Monesti hyvät kysymykset ovat paikallaan demokratiassa, löytyy niille hyviä vastaajiakin.
Monesti hyvät kysymykset ovat paikallaan demokratiassa, löytyy niille hyviä vastaajiakin.
Mulle riittäisi kokonaan kieltämisen sijaan yöllinen ajokielto ja merkityt alueet, joille potkulaudat on palautettava. Sillä ne suurimmat negatiiviset ulkoisvaikutukset saataisiin pois.
Avautuminen:
Kävin pyörällä kaupassa. Takaisin lähtiessä kelville oli ehditty vetää barrikadit ehkä 200m matkalle ja ohjattu kiertämään kolmen ison risteyksen ja kuusien liikennevalojen kautta. Jostain syystä ajoradalle ohjaaminen on näissä aina ihan mahdoton vaihtoehto.
Vakuutusyhtiöt ovat noita luoneet, noissa voisi olla jotain.
Sallitaan skuutit, kielletään alkoholi. Ai nii, mut sehän ei onnistu, koska kännissä oleminen on kansalaisoikeus.
Paljonko alkoholi maksaa yhteiskunnalle vs. skuutit?
^ Kielletään samalla tupakointi.
Vihdoinkin kielletään kaikki.
Itse kannatan pohdiskellen ajatusta, että yksilö on vapaa toimimaan tahtonsa mukaan, mikäli toiminta ei rajoita muiden vastaavaa oikeutta. Skuutin jättäminen esimerkiksi alikulkutunneliin, keskelle kulkuväylää ja vastaava rikkoo muiden oikeutta. Tietty määrä häiriötä ja haittaa meidän on siedettävä, mutta toisinaan toimintamme on niinkin itsekästä, että lainlaatija joutuu toimintaamme rajoittamaan, jopa rangaistuksen uhalla.
Välillä riittää.
On Se vain hyväksyttävä tosiasia, että kun ei enää hoksottimet pelaa(liikenteessä) niin henki lähtee. Olen jo vanha Ukkeli ja huomannut tämän omalla kohdalla.
Siksi viihdyn metsä ja sorateillä, siellä on vähemmän kiirettä.
Tai sitten täällä Saimaalla, täällä ei ihmisiä liiku.(näillä kulmilla)
Jotenkin taas ymmärtää miksi monia ihmisiä vituttaa spandexit. Kävin hakemassa baaripyörällä farkuissa postista paketin niin vaikka leveällä kelvillä olisi ollut ihan hyvin tilaa ohittaa niin kaks sukkahousua näki tarpeelliseksi ajaa ihan kyynerpäätä hipoen ohi ja vielä kiilata eteen.
Normaali-ihmisen ajatus ehkä kulkee juuri noin. Tällainen vähän vähemmän normaali ei sen sijaan osaisi ruveta olemaan spandexeista yhtään mitään mieltä ainoastaan sen perusteella miten pari sukkahousua on jossain tilanteessa ajanut.
Kyllä mulle on ihan siisteihin vaatteisiin pukeutuneet keski-ikäiset ämmät muutaman kerran ruvenneet huutamaan jostain käsittämättömästä syystä, mutta vaikka olen jotain luullut voivani päätellä kyseisistä henkilöistöä, en silti ole katsonut voivani tehdä minkäänlaisia yleistyksiä keski-ikäisten naisihmisten suhteen.
PS Teen kyllä yleistyksiä jopotytöistä, kaupunkipyöräilijöistä ja kypärävalotyömatkapyöräilijöistä.
Samaten eilen kun olin lenkillä maantiepyörällä niin jouduin pysähtymään valoihin. Väylä oli kapehako ja minun taakse tuli fiksusti pari tavispyöräilijää. Vastapuolella oli pysähtyneenä tavis ja hänen taakseen pysähtyi toinen. Sitten tulee spandexi ja änkeää siihen rinnalle joten valojen vaihtuessa tuli sitten minun puolta vastaan jouduttiin siinä mutkittelemaan ja jarruttelemaan että mahduttiin. Tää molopää vielä toljotti ja odotti vissiin että morjestan palkkiona hienosta suorituksesta.
Tuttua, yleensä painan spandexeisssani härskisti suoraan leveänä omalla kaistallani, että urheilusuorittava spandexmolopää joutuu rimpuilemaan itsensä jonon jatkoksi lukkopolkimiensa kanssa tuskaillen. Jotkut ei vaan ymmärrä tilanteiden ja paikkojen laatua/luonnetta/ajotavan vaatimuksia.
Melko tyypillinen tilanne. Harvoin näkee sitä että myöhemmin valoihin saapuva jäisi jo odottavien taakse. Jostain syystä tämä on asia joka ei tuota minulle vaikeuksia eikä jaksa ärsyttääkään: maltan odottaa että pääsen ohittamaan edelläni olevat - ja jos minua vastaan tullaan koko leveydeltä, väistän oikealle (ja huikkaan jotain tyyliin: "Nyt ei tainnut mennä kovin tyylikkäästi?"). Sitten on näitä fillaristeja joiden mielestä se oikealla oleva luiskalla varustettu puoli on kokonaan heidän käytössään silloin kun jaetun kelvin pyöräkaista on oikealla.
^^ yllättävän paljon pyöräilijät käyttää valoja ympäri vuoden ja näköjään vuorokauden, höh aurinkoisena kesäpäivänä aamukymmeneltä ja valot päällä. Se prkl vaan että myös vilkkuvalofillaristeja on ollut, erityisesti takavalollaan terrorisoivia.
Ei näitä ennen ollut, onko ihmisten näkö/huomiointikyky muka huonontunut niin paljon että valoja pitää käyttää ympäri vuoden/vuorokauden vai onko se vaan välinpitämättömyyttä muita kelviä käyttäviä kohtaan.
Mä en edes halua lähteä (fillarilla) liikennevaloista mahdollisimman nopeasti, mieluummin peesailen ja menen sitten ohi. Jos menee ekana, sitten on kaamee stressi ettei ne ohita. Tavisfillaristit mä yleensä ohitan melko nopeesti.
Normaalisti ei, mutta ko. kohta oli kapea ja tilaa ei tosiaankaan ollut. Ei myöskään ollut mitään luiskia.
https://goo.gl/maps/osJpH2v4DAXNK8Q6A
Omassa pyörässä (le electrique!) aina lähivalo päällä edessä, päivällä himmeämmällä ja hämärän aikaan vaihtuu kirkkaampaan moodiin. Ei saa pois päältä, enkä ole jaksanut alkaa laittamaan erillistä on/off-kytkintäkään. Tuollaisia varmaan osa noista.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
No ihan varmasti saa, et vaan osaa. Ja ne valoilla ajavat on suurimmaksi osaksi tavallisella mummonpyörällä ajavia, semmoinen vanhanaikainen dynamo, mutta jos ne haluaa että on raskaampi ajaa...
Ihan sama, mutta ne vilkkuvalot jättäkää pois!
Kannatan ^sähkopiiskaa, kun vastaan tulee vilkuttelija tai ohitan sellaisen, niin piiskaan samalla kostoksi :D
^ sovitaanko treffit jonnein, niin voit näyttää että miten sen valon saa pois? [emoji6] Kun ei se tuo pyörän valmistajakaan kuulemma sellaista toiminnallisuutta ole tuohon valoon laittanut.
Ai miksikö? No koska L1e-A.
Tilaa on aina ja niin tuossakin: heti oikealle kääntyvien kaistalla. Vaatii tosin kaltaiseni luonnevikaisen mulkvistin että jää siihen milteipä seisomaan paikalleen ja odottamaan:cool: (Hivenen sujuvampi versio on koukata keskikorokkeen oikealta puolelta, mutta ainahan se ei onnistu ja kuvan paikassa tarpeettoman hankalaa jopa minunkin mielestäni.)
Mulla on pyörässä aina valot päällä. Valoisaan aikaan on edessä päiväajovalot, jotka vaihtuu lyhyiksi ajovaloiksi sopivan hämärässä (voi säätää itse sopivan hämäryysrajan). Lisäksi takavalo on aina päällä, kuten jarruvalot jarruttaessa. Myös vilkkuja käytän kääntyessä niin päivä kuin yöaikaan pimeällä. Mielestäni vilkut, ja aina päällä olevat valot, sekä jarruvalot saisi olla vakiovaatimus sähköpyörissä ja sakon paikka jos näitä ei löydy.
Ainakin, jos liikutaan ajoradalla / kadun varressa missä on nelipyöräistä ym. raskaampaa liikennettä. Olen harkinnut vilkkuja omaankin pyörään, mutta sellaista sopivan oloista settiä ei ole löytynyt. Koska tuntuu aina välillä hiukan kömpelöltä irrottaa toinen käsi vauhdissa näyttämään kääntymissuuntaa, kun pitäisi samaan aikaan pystyä jarruttamaan etu- ja takajarruilla käsikahvoista. Tai muuten vaan tasapainon kanssa on tekemistä juuri sillä hetkellä syystä tai toisesta.
Tuossa on video millaiset vilkut itsellä käytössä pyörässäni. Kuvasin sattumalta tänään pienen pätkän. Samat vilkut näyttää sekä eteen, että taakse. Vilkkujen aktivointi tapahtuu työntämällä jarrukahavaa eteenpäin. Pieni painallus aktivoi 5 sekunnin ajastetun vilkun, ja pidempi (800ms) aktivoi vilkun pysyvästi päälle, kunnes se kuitataan pois toisen puolen kahvasta. Samalla tulee äänimerkki, jotta muistan, että vilkku päällä. (lisäksi pyörän päävirtanapin ledi vilkkuu vihreänä) Vilkkuina on tuollaiset https://motogadget.com/shop/en/m-blaze-disc.html
https://www.youtube.com/watch?v=Nj6ylBZQC7o
En tiedä noista skuuteista, mukavan vähän näkyy täällä maakunnissa niitä vielä keskustan ulkopuolella. Mutta pennut ja teinit vetää ihan järjestään katse ja kumpikin käsi puhelimessa. Mikä siellä niin p*leen tärkeää voi olla, ettei pyörämatkansa aikaa voi keskittyä esim. liikenteeseen? No mulla ei ole sosiaalista elämää niin en varmaan vaan siksi ymmärrä.
^ sama juttu, en käsitä mikä siinä (äly?)puhelimessa niin suuresti kiinnostaa että sitä on pakko jatkuvasti seurata...( itellä ei-älypuhelin, eikä se ole edes mukana kun ajelen lähitienoilla vaan...autoillessa jos vastaan puheluun, ajan tien sivuun)
Mutta mitä ovat palstalaiset mieltä, väistääkö auto vai fillaristi? Mun mielestä auto väistää koska tulee kolmion takaa ( ja tämä mainitaan myös jutussa sivumennen...)
https://img.ilcdn.fi/owJNcJk_dbavn6w...6a00714342.jpg
Erityisesti tämän jutun ensimmäisessä kuvassa esitetty tilanne aiheutti keskustelua ja nostatti tunteita. Tehdään heti selväksi se, että jutussa ei ollut virhettä.
Nyt käydään läpi kansalaisten väitteitä ja näkemyksiä tilanteesta, ja kerrataan vielä, miten tuossa tilanteessa tulisi menetellä.
Toistuva väite oli, että tumman auton kuljettaja olisi aina väistämisvelvollinen kuvassa näkyvään pyöräilijään nähden. Monien mukaan autoilija väistää, koska pyöräilijä tulee oikealta.
Väärin. Pyöräilijä ei aja tiellä vaan pyörätiellä ja ylittää tien pyörätien jatketta pitkin. Jos autoilijalla ei ole kärkikolmiota tai uutta Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkkiä, pyöräilijä on väistämisvelvollinen tulipa hän oikealta tai vasemmalta.
Toisen monta kertaa toistuneen väitteen mukaan autoilijan kuuluu väistää, koska hän on kääntymässä.
Väärin. Pyörätien jatke on kuvassa ennen risteystä, eli auto ei ole vielä kääntymässä, vaikka näyttääkin vilkkua oikealle.
Lisäksi on aivan selvää, ettei pyöräilijä ole ylittämässä risteävää tietä vaan sitä samaa, jota pitkin autoilija juuri tuolla hetkellä ajaa. Kääntyessään autoilijan olisi kylläkin väistettävä risteävää tietä ylittäviä.
Vaaratilanteita tulee sen takia, etteivät tienkäyttäjät tunne kaikkia liikennesääntöjä, varsinkaan väistämisvelvollisuutta eri tilanteissa.
Koko juttu, ei kyllä selkeesti kerrottu sitä oikeaa vastausta, jäi tunne että fillaristin pitäisi väistää, mutta tuo kärkikolmio!!
Joka tapauksessa, fillaristin kannattaa seurata autoilijoitten edesottamuksia, ei kannata kärsiä...kalustovaurioista vaikka miten olisit oikeessa väistämisvelvollisuuden suhteen..
https://www.iltalehti.fi/autouutiset...a-99d6c2967648
Tumma auto väistää. Surkeasti tehty juttu jälleen kerran ja tuon takia taas joku fillaristi päätyy konepellille.
Miksi yksinkertaiset asiat selitellään noin vaikeasti?
On kyllä helvetin typerä tuo iltalehden juttu. Kuvassa auto tulee kolmion takaa, ja jutussa selitellään jotain aivan käsittämätöntä tuubaa. Jutun kommenttikenttä on täynnä sellaista tekstiä, että pitää oikein ihmetellä miten on säilynyt hengissä tuollaisten tollojen kanssa liikenteessä.
Tuon jutun ainut tarkoitus oli koota aiempaan juttuun tullut väärää palaute, kun jutun yksi kuvateksti sai lukijoilta palautteena monella tavalla väärää tietoa. Sentään ihan hyvä että nämä kerätään ja yksiselitteisesti lytätään, jos nyt saisi edes jonkun "minä tiedän"-huutajista tarkistamaan tietonsa. Eikös tämä nyt lue sekä otsikossa että jutun alussa?
Alkuperäisen jutun kuvateksti samassa kuvassa oli tämä, mikä kyllä pitää paikkansa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset...2-4e32a3216316Lainaus:
Tässä kuvassa väistämisvelvollisuus osoitetaan mustan auton kuljettajalle selvästi kärkikolmiolla ennen risteystä. Jos merkkiä ei olisi, väistämisvelvollisuus olisi pyöräilijällä.
Vielä kun tämä olisi kopsattu mukaan jatkojuttuun, niin olisi irrallisena jotain järkeä. Nyt pitää osata lukea molemmat.
Mä oon miettinyt, että levittääkö noi kommenttipalstojen meuhkaajat väärää infoa tietämättömyyttään vai silkkaa pahuuttaan. Kummin vaan, niin vois kommentointimahdollisuuden poistaa kokonaan, jos moderointi ei lehdelle maistu.
Eikö se aika lailla noin mene? Liikenteessä toimitaan sen mukaan kuinka kuvitellaan sääntöjen menevän. Kolarin jälkeen selvitellään, että kuinka se sääntöjen mukaan olisi pitänyt mennä.