen, alaspäin suunnatessa, kannattaa liikenneympyrän kohdalla olla varovainen. Se alku on kapoinen, autoilijat eivät välttämättä huomaa. Kerran oli auto torpata minut tungetessaan ympyrästä rinnalla Malminrinteeseen.
Viikin Arboretumin kautta kulkevan ulkoilutien uutta "strada bianca" hiekkapintaa lanaava työkone oli myönteinen yllätys. Ihana hetki oli se kun juoksijan roolissa näytin antavani tilaa cx-pyöräilijän ohitukselle ja tämä kiitti kädenheilautuksella.
Olihan upea keli tulla kotiin juuri. Rakeita ja ukkosta, hyvä takatuupparituuli niin, että teki mieli levittää kädet ja antaa lentää.
Ihmettelin vain ennen tuota viimeistä laskua, että onko etukiekosta laakerit sanomassa sopimusta irti kun kuului hirveää ratinaa koko ajan ja linssit olivat huurussa niin etten nähnyt kunnolla kelvin pintaa. Onneksi ymmärsin äkkiä, että kelvi on jäässä rakeista ja osasin pitää varani ettei kohta vedellä 2-pyöräluistossa.
Sen muutaman kilsan kun ajoin vanhan radanpohjan hiekkakelviä niin olipas mahtavaa kun kaikki osasivat kulkea reunassa ja koiranulkoiluttatkin väistivät, eikä koiran kulkeneet pitkällä fleksin päässä. Piti oikein kiittää käden heilautuksella muutamasta ansiokkaasta suorituksesta:).
Tampereella oli koko kesän eräällä erittäin vilkkaalla kelvillä päällystämätön 2 neliön kolo melkein koko kelvin poikki. 5cm kuopalla. Vihdoinkin se sitten tossa kuukausi sitten päällystettiin. No, päällyste oli sitten vähintään sen 5cm liian korkea eli pahemmaksi meni vaan. Ärsytti kun mietti kuinka joku päällystäjä on taas ajatellut ettei kelvillä niin ole väliä. Mutten kyllä jaksanut mihinkään valittaakaan kun tuskin kaupunkiakaan jaksaa kiinnostaa. Mutta yllätys yllätys se päällystäjä olikin pantu tilille kun kohta oli revitty uusiksi auki ja vähän isommalta alueelta. Toivottavasti menee päällystäjän kukkarosta. (sitä ei ainakaan vielä oltu kaivettu, joten ilmeisesti kyseessä tosiaan on vain päällystyksen korjaus)
Kaikki vaan valittaa valoista ja heijastinliiveistä (siin toises topikis)
...niin tänään kun ajelin kauppaan (pimeessä, vain katuvalot) ajoradan vasemmalla puolella olevalla KLV:llä ja lähestyin liikenneympyrää, tarkoituksena kääntyä oikealle pyörätienjatkeelle niin mulla kun oli etuvalo, heijastin emäputkessä, pinnoissa ja haarukanpäissä, nilkoissa heijastimet, ehkä jotain pientä heijastinjuttua itse vaatteissakin (keltainen takki) ja sokerina pohjalla nilkkaheijastimet vielä ranteissa
...niin kun näytin suuntamerkin oikealle niin se auto jonka oletin vielä menevän ennen mua, himmas heti vauhdin pois ja pääsin ilman mitään vaikeuksia kääntymään oikealle pyörätien jatkeelle.
Kiitos!
Poljin Malmikaarta pohjoiseen päin Keskivikkkona, jaloissa Lidlin / (4 x pun.) Led tarranauhat, Repussa taakse, 2x sama nauha (yht. 8x pun. led), valkoinen ajovalo edessä..
Vilkaisin vasemalle ja huomasin että vierellä kulkevan auton etupenkiltä pikkutyttö näyttää peukkua ja ok merkkiä.. Kiitän ja auto jatkaa jo matkaansa... Oli aika motivoivaa!
Kiitän nuorta neitiä kannustuksesta!
Ajelin tänään pilkkopimeessa Magicshainin mikkihiirivaloilla (lyhyet, noin puoliteholla). Saavuin pienen pieneen ylämäkeen ja ennen mäen alkua huomasin, että mäen päällä on nainen ja mies koira(ie)n kanssa. Mitään valaistusta tai heijastinta heillä ei ollut. Mäen päällä he erkanivat ja ite pysähdyin tuumaustauolle.
Mies alko kyseleen mikä ihmeen valo mulla on, kun on niin pirun kirkas, että oikeen häikäsee. Aluks luulin, että hän ei oikein tykännyt siitä (että häikäsi vaikka olin peittänyt valon kädellä ohituksen ajaksi), mutta kun siinä aikamme jutusteltiin niin vakuutuin, että kaveri oli aidosti hyvillä mielin (vaikka häikäisi). Hän totesi, että täällä pimeessä kun kulkee ihmisiä ja koiria ilman mitään valoja (totesi myös, että tuolla omallakaan koiralla ei ole mitään valoja tai heijastimia) niin se on vaan hyvä, jos mulla on hyvät valot, etten ole solmussa niin, että koiraan (tai toiseen ihmiseen) sattuu saati minuun itseeni.
Jäi hyvä mieli jutustelusta, ja vaikka heillä ei mitään valoja ollu niin ajan tasalla olivat, kun olivat pysähtyneet ja ottaneet koiran(t) kiinni mun ohituksen ajaksi. Harmittaa vain se, että en älynnyt näyttää kaverille kuinka hyvin mikkihiiri valasee TÄYSteholla.
Hienoa ihmiset, olette hyviä esimerkkejä! - siis ihan ilman mitään vinoilua :)
Pikkumies piti klv:llä kättä ylläfemma asennossa, läpättiin kohdatessa yläfemmat :)
Taksi osasi antaa tietä Mäntymäentien ylityksessä http://g.co/maps/xqu58. Hämmästyin ja kiitin.
Monilla koirilla alkaa olemaan huomiovalo pimeässä - näppärä keksintö.
Tänään autoilijat osoittivat aivan erityistä huomaavaisuutta klv ja suojatie -liittymissä / ylityksissä. Aikuinen mies succiksissa, juomareppu selässä vai mikälie syynä .. Hyvä mieli tästä päivän lenkin aikana monessakin kohtaa , yhtään törttöilijää ei osunut tänään matkan varrelle :o
Jälleen kerran hyvinkääläiset autolla liikkuvat ihmiset osoittivat huomaivaisuuttaan pyöräilijää kohtaan.
Asensin eilen uudet valot maastopyörään ja kävin tänään toisella testilenkillä Puolimatkana koulun maastossa. Palatessani kotiin, useat ihmiset antoivat tietä jatkettujen klv:n kohdalla. Pysähtyipä kaksi autoa jopa vaikka heillä ei olisi ollut edes lain määräämää velvoitetta (jatkettu klv tien yli). Toivon ja uskon, että hyvät valot ja HEIJASTINLIIVI edesauttoivat saamaani kohteluun.
Heijastinliivikeskusteluun sananen: Käytän liiviä melkein poikkeuksetta liikkuessani pyörällä hämärän aikaan. Olen huomannut, että jopa pyörän valoissa heijastinliivi näkyy kaummas kuin markettituikku (villkui tai ei). Valitsin mahdollisimman käytännöllisen heijastinliivin. Käyttämässäni mallissa on useita verkkotaskuja, joten taskukapasiteettini kasvaa merkittävästi . Liivi ei ole hyvällä mielekuvituksellakaan aerodynaaminen, mutta sain kurottua suurimman osan lepattavasti kankaasta sivuun käyttämällä velcronauhaa. Nyt voi säätää liivin ajovaatteideni mukaan, talvella löysemmällä, syksyllä ja keväällä vuorostaan kireämmällä.
Jossain Mellunmäen takaisessa metsässä polkiessa edellä oli kahden koiran ulkoiluttajat, ensimmäinen kuuli kelloni kauempaa, keri koiran vierelle. Toisella oli pienen pieni nelijalkainen, ei reaktiota, soitin kelloa uudestaan. Ohittaessa kiitti kellon soitosta. Tuli hyvä mieli.
Viron rekisterissä ollut henkilöauto pysähtyi odottamaan, kun olin tulossa fillarilla suojatielle. Samalla suojatiellä jopa virolainen rekka antoi minulle taannoin tietä, vaikkei lain mukaan olisi ollut tarvis.
Hyvä virolaiset!
Tämän päivän lenkillä perussettiä autojen ja pyöräilijän kohtaamisista risteyksissä PAITSI se Leinoliftin kuormurikuski, joka jollain käsittämättömällä tavalla (ilmeisesti kuudes aisti oli käytössä) antoi tietä - kuuluikin antaa - vaikka tulin niin täysin kuolleesta kulmasta häneen nähden kuin ikinä voi. En ikinä moikkaa autoilijoille, jotka vain noudattavat liikennesääntöjä väistäessään. Nyt käsi nousi hymyn kera, koska tässä tapauksessa ei ollut mitään vain; se oli maagista (taikka sitten kaveri fillaroi itsekin / on asentanut jotain ylimääräisiä peilivirityksiä rekkaansa).
Lauantaina sattui hauska tapaus, muttei pyörätiellä vaan kaupassa. Kattelin kaupassa pyörätarvikkeita kunnes lapsiperhe meni siitä ohi. Lapset pysähtyivät semmoseen Vartan pyörävalohyllyn kohdalle ja toinen lapsista sanoi: " Mä tarvin mun pyörään valon" johon äiti vastas: "kyllä semmoinen pitäis olla. ostettaisko nyt?". Ja niin he siinä kattelivat valoja ja taisivat ostaakkin. Ja lapset olivat jotain alle kouluikäisiä :) Esimerkillistä toimintaa lapsilta :)
Ihana hetki kevyen liikenteen väylällä - Suomen parhaasta fillarikorjaamosta uudet eturattaat asennettuna 50 eur, ja firma sponssaa vielä talveks nastarenkaat!
Ihana hetki pyöräillä Hangossa! Hangon kaupungin ympäri on tehty 19 km pitkä fillarireitti ja vaikka kaikkea en nyt flunssaisena polkenutkaan, niin lämpimästi suosittelen! Mahtavat maisemat ja minimaalisesti mitään muuta liikennettä. Helsingin menoon tottuneena Hangossa on aina (talvella) sunnuntai!
Vastaan tullut mies oli lähtenyt juoksulenkille sortseissa ja paljain säärin. Silmäniloa joulukuun pimeydessä :).
Tuli eilen testattua Manskun fillarikaista ja todettua, että Helsingissä panostetaan pyöräilyyn. Loistavaa! :cool:
Eilen kun kuvasimme Helsingissä Pitäjänmäen asemaa (kuvarasti), niin kaksi pyörää ajoi ohitse. Toinen sanoi "moi" ja toinen kysyi, tarvitsemmeko apua. Pikkujuttuja, mutta jäi hyvä mieli :)
Lappeenrannassa viisi kilometriä viivasuoraa uutta pyörätietä ja korkeuseroa n.2 metriä.
Tein oman tasasella nopeusennätyksen 42,3km/h . pieni myötätuuli ja nastarenkaat Jakessa.;)
Näyttää, että pk seudulla pyöräillään tänään lumimyräkässä kotiin töistä! Hienoo oikeesti, alkanut jo jurppia tuo jumalaton pimeys.
Viime vuoden loppupuolella pimeässä tihkusateessa tuli vastaan villakoira, yllään hieno keltainen sadetakki, jalassa punaiset kumisaappaat ja kaulassa vilkkuvalopanta. Emännällään oli oranssi heijastinliivi ja taskulamppu. Upea pari...
Lumikäärmeet olivat kiemurrelleet esiin piiloistaan!
Fillari oli kaksi kk takuukorjauksessa ja viimeisen viikon kaapinut siihen vielä osia ympäriinsä ja tänään illaksi sain sen vihdoin kasaan täydessä sotisovassa! Toi pieni lumisade, joka ehkä 10cm nuoskalumikerroksen on saanut aikaan ja siten herätellyt tosiaan lumikäärmeet ja individualistijalankulkijat, jotka välttämättä haluavat tarpoa perunapellon koko kelvin leveydeltä, ei haitannut yhtään. Hymy suussa piti lumikerroksen alta naureskella, miten huonoissa oloissa nykyinen kulkine pääsee oikeuksiinsa, vaikka muuten onkin ollut lähinnä sanomista. Jotkut paikalliset teinit notkuivat tiellä tuolla myräkässä(??) ja huutelivat perään, että "älä kaadu", kun myötätuulipuuskassa nopeus nousi huimasti ehkä yli kahdenkympin. Naureskelin vaan takaisin, vaikka meinasin kysyä, mitä ihmettä ne notkuu siinä tossa kelissä. No ehkä itse olin kuitenkin se hullumpi ilmestys, että turha oliskaan kommentoida...
Aika oli rajoitettu ja tasan puoli tuntia kului eteisestä eteiseen. Kilsoja tuli... neljä. Aivan mahtavaa! :D