Ei se valottomuus olekaan heidän vikansa. Sakot vanhemmille.
Oheisella kelvillä voi olla elämä vaikeaa...
https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006675259.html
Keskellä espoolaista metsää on liikennemerkki, jossa ei ole mitään järkeä – Anssi Mattila löysi sen ulkoillessaan ja nauroi ääneen
Uudehkon luontopolun alussa Nupurissa on yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää osoittava liikennemerkki, joka ei johda mihinkään.
^Vantaalla Petikossa Tiilipojanlenkin ja Vihdintien risteyksen alueella oli myös kelvin merkki. Kelviä tuossa ei ole, mutta siitä lähtee polku, jota pitkin pääsee Petikon ulkoilualueelle.
^Onkohan pelkona, että siihen joskus tulee klv? On kiva pätkä juuri tuollaisena kun on.
Tänä aamuna työmatkalla sitten kolahti auton kanssa ekaa kertaa meikäläisellä , ja vuosia takana 53.
En loukannut itseäni mutta pyörä loukkaantui.
^ tsemiä. Kaatumisen jälkeen olen ekana tarkistanu miten pyörän kävi ( kotona sitten vasta omat vauriot, oho puolipäätä veressä ja mustelmaa jokapuolella...)
On kyllä viimeaikoina ahkeraan yrittäneet autot ajaa päälle tai eteen. Yksi eilisistä tapauksista oli kyllä aika uskomaton .. tuli ohitseni Hesarilla (mulla takavalo, neonvärinen heijastinnyssäkkä tavaratelineellä ja kirkkaasti valaistu paikka), mietin että kääntyyköhän eteen mutta vastaan tuli kirkkaan keltainen Alepa pyörä valo melkein sokaisten niin aattelin että varmaankin väistää. No ei mitään, kääntyi suoraan vastaantulleen pyörän eteen ja tämä sai täpärästi väistettyä tekemällä äkkimutkan puoliksi kaatuen. Välillä olin jo vähän panemassa merkille että risteyskäytös olisi paranemassa mutta aika surkea väistöprosentti ollut viimepäivinä.
Hei te succispyöräilijät (6-7 ajajan porukka), jotka vissiin tulitte mua vastaan Pirttimäen hoodeilla ja sitten ohititte mut myöhemmin Espoon keskuspuiston pitkällä suoralla. Jos on veto päällä niin sitten jätetään vähä enemmän turvaväliä kun ohitetaan. Oot aika urpo, sinä, joka ajoit kaverin rinnalla ja ohitit mut melkein hihaa hipoen. Ja yleisestikin kyseenalaistan tuollaisen nopeuden noin isolla porukalla tuollaisessa paikassa, missä on muitakin liikkujia.
Luonnollisesti ottamatta kantaa Tassun tapaukseen otan kantaa vastaaviin tapauksiin omalta näkökannaltani.
Jos ja kun tilanteessa ei ole muita kuin minä ja vastaantuleva...no, käytän Tassun valitsemaa termiä succispyöräilijäryhmä tai vain parivaljakko ja tiellä on sen verran leveyttä että kolme mahtuu rinnan, en osaa pitää millään lailla pahana että vastaantulijat eivät sen kummemmin hidasta tai siirry ohituksen ajaksi jonomuotoon.
Teen asian selväksi eli tilanteen molemmin puolin yksitulkintaiseksi siirtymällä hyvissä ajoin aivan oikeaan laitaan ja pitämällä tiukasti sen ajolinjan. Koska voin luottaa sekä itseeni että vastaantuleviin pyöräilijöihin, heidän ajosilmäänsä ja pyöränhallintakykyynsä, ei haittaa ollenkaan vaikka ohitus tapahtuisi normaalia huomattavasti pienemmällä turvavälillä eli melkein hihaa hipoen.
Koska en sittenkään ole Euroopan nopein pyöräilijä, ei ole tavatonta että joku succispyöräilijä saavuttaa minut ja suorittaa ohituksen merkittävällä nopeuserolla. Joskus käy jopa niin että ensimmäinen havainto tulee vasta kun pyörä on rinnalla. Muutaman kerran olen kokenut tilanteen epämiellyttäväksi ja kerran jopa vaaralliseksi, kun ohittajan ajolinja on kulkenut kutakuinkin keskellä (eli tämä sankari ei ole katsonut aiheelliseksi siirtyä ohituksen ajaksi vasempaan laitaan). Vaikka tiedän että aina pitäisi muistaa ettei ole yksin liikenteessä ja ettei kovin suuria liikkeitä sivusuunnassa pitäisi tehdä varmistamatta ettei aja takaa tulevan eteen, totuus on että joskus tulee väistäneeksi lätäkköä, kuoppaa, oksaa tai jotain muuta. Tai tulee muuten vain ohjanneeksi kymmenen senttiä keskemmälle.
Mutta se mistä eilisen lenkin tiimoilta haluaisin avautua on joidenkin pyöräilijöiden käsittämätön typeryys tai yksinkertaisesti vain röyhkeys, kun he lähtevät ohittamaan jalankulkijoita tai hidasta pyöräilijää tilanteessa jossa samaan aikaan vastaan ajaa toinen pyöräilijä. Jos este on niin sanotusti omalla kaistalla, pysytään sen takana ja odotetaan sen aikaa että vastaantulija ehtii ensin ohi. Toisin sanoen: ei jumprahuiti lähdetä ohitukseen vastaantulijan kaistalle luottaen siihen että vastaantulija haluaa välttää yhteentörmäyksen ja sen vuoksi jarruttaa ja/tai väistää pusikkoon:mad:
^Toisaalta jos autoilija ohittaa tai kohtaa "hihaa hipoen", ei selitykseksi kelpaa se, että mun mielestä siitä mahtui ihan hyvin...
Tämä. Mun lähtökohta on se, että esim. ulkoilureitillä molempiin suuntiin on käytössä puoli väylää ja sitä vastaantulevaa ei pakoteta väistämään. Tätä tapahtuu aika paljon myös niin, että vastaan tulee kaksi rinnan, jotan en ymmärrä lainkaan.
+1
Palautuslenkkejä tulee ajettua Viikki, Vantaa/Keravan jokien suunnassa. Aktiivi harrastajien (pyörä, vaatetus) kohdalla tämä kaksi rinnan vastaan tuleminen tuntui lisääntyneen tänä vuonna selvästi (tai kiinnitin siihen huomiota).
Tämä jalankulkijan tai hitaamman pyöräilijän ohittaminen väliin tunkemalla näyttäisi sujuvan kaikilta ryhmiltä. Tässä se oikean puoleinen liikenne lisää sujuvuutta kun voi jäädä jalankulkijan taakse ajamaan 6 km/h vauhtia ja suorittaa sen ohituksen kun vastaantulijoita ei ole ja näkyvyys on riittävä.
Toivon ja uskonkin että lähes kaikille lukijoille oli selvää että kuvasin kohtaamisia tai ohituksia, joissa *molempien osapuolien* mielestä (ja sen lisäksi elävässä elämässä saadun kokemuksen mukaan) mahtuu ihan s-nan hyvin.
Toivon ja uskon myös että lähes kaikille oli selvää että kuvatunlaisessa tilanteessa kyseiset fillaristit kykenevät hallitsemaan ajolinjansa noin alle viiden senttimetrin tarkkuudella. Sen lisäksi he pystyvät arvioimaan varsin nopeasti ja oikea-aikaisesti sen milloin todella on väistettävä. Autoilija joka ohittaa pyöräilijän hihaa hipoen tuskin edes pystyy havainnoimaan autonsa sijaintia sivuttaissuunnassa tai arvioimaan autonsa leveyttä peili - tai joskus peräkärry, vene tai muu perässä kuljetettava kapistus - mukaanlukien lähellekään samalla tarkkuudella.
Minä taasen ymmärrän sen täysin. Ensinnäkin siksi että olen itse useinkin ajanut kaksi rinnan ja toiseksi siksi ettei minulla ole mitään periaatteellista tarvetta omistaa puolta väylää vaan minulle on yhtä helppoa väistää vastaantulevia succispyöräilijöitä aivan oikeaan laitaan kuin väistää edessä olevia ulkoilijoita aivan vasempaan laitaan.Lainaus:
Tätä tapahtuu aika paljon myös niin, että vastaan tulee kaksi rinnan, jotan en ymmärrä lainkaan.
Tietenkin on selvää että kun ajetaan kaksi rinnan, ei olla liikkeellä samalla mentaliteetilla kuin entisaikoin samuraiherrat vaan väistetään ja siirrytään aina tilanteen mukaan jonoon. Jos vastaantuleva fillaristi ei esimerkiksi vaikuta olevan satulassa kuin kotonaan tai ei mitenkään näytä siltä että aikoo väistää vaan pikemminkin siltä että aikoo "pitää kiinni oikeuksistaan", silloin ajetaan sen mukaan eli jonossa. Ja tarpeen mukaan hidastetaan, kävelyvauhtiinkin jos tilanne sitä vaatii. Kaksi rinnan, kovaakin vauhtia, ajetaan taas kun tilanne sen sallii.
Tämänpäiväisellä lenkillä erehdyin kiertämään Töölönlahtea, reitti oli tietysti ulkoilijoiden kansoittama. Radan vieressä kulkevalla puusillalla ruuhka oli sellainen että vapaana oli juuri ja juuri yhden pyöräilijän mentävä väli. Itse laskettelin mäkeä alas ja vastaan ajoi naispyöräilijä tavispyörällä. Hän suuntasi epäröimättä tähän väliin joka oli hänen näkökulmastaan kirkkaasti sillan vasemmalla laidalla.
Minuun meni pieni piru enkä väistänyt vaan jarrutin mahdollisimman teatraalisesti, takarenkaan hallitusti lukiten niin että hänestä luullakseni täytyi näyttää siltä että olen menettämässä pyöräni hallinnan.
(Otin kyllä tilanteen haltuun niin ettei hän joutunut tai edes ehtinyt pysähtyä tai tehdä mitään muutakaan. Kieltämättä tunsin temppuilustani pientä tyydytystä, mutta jälkeenpäin vähän nolotti; tuskin hän edes tajusi että osoitin mieltäni eikä ehkä olisi ymmärtänytkään minkä takia niin tein.)
Takavalopakko on näemmä joidenkin päässä tarkoittanut, että kunhan on joku valo. Ainakin kolme valkoista valoa takavalona käyttävää bongattu parin päivän sisään.
Tämä. Valot ketuttaa. Tai onhan se hyvä, että jotain valoa pyörässä on, mutta melko perseellään ne on monilla. Tänäänkin iltalenkillä tuntui, että useampi vastaantulija kilpaili siitä, kuka saa aikaan tehokkaimman sokaisun. On joko liian tehokkaita halpisvaloja joissa keila valaisee kaiken eturenkaasta puiden latvoihin, tai sitten ihan kelvollisia valaisimia, mutta keilat on säädetty vastaantulijan silmänkorkeudelle.
Varmaan se täytyy lyödä tuo 10 000 lumenin tehovalaisin pyörään kiinni ja pyöräillä pimeällä aurinkolasit päässä. Eipähän ainakaan itse sokaistu
Onkos muualla suomessa tavattu tällaista ilmiötä, mitä täällä kouvolan alueella. Kelvillä vastaan tulee (koko väylän leveydeltä) joukko nuoria (10-15v) miehiä, jotka eivät väistäkkään ajoissa vastaan tulevaa, vaan ajavat uhmakkaasti vastaan, kunnes aivan viime hetkellä ennen törmäystä reunimmainen väistää ja samalla porukassa huudellaan ja naureskellaan jotain. Olen tietty itse valmiudessa väistämään pöpelikön kautta, mutta ainakin toistaiseksi pojat ovat vielä väistäneet. Ja tätä on tapahtunut täällä tänä syksynä usemman kerraan. Ei kauheen mukavaa huvittelua.
Kaverini, suht jääräpäinen tarpeen vaatiessa kohtasi moista jokunen vuosi sitten. Neljä teiniä (muistaakseni kolme urosta ja yksi naaras) käveli vastaan koko pyörätien leveydeltä ja kaverin edellä polkenut mummo joutui väistämään nurmikon kautta. Kaverini tuosta sisuuntuneena pisti hieman lisää vauhtia, otti tangosta tukevan otteen ja tähtäsi keskelle ajatuksella, "Jorppe (nimi muutettu) ei väistä". Eikä väistänyt. Teinit väistivät, mutta sen verta myöhään, että jalkojen kontrolli ei riittänyt tasapainon ylläpitämiseen märällä nurtsilla ja ainakin yksi nuori neiti pyllähti valkoisissa farkuissaan nurmelle. Eivät huudelleet edes perään mitään.
Pian kaveri kohtasi saman nelikon uudestaan, samalla tiellä. Tällä kertaa nelikko ryhmittyi parijonoon hyvissä ajoin ennen kohtaamista eikä fyysisiä, henkisiä tai aineellisia vaurioita syntynyt. Ovat nopeita oppimaan.
Myös itse olen junnuna ajanut isompiani päin, kun eivät antaneet tilaa. Jarrukahva repäisi reunimmaisen kävelijän hihan, melu oli kova, mutta kun pysyin pystyssä, ei ne mua kiinnikään saaneet. Näin vanhemmiten, saattaisin väistää.
^Se vaan, että jos tuollaisessa sattuu jotain, niin heikoillahan siinä se päin ajava on. Vaikka jalankulkija perseilisi mitä.
Erääänä päivänä ajoin viikissä ja saavutin nuorisoa jotka pyöräilivät noin kuuden ryhmässä ja valloittaneet koko väylän. Soitin kelloa hyvissä ajoin. Sain vastaukseksi kellon soiton sieltä ryhmästä. Väistöliikkeitä ei tapahtunut milliäkään. Onneksi siinä oli numikko hiekkatien tasossa josta pääsin heidän ohitseen. Jotain huutelua sieltä ohittamiseni jälkeen, ei tosin kiinnostanut minua pätkääkään. Nuoret on nuoria. Sieltä löytyy fiksuja ja vähemmän fiksuja, niinkuin vanhemmistakin.
Tehdessäni oman tempaukseni, olin Max. 12v, niin siitä tuskin kummoisia seurauksia olisi tullut, kun täysi-ikäiset yrittää pakottaa kakaran ajoradalle ja tämä ei menekkään.
Mutta nykyään on toisin. Kuten kirjoitin, saattaisin väistää. Mutta onneksi kaikki ei väistä, muuten ne ei oppis ollenkaan.
Saa ajaa kaikkiin suuntiin:
https://live.staticflickr.com/65535/...828801b4_z.jpg
Minullekin on kerran keskenkasvuiset yrittäneet aukoa päätään. Olivat vaan nekin sen verran vellipöksyjä että kun lopulta kysyin että onko tässä nyt jotain ongelmaa vai mikä tämä juttu on niin ei sitten ollutkaan yhtään mitään ongelmaa. Vissiin se on vaan jotain typerää testaamista että miten pitkälle voi perseillä eikä ne tunnu uskovan ennen kuin laittaa hommalle stopin.
Mutta nuo hevletin valottomat ei stna. Noin puolen tunnin kaupungin läpiajo-otannalla valottomia on luvattoman paljon. Menee kuppi nurin niitä väistellessä. Pannis Desterstein uhkailee kerran vuoteen sakottamisella, mutta kun mikään ei muutu niin ei taida reinikaisia lopulta kiinnostaa.
^Ei muutu, ennen kuin poliisi alkaa oikeasti tekemään asialle jotain.
Mä oon jo ajatellu kokeilla ajaa päin. Josko ne vetäis puskaan. Voi sitten päivitellä etten nähnyt sua kun liikuit ilman valoja.
Tänä aamuna taas yhdelle huutelin että valot pyörään.
Toki valoja on kiitettävästi ainakin Jyväskylässä ollut nyt pyörissä, valottomia aika vähän.
Eilen klo 17 - 17,30 väli Tikkurila Länsimäki n 6 km.
9 pyöräilijää, 1 ilman valoja, 8 valot edessä ja takana, ei liian kirkkaita tai himmeitä.
Yllättävän hyvä tulos.
^Olisko niin, että säännölliset työmatkapyöräilijät ovat alkaneet käyttämään valoja. Jos, niin hieno juttu.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...67a51c37b5.jpg
Pienenä kun oppii valojen käytön...[emoji106]
^ Meillä skidit (7v ja 5v) eivät halua ajaa ilman valoja, kun niiden kanssa on siistimpää!
Mä muistan myös kakarana miten siistiä oli saada valo pyörään. Ne oli semmosia lamppuja, joihin sai joko vihreän tai punaisen kalvon liikutettua siihen linssin eteen.
Ilokseni olen huomannut, että valoja käytetään nyt paremmin kuin edellisillä pimeillä, mutta edelleen näkyy päivittäin niitä, joilla ei oo kumpaakaan valoa ja ihan aikuiset ihmiset kyseessä. Ja monella on etu- tai takakorissa reppu, kassi tai laukku niin, että se peittää sen valon; paljoa hyödytä pitää valoa päällä, jos se ei näy mihinkään.
Mutta näkyihän tuo jo ensimmäisenä pakkasaamunakin miten huolettomasti autoilla lähetään liikkeelle: yhessäkin autossakin oli kaikki lasit jäässä, pl. tuulilasi, jossa oli kämmenen kokoinen sula läntti. :mad:
Pitäisi melkein antaa kukkapuska sille opettajalla, joka ohjeisti alakouluikäisiä jonoon jalkakäytävän oikeaan reunaan. Jospa näistä ei kehittyisi sitä lössiä joka valtaa tien koko leveydeltä? Nykyään täytyy varmaan pysähtyä väylän oikeaan reunaan köhimään, räkimään ja haukkomaan henkeään - kyllä se vastaantuleva tilaa antaa..? Vielä kun saisi valottomille jonkin tuikun, kyllä täälläkin niitä viuhahtaa ohi vauhdiilla. Potkulaudalla tulevan sentään kuulee. niissä näkyy luxusmalleissa olevan pari pikku lediä. Toinen ääripää lie sitten ne otsalampulla ja tankovalolla aseistautuneet *oikeat pyöräilijät*.. Kyllä näkyy!
Eilen kävelin tunnin lenkin illansuussa, pääosin kelviä, välissä reilu kilsan pätkä "kylätietä". Kaikki näkemäni fillarit oli eri valoratkaisulla; ekana vastaan nuori aikuinen mies maastopyörällä, valot oli vähintäänkin kunnolliset. Seuraavana nuori nainen hybridillä, edessä ei valoa mutta takavalo sentään oli. Sitten (mailasta päätellen säbätreeneistä tuleva) mies, jolla edessä himmeä, vilkkuva punainen valo! Viimeisenä tietty kouluikäinen poika ilman mitään valoja pyörässä. No, reitti oli toki valaistu ettei tuossa vaaratilanteita syntynyt siltä osin.
Laitetaanpas tämä tänne:
Jalankulkija ei ole pujottelukeppi
Oman kokemukseni perusteella pyöräilijät osoittavat eniten piittaamattomuutta liikennesäännöistä.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006705699.html
Kannattaa lukea myös kommentit.
^ Tuo oikeastaan vaan puhuu sen puolesta, että pyöräliikenne pitäisi mahdollisuuksien mukaan eriyttää omille tien osilleen / kaistoilleen. Pitäisi saada periaatepäätös, ettei esim. kantakaupungeissa uusia väyliä enää rakennettaisi yhdistetyiksi vaan pyörille rakennettaisiin joko oma kaista tai pyörätie.
^Mitä hyötyä siitä on kun kävelijät kävelee missä niitä huvittaa, vaikka olisi mitä merkkejä, maalauksia, viivoja tai jopa eri väristä asfalttia.
^Luulen, että jos pyörätie siirretään sinne ajoradan puolelle, kuten vaikka Kalasatamassa, jalankulkijat eivät sinne eksy. Tämä ei tosin ole kaikkialla mahdollista. Mutta samaa mieltä, että ongelma johtuu osittain myös siitä, että jalankulkijat hortoilee miten sattuu. Mutta ei varmaan pyöräilijät juuri sen puhtoisempia ole.
^ Eipä taida olla mikään liikenteen osapuoli erityisen puhtoinen. Liikennessäännöt koetaan lähinnä ohjeellisina. Paikoin, esim. Meri-Rastilassa ei enää edes ohjeellisina. Eikä kiinnosta ketään.
^^ Kalasatamassa ei kovin suurta johdonmukaisuutta pyöräteiden sijainnissa ole; välillä ollaan ajoradalla samassa tasossa yksisuuntaisena valkoinen viiva erottajana (Koksikatu), hetken päästä vierekkäin jalankulkutason kanssa kaksisuuntaisena (Parrulaituri), sitten koko pyörätie yhtäkkiä häviää (Isoisän sillan kohdalla) ja mennään ajoradalle ilman mitään erottelua (Capellan Puistotie, jossa jalankulkijoille varattu tosi leveä alue rannassa).
Lisänä on sitten se oikeaoppinen oma kaista eri korkeudella ajoväylästä ja jalankulusta yksisuuntaisena (Hermannin rantatie).
Eilen kyllä jalankulkija käveli ihan siinä kadullakin, taisi tosin olla ylittämässä sitä, siirtyi lähelle sitä reunaa mistä oli tulossa kun katsoi sivulle ja näki minun tulevan. Suojateitä ei ollut ihan lähellä.
Olen jo tottunut niihin kävelijöihin, ne pitää sitten ohittaa sieltä missä tilaa sattuu olemaan ja mahdollisimman kaukaa, kun ne myös tekee niitä yllättäviä sivuttaisliikkeitä. Kelloakin tulee soiteltua.
Ogeliin tuli Mäkitorpantielle ja Siltvoudintielle yksisuuntaiset pyöräitiet. Joka ikinen kerta kun olen ajanut niitä katuja niin vastaan tulee "väärään" suuntaan polkija.
Munkkiniemessä eräänä päivänä entisen Koneen talon lähistöllä oli kolari jalankulkijan kanssa hyvin lähellä. Huppupäinen nainen hyökkäsi yhtäkkiä eteeni, sain väistettyä ja huudettua älä tule alle. Katsoin taakseni, niin hän vaan näytti käsillään että oli sinne menossa. Kannattaisi katso sivulleen ennenkuin tekee nopeita sivuttaisliikkeitä tuli tokaistua hänelle.
On muuten pikkusen typerän näköistä ja oloista touhua lasketella Tampereella pimeässä Pispalan valtatietä Epilän suuntaan kevyen liikenteen väylää (alas mentäessä tien vasemmassa reunassa) ja tehdä se vielä tummissa vaatteissa, valottomalla pyörällä, josta polkimia lukuunottamatta puuttuvat kaikki muut heijastimet.
Se on aika laiha lohtu, että lain mukainen varustus eli kolme punaista lediä taaksepäin ja 4 valkoista eteenpäin on sijoitettu kypärään. Se, että kypärä keikkuu n. 180 cm kuljettajan päässä osoittaen milloin mihinkin suuntaan ja ajaja vielä korkearunkoisen pyörän päällä, ei tee kuskista pelkästää typerää, vaan parin päivän jälkeen jopa vainajan. Ei ole mitään mahdollisuuksia sivukaduilta tulijoilla tai sinne valtatieltä kääntyvilä havaita pyöräilijää ajoissa, tuo on iltapäivän ruuhkissa autoilijoille muutenkin vaikeaa...