Se tunne, kun kaikki osuu täydellisesti kohdilleen heti...
https://c2.staticflickr.com/6/5022/2...6e765b83_b.jpg
https://c2.staticflickr.com/6/5662/2...ce201d38_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/9/8133/2...9340a8a6_b.jpg
Printable View
Se tunne, kun kaikki osuu täydellisesti kohdilleen heti...
https://c2.staticflickr.com/6/5022/2...6e765b83_b.jpg
https://c2.staticflickr.com/6/5662/2...ce201d38_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/9/8133/2...9340a8a6_b.jpg
Aivan liian hieno. Äkkiä sotkemaan tuo mutaan.
:) On sotkettu jo. Toissa yön sateiden jäljiltä sitä oli eilen riittävästi tarjolla ja voin luvata, että toista kertaa et tule noin puhtaana näkemään :D
On tyylikäs vehje Stenulla, on on.
Kunkutttimen vois asentaa alasylöisinnnii.
Kaunis härveli, vallan kaunis.
Toivotamma ilometerejä,
paaaaaljon ilometrejä täältä kaukaa idästä!
*kumarrus*
On Stenun näköinen pyörä.
Hyvää matkaa molemmille.
Stenu mitkä jarrut tossa on?
Kiitos kaverit. On se ihana. Vaikka Gunnarkin on, niin on toi vielä ihanampi. Eikä ruostu. Satula- ja keulakulmat on 0,5 astetta loivemmat, haarukassa rakea 3 mm enemmän ja pituutta sentti vähemmän, vaakaputki 5 mm piempi. Muuten kopsattu Gunnarin resepti eli pitkähkö ja matalahko runko lyhyehköllä takapäällä ja stemmillä. Aika pienet muutokset, mutta tuntuvat ajossa yllättävän paljon. Pehmeähiekkaiseen alamäkeen uskaltaa päästellä huolettomammin, juurakoista tykkää vähän enemmän, toe overlappiä ei ole enää ja kuskilla on vähän enemmän tilaa.
Columbus SL jalat ja Columbuksen kaulaputki. Oli muuten kovempaa tavaraa sahata kuin mikään kaulaputki, mitä olen ikinä sahannut. Kaulaputki katkaistuna keulalle jäi painoa n. 800 g. Olisin halunnut ruostumattomasta myös keulan, mutta ei ole krossikelpoisia haarukanjalkoja KVA:lla vielä. Etukäteen huoletti vähän, että tuleeko keulasta liian löysä, mutta se on yllättävän tukeva. Käytännössä yhtä tukeva kuin Gunnarin suorajalkainen Vicious, mutta isommat töyssyt toi taivutettu ottaa nätimmin. Mulla on se Gunnarissakin ollut Reynoldsin Ouzo Pro Cross täyskuitukeula vielä varalla. Ajattelin, että voin krossikisoissa käyttää sitä, mutta ei taida tarvita. Tuo tuntuu todella hyvältä kovemmassakin ajossa.
Paul Comp MiniMotot. Nekin on ihanat joskin ihan pelkkää käyttöarvoa ajatellen TRP 8.4:set on kyllä ihan yhtä hyvät.
https://vimeo.com/179116849
Omaan silmään sais olla enemmä väriä, vaikka vaaleasivuiset renkulat, mut nätti ja levyt oiskii pistäny liikaa simmuun.
Juu ei jätä kysyttävää. Paitsi ehkä tosiaan tosta keulasta, että spöijaako pahasti, tai oletko kokeillut sellasta keulaa joka ei spöijaa?
Jep. Onhan toi Stenun pyörä vaan aivan järjettömän hieno. Ja kaikilta osin juuri tuollaisena kuin on!
Jos lajinomaisista tai VPCX:stä puhutaan, niin mä en ole aivan päässyt vielä varmuuteen, että olenko loppujen lopuksi hitaampi vai nopeampi keulalla joka vähän spöijaa. Mulla on se Gunnarin keulilla välillä ollut Reynoldsin täyskuituinen, jonka kanssa olen ajellut jonkun verran kisoja. Kuituinen ohjaa tarkemmin, mutta etupää pitää huonommin kun "jousto" puuttuu ja meno on pomppivampaa.
Pitempiä gg-lenkkejä ajellessa kuitukeulan kanssa mulla väsyy kädet nopeammin ja jos on paljon epätasaista, alkaa joskus myös kyynärpäät jomottaa. Sitä ei tapahdu teräskeulan kanssa ajellessa ja talvella ero vaan korostuu, koska mulla on sellainen näppituntuma, että pakkasella kuitukeula muuttuu vielä jäykemmäksi.
Sen, mitä olen tuolla uudella ehtinyt ajaa, niin sanoisin, että gg-ajeluihin ja lenkkivauhtiseen keskuspuistojuurakkorymistelyyn toi on ihan sairaan hyvä ja pehmentää menoa juuri sopivasti. Sunnuntaina ajelin vakkaripolut Laakso-Pitkäkoski-Haaga sektorilta ja tuolla pystyy päästelemään juurakoihin yllättävän reippaasti. Meinasin ehkä uskaltaa tulla Hertsikaan kokeilemaan tolla uudella pyörällä, joten sunnuntain jälkeen saatan osata sanoa, mitä tapahtuu, kun mennään oman vauhdin ja osaamisen rajoilla.
Niin ja mulla toi viidenkympin rajapyykkikin rupee lähestymään pikkuhiljaa, joten vauhdit ei hirveästi tästä enää ainakaan kasva tulevaisuudessa ja mukavuudenhalu aivan varmasti vaan lisääntyy. Sen vuoksi päätin heti, kun ryhdyin uutta runkoa speksaamaan, että mihinkään ylikokokeuloihin tai -akseleihin mulla ei ole tarvetta. Levareita mietin hetken ja kävin paria modernia levaripyörää kokeilemassa, mutta en valaistunut ja päätin että vannejarrut pysäyttävät riittävän varmasti, kun ne ovat niin tehneet tähänkin asti. Sitäpaitsi kun kunto menee vaan alaspäin, niin pitää saada pyörän painoakin samaan suuntaan, että joku edes kompensoi.... ;)
Ps. Väri on muuten luonnossa enemmän vihreä kuin sininen. Kuvissa näyttää enemmän siniseltä.
Tripster ATR -runkosetti saapui vihdoin viimein, vaan oli haarukka pakattu kovin heppoisesti tottakai se oli ottanut iskua matkalla. Ei muuta kuin reklamoimaan ja uutta vaatimaan. Prkl.
Odottavan aika on pitkä. Jos sitä jouluksi pääsisi sorateille...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jos haluaa että oma grinderi tuntuu edulliselta, voi vertailukohdaksi ottaa 3T Exploron
Tulin vaan kertomaan, että Cyclon VPCX-neitsyys meni ja pyörä on maagisen hyvä ajaa. Vaikka asiaa tarkastelisi kuinka objektiivisesti en muuttaisi mitään ja subjektiivisesti tarkastellen vielä vähemmän. Enkä muuten vaihtaisi Exploroon tai mihkään muuhunkaan, vaikka päittäin tarjottaisiin. Ei mulla muuta. :)
Stenu kun vanhenee niin pyörät senkun kaunistuu :) Riemukasta yhteiseloa ja ihatäysii toivotan.
Oletko jo vienyt pyörääsi vähänkään teknisempään maastoon? Ei ehkä kuulu ihan gg-otsikon keskeisimmän ajatuksen pariin, mutta itseäni houkuttaa ajatus pyörästä, jonka geometria toimisi myös hyväkuntoista polkua vaativammassa maastossa. Vaan millainen sen pitäisi olla, kun renkaan leveyden kasvattaminen sentillä ei pyörästä tee hyvää.
Sanoisin, että ensimmäinen asia olisi se, että kannattaa valita pyörä tai runko, joka on sen verran pitkä, että lyhyehkölläkin stemmillä saa pitkän ajoasennon. Lyhyt stemmi helpottaa krossarissakin maastoajoa merkittävästi, mutta lyhyt ja korkea ajoasento tekee siitä otb-koneen. Eli omiin mittoihin nähden pitkä runko, jossa on matala keskiö.
Ekana sunnuntaina kävin siis ajelemassa perusmaastoreitit Laakso-Maunula-Pirkkola-Paloheinä-Pitkäkoski-Haaga-akselilla ja hyvin toimii. Oleellisimmat erot vanhaan pyörään (Gunnar Crosshairs) nähden ovat aika pieniä, mutta vaikuttivat ajettavuuteen yllättävän paljon: 0,5 astetta loivemmat satula- ja keulakulmat, 5 mm pitempi efektiivinen vaakamitta (Gunnar oli jo valmiiksi aika pitkä krossariksi) ja 3-4 mm enemmän rakea keulassa. Keula on sentin lyhyempi, jotta ei etupyörä karkaa niin kauas vaakaputkesta (ulkonäöllinen asia enemmän) ja emäputki sentin pitempi. Puolitoista senttiä vanhaa pyörää pitempi akseliväli (keskiöstä eteenpäin) ja taivutetuilla ja alhaalta siroilla putkilla varustettu keula aiheuttaa sen, että juurakoissa ero vanhaan pyörään on melkein kuin vertaisi täysjäykkää 26-tuumaista ja täysjäykkää 29-tuumaista maastossa. Mutta makuasioitahan nämä ovat aika vahvasti eli tässä nyt sattui osumaan kaikki nappiin mun makuun. Joku toinen voi varmaan kokea asiat toisin. Saa tuota tulla kokeilemaan, jos kiinnostaa ja jos koko yhtään natsaa. Gunnarkin on vielä toistaiseksi ajokunnossa, niin pääsee myös vertailemaan.
Näyttää kelpaavan Paris-Roubaix-voittajallekin :) https://xpdtn3.club/
https://pbs.twimg.com/media/Cp_AYfLXYAAqC7t.jpg
Löysin vintiltä ensimmäisen käyräsarvisen pyöräni, 5-vaihteinen 24" retkipyörä jostain 80-luvun alkupuolelta. Suurin hämmästys tuota katsellessani oli todella kapea ohjaustanko ja olemattoman lyhyt stemmi. Muistikuvani pyörästä oli kuitenkin positiivisia. Runko oli ja on edelleen raskas, mutta muuten ajettavuudessa ei ollut mitään ongelmaa. Päinvastoin, myöhemmät pyörät olivat huonompia, kunnes jokunen vuosi sitten hankin nykyisen pyöräni. Ajelinkin tuolla 24" pyörällä aikanaan, siis suunnilleen 10-vuotiaana, yli satasen lenkkejä. Maastossa ei sillä ajanut, vaikka 37 mm renkaiden puolesta se olisi poluillekin soveltunut.
Pyörän löytyminen herätti kysymyksiä ja kiinnostuksen geometrian tarkempaan tutkimiseen nyt, kun krossarilla/gg:llä tekee mieli entistä haastavampiin paikkoihin. Tavanomaisella nykyaikaisella käyräsarvisella pyörällä stemmin ja ohjaustangon yhteenlaskettu ns. reach-mitta on suuri ja sen seurauksena ohjauksessa käsien liikerata aivan erilainen maastopyörään verrattuna. Tästä on muodostunut ajatus, josko krossarilla teknisessä maastossa ajamisen hankaluus ei johdukaan eritysesti pyörän rungon kulmista ja 20 cm kapeammasta ohjaustangosta, vaan tällä tavoin lasketulla reachilla onkin suuri merkitys asiassa. Etenkin, kun esität saman suuntaisia ajatuksia.
Vanhan pyöräni osat ei sovi nykyiseen, mutta jotain kokeiluja täytyy jossain muodossa koittaa tehdä.
Hymiö toki noteerataan ja samoin on ihan mukavaa että lukijan arvostelukykyyn luotetaan, mutta noin periaatteessa - ja etenkin foorumilla jossa (mielestäni ei aivan aiheetta) kaikki eivät oikein tykkää siitä että kaupalliset tahot markkinoivat tai niiden yhteistyökumppanit osallistuvat markkinointiin ilman että suhde ja se mistä siltä osin on kysymys tehdään selväksi.
Eli pyörä kelpaa Magnus Bäckstedtille samassa mielessä kuin Crescentin huippumaantiepyöräkin; hänelle maksetaan siitä että hän osallistuu nimellään, kuvallaan ja tavallaan - eli ei liian tungettelevasti eikä aina ihan läpinäkyvästikään - sen markkinointiin.
PS Joo, mulla on nyt semmoinen tosikkomainen päivä ilmeisesti käynnistymässä (ja aloitin kaiken lisäksi aamun kokeilun vuoksi kahvittomana).
PPS Pyörä, siis se Cyclo, on hieno ja sitä koskevat kommentit kiinnostavia (vaikka yksityiskohdat ja monet isommatkin asiat menevät ns. ohi hilseen oman kokemuksen vähäisyydestä johtuen). Olinkin odottanut sitä Barcelonassa tehtävää pyörää melkein yhtä innokkaasti kuin sen tilaaja!
^ Vahvasta kahvinpuutteen aiheuttamasta henkisen pahoinvoinnin tilasta selvästikin johtuen ylin lause oli kirjoitettu sen verran epämääräisesti, että minulle jäi aavistuksen epäselväksi viittasitko tuolla markkinointiin osallistumisella minuun, Bäckstedtiin vai tuohon xpdtn3-yhteisöön :)
Mutta ihan vaan siis varalta: jos viittaus koski itseäni, niin minullahan ei todellakaan ole minkään valtakunnan kytköksiä Exploroon, sitä markkinoiviin tahoihin tai noiden tahojen yhteistyökumppaneihin.
Sissimarkkinointia, sanon minä. Tähän 18 riviä asiaa ilmentäviä hymiöitä.
Tunnustan kirjoittaneeni (jälleen kerran) pitkän ja epäselvän lauseen ja onnistuneeni sillä tavoin tekemään päivänselvästä asiasta ei-päivänselvän. Ei, en missään tapauksessa viitannut sinuun. Sellainen ajatus ei ikinä käynyt mielessänikään ja pyydän anteeksi sitä että jouduit hetkenkään pohtimaan sellaista mahdollisuutta että olisin tarkoittanut sinua enkä Bäckstedtiä tai sitä jotkut uunot saattaisivat ajatella minun tarkoittaneen sinua.
Koska kuitenkin olen dorka joka haluaa puolustautua väärinymmärryksiltä ja vääriltä syytöksiltä silloinkin kun olisi fiksumpaa olla jatkamatta aiheesta: (1) jos olisin tarkoittanut sinua, olisin sen sanonut sen verran suoraan ettei kenenkään - terveisiä sinne Muppet-shown parvekeaitioon! - olisi tarvinnut arvailla ja (2) sen pitkän, epäselvän ja huonosti kirjoitetun lauseen jälkeen tuli - IMHO! - paljon selkeämpi lause, josta olisi voinut käydä yksiselitteisemmin ilmi ketä ja mitä oikein olin tarkoittanut.
Aiheetta enempään (eikä siis oikeastaan tähänkään). Hyviä ajokelejä ja lisää kuvia ja juttuja - ei varmasti kyllästytä!
Menee vahan ohi aiheen, tai sitten ei kun tallakin tullaan ajamaan vahan missa sattuu. On niin rautaa etta ja enaa pitaa haalia kasaan haarukka ja muut osat. Novan putkisetti, 44mm emaputki, Paragon Machine Works 12mm e-thru dropit flat mount jarrulle ja jauhemaali pinnassa. Kevyt se ei ole, vaan painaa sopivat 2250 g, mutta ei ole kuskikaan ihan nuoruuden painoissa. Keulalle toivottavasti vanhan Giantin hiilarikeula, joka tosin kaipaa uuden maalin pintaan. Osiksi on tyrkylla kaverin Dura-Ace Di2 setti, mutta budjetti ei oikein kesta tommosta ei sitten millaan.
Tasta
www.instagram.com/p/BKl6DDZhtdH
Tahan
www.instagram.com/p/BLmtHDyhXVG
Tovi siinä vierähti, että sain kasattua, mutta hyvä tuli. Kinesis Tripster ATR campan athenalla ja Huntin 4season dura -kiekoilla.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...f603ffeeab.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Polkisisin.