Menee, subjektiivisestihan siellä niitä sääntöjä muistin perukoilta itse kukin kaivellaan livenä välillä sekunnin murto-osien aikana.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Ehkä taas tänne:
Pyöräilijät vaarantavat terveytensä ja henkensä käyttämällä tummia vaatteita
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000...fc4319dd175f43
^Kannattaisi myös kävelijöiden ja muiden liikkujien käyttää värikkäimpiä vaatteita. Niiden näkyminen on vaan paljon parempaa.
Kerran kysyin kaupasta muun kuin mustan värisiä verrareita, ei ole, nämä mustat ovat muotia vastasi myyjä. Totesin, taitaa olla pysyvä muoti, kun musta on ollut pääväri jo monta vuotta. Olisiko mustalla värjääminen helpompaa / halvempaa kuin muiden värien valmistaminen?
Musta on hyvä kun sopii yhteen kaikenväristen vaatteiden kanssa. Etenkin mustien.
Miksiköhän Haapamäen Ile kirjoittaa retkipyöräilijöistä?
^^ tämä. Varsinkin isommmat koot on vain mustaa ikään kuin kookkaamilla ei olisi tarvetta näkyä tai näyttäytyä. Huomioliivi on ok, mutta hiostaa ja hankala repun/juomavyön kanssa. Onneksi repuissa on heijastavia elementtejä ja paikkoja valoille.
Ärsyttää kun saavun valoihin ja edessäni on 2 muuta pyöräilijää, joiden vauhdista en ole varma. Noh, jään kiltisti kolmanneksi odottamaan että valo vaihtuu ja siinä voi sitten mennä ohi jos eivät pidä kunnon vauhtia. Eikö tietenkin siihe mun ohi tule sumppuun porukkaa, jotka sitten lähtee madellen liikkeelle tukkien koko pyöräväylän.
Ei viitti ajoradalla tossa mennä kun kulkee pyörätiet molemmin puolin ja muutenkaan oma nopeus ei oikee riitä autojen kanssa tanssiin. Kyseessä siis Espoon Piispansilta ja sen autotien ylitykset.
Toi on niin vakio. Vilkkaimmilla reiteillä valoihin kertyy molemmille puolin muuri joka sitten vihreiden syttyessä yrittää väistellä toisiaan miten milloinkin. Koomista katsottavaa.
Nyt viime aikojen empiiristen havaintojen mukaan Lauttasaarensillan kelveillä väärän suuntaan ajavat kusimulkut ovat pääsääntöisesti (ainakin ulkoisesti) ns. aikuisia miehiä. Ja monet vieläpä aktiivipyöräilijän näköisiä. Toinen ryhmä on pissikset sähkö(potku?)laudalla.
Tästä olen yllättynyt, monet perustavikset, nuorisolaiset ja mummot ovat jo oppineet, että ovat yksisuuntaisia.
[QUOTE=JackOja;3089536]Nyt viime aikojen empiiristen havaintojen mukaan Lauttasaarensillan kelveillä väärän suuntaan ajavat kusimulkut ovat pääsääntöisesti (ainakin ulkoisesti) ns. aikuisia miehiä. Ja monet vieläpä aktiivipyöräilijän näköisiä. Toinen ryhmä on pissikset sähkö(potku?)laudalla.
/QUOTE]
Tai sitten niitä "kusimulkkuja" joita ei huvita odotella kaksia pitkiä valoja, koska pyöräkaistat pakottavat ruuhkaisen tien ylitykseen kahteen kertaan. Mielestäni tästä syystä tavalliset pyörätiet molemmin puolin siltaa olisivat olleet parempi ja sujuvampi ratkaisu.
Eli näin käy jos esim. tulen Lauttasaaren pohjoispuolelta Pohjoiskaarta pitkin ajatuksena pysyä sillan jälkeen Porkkalankadun pohjoispuolella.
^ VVMD.
Onko JackOjalla muuten empiiristä sormenpäätuntumaa siitä kumpaan suuntaan on enemmän väärään suuntaan ajajia?
Nykyäänhän kevyenliikenteen väylien liikennemerkkeihin pitää/on pitänyt lisätä lisämerkki josta ilmenee onko kyseessä yksi suuntainen tai kaksi suuntainen, vai kuinka?. Ensimmäisessä tapauksessa on aika selvä juttu ketä menee oikeaan suuntaan ja ketä väärään suuntaan, kaiketi aika selvä juttu myös jälkimmäisessä tapauksessa. Vai olenko ihan hakoteillä?. Niistä en sitä tiedä kuinka moni on menossa väärään suuntaan kuin mihin ovat alkujaan ovat olleet menossa, niitäkin kaiketi on.
Sopii hyvin yhteen omien ajamisteni ja nikobikerin resonemangin kanssa. Meillä on tässä mitä ilmeisemmin ryhmä pyöräilijöitä joille on yhteistä lähinnä vain se etteivät he ole halunneet luopua vanhasta hyvästä, sujuvaksi ja turvalliseksi kokemastaan reitistä jota ovat aina ajaneet.
^^^ Huumorismies.
^^ VVMD2
Mikä sen yksisuuntaisen pyörätien lopulta ratkaisee laillisesti? Riittääkö katuun maalattu nuoli tai pyöräilijän kuva "oikeinpäin" vai pitääkö olla se iikennemerkki.
Itse en tykkää noista yksisuuntaisista varsinkin periferiassa (Bulevardin ymmärrän, koska on kapea), koska tien ylittäminen on vaarallista aina, tai niissä ylityksissä niitä onnettomuuksia sattuu.
Eikä niitä noudateta, mikähän on sanktio, jos poliisin juttusille joutuu?
Tämähän se on se paras vastaus. Heikennetään pyöräilyinfraa ja jos ei kelpaa, niin "jää kotiin". Jep.
Sanoinko jossain, että hyväksyn ko. vastakarvaan ajamisen? En hyväksy, mutta ymmärrän, jos jollakulla käy mielessä tehdä näin. Edellä mainitsemastani syystä ja siitä, että aiemmin sillalla sai ajaa molempiin suuntiin molemmilla puolilla. Uskon, että vielä suurin osa ajaa vanhasta tottumuksesta.
Olen kyllä melko varma, että näin sillan Porkkalankadun puoleisessa päässä ihan perinteisen yhdistetyn pyörätien merkin vielä ihan vähän aikaa sitten. Eikö tuon perusteella saisi ajaa molempiin suuntiin? Vai olivatko oikeat merkinnät vasta tulossa (kuten täällä kerrotaan https://www.lauttasaari.fi/sillan-py...ksisuuntaiset/ )?
Ettekö te kukaan aja siellä? On nuolet assussa ja kielletyn ajosuunnan liikennemerkit.
Mutta ei tietenkään tarvitse noudattaa sellaisia ohjeita, rajoituksia tai pelisääntöjä, jotka tekevät omasta elämästä hankalaa tai ikävää.
En aja. Miksi ajaisin?
Yleensä ajoväylistä kannattaaa tehdä sellaisia, että ne mitoituksellaan ja geometriallaaän jo viestivät kuinka siellä ajetaan, toimivat ilman liikennemerkkiäkin. Lauttasaaren sillalla fillarikaistat on niin leveät, että vaivatta mahtuu ajamaan vastakkaisiin suuntiin. No ei todellakaan pidä ajaa, sääntöjen rikkomisesta seuraa vaaratilanteita. Ehkä ei aiheutuisi jos kaksisuuntainen liikenne olisi sallittu? Mutta turha lisätä sekavuutta....
Ihan samoja ajatuksia täälläkin... mielestäni sillalle olisi voitu hyvin jättää tavalliset yhdistetyt pyörätiet molemmille puolille. Hyvin mahtuu ja joka tapauksessa kaistat muuttuvat kaksisuuntaisiksi heti sillan Helsingin puoleisessa päässä.
Onko muuten yleisesti pyöräkaistojen punainen väritys jäänyt historiaan?
Kevennyksenä https://www.google.com/maps/@60.2436...7i13312!8i6656
^Logiikka uupuu väylissä.
Välillä on kaksisuuntaista sitten pakotetaan tien toiselle puolen.
Jossain pyöräkaistat on ja hyvin merkitty; Kalasataman Parrulaituri sitten käännytään Capellan Puistotielle ja kaistat vain loppuvat ja häviävät kuin pieru Saharaan. Kalasatamassa siis ihan uutta infraa eli ole oltu sidoksissa mihinkään olemassaolevaan tilanteeseen.
Auto yritti ovelasti tappaa minut, kun olin naamioitunut jalankulkijaksi Tampereella, mutta pistin juoksuksi ja pääsin karkuun.
Tää on varmaan vähän aiheen sivusta mutta kuitenkin...
Työmatkapyörässa käytän normaaleja flatteja polkimina ja varmaan joskus monelle käynyt silleen hauskasti että kengän nauha pyörii polkimen ympärille.
Tänäänpä kotia ajellessa yllätti sadekuuro ja painoin niska kyyryssä satasen kadenssilla mäkeä ylös. Samalla huomasin kun kengännauha alkaa kiristymään ja sekunnin kymmenyksen jälkeen että prkl toinenkin...siis molemmat jalat kiinni nauhoilla polkimissa. Eipä auttanut kun alkaa veivaamaan miljoonaa taaksepäin että nauhat ritoavat. No eipä onnistunut ei ja matka päättyi ojaan kyljelleen.
No eipä siinä onneksi kuinkaan käynyt ja kotiinkin pääsin.
Täpärillä pystyy pysymään paikallaan pitkiäkin aikoja, mutta ei näköjään hybridillä.
Ehkä kannattaa alkaa käyttää boaa ja lukkoja työmatkallakin.
Jemmaa nauhojen päät nauhoituksen alle.
Tampesterissa peloteltiin, että kunnollinen yhteys Linnainmaan ja Kalevan välillä revitään auki ja että vaihtoehtoinen reitti ilmoitetaan jollain QR-koodilla. No, minä välttelin koko kelviä, kunnes oli pakko mennä sitä kautta. Kävikin selville, että opasteet olivat ihan paikan päällä kunnossa, eikä kiertoreitti lisännyt matkaa eikä mäkiä juuri laisinkana. Oli melkoinen yllätys, kun yleensä tässä kaupungissa remontit hoidetaan päin satulaa.
Jopokuski tuli puskien takaa vasemmalta törmäyskurssilla kelvien risteyksessä. Sain pysäytettyä, mutta jopokuski vain vilkaisi pois kännykästään. Autopilotistaan puuttui jarrutusavustin..
Milloinhan kehä kolmosen pyörätie Ylästön kohdalla saadaan kuntoon? Lentokentän takaisen logistiikka-alueen läpi kulkeva väistöreitti on hengenvaarallinen pyöräilijälle, ainakin työmatka-aikaan. Autoja tunkee kolmion takaa pyöräilijän eteen lukuiista risteyksistä ja liikenneympyröistä.
Ei ole työmatka Tampereen keskustasta Länsi-Tampereelle aina muutenkaan pelkkää hermolepoa, mutta harvemmin fyysisesti yritetään kiinni käydä. Tänään perjantain kunniaksi näin tapahtui.
Pulterin edessä seisoi porukka tupakalla ja joukossa oli lihava äijä joka huusi suu vaahdossa jo kun olin vielä sadan metrin päässä ko. paikasta. Ukon kädet kävi kuin korkeasaaren runkkaavalla apinalla ja karjunnasta ei saanut mitään tolkkua. Ilmeisesti hän halusi että pyöräilijät siirtyisivät siinä pulterin kohdalla toiselle puolelle tietä. Kun olin lähempänä tämä liikenteenohjaaja siirtyi eteen ja huuto jatkui. Lähietäisyydeltä ukosta huomasi että seinähulluhan tämä on. Ajattelin että pyyhkäisen ohi kun tämän kanssa ei varmuudella kannata jäädä paikalleen käräjöimään. Polkaisin vauhtia ja äijä teki jonkun saatanan valesyöksyn kohti mutta olisiko sillä joku pieni järjen valo ollut kuitenkin ja ymmärsi olla käymättä kiinni vai eikö vain kerennyt tönäisemään, mene ja tiedä.
Muu seurue toljotti vieressä kuin häntäänsä pierreet koirat, olivatko samaa porukkaa vai ei, en tiedä mutta kengänkärkiä siinä tutkittiin.
Ai saatana että mulla ei kestä kasetti tommosta yhtään. Mietin tossakin jälkeenpäin että lopputulos olisi voinut olla meikäläinen jossain pulterin ikkunoissa tai bussin keulassa. Ja jää tuommoisen kanssa nyt riitelemään, ammatti mulla kuitenkin sellainen että joku pahoinpitelytuomio ja takki on naulassa saman tien.
***** että meni ihon alle tämä ja pahasti.
Olin pyöräilemässä rauhallista vauhtia, kun näin edessä pyöräilevän huppupäisen miehen lähestyvän ns. perä edellä. Hän näytti ajavan enemmän keskellä kuin oikealla, joten päätin soittaa kilikelloa ilmoittaakseni ohitusaikeistani. Kolmannen kilautuksen jälkeen (yhteenkään ei näkyvästi reagoitu) luulin, että eiköhän viesti mennyt kuitenkin perille, että tuskin äijä nyt alkaa tuosta enempää vasemmalle kammeta. Väärin luultu. Kohdalla äijä alkoi kammeta enemmän vasemmalle, jolloin oli pakko sitten jo huutaa, että "vasemmalta tulee". Siitäpä meni herneet tämän keski-iän ylittäneet huppupää-äijän nenään ja alkoi kuulua vaahtoamista kilikellon käytöstä. Kerroin hänelle, että soitin kilikelloa kolmesti, jolloin hän ränkytti omaansa (hänen kilikellonsa soi eri tavalla kuin minun), että näin sen pitää soida. Kun huusin hänelle takaisin, että soitin kilikelloa kolmesti, niin alkoi äijän suusta tulla perinteisesti: "Haista *****!" Huusin hänelle uudestaan, että soitin kolmesti kilikelloa! Sen jälkeen päätin, että en jää noin vajaan äijän kanssa asiasta keskustelemaan - varsinkin, kun huutelu ja kilikellon ränkytys jatkuivat.
En enää ymmärrä miten ja millä tavoin näitä keski-iän ylittäneitä äijiä voi ohittaa, kun aina seurauksena on kiroilua ja haistattelua. Viimeksi viikko sitten keski-iän ylittänyt mies koiransa ja flexin kanssa aiheutti vaaratilanteen, johon oli pakko reagoida kilikellolla - tuloksena kiroilua ja haistattelua. Pari viikkoa sitten päätin tehdä kilikellottoman ohituksen, koska luulin, että edellä menevä keski-ikäinen mies pitää koiransa hallussa, mutta kohdalla koira hyppäsikin minua kohti, jolloin tämä keski-ikäinen mies alkoi vinkua, että minun olisi pitänyt käyttää kilikelloa ja haistatteli.
Jos soittaa kilikelloa, haistatellaan. Jos ei soita kilikelloa, haistatellaan.
En muuta sano kuin että miten saatanassa sitä joutuu itse syylliseksi siitä, että joku pyöräilee väärää laitaa tai ei pidä koiraansa kiinni/hallussa.