Miksihän sitä pitää lähteä tämänkin asian kans kikkaileen, kun hyväksi havaittuja vaihtoehtojakin on. Tuli hommattua Henge ja onhan se nyt ihan hirveä. Sportti tottakai kun halvalla sai. Liian pehmeä, ihan outo profiili ja rumakin vielä.
Printable View
Miksihän sitä pitää lähteä tämänkin asian kans kikkaileen, kun hyväksi havaittuja vaihtoehtojakin on. Tuli hommattua Henge ja onhan se nyt ihan hirveä. Sportti tottakai kun halvalla sai. Liian pehmeä, ihan outo profiili ja rumakin vielä.
^ Selvästi huomaa että jonkun mielestä täydellinen satula on ihan kuraa jonkun toisen mielestä, enkä nyt nimenomaan tuohon Hengeen viittaa. Maku- ja tottumisasioita, joihin myös oma ruumiinrakenne ja pyöräilytyyli vaikuttaa radikaalisti
Lisäksi varmaan merkitystä sillä että ajeleeko vaippahousut jalassa vai ei. Ite en oo koskaan kokeillutkaan, toistaiseksi ei oo ollu tarvetta.
Emmä oo vaippoja ton kans käyttänyt ku pistin työmatkapyörään. 20-25 minuuttia ottaa toi työmatka ja perse kipeytyy jo siinä.
^ No ei sovi sulle. Ite saan polkee päivän mittaan useemman tunnin eikä kipeydy paikat yhtään.
Kattelen tässä Kona Roveen alkuperäisen, aika hirveän WTB-satulan tilalle korvaajaa. Saisi olla kovahko, ei missään nimessä upottava. Arvostan yksinkertaista ulkomuotoa ja hitunen retroa otetta ei haittaa sekään. Tärkeintä on, että satulassa on helppo liikkua ja nostaa perse penkistä usein.
Hiukan alkanut kiinnostaa Brooksin C17, mutta joku sanoi siitä että sopii melko huonosti matalaan ajoasentoon. Kaikkihan on suhteellista huomioiden että Roven geometriahan on melko pysty. Tykkään silti ajaa paljon alaotteella, joten mietin onko C17 tällöin riski verenkierrolle... Toinen juttu on karkea pintamateriaali, tuoko se huomattavasti kitkaa persiin nostamiseen?
Voi olla, että satulaa kannattaisi etsiä ihan jostain toisesta suunnasta, joten suosituksia saa heitellä!
Kerrankin ei tarvitse hifistellä komponenttien kanssa, halpis WTB Pure V on parasta mitä olen tähän mennessä löytänyt. Ja kaikenlaista jakkaraa on hanurin alla käynyt..
Vaikka satulasuositukset -oma perse jne- kannattaa jättää omaan arvoonsa... niin Spessun Phenom. Spessukaupoista saa noita (ja muitakin malleja tietty) testiin... hae vaikka Bike Companystä, Sellonpyörästä, MountainBikeShopista. Klubikortilla saat alennustakin jos päätät ostaa ;)
Oikeastaan vasta tätä ketjua lukiessa huomasin että fillareideni satulat ovat aika samanlaisia:
Madonessa on Spessun Romin kuituisena. Crux cyclossa on Phenom ja tämä on ihan tehtaan jäljeltä. Tunturi E60 kuntopyörässä on pojalta ylimääräiseksi jäänyt Spessun Toupe. Vintage maantiefillarissa on sitten hieman erilainen eli Sella San Marco Concor.
Henge on karmee. Mulla on yks vähän ajettu. Saa lunastaa pois.
Eipä yllättäny :D
Ei se Hengen vika ole, vaan sun perseen. ;)
EDIT: Mulla on täydellinen perse. Ja Henge sopii sille täydellisesti. Paras satula mitä koskaan on ollu.
Jos satulaa ei huomaa ajaessa, se on sopiva itselle. Muita kriteereitä ei liene tarvita. ;)
WTB:t on ollu omalle pepulle ihan jees kanssa. Henge kyllä ylivoimainen.
Mulle satula-asia on ollut jo pitkään vaikea. Usean testi-istunnan perusteella istuinluiden leveys olisi 10cm luokkaa ja sisäreidet ovat läskit kuten ukko muutenkin. Vuoden aikana käytössä on ollut nyt kolme satulaa, mikään ei ole aivan täydellinen.
Ensimmäinen oli yllä mainittu Spessun Henge Comp 155mm, jonka ostin paikallisesta mitään asioista tietämättä "tarpeeksi leveänä". Koeistuin ja koeajoin satulan kaupan pyörässä ja hyvältä tuntui. Tavallaan tuntumasta tykkäänkin, mutta tuon kanssa on ollut pientä ongelmaa koko ajan. Siis vaihtelevasti hanuri / sisäreidet kipeytyy pidemmällä lenkillä ja joskus jalat (varsinkin vasen) puutuu ja tunto häviää varpaista. Ongelma korostuu vaippapöksyillä, ilman ajaessa taas hiertää ikävästi. Lisäksi kiskojen asennon takia tahtoo satulan nokka jäädä liian pystyyn Spessun hissitolpan kanssa.
Toisena satulana halusin läskiin "touring-henkisemmän" penkin ja jostain syystä ajattelin leveän ja pehmeän olevan hyvä. Niinpä tilluutin Selle Italia Man Gel Flow 150mm levyisenä. Tällä se ajaminen olikin sitten hankalaa. Hanuri / sisäreidet hankaa ja jalat puutuvat edellistäkin enemmän, yhdellä 25km lenkillä jopa lonkasta lähtien. En tiedä, oliko siinä satulan vika vai joku muu ajoasentoon liittyvä.
Tuon kokemuksen jälkeen kiinnostuin selvittämään satulan valintaa, luin istuinluiden mittailusta ym jutuista. Niinpä mittailun perustella otin pojan pyörästä kokeiluun WTB Volt Racen, leveys 135mm. Tuo tuntuu toimivan nyt parhaiten, vaikka ensimmäinen fiilis onkin hiukan kapea. Silti mitään kipeytymistä ei tunnu missään ja jopa 10km lenkki ilman vaippahousuja on ollut mukava, joka on minulle aivan uusi ilmiö. Mutta ongelmana, penkki tuntuu antavan periksi painavan kuskin alla, naksuu ja rutisee koko ajan maastossa läskeillessä. Jostain koitin lukea, niin ilmeisesti tuota on muutkin havainneet? Satulan istuinosa tuntuu antavan paljon periksi, voisiko se siitä johtua? Itteä ainakin vituttaa tuollainen rutina ajaessa, kun esim Henge on ollut hyvinkin eleetön ja jämäkkä palvelija tässä muun testailun rinnalla.
Meinasi jo pari tuollaista WTB Voltia tilata lisää, mutta jätin nyt kuitenkin vielä hautumaan. Mitä sitä koittais seuraavaksi? EDIT: Tuo Charge Spoon voisi kiinnostaa.
Brooks B17N toiminut Rovessa hyvin. On tosin talvella kylmä.
http://itameri.kuvat.fi/kuvat/forum/...g/_smaller.jpg
Kertokaas kokemukset Brooksin Cambiumeista.
Anekdoottina, mulla oli sittemmin uudelle omistajalle siirtyneessä kulkurikympissä BLB Fly -istuin, joka on lähinnä fiksikaupoissa yleinen, halpa malli. Kyseessä on muovirunko, joka on verhoiltu PU-keinonahalla ja välissä on ehkä noin 8mm tukevaa vaahtomuovia. Myyntivalttina on halpa hinta ja muovisen kirkkaat värivaihtoehdot. Tällaisessa halpisratkaisussa ei kuitenkaan ollut ergonomian kannalta vikaa. Yksinkertainen ratkaisu toimi hyvin. Jos saman mallisen, ehkä vähän ohuemmin topatun penkin löytäisi hillitymmässä värimaailmassa ja kestävämmällä pintamateriaalilla, niin mikäs siinä.
Lähetetty minun A0001 laitteesta Tapatalkilla
Brookseja hehkutettu siellä sun täällä, itellä ei mitään tuntumaa/tietoa koko satulasta, mut miten tollasen antiikkisen näköisen jakkaran voi kukaan nykypyörään asentaa? Eihän se nyt vaan istu kokonaisuuteen yhtään mitenkään. 😝 Vai oonko yksin mielipiteineni? Wanhaan nahkatuppiseen classic-pyörään sopii kyl hienosti.
Sopivuus peffalle on tärkeintä, mutta jatkaisin silti etsintöjä ennemmin kuin laittaisin tuohon nykypyörääni jonkun antiikkisatulan tms. Selvää on kuitenkin, että jos yhdenlainen satula sopii niin toinen samanlainen erinäköisellä verhoilulla sopii myös, se pitää vain etsiä.
Näin on. Myönnän kyllä vähän siristeellen silmiäni kun edessä meni Cervelo S3 ja siinä Brooksin ruskea nahkainen. Pitkän siivun se kuski veti yhdellä istumalla ja nousematta satulasta. Mä pidin välillä taukoa ja ajoin taas kiinni. Kuuden tunnin kohdalla taisi sanoa nousseensa satulasta ekalle tauolle.
^ Nyt on kyllä pakko sanoa, että 6h putkeen peppu penkissä on sulaa hulluutta, ihan typerää ja monessakin mielessä.
6h yhtäjaksoinen istuminen ei ole terveellistä missään penkissä. Vaikka penkki olisi miten mukava puudutat paikkojasi ihan turhaan ja etenkin miesten olisi hyvä pitää mielessä, että paahdutat samalla perhekalleuksiasi, mikä vaikuttaa heikentävästi hedelmällisyyteen.
Pyöräily ei ole sen kannalta "terveellisin" liikuntamuoto, mutta liikaa lämpenemistä voi kyllä ehkäistä säännöllisellä pepun penkistä nostolla ja tietysti myös esim reiällisillä satuloilla jossain määrin. Kroppa on kuitenkin tärkein, ilman sitä ei voi urheilla.
Minulla on varmaan samalta tuotantolinjalta tullut ahteri. Pari vuotta oli ns. edellisen sukupolven Henge Comp jossa ei ollut muuta vikaa kuin että sillä pehmustamattomuuden määrällä se ravisti kuskin murusiksi jäykkäperään asennettuna. Uuteen malliin tuli pykälä lisää pehmusteita joten sellainen löysi tiensä jäykkikseen ja vanha meni täysjoustoon jossa ongelmaa ei sattuneesta syystä esiinny.
Tavallaanhan tuo on tuollainen täysin "muodoton" satula, sekä pituus- että poikittaissuunnassa melkein tasainen pingismaila mutta ehkä juuri sen takia siinä voi istua ihan missä kohdassa sattuu huvittamaan ja aina toimii. Vertailukohtana saman firman Phenom jossa istutaan selvässä notkossa siinä yhdessä kohdassa jonka suunnittelija on päättänyt. Jos se sattuu sopimaan omalle kohdalle, hieno juttu, mutta jos pitää päästä edemmäs tai taaemmas niin saattaapa olla ongelma.
Millaisia siivuja ajatte yhtäjaksoisesti satulalta, persettä lepuuttamatta? Ilman perseen nostelua jne.. Eli missä menee se raja, että satula on jees tai vähemmän jees? Samoin, onko magnettijarrullinen trainerilla ajo rankempaa perseelle kun maantie? Mulla tuo aika trainerilla on noin tunti, ja sit on aika alkaa kevennellä istumista, välttääkseen puutumista. Maantiellä tuo aika on noin puolitoista tuntia.
Mietin, kannattaako tässä kohta alkaa etsiä toista satulaa, vai onko nuo ajat sellaisia, ettei parempaa kannata alkaa etsimään?
Tunti menee ihan ok ,jonka jälkeen yleensä osuu joko putkelta ajoa taikka taukoa.. Tuon pitempiä pätkiä ei ole tarpeen ajaa kerralla istuen.. Satuloita toki kannattaa testata muitakin, jos tarvetta pitkille istumisille tai kokee satulan parantamiselle tarvetta. (Maasturissa on hieman hakusessa hyvä satula, mutta "hyllystä" on kahta kolmesta kokeillut ja seuraavaks menee testiin vanhan maantiepyörän SLR tuon nyt alla olevan SLR XC tilalle. )
Minulla on yleensä tapana ajella max 1½h-2½h yhdeltä istumalta. Tosin tällöinkään ei takamus vielä yleensä vihoittele, vaan muut paikat pikemminkin vaatii pientä verryttelyä. Tämä taas johtunee ajoasennon puutteista. Minulla on paha tapa ajaa pitkään samassa asennossa mikä korostanee virheitä ajoasennossa. Minulla on kaksi maantiepyörää, joissa erilaiset satulat. Toisessa ei mitään ongelmia ja toisessa on aika tarkkaa tuon asennon löytämisen kanssa. Ja kun pyörät on hiukan erilaiset geometrialtaan niin pitkän matkan myötä paikatkin rasittuu hiukan eri tavalla.