Kuinkahan tämä toteutetaan sähköpyörien automaattilatureilla?
Printable View
Latauksessa ei mitenkään. Toki jos on esim 2A laturi (Esim. Comossa tulee mukana), niin semmoisella voi kiireettömällä ajalla latailla hitaampaa. Luulen kyllä, että on ihan sama lataako 2 vai 4 A virralla, koska turbolla ajettaessa virrankulutus on ihan eri luokkaa ja se kuluttanee myös akkua enemmän.
Hyviä vastauksia. Eiköhän tolla pitkään pärjää.
Tuossa mukana ei tule kuin 500W akku, varmaan silti omaan ajamiseeni riittää, vaikka olisin toivonut 700W akkua. Vielä tämä viikko pitää odotella, ennenkuin kuriiri on ovella laatikon kanssa...
Muistelen, että lion-akkuja on yleisesti turvallista ladata 2C virralla, jos akun kapasiteetti on 1C. Eli jos akun kapasiteetti on vaikkapa 2 Ah, niin sitä on turvallista ladata vielä 4 A virralla.
Joka tapauksessa latausteho laskee mitä täydemmäksi akku tulee. Peruskäyttäjän ei tästä tarvitse huolehtia, vaan kyllä näiden akkujen BMS pitää huolen siitä että akut eivät tule liian täyteen tai mene liian tyhjäksi. Molempiin päihin on jätetty turvarajaa: esim. Spessun aikaisemmassa akussa 100 % täyden akun napajännite on "vain" 41,6 volttia, vaikka sen voisi turvallisesti vetää 42 volttiin saakka. Toki tällöin pitäisi huolehtia siitä, että akkua ei pidetä näin korkealla turhan pitkää aikaa, eikä etenkään missään lämpimässä tilassa.
Kiva ja kiitos villho että vastasit. Meinasin juuri painaa entteriä ja kertoa saman BMS-asian jne. Tätä on kai käsitelty täällä melkein jokaisen pyörämallin topicissa ja aika paljon näyttää puheissa kummittelevan lyijyakkujen aikataudelta periytyvää mutua?
Hyvät täsmennykset. Ei käyttäjälle ole hirveästi jätetty sössimisen mahdollisuutta näissä nykypäivän toteutuksissa. Käyttää vaan eikä murehdi.
En kyllä löytänyt lyijyakun mutuja tästä ketjun loppupäästä. Latausvirta ehkä? 2C olis muuten 700wh:n akulla 40A luokkaa, joten aika kovaa voisi tykittää energiaa tyhjään akkuun. Eikös tuo otto ole rajattu 20 A:iin?
Löysin kattavan vastauksen aiemmin esittämääni kysymykseen shuttle modeen liittyen.
https://www.emtbforums.com/community...app-v2-0.4038/
Puusilmä, sillä en hokannut pikakelauksella kohtaa missä Shuttle-moden toimintaa avattiin. Kerrotko muillekin, mitä asiasta opit?
Tuon viestiketjun 4. vastaus kertoo jo kaiken olennaisen.
Mitä renkaita suosittelisitte 2019 levo comppiin? Eka kesä meni vakiokumeilla.
Tuon kohdan heti luinkin. Ei siinä shutlesta kerrota mitään (kai) vaan ihan perus rautalanka mitä mission controllin avustusprossan säädöt tarkoittavat. Ei siis mitään uutta ainakaan itselle. Edelleenkään en hokaa mitään eroa jos ajan Turbolla kaikki säädöt tapissa ja heitän seuraavaksi myös shutlen täysille. Ihan samalla tavalla lähtee paikaltaan, kiihtyy mutkasta ja kiipeää! Osaan kai vaan puhua amerikkaa, en lukea?
Ilmeisesti niin tai luetun tekstin ymmärtämisessä ongelmaa. Onhan tuossa jotain mainintaa vaikkapa kadenssin suhteen shuttlea käytettäessä vs. shuttle pois.
Edit: No juu, shuttlen toimintaa sivutaankin vähän enemmän myöhempänä viestiketjua. Mutta käytännössä shuttlen avulla saa enemmän voimaa käyttöön pienemmällä polkemisvoimalla kuin ilman shuttlea. Akkua luonnollisesti kuluu myös enemmän shuttle päällä.
Yksinkertaistettua esimerkkiä aiheesta.
Case 1
Support: 100 %
Peak Power: 100 %
Shuttle: 0 %
Polkija saa täyden avustuksen 560 W moottorilta, kunhan itse polkee vähintään noin 140 W avustuksella. Eli avustustehon määrä pohjautuu polkijan tuottamaan tehoon.
Case 2
Support: 100 %
Peak Power: 100 %
Shuttle: 100 %
Avustus ei riipukkaan enää polkijan tuottamasta tehosta, vaan polkijan kandenssista. Kun polkija pyörittää kampia esimerkiksi vähintään 50 rpm, niin avustus on silloin täydet 560W. Valitettavasti tästä ei ole mitään kaavaa annettu, eli miten kovaa kampia pitää vähintään pyörittää, että maksimit saadaan ulos. Tämä shuttlemode on ihan kätevä siksi, että se säästää akkua verrattuna normiturboon. Koska alhaisella kadenssilla virtaa kuluu tuhottomasti, mutta hyötysuhde eli todellinen avustus on pieni, pakottaa tämä shuttle mode pitämään kierroksia yllä. Eli virta ei kulu harakoille vaan menee avustukseen. Toki jos rajoitat Peak Poweria, niin shuttle mode käyttää samaa maksimiarvoa. Eli Shuttlemode on globaali asetus kaikille kolmelle esiasetetulle avustustasolle.
Eli enpäs yleistäisi tuota shutlemoden suurempaa akun kulutusta. Varmasti kuluu, jos shuttle on aina päällä ja täysillä. Mutta kun mennään hissimäkeen, ja halutaan vain päästä tehokkaasti ylös, väittäisin jopa, että shuttlemodella pääsee useamman kerran mäen ylös kun pelkällä täydellä turbolla. Jälkimmäisessä kun aina ei viitsi pitää kadenssia yllä ja tällöin hyötysuhde laskee ja virtaa menee harakoille.
Nyt on hyvä rautalanka. Kiitos! Kun ajaa pöljänä omaa täyttä Case 1 -asetuksilla, niin voiman tuotto riittää peak poweriin miltei koko ajan joten perstuntumalla ei ole ainakaan merkittävää eroa onko Shuttle 0 vain 100 %. Nousuja Shuttle 100 % pääsee kuitenkin kevyemmällä jalalla pyörittämällä.
Irroitin vihdoin moottorin. Pultit vedin momenttiin eli mutulla ja käsipelillä. Uudet lukitteet väliin, joten toivotaan että tuli hyvä. Eiköhän se natina aiheudu kuiturungon ja kiinnityspulttien/puslien kosketuspinnoista. En ainakaan keksinyt muuta potentiaalista natinan kohdetta. Ehkä moottorin suojakuori voisi natista runkoa vasten. Mutta saa nähdä kuinka kävi, testilenkki vielä edessä. On muuten virtajohdon moottorin pään liitin on murtumassa päältä päin pikku hiljaa. Menee varmaan vaihtoon jossain kohtaa.
http://aijaa.com/xjSRtf
http://aijaa.com/3xutMF
Takuuhomma se johto.
Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
Jep. Kait se olis hyvä ajoissa vaihtaa, ennen kuin alkaa kulku tökkimään. Itse johdon eristeet on vielä ehjät. Ei muuten natise enää eli homma onnistui.
Paljonko ootte ajanut voimansiirrolla (eturatas, pakka, ketju)?
Mulla 2019 Levo.
Ajettu nyt 1900km.
Ketjun vaihdoin 1000km:n kohdalla.
Poronpolkaisussa jyrkissä mäissä ketju rutisi aika miehekkäästi. Ehdin jo miettiä että noinkohan vie mut perille asti. Ketju on venynyt vain 0,48 eli sen puolesta vielä hitusen vois ajaa.
Hyllyssä on jo koko setti, mutta jotenkin ajatus on, että pakalla pitäis pystyä ajaan enemmän kuin kaksi tonnia ja nyt mietinkin että jos kokeilis vaihtaa vain eturattaan ja uuden ketjun.
Miten muut ootte vaihdellut voimalinjan osia?
Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Ei ole Levoa. Kuitenkin vaihdan ketjun, kun se on "venynyt" ts. kulunut noin prosentin verran. Takapakan vaihdan kun osa rattaista on silmällä katsottuna mennyt huonoksi. Tonnin jälkeen kannattaa ketjuja tarkastella ja vaihtaa tarvittaessa, silloin säästää sitä pakkaa. Mulla on ajettuna n. 5 tuhatta km ja muistaakseni kolmas pakka menossa. Ketjujen määrää en muista. Eturieska on vielä alkuperäinen. Se ei juurikaan kulu.
Kohta 2500 mittarissa, tonnin välein ketjut, kun venymää noin 0,5 %. Tonnissa meni myös eturatas eli rutisi uudella ketjulla. Toinen eturatas kesti tonin jälkeen hyvin rutisematta. Meinasin alkaa kierrättää näitä kolmea ketjua. Katsotaan sitten mihin asti takapakka kestää hyppimättä.
Pakka vaihtoon 1130km kohdalla. Ketjuilla noin 400km ja roskiin, neljäs menossa. Eturatas ollu uudesta asti rf nw eikä vikaa.
Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
Ketjujen vaihdon aika (noin 1200km, ~0.5%).
Alkuperäisiin tyytyväinen, mutta samoja 2018-vuosimallin ketjuja en tunnu löytävän -> mitä täällä suositellaan tilalle?
Ei kai ne ketjut niin justiinsa ole että minkälaiset laittaa. Kunhan käytössä muistaa voidella, ettei pääse kuivahtamaan. Vetolujuus riittää kaikissa ketjuissa, kaiken saa silti rikki/poikki ja ilman voitelua ketju kuin ketju venähtää.
Sramin xx1:llä on menty viimeiset 5 vuotta molemmissa maastopyörissä. Tosin nyt luomussa KMC:t vahattuna. Hyvin toimii nekin.
XX1:llä mäkin oon ajanut.
Orkkig osilla ajoin 1000km.
Sitten uudet ketjut (xx1) (vanhan ketjun venymä 0,5).
2000km:ssa rupes eturatas rutiseen isoissa ylämäissä. Purin ja pesin koko voimansiirron, ei auttanut. Vaihdoin uuden ketjun, ei auttanut. Sitten vaihdoin uuden ketjun kaveriksi uuden eturattaan. Sit hiljeni. Vanha ketju oli venynyt vasta 0,48.
Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Ei ole fsr:ää mutta hommasin Turbo levo ht:n eilen. Light blue appilla kokeilin että toimiiko mun softassa tämä nopeuden/avustuksen rajoituksen poisto. No Mission Control appiin olisi onnistuessaan pitänyt tulla renkaan pyörintä kooksi 800mm josta tietää homman onnistuneen no ei tullut vaan jäi 2000mm. Lähdin sitten töihin poleskelemaan ja tcd näyttö näyttää maksiminopeutta 15km/h ja reilun 5km reitin pituus näyttää 1.9km.Saako tuota jotenkin resetoitua alkuperäiseksi? Avustuksen limitteri on kyllä poissa ja avustaa yli 40km/h vauhteihin kun vaan polkee. Onko kenelläkään muulla vastaavaa "viritystä" tehtynä?
Onko kellään suosituksia noille kolmelle säädölle? Lähinnä ainakin toi Eco on liian tehokas, kun haluaisi vähän avustusta hangessa, niin tuo syöksähtää voimalla eteenpäin. Ihan liian tehokas ja pilaa kyllä ajamisen.
Noista kahdesta muusta tasosta en tiedä sanoa, kun niin vähän testannut.
Mullon -19 Levossa kuvan asetukset.
Ecolla pääsee kovalla pohjalla 110-150 km.
Vaikka käyttäis trailia/turboa, niin silloinkin polkua 70km.
Akku 700wh ja kuski reilusti yli 100 kg.https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...205b367dd5.jpg
Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Jatkan vielä.
Peak power vaikuttaa siihen kuinka se syöksyy. Koita laskea sitä ja hakea itselle sopivat säädöt.
Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Mitä nastarenkaita porukka käyttää levossa vakio vanteella? Tuo 2.25" tuntuu kovin kapealle. Vai mikä setti, vanne+rengas olis hyvä ja mahtuu pyörii.
Meillä perheen kahdessa 19 mallisessa Levossa on 45nrth Wrathchildit. Suuremmassa (L-koko) 29”x2,6” vakiokiekoilla ja pikkulevossa (s-koko) mennään plussilla 27,5”x3,0” 40mm leveillä kiekoilla. Nuo plussat on minulla ollut aiemmissa pyörissä ja pitävät todella hyvin. 29” en ole vielä ehtinyt kunnolla ajaa.
Sent from my iPhone using Tapatalk