Täytyypä sitten selata pidemmälle..
Printable View
Vertstar Muddy Maryllä olen vajaan kuukauden ajellut ja kylmimmillään on jotain 2°C ollut, haitarin ollessa 2-10°C. En ole ajaessa ainakaan huomannut minkäälaista eroa ulkolämpötilan vaikutuksesta ja eipä ole liiemmin kumin tuntumakaan sormilla hiplatessa muuttunut.
Tuon Vertti83:n mainitseman "napsumisen" huomasin ensimmäistä kertaa viime sunnuntaina asfaltilla rullaillessa ja lämpötilan ollessa jotain 3°C. Nyt oli myöskin ensimmäistä kertaa kuivahko pinta kestopäällysteessä niin liekkö se sit vaikuttanut asiaan. Mutta lisää asian tiimoilta kylmempien kelien yllättäessä.
Jaa, että olisikin pitänyt laittaa vertstar syksyksi alle? Ajattelin että syksystä tulee niin kylmä että menen trailstar versiolla selvitään nastakeleille, ja keväällä sitten vertstar.
Huoh, meni toisenkin dirty danin reunanauha sököksi ajamalla...kattelin vaan lenkillä kun rupes eturengas vispaamaan ja lähempi tarkastelu osoitti, että reunanauha on shaibana. Kait tästä pitää taas soittaa maahantuojalle ja informoida tilanteesta :mad:
Molemmat ollu niitä xc-käyttöön tarkoitettuja 2.0-tuumaisia...tää toinen on itseasiassa sen ensimmäisen korvannut rinkula :) Tosin eka meni takaa (litkutettu) ja toinen edestä (sisurilla)
Onko noista ajossa olevista Bronsoneista lisää kommentteja, muutama sivu aikaisemmin ne olivat vielä alustavia arvioita?
Ei niistä ole oikeastaan muuta kuin hyvää sanottavaa. Tykkään noista enemmän näillä keleillä kuin Nevegaleista, eivät ole niin hitaan ja painavan tuntuiset mutta pito on märässä juurakossa mielestäni todella hyvä.
Reunanappulat tarraavat ärhäkästi kiinni mihin tahansa. Uusina renkaat piti outoa napsetta kun puristi kyljistä sisäänpäin sormilla, mistä lienee johtuu...
Joo, Bronsonit (2.3 TCS) olivat muuten hyvät, mutta eivät kestäneet kuin alle 10 ajokertaa. Tuo kestävyyspuoli alkoi epäilyttämään jo parin ajokerran jälkeen, kun reunanappuloihin ilmestyi alkavia repeämiä. No, muutama lenkki lisää ja yksi reunanappula repesi jo sen verran reilusti, että rengasta ei voinut enää käyttää tubelessina. Muissakin nappuloissa oli jo sen verran repeämiä, että totesin paikkaamisen olevan ajanhaaskausta. Renkaan kulutuspinnassa ei muuten näkynyt vielä juuri minkäänlaista kulumista. Siinä vaiheessa myin renkaat puoli-ilmaiseksi kaverille, joka on vielä sisuriaikakaudella. Eli loppuyhteenvetona: Bronsonissa on muuten hyvät ominaisuudet, mutta en ainakaan itse ostaisi, jos on tarkoituksena ajaa ilman sisureita.
Onkos porukalla kokemuksia heittää Panaracerin Smoke kumeista nykyään.
http://www.bike-discount.de/shop/k37...ll-126tpi.html
Pikkupoikana mulla oli tommoset ja silloin pito oli mahtava, kuten myös ääni ja tärinä asvaltilla.
Mutta kun muistikuvat on hatarat niin kaipaa muiden tuoreempia kokemuksia.
Allekirjoittanut sai tänään tyypit 2.3 Bronsonista ja ensikokemus oli kyllä todella positiivinen. Kaupin maasto tarjosi kaikki mahdolliset alustavaihtoehdot kuivasta neulaskankaasta mutaisen juurakon kautta lumeen ja jäähän eikä kertaakaan renkaat aiheuttaneet mitään "oho"-tilanteita vaan pitoa riitti hyvin ja sittenkin, kun renkaasta loppui pito niin se ei lähtenyt äkisti ja varoittamatta vaan aika "hallitun" oloisesti (jääalustaa lukuunottamatta tietenkin). Pari kertaa etunen meinasi lähteä juuresta/kivestä luistamaan, mutta rengas nappasikin pitoa samantien (kiitokset suurille reunanappuloille?) eikä tilanteissa ehtinyt edes hätkähtääkään. Hieman yllättäen renkaat myös rullasi yllättävän hyvin...
Tarkempaa analyysiä pääsee tekemään kunhan saa enemmän ajokilometrejä alle, mutta ensimmäinen testilenkki meni kyllä renkaiden puolesta hyvin vaikka kuski tekikin kesäterässään melkoisia kämmejä. :)
Syksyn olen ajellut Rubber Queen 2.2 UST renkailla. Hankin toiset kiekot, ja laitoin niille Mountain King 2.4 UST. Ajelin viikon verran vuorotellen noilla renkailla lumisilla poluilla ja märillä juurakko/kivikkopoluilla. Mountain kingit rullaa paremmin siirtymillä, mutta muuten nuo Rubber Queenit ovat kyllä huomattavasti paremmat renkaat maastossa. Siellä missä MK tunkattiin, niin RQ:lla ajellaan lipsumatta. Lisäksi isompi ilmatila toimii juurakossa paremmin.
Taidan säästää nuo MK:t kesäkumeiksi ja laitan toisille kiekoille vanhat WXC300 nastakumet odottamaan oikeasti liukkaita kelejä.
Kykeniskö pinohiiri, taikkas joku muu 2.3" Bronssonit omistava valaista tarkemmin, jotta minkähän kokoiset nuo mahtaa olla käytännössä? Näin niinkun muihin renkaisiin verraten, ja/tai tönärillä mittaamalla miten levee runko&nappulat on Xmm leveällä vanteella..?
UST MK:t on Contin saippuakumi seosta made in Kiina. Kannattaa käyttää Supersonic taikka Protection malleja litkulla jotka on BC seosta.
Tönäriä en omista, mutta silmämääräisesti vertailtuna Bronssonit ovat jonkin verran leveämmä kuin 2.25" Nobby Nic. NN:llä jää omassa fillarissa ihan turvallisen oloisen välit takahaarukkaan nähden, mutta Bronsonin reunanappuloiden ja haarukan väli on sen verran pieni, että isoa heittoa ei vanteeseen tarttee tulla, kun alkaa jo ottamaan kiinni. Vanteena on DT Swissin XR400 ja ellen ihan väärin muista niin leveys on 19mm?
Voisiko joku ystävällismielinen mitata ja kertoa WTB WeirWolf 2,5" leveyden? Kiitos ja kumarrus.
Vertstar muddy maryssa on kyllä kreisi pito. Tsiisus hei sentään, kaksi lenkkiä tosin vasta takana. Käytettynä ostin, hyvin sisäänajetut. 2.35 leveys ja kyllä hyvin keskuspuiston polut ylös nousee. Yksi tekninen ylämäki nousi ensimmäistä kertaa. Ehkä johtu muta mareista ehkä ei, mutta kreisi pito kyllä. Rullaavuus on sitten eri jutska..
Täältä myös ääni Vertstar Muddy Marylle. Olen nyt kevään ajanut sellainen edessä ja viime kesältä jäänyt hieman kuluneempi Trailstar yksilö takana. Mahtipito eikä tukkeudu helposti. Eiväthän ne kevyesti rullaa mutta katsotaan jotain rullaavampaa tilalle kun maasto alkaa pikkuhiljaa kuivua. Seuraavaksi ajattelin kokeilla joko Schwalben Big Bettyä, Maxxiksen Ardenttia tai 2.5 EXO Minionia. Minion houkuttelisi ehkä eniten, mutta jotenkin toivoisi siinä olevan enemmän ilmatilaa verrattuna muihin vaihtoehtoihin.
Muutama rengasnöösin kysymys:
Sattuuko kenelläkään olemaan alla Hans Dampfia seoksina Vertstar edessä ja Pacestar takana?
Koitan arpoa lähinnä takapäätä - lipsuuko? Ja tuleeko etupäästä suhteessa liian liukas, jos takanakin olisi HD Vertstar-seoksella? Ja rullaisiko tuo Vertstar miten hyvin kuivalla kelillä?
Myös ehdotuksia esim. vaihtehtoisiksi takanakeiksi kuulisin mielelläni. Kapeampaa? rullaavampaa? anything... Etupäähän olen pistämässä HD Vertstarin, jonka voi sitten pistää taakse ja jotain järeämpää tilalle eteen jos alkaa tuntumaan siltä.
Oli pakko todeta että Trek Fuel EX 9:n ihan kivasti rullaavat ensiasennusrenkaat (Bontrager XR3 team issue) ei ole "ihan riittävät" Espoon keskuspuiston märillä kallioilla ja juurakoissa, joita ajelin vuosia tyytyväisenä hardtaililla jossa oli renkaina 2.1" IRC Mythos XC Kevlarit. Ehkä vauhti on kasvanut, ajotuntuma ruosteessa tai menneisyys kultaa muistot, mutta jotenkin tuntuu että etupään luistamisia väärissä paikoissa on ollut vähän turhan paljon.
NoNi Pacestar kului/kuluu nopeammin edessä mitä maxxiksen ardent takana, eli ei nuo uudet Schwalbet missään nimessä kivikovaa seosta ole vaikka onkin pacea.
HD:ta ei ainakaan Schwalben sivujen mukaan saa VertStarina, joten oletan, että tarkoitat TrailStaria. Molemmissa päissä trailstar on varmasti aika hyvä syysrengastus, mutta kesäkelille tuo on aika kehnosti rullaava, joten silloin ainakin taakse laittaisin jotain rullaavampaa kuten tuo HD PaceStar tai Fat Albert. En usko, että etupää voi olla "suhteessa liian liukas" varsinkaan jos molemmissa päissä on sama rengas, mutta tosiaan rengas voi olla ylimitoitettu pidon puolesta, jolloin sen ominaisuuden ikäänkuin menevät hukkaan, kun saman pidon saa rullaavammallakin renkaalla.
Juu, tarkoitin TrailStaria. meni senat sakasin... Mietinnässä on oikeastaan joko "kesärenkaat" tai puhdas syys-/kevätrengastus ja rinnalle jotain rullaavampaa toisille kiekoille, kun sellaiset on jo olemassa nastarenkaille.
Tossa Pacestarissa mietitytti miten se pitää kiivetessä märällä kalliolla, mutta ei se taida todellakaan olla saippuaa jos kuluu nopeammin kuin Ardent takana...
Kiitos nopeista vastauksista!
Kamulla on Hanssit trail edessä ja pace takana. Pitoa kehuu ,mutta kiroilee kyllä huonoa rullaavuutta. Kantsii taakse katella ehkä vähän rullaavampaa vaihtoehtoo.
Olen kruisaillut nyt jonkun aikaa (kevään) Trailstar/Pacestar Hansseilla ja kyllä noi mun mielestä ihan hyvin rullaa. Ainakin asfaltilla menee paremmin kuin Muddy Maryt, eikä maastossakaan ole kyllä oikeastaan valittamista.
Muistakaa polkea sitä pyörää välillä.
Mulla kyllä rullaa huonommin kuin muddy mary, mutta omat kaikki trailstar seoksella, ehkä pacestar on erilainen.
Noni, nyt on Hans Dampf Vertstar ja Pacestar tulossa. Mutta unohdin sitten sen patruunatäyttimen, kun ajattelin pistää UST ready-kiekoille. Kellään kokemusta nouseeko sellaisella keskihyvällä (Topeakin 55 euron) pumpulla?
Ei välttämättä nouse ,mut lähimmälle huotsikalle varmaan sullakaan kovin pitkä matka.
Jos ei oo sitä presta adapteria niin minä oon vaan ottanut venasta sielun irti ja sit kompuralla ilmaa.
Peukaloa kun pitää tukkeena niin saa sielun ujutettua takas niin ,ettei ees paljon ilmaa karkaa.
Saapi siinä sitten ravistella ja heilutella rengasta ihmisten huviks. (minä tapaan laittaa litkut valmiiks sisään)
Eipä tuolla tosin niin väliä kun kerran vanteelle noussut. Eipähän tarvii pumpata enää.
Kaverini, jolla ajotekniikka ja pyöränkäsittely hallussa, ajoi viime kauden kuluneilla NBXillä kaikilla keleillä ja vauhtia riitti, eli ei unoheta ajotekniikkaa eikä fillarin säätöä märälle kelille. Rengastus on vain osa kokonaisuutta.
Mutta NBXn kumiseos on kuitenkin aika hyvää ja pehmeää juurakkoon kuvion koosta ja kulumisasteesta huolimatta. Kumumateriaalilla on suurin merkitys.
Viime syksynä vaihdoimme hetkeksi pyöriä kaverin kanssa jolla on ollut nbx't niin pitkään kuin muistan. Hän vaikutti vielä järkyttyneemmältä kuin minä kun huomasi miten hyvä pito trailstar MM ja BB yhdistelmällä oli, minä taas järkytyin miten huono pito hyviksi muistamissani nbxissä oli.
Tosiaan, hyvä kuski ajaa millä vaan, mutta tässä ketjussa ei kai ollut kyse siitä.
En ole traistaria kokeillut mutta Schwalbella ei ainakaan ennen noita uusia xxyynnstar sekotteita ollut kumiseoksessa mitään pitoa. Että niihin jos vertaa NBXää niin on eroa. Ei schwalbe ainakaan ennen ole sille vaahtomuovilleen osannut kertoa mitään kumiseoksen pehmeyslukemia A-asteikolla, joka olisi ollut vertailukelpoinen muihin valmistajiin. Jos seos on yli 60 niin pidosta ei märässä juurakossa voi puhua ja mielellään sellaista 42 50 lähmärengasta pitää saada alle että ei luisu.
Fat alberteilla tuli yksi vuosi (2008) ajettua ja yhtään niin liukasta rengasta en ole niiden jälkeen kokeillut... Tosin olihan minulla se NN 1.8 joka luisti alta joka tilanteessa.