Katselin uusien Trekkien renkaita ja näyttää Bontrager tehneen 27.5x38 Hodagista 120tpi-version. Varmaan vähän kevyempi ja paremmin rullaava kuin aikaisempi 60tpi. Eikä varmaan pitkään mene kun uusi kumi on kaupoissa.
Printable View
^Ei muuten hullumpi kysymys. On luettu vain pyörän spekseistä. Renkaan kuvia jossa ko luku seisoisi, tai muuta varmempaa tietoa ei tosiaan ole osunut silmien eteen.
edit. Kysyin kolmesta kotimaisesta pyöräliikkeestä asiaa ja yhdessä liikkkeessä oli uusi pyörä mutta kumeissa ei myyjän mukaan 120tpi-merkintää.
Ja yhdessä jossa ei ollut pyörää, sanoi asiantuntevan tuntuinen myyjä kompliittipyörän spekseissä tosiaan olevan 120tpi mutta ei löytänyt mistään tietoa uudesta 120tpin renkaasta. Hieman epäili että ei ole vielä uutta Hodagia.
Joten hyvä kysymys mutta olennainen tieto ei selvinnyt.
Tuli hommattua tollanen farley 5. Ekat koeajot on nyt suoritettu ja vaikuttaa todella hauskalta laiteelta. 👍 Eli tulee jäämään talouteen.
Oikeastaan näin alkuun ainoa asia mitä tekisi mieli tuunata, on voimalinja yksi eturattaiseksi. Minkälaisia set uppeja porukka on rakennellut säilyttäen silti 1/2/3 vaihteen suht samanlaisena? Toiset kammet + ratas vai 30-32p eturatas + uusi takapakka. Ja jos jälkimmäinen vaihtoehto niin mikä pakka?
Emmää vaan tiijä, mutta kyllä toi oma vanhanliiton Farley 8 yllättää joka perhanan ajokerta. Vaikka onkin vain 26x3,8" renkaat.
Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla
Muuta en tiedä, mutta paras on paras...eli XT M8000 11speed (11-42) pakka taakse ja eteen race face 30T. Anna olla se vakio kampi vaan. Etu- ja takavaihtaja samaan sarjaan, niin ehtiikin jo vaihtaa joka tilanteeseen. Läskille super setti!
Täpärissä minulla on vielä sram romut ja ei niillä ehdi mihinkään tilanteeseen reagoida. Se on sitä...klik...klik...klik...klik...ja tilanne on jo menetetty :-) Kyllä hermo lepää, kun pimpatun farleyn ottaa tallista, eikä tarvi hulluna lipsutella vaihteita. Täpäriin vaihtuu samat simpan romut ku läskiin, son varma...
Ohessa viimeisin kuva, mitä olen ottanut...
https://farm2.staticflickr.com/1599/...aab5acfe_c.jpg
Jos haluat rahallisesti selvitä vähemmällä niin laita eteen 30t ja taakse sunracen 10-pakka (11-40). Tällä konstilla ei tarvi vaihtajaan sijoittaa ja välitkin riittää hyvin.
Näin vähän veikkaisinkin, että halpis ratkaisu ei paras😂 Sun Racelta olisi löytynyt edullinen 10 pakka mutta 2/3 vaihde olisi tehnyt melkoisen hypyn ykköseltä. Tollasta M8000 11speed + vaihtaja + 30p narrow ratas pakettia, täytyy alkaa kyselemään. Halpaa tää silti on versus moottoriurheiluun.😊
Omani löysin special bikesta ja hyvin toimii [emoji106]
No ei se nyt niin iso käytännön ero välttämättä ole, jos vertaa budjettiratkaisuun (sunrace+raceface). Eniten vaikuttaa montako vaihdetta voi heittää kerralla. M8000 vaihtaa kyllä hienosti, kun voi surutta survoa pykäliä.
Parhaiten voin kuvata tuota budjettiratkaisua, kun yritin aikoinaan pysyä kaverin perässä 2x10 setillä. Tuo budjetti 1x10 setti vei kybällä. Ei vaan pysynyt perässä enään kun kaveri laitto 1x10 setin omaansa. Oli siis itsekkin pakko alkaa tähän leikkiin, että pystyy ajeleen samoja lenkkejä :-)
Kyllä nuo vaihteen on täällä Oulun seudulla riittänyt, toistaiseksi.
Sramin 1x11 vaihteistoa on myös jossain moitittu että olisi isot vaihteiden välit, mutta itse en ole sellaista ominaisuutta haittaavana tunnistanut. Ei koskaan ole ajo ollut vaihteista kiinni ja hyvin on Etelä-Suomen ryteiköissä ja mäissä riittäneet. Ja vaikkei edessä ole kuin 28 niin riittää hyvin siirtymillekin. Tosin varsinkin kotiinpäin ajellessa on usein sen verran väsynyt ettei jaksa isoilla vaihteilla edes ajaa.
Ja joutuuhan Sramissa isompaan päin vaihtaessa tosiaan vähän kliksuttamaan mutta jos se tuntuu haittaavalta niin eikös siihen ole gripshifter toimiva ratkaisu?
Itellä 1x10 eli vaihdoin kammet ja edessä 26 t mikä kesän aikana vaihtuu joko 26 t tai 28 t ovaaliin, takana 11-40 kymppi pakka. Nuo hoitaa homman koska jos metsään menen niin pimeällä tulen pois jos ei makuusäkkiä ole mukana.
Mä tuunasin voimansiirtoa vaihtamalla isomman eturattaan 32 hampaiseksi, alkuperäinen siis 36.. Nyt on sopiva porras ison ja pikkurattaan välillä. Saa nähä innostuuko sitä vielä yhden eturattaan systeemistä mutta toi oli kyl halpa tuunaus.
Rallinaaman kammet vaihdoin, olis pitänyt ottaa 170 perälle tarkotettu ja offsetilla oleva ratas ni ois saanu kampia vähän lähemmäksi toisiaan. Saattaa vaihtua kesän mittaa.
Nyt on 30 race face ja 10/42 sun race kiinni. Muuten pelittää, mutta ketjut tippuu päältä ykkösellä taakse päin polkiessa. Täytyy huomenna prikoilla koittaa simmaa ketjulinjaa.
Harmittaa todella paljon. Ostin F5.n helmikuussa ja myyjä oli ehdottomasti sitä mieltä että koko 19.5" on oikea (179cm inseam 80cm).
Halusin kuitenkin heti että stemmi vaihdetaan 60mm 10°. Pari viikkoa sitten ostin 35° stemmin ja vieläkin tuntuu että tanko on liian kaukana. Selasin tämän tredin läpi ja ymmärtääkseni minun mittaiset ovat valinneet 17.5" koon.
Tosiaan liikkeessä tarjosivat koeajoon vain 19.5 kokoa enkä varmaan olisi ostanutkaan 17.5 koska myyjä näin neuvoi.
Eli mitäs nyt?! Laitanko farleyn myyntiin ja vaihdan pienempään, koska mielipide asiasta tuntuu vain vahvistuvan..
Saman pituisena ja molempia kokoja ajaneena sanoisin ettei kummatkaan noista ole sulle ihan oikeita kokoja. 18,5 olisi luultavimmin se paras vaihtoehto mutta sitähän ei ole tarjolla. Jos Trekissä pakko pysytellä niin noista kahdesta valitsisin sinuna kuitenkin tuon 17,5.
Onko siinä nyt siis 35 asteen vai 35mm stemmi?
Omassa läskissä (L koon Dude) stemmin vaihto (60mm -> 50mm ja edelleen) 30mm versioon "ketteröitti" pyörää selvästi ja nyt tuo on ehkä muutenkin sopivampi omille mitoille (185/90inseam)
182cm kuskina 19.5" farley on sopiva 35mm stemmillä ja 780mm tangolla. Yhtään suurempi ei voisi olla, pienempääkään en ottaisi, nyt tuo on eloisa ja ketterä. Eli tuo on just sopiva.
Nyt on 30 tai 35 asteen lyhyt stemmi. En muista mittaa eikä sitä lue stemmissä. Kuitenkin ajoasento on jotenkin makaava edelleen ja kun asia on mielessä koko ajan se vain pahentaa tilannetta. Toisaalta tuleeko 17.5" liian ahtaaksi??!!
Olen ajanut kaikkil metsälenkit fätillä tämän oston jälkeen ja Kona HEIHEI on jäänyt talliin. Joten fätbike on minun juttu!
Eli jos jotakuta kiinnostaa 19.5" F5 niin rohkeasti yv.tä vaan....
^Tarkista se stemmin mitta, jos se on pidempi, kuin 35mm kokeile 35mm ensin. Olet tosiaan välikoon kuski, niin kuin on todettu. Koe-aja se 17.5". Olishan Trekki voinut tehdä -17 kaudelle sen 18.5".
Itse 180.5/87 testasin 17.5" orkkis 80mm stemmillä ja se menisi käytännössä just ja just, mutta on pieni, eli minä joutuisin ottamaan 19.5" mikä menisi 45-55mm stemmillä minulle. 19.5" en ole ajanut, mutta oli L koon Salsa Mukluk, mikä on hitusen pienempi, kuin Farleyn 19.5" ja silti hylkäsin sen, mutta toistaiseski mennään ainakin M koon Dudella mikä on näiden välistä ja se tuntuu tosi hyvälle. Lisäksi on M koon Salsa Mukluk mikä on pikkasen Dudea pienempi, mutta Farleyn 17.5" isompi.
Pitkä pyörä on helppo ajaa kovaa suoraan alaspäin lyhyelläkin stemmillä pystyllä ajoasennolla, mutta sitten, kun aletaan kiivetä jyrkkää mäkeä ylös lyhyellä stemmillä/korkealla ohjaamolla aiheutta keulimista, kun ei saa painoa tarpeeksi eturenkaalle-> lyhyempi runko pidempi stemmi kiipeä paremmin keulimatta, vaikka ohjaamo olisi korkea, mutta ohjaus voi taas kärsiä pitkästä stemmistä, no minkäs teet, kun ei osaa ajaa pyörää pää edellä makaavasta ajoasennosta.
Minä olen n. 180 cm pitkä ja ostin Farley 5:n 19,5" kokoisena. Koeajossa ollut 90 mm stemmi vaihdettiin 70-milliseen ja nyt koko ja kokoonpano tuntuvat minusta hyviltä. Kaipa tässä on kyse myös makuasioista.