No niin tietysti. Voisivat kyllä sallia liikkumisen reittien ulkopuolella talvella
Printable View
No niin tietysti. Voisivat kyllä sallia liikkumisen reittien ulkopuolella talvella
Esimerkiksi Mallassa se on juuri noin, että reittien ulkopuolella liikkuminen on kielletty vain lumettomaan aikaan. Sompiossa kielto on ympärivuotinen.
Luonnonpuisto on varattu luontoa varten ja sinne ihmisellä ei ole asiaa. Kansallispuisto on varattu kansaa varten ja siellä kansa saa liikkua. Toki aika tyypillistä on, että luonnonpuistoissa on jotain sallittuja reittejä, joita pitkin tietyin ehdoin saa liikkua. Saariselkä on nyt minullekkin vähän epäselvä, eli siellä on 2500 neliökilometrin UKK Kansallispuisto ja Luonnonpuisto nimistä aluetta on 179 neliökilometriä kattava Sompion alue, jonne ne Nattaset jäävät.
Eli joku tietty osa UKK kansallispuistosta on luonnonpuistoa, jossa liikkuminen on rajoitetumpaa. Koetin karttapalveluista sen selvittää, mutta ei se nyt ihan heti auennut
Edit: aukesipas, eli kun avaa Paikkatietoikkunan ja sieltä aineistot:
- Lipas: 111 Kansallispuisto
- Natura 2000 Erityisten suojelutoimien alue
- Luonnonsuojeluohjelma-alueet
Niin alkaa selvitä, että Sompiojärven alueella Lokan ja Kakslauttasen välissä on varmaankin se 179 neliökilometrin luonnonpuisto johon ne Nattaset kuuluvat. Toinen vastaava alue on Kemihaaran alueella UKK puiston kaakkoiskulmilla. Eli kyllä tuollaiset asiat karttapalveluissa on kuvattu ja tuo Paikkatietoikkuna on aika hyvä selainpohjainen väline niiden katseluun. Tuolta sen virallisen karttamuotoilun näkee, joka vastaa täysin tuota JackOjan korostusta. Joskin tokihan se tuossa karttaotteessa näkyy, mutta kun ne saa Paikkatietoikkunassa päällekäin ja selailtavaksi, niin ymmärtäminen on helpompaa.
Nyt osasin kaivaa tuon karttalinkinkin Paikkatietoikkunaan:
https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/...howIntro=false
Mulle alue on emätuttua ja päivänselvää. Itse asiassa Saariselkä on kylä ja matkailukeskus Kekkospuiston kupeessa eikä oikeastaan sijaitse kansallispuistossa. MOnesti toki ihmiset puhuvat menevänsä "Saariselälle vaeltamaan" vaikka oikeasti menevät Kekkospuistoon. Sompion luonnonpuisto ei ole osa UKK kansallispuistoa vaan on ihan erikseen rajattu luonnonpuisto, joka oli olemassa jo kauan ennen kansallispuistoa.
Ei ole osa kansallispuistoa vaan siinä kupeessa oleva luonnonpuisto. Selkeästi on kartoille rajattu.Lainaus:
Eli joku tietty osa UKK kansallispuistosta on luonnonpuistoa, jossa liikkuminen on rajoitetumpaa. Koetin karttapalveluista sen selvittää, mutta ei se nyt ihan heti auennut
https://pic.useful.fi/qFES2GPT7.jpg
Itse asiassa Saariselkä on tunturijono ja erämaa-alue, josta osa kuuluu kansallispuistoon eli ne ihmiset on ihan oikeassa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Saariselk%C3%A4
Sitten on Saariselän tunturikylä, josta kyllä käytetään myös nimitystä Saariselkä, mutta Saariselkä ei ole pelkkä kylä.
Ai niin juu, onhan se noinkin!
EDIT: ja muutenhan olen sitä mieltä, että kansallispuiston nimi voitaisiin muuttaa.
Minulle tällaisena Kaurismäen maailmaa ihailevalle äijälle passaa Kekkosen nimi hyvin, mutta tuo karttaharjoite oli hyvä jumppa itsellekin. Onnistuin kaivamaan siihen nyt linkinkin, eli tuossa yllä minun viestissäni näkyy linkki karttapalveluun, jossa nuo erityyppiset kansallispuisto/luonnonpuistokohteet esitetään kartalla, jossa niitä saa päälle ja pois. Se auttaa selittämään asiaa ja vertailemaan niiden kattavuuksia suhteessa muuhun karttaan. Eli tuo tapaus on ihan selvä - Sompiossa on luonnonpuisto, joka rajautuu UKK Kansallispuistoon. Sompiojärven itä ja länsipuolilla on sitten, jotain joka on Luonnonsuojeluohjelman alueita....mitä se sitten meinaakaan. Näillä vastaavilla menettelyillä voi esimerkiksi Trailmap hommia varten selvittää yksityisten ihmisten luonnonsuojelualueita. Suomi on erittäin kiitollinen maa tällaiseen karttajumppaan, kun niin monenlaista kartta-aineistoa on avoimesti tarjolla.
Joo mahtaa olla järkevin OACeilla lähtee vaa. Ennenki käyny siinä kiilopäällä niillä. Säästellä kunnon laskut sitte pallakselle jonne menen saariselän jälkee
utsjoella kyl näky hienoja mäkiä ku ajeli sitä jokivartta kesällä. Varsinki siinä norjan puolella. Sinne vähä liian pitkä matka päiväreissuna käydä.
XCD-hommat pääsi puraisemaan sen verran, että laitoin tilaten sukset. Ruotsista löytyi noin vuosimallia 2016 olevat, uudet Åsnes Storetind Carbonit sopivasti alennettuina. Aattelin, että tollanen jalan alta vajaa 70 mm leveä ”nordic rocker” -suksi voisi olla vähän kuin 40 mm leveä rengas fillarissa ja Storetind siis suksien gg-pyörä :)
Storetind on Åsnesin mukaan rakenteeltaan tunturisuksen ja at-suksen välimuoto. Painoa reilu kilo, camberia jonkun verran, jonkimoinen tasku pitovoiteelle ja kiinnikkeet Åsnesin lyhyille X-skineille, joiden kanssa eteneminen on nopeampaa kuin pitkien karvojen kanssa. Se on suunniteltu käytettäväksi joko 75 mm tellusiteen tai kevyen at-siteen kanssa. Mä laitan Rottefellan Super Telemark Cablet 10 mm:n korotuslevyjen ja nousurautojen kanssa. Siteet on jo kotona ja sukset matkalla. Rottefellat on muuten ”made in Norway” edelleen, mikä oli melko yllättävää.
Noitten kanssa pääsee nyt ainakin opettelemaan ja kokeilemaan, että jaksaako Alpina Alaska käskyttää vielä tuon levyistä suksea kovemmallakin alustalla ja toisaalta, että millasta noin kapealla suksella syvemmässä laskeminen olikaan. Siitä on ihan vaan joitain vuosia vierähtänyt, kun oon viimeks laskenut noin kapealla suksella.
Nuo lähtee kyllä ehdottomasti mukaan Pallakselle at-kamojen ohjella muutaman viikon päästä. Sitä ennen täytynee käydä testaamassa nahkamomohissitelluttelua jossain loivempirinteisessä etelän hiihtokeskuksessa.
^ Ja nyt tätä lukiessa ei voi kuin todeta, että kreivin aikaan tuli hommattua tollaset vehkeet, joilla saa haastetta ja kiksejä loivempienkin offareiden laskemisesta. Ylläs-Pallas- ja Pyhä-Luosto-alueilla jo 26 laattavyöryä tänä talvena. Huh!
Joo puuterin päälle sato jäätihkua ja kova tuuli. Kantava laatta on. Mutta ku suksen ottaa irti niin kyl se mono sinne humpsahtaa nivusia myöte
Olin viime viikon Sveitsin Grindelwaldissa. Kylä on 1000-1100 metrissä ja lunta ei ole lainkaan. Rinteethän siellä on 1800-2600m joten siellä kyllä hiihtää ja pari laaksoonlaskureittiä pidetään lumetettuina.
Surkeaa on tämä ilmastonmuutos. Katselin vanhoja kuvia paikallisista jäätiköistä joista yksi ulottui kylään asti 980 metriin vielä 1850-luvulla ja vuodesta 1973 se on vetäytynyt 400 korkeusmetriä. Sveitsistä on kokonaan kadonnut n. 500 jäätikköä sitten 1850-luvun. Jungfraun, Eigerin ja Mönchin takaa alkava Euroopan pisin jäätikkö Aletsch supistuu 50 metriä vuodessa. Vielä se toki näyttää mahtavalta kun sitä katselee 3500 metristä Jungfraujochin Sphinx-observatoriolta.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...564eefbf4c.jpg
Olen ollut vain pari kertaa aiemmin Sveitsissä talvella ja täytyy sanoa että Itävallassa on homma hoidettu paremmin. Eniten ihmetystä aiheutti se että isoja rinnekarttoja ei ollut juuri missään. Aina olisi pitänyt kaivaa paperiversio ja rillit jne. kun halusi tietää miten pääsisi ja minne.
Enimmäkseen laskin Firstissä kun gondoli sinne oli lähellä asuntoa. Ylimmät rinteet pysyivät korkeista lämpötiloista huolimatta hyvässä kunnossa mutta alempana oli sohjoista iltapäivisin. Parina päivänä hiihdin toisella puolella laaksoa Kleine Scheideggissä ja Männlichenissä jossa rinteet ovat pitempään varjossa ja pysyvät paremmin kovina. Wengenin ja Mürrenin puolelle en ehtinyt.
Offaria en laskenut lainkaan. Edellisen kerran lunta oli tullut kunnolla melkein kolme viikkoa aiemmin joten puuteria olisi löytynyt ehkä korkeilta pohjoisseiniltä. En tunne paikkoja enkä löytänyt offariryhmää johon olisin mahtunut joten tällä kertaa jäi väliin. Oma opas olisi tullut liian kalliiksi.
Positiivisena puolena se että jonot ovat lyhyempiä kuin St Antonissa jossa olen yleensä laskenut. Toisaalta maanantaina kylään tupsahti valtava joukko aasialaisia jotka kansoittivat gondolit aika tehokkaasti jos oli vähänkin myöhässä. Hisseihin heillä ei ollut vaikutusta kun eivät hiihtäneet.
Trillevallenin Skidad-putiikki ei sitten ole se, mistä kannattaa tilata suksia, jos on kiire hiihtämään.
Tilaus sisään 3.2. Putiikilla meni toista viikkoa ilmeisesti sitä arpoessa, että millä ne saa Suomeen. Seurantakoodin (bussgods.se) sain 13.2. Paketin eka rekisteröinti Östersundom 16.2. Seuraava Jönköping 20.2. Jne.. Hyvällä tsägällä tänään illalla saattais päästä asentelemaan siteitä. Onneksi mulla ei ollut kiire :)
Onko kukaan käyttänyt Garminin hiihtokarttoja alamäkeä hiihtäessä? Laitan itse kokeiluun parin viikon päästä, mutta kuulisin mielelläni kokemuksia etukäteen. Usein on tullut laskettua ihan muita rinteitä kuin kuvittelin laskevani, koska laskin jonkun kallion "väärältä" puolelta ja sitten päädyn jonnekin tasangolle lykkimään pertsaa, tai sitten "droppaan" rinteeseen liian aikaisin enkä osu suunnittelemaani rinteeseen.
Ei muutako hommaat randovehkeet niin ei haittaa ku eksyy rinteiltä :)
Voiskohan Stravan Fatmap toimia tuossakin käytössä? Vaatii kyllä kännykän kaivamisen taskusta.
Kävin Vihdissä sisäänajamassa uudet sukset. Ei noi nyt ihan parhaimmillaan ole jäisessä rinnekoneella ajetussa rinteessä, mutta eiks se mennyt niin, että helpot harrastukset on tylsiä harrastuksia… #eläse :)
Oppimiskäyrä oli progressiivinen, mutta pitää varmaan ruveta tekemään jalkakyykkyjä. Kolme tuntia ja jalat oli spagettia. Ankkurihissikin tuntuu ihan eri tavalla, kun ei voi nojata monoihin.
Yllättävän hyvin suksen saa kantille Rottefelloilla ja Alpinan Alaskoilla. Periaatteessa laskis varmaan vähän järeämpääkin suksea niillä. Pelkkään rinnelaskuun pitempi suksi olisi parempi. Toivottavasti Pallaksella pääsee kokeilemaan jotain muutakin kuin korppua.
https://live.staticflickr.com/65535/...2fc0ce86_k.jpg
Minä kokeilin kanssa telemarkkia toisen kerran elämässäni vuodenvaihteessa Sappeella kun 3 päivän pakettiin sisältyi vuokrakamatkin ja lautailuun halusin vaihtelua. Se edellinen kerta oli noin 20 vuotta sitten ??
Yllättävän hyvin sujui. Erinomaista jalkatreeniä ja sitä myöten kova pakkanen ei paljon häirinnyt. Siellä oli tosin vain sellaisia kovia laskettelumonoja. Olisin halunnut perinteisemmät nahkapopot.
Pari henkeen ja vereen tellukaveria on koittanut yllyttää mua testaamaan NTN-kamojaan, mutta olen kieltäynyt. Ei kiinnosta yksi varustelukierre lisää ja lisäksi hävittää omaa alkuperäistä ajatusta sellaisesta tavasta harrastaa, jolla Lapin loivemmistakin tunturinkyljistä saisi haastetta ja niitä onnistumiskiksejä. Noitten kanssa ei tartte menna vyöryjyrkkiin paikkoihin, että on ”jännää”. Vähän sama periaate kuin maastopyöräilyn harrastamisessa täysjäykällä sinkulalla tai gravelilla maastopolkujen ajamisessa. Ei ole helpoin tapa, mutta on kivaa juuri sen vuoksi.
Bonuksena se, että loivissa mäissä kiipeäminen ja varsinkin tasaisten siirtymien hiihtely noilla on nopeampaa ja kevyempää kuin järeämmillä vehkeillä, olipa ne sitten AT-kamat tai NTN-tellut. Tasaiset menee pertsatyyliin pitovoiteella ja ylämäet sillä Åsnesin lyhyellä nousukarvalla. Mä en ole esimerkiksi käynyt Lainion Lumikirussa käynyt koskaan talvella, kun sinne tulee meidän hiihtovauhdeille liikaa siirtymää AT-kamojen kanssa. Nyt olis tavoitteena sinne päästä noilla.
Eilen Vihdissä testasin ne karvatkin, mutta niin lyhyissä mäissä ei niitten kanssa jaksa säätää niin, että laskis kokonaan ilman hissiä. Jos haluaisi harrastaa kuntoilumielessä ylös-alashiihtelyä etelän pienissä keskuksissa, niin pitäisi hommata jotkut suomupohjasukset vielä siihen hommaan.
^ Mä olen koittanut pikkuhiljaa sisäistää tän yhden ”telemarksamurain” oppeja :)
Kyseisen kaverin youtube-kanavalta löytyy tuhottomasti katsottavaa laskemisesta kaikennäköisillä vehkeillä (myös pyöräilyvideoita): https://www.youtube.com/channel/UCdw...BrnHficPoYpngA
Just ennen hiihtolomaa kuulin. No mentiin tällä kertaa Ukkohallaan.
Onko se tuo qst 106:nen jotenki erityisen haastava laskee korpussa? Pirun hankala mennä mettäs ku ei taho saaha suksia kääntymää. Ainaki tuntuu ettei ennen ole näi kovia haasteita ollu.
terveiset saivokerolta. Päältä löyty vähä tuulen pukkaamaa irtolunta mutta muuten on jäistä ja korppua.
https://live.staticflickr.com/65535/...9218c3_o_d.jpg
Aika hankala lumi täällä on kyllä monessa paikkaa toissapäiväisen helteen jäljiltä, että voi johtua ihan vaan siitäkin. Paljon on kyllä lunta ja tosi pehmeetä sen korpun alla. Ilman suksia uppoaa helposti munia myöten, heti kun jalka menee siitä korpusta läpi.
Me hiihdeltiin eilen tästä hotellilta Pallaskero, Palkaskero ja Pyhäkero. Pallaskeron ja Palkaskeron välisessä kattilassa oli ihan ok lumi, mutta se on laskettelusuksille tylsän loivaa. Siinä hiihdeltiin muutaman laskun verran ylös-alas. Palkaskerolta ja Pyhäkerolta laskeminen oli enemmän selviytymistä kuin laskemista, mutta kiva on kyllä ollut hiihdellä noilla XCD-kamoilla nyt, kun ei ole ollut ihan ihanneolosuhteet vapaalaskulle. Lyhyellä karvalla kiipeää yllättävän jyrkkää ja kuitenkin suksi liukuu ihan kelvollisesti tasaisemmilla pätkillä. Toissapäivänä käytiin Keimiöllä. Oli ihan kevätkeli. +4 ja auringon lämpö siihen päälle. Alkuiltapäivästä jo oli ihan kevätlunta puurajaan asti.
Sen verran oli eilen hankala lumi, että joku sai eilen iltapäivästä kelkka-/kopterikyydin Taivaskerolta (ellei sitten ollut sairaskohtaus).
https://live.staticflickr.com/65535/...6af10af_4k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/...26e8c54_3k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/...3dcc65e_4k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/...85ddf22_4k.jpg
Ihmisen pelastaminen maastosta klo 14 tilannehuoneessa. Jääpi kyllä kaivelee että mitä sattunu.
Nooh saariselällä pörräs helikopterit pari päivää ku hakivat noroviruksen saaneita ukk:sta. Ilmeisesti varuskunta anto virka-apua ku ne oli sotakoneita. Tai sitte ne pörräs siel vaan harjotuksen vuoksi
Löysinki jäljet mistä oli haettu kyytii. Varmaan sairaskohtaus. Oli siitä liisan satulasta ku vähä matkaa nousee taiveskerolle.
Oli muute hyväää lunta siellä suunnalla. Ainaki näille keleille. Siinä 2:s hissillä pyörin niin kauan ku sumu anto periksi ja kerran kiipesin taivaskerolle. Mahtava lasku vatikuruun.
Erikoisia näkymiä....
https://live.staticflickr.com/65535/...059c2a_o_d.jpg
Hieno kuva. Me hiihdeltiin aamun siinä sinkissä ensin vaellusreittiä pitkin ylös ja sitten kierrettiin Taivaskero ja Laukukero ympäri. Taivaskeron ja Orotuskeron välisessä satulassa taivas hetkittäin aukeni ja siinä sattui olemaan hyvä lumi, niin hinkattiin jonkin aikaa eestaas. Alkaa XCD-käännökset sujua. Kolme päivää jo reissussa eikä laskettelumonot ole edes käyneet jalassa ;) Tänään kyllä aateltiin suunnata Paratiisikuruun laskettelusuksilla.
https://live.staticflickr.com/65535/...aad423d_4k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/...ff0af81_4k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/...c927875_4k.jpg
Mulla ois tommoset äsnesit varastos. Tosi vanhat. Sain tellu monojen kaupan päällisiksi. Niis tellu siteet ilman kaapelia. Ois vastaavat siteet irtona kaapeleilla. Pitäsköhän ruuvata paikalleem ja käydä kokeilee.
Edellinen omistaja pitovoidellukki niitä. Mites teillä?
Nousukarvat niis on kyl mutta jos lykkii tasamaita.
Bongasin stenunki romanssikahvilalta :rolleyes:
Ihan kiva lumisade mutta ku ei tahtonu nähä mitää. Yköshissin offareilla pikkusen näki ku siel on sitä puuta kotrastina.
Noh toivottavasti tuuli ei puhalla pilalle noita lumia. Ylty loppua kohen että oli pakko lähtee pois