X01 AXS kyllä kiristää hyvin. Nettispeksulaatiot ketjun hakkaamisestahan pääosin johtuvat siitä, että AXS ei ole vaijeria hidastamassa vaihtajan pyörimistä kiinnityspultin ympäri. En ainakaan omien kokemusten perusteella allekirjoita tätä.
Printable View
X01 AXS kyllä kiristää hyvin. Nettispeksulaatiot ketjun hakkaamisestahan pääosin johtuvat siitä, että AXS ei ole vaijeria hidastamassa vaihtajan pyörimistä kiinnityspultin ympäri. En ainakaan omien kokemusten perusteella allekirjoita tätä.
Vaimo valitetteli että sen cyclo on hengenvaarallinen kun edestä vaihteita vaihtaessa ketjut tipahtaa rattaiden väliin josta niiden takaisin saaminen on todella hankalaa.
lähdin tuota tutkailemaan ja tosiaan, kun isolta pudottaa pienelle (eli jolloin etuvaihtaba on edestä pieni, takaa pieni trimmiasennossa) ketju tosiaan putoaa väliin. Vasta kun tuon trimminkin klikkaa pois, eli tekee nopean ”tuplaklikkauksen” ketjun sai pienelle.
noh, lähdin tuota tutkimaan ja säätämään. Aloitin säätämällä vaihtajan rajoitinruuvit ja siitä sitten vaijerin kireyteen. Huomasin, että kun vaijeri on säädetty niin kireälle että isommalle rattaalle vaihtaminen, ja ”ristitrimmaus” toimii hyvin, on pienelle vaihtaminen aivan kuraa. Hetken päätäni raavittua huomasin, että vaikka kahvasta kliksuttelee etuvaihtajan pienelle, ei vaihtaja nojaanaan rajoitinruuviin. Sormella kun sitä tökkäsee niin lepää rajoitinruuvia vasten.
otin vaihtajan irti sekö putsasin ja voitelin sen kunnolla. Ilman vaijeria vaihtaja palautu aina rajoitinruuvia vasten. Löin vaijerin kiinni ja taas sama. Noh, kelasin että vaijeri liikkuu tahmaisesti ja vaihdoin uuden vaijerin ja kuoren - mutta tismalleen sama ongelma.
Tossa rouvan fillarissa tuo etuvaihtaja on mun milestä vähän hölmö: vaijeri tulee keskiöstä satulaputken suuntaisesti ja kiinittyy satulaputken takaosasn lähelle keskiötä. Tässä on myös ns. Barrel adjuster josta vaijeri lähtee kohti etuvaihtajaa. Etuvaihtaja oli muistaakseni 105 r6800 jossa on tollanen ”pystytanko” johon vaijeri kiinittyy. Kun halutaan vaihtaa isommalle vaihteelle vetää vaijeri tuota vartta alas ja poispäin eturattaista. Tuo kulma jossa tuo varsi on kun pitäisi pudota rajoitinruuveja vasten on todella ”epäedukas” vääntömomenttia ajatellen ja tuntuu kuin vaihtajan jousessa ei jerkku riitäisi vetämään vaijeria kireälle.
noh, mulla oli varastossa ylimääräisenä omasta cyclosta 1-by conversion myöt pois jäänyt 105 r7000 - jossa tuo vaijerin kiinitys on (mielestäni) fiksumpi: vaijeri tulee alhaalta ja taittuu ohjurin kautta epäkeskopyörään joka liikuttaa tuota vaihtajaa.
noh, löin ton paikoilleen… ja melkein sama. Vähän parempi - mutta köytönnössä sama efekti että vaihtaja ei jaksa vaijerista ”löysiä pois”.
sain tuon nyt säädettyä toimimaan niin, että kiersin vaihtajaa satulaputkessa niin että vaihtajan ”häntä” taittuu vähän sisäänpäin. Vaihdot on todella jämäkät ja täsmälliset niin ylös kuin alas… mutta tuosta hännän heitista johtuen jos ajaa edestä isolla rattaalla ristiin (eli takaata joko isoin tai toiseksi isoin) laahaa ketju vaihtajaan. Etuvaihtajaa pitäisi ikäänkuin saada vielä vähän ulospäin. (Tuon ison rattaan trimmi ei liikuta vaihtajaa kun ehkä mikromillin).
jos vaihtajan vaijeria kiristää, lopettaa se ristiinajaessa vaihtajaan laahaamisen ja ison rattaan trimmi toimii niinkuin pitää. Mutta alaspäin vaihtaessa ketju putoaa rattaiden väliin eikö vaihtaja jaksa palata rajoitinruuveja vasten. Sormella kun sitä painaa niin menee rajoitinruuveihin ja pysyy sielä.
Eli mitäs nyt sit seuraavaksi?
^Laita siihen R7000 vaihtajaan täyspitkä kuori vaihtajalle asti, ja ohita ne ohjurit yms. jotka näköjään tahmaa sitä vaijerin liikettä.
kiitos, pitää hakea uusi tollanen kuorisetti ja testaa vaihtaa siihen täysipitkä kuori.
sitten jatkoa: Rouva kävi tänään testilenkillä ja vaihteista ei tullut napinaa. Nyt kuitenkin keskiö napsuu ”naamapalmu”. Vanha keskiö on mallia Shimano BC1 37x25 EN
tuolla kun googlailee löytyy että se olisi 68/73mm kupeilla ja 24mm kampiakselille.
voiko tuohon heittää tilalle tuolaisen:
https://www.motonet.fi/tuote/shimano...oduct=45-02558
vai onko noissa joku että MTB keskilaakeri ei sovi Road kampien kanssa yhteen?
Kaiken järjen mukaan pitäisi sopia, mutta jos katsoo tarkasti Motonetin kuvaa, niin sen keskiön keskellä lukee "Mountain" tässä verkkokaupan Shimano-keskiölaakeri BB-RS501 BSA – Verkkokauppa.com versiossa taas "Road" voihan niissä joku ero olla, mutta en pysty sanomaan mikä. Verkkiksessä loppu, mutta Larunpyörästä löytyy Keskiölaakeri Shimano BB-RS501 BSA 68mm - Larunpyörä (larunpyora.com)
Edit. Tuliko sinulle muuten näpyttely virhe? Vanhan malli lienee BC1.37x24 ei BC1 37x25
Noin 10 vuoden ikäisessä pyörässä on 2 x 9 -voimansiirto, ja edessä FSA:n 110 mm:n nelipulttiset rattaat. Eturattaat pitäisi uusia, mutta 9-ketjulle tarkoitettuja eturattaita ei enää tunnu löytyvän. Mahtaisivatko 10- tai 11-ketjulle tarkoitetut rattaat sopia, vai onko odotettavissa ongelmia?
:seko:
Ainakin tuolla etsintä tuottaa 9 v. valinnalla eri kiinnityksillä 188 vaihtoehtoa:
https://www.bike24.com/cycling/parts...D%5B426%5D=426
^^Hampaiden leveys on sama, joten yleensä toimii.
Rattaaseen tulee julkaisuhetkellä sen osasarjan vaihteiden määrämerkintä, jossa se on osana. Tai sitten sen hetken uusin sopiva.
^Jotkut myyjät osaavat yhteensopivuuden esittää
^^Kiitos, tuolta jo niitä etsi paikallinen pyöräkauppiaani kuten minä itsekin, mutta yhdistäen nelipulttisuuden, 110 mm:n BCD:n ja 9-vaihteisuuden, niin sopivaa hammaslukua ei enää löydykään. FSA:n oma Vero Pro ( https://shop.fullspeedahead.com/en/d...-pro-chainring ) olisi muuten oikea, mutta nettikauppojen mukaan se on tarkoitettu 10- ja 11-vaihteiseen voimansiirtoon. Ehkä pitää pienellä riskillä lähteä sitä kokeilemaan.
^Ottaen huomioon että 9-12 vaihteiset ketjut on sisämitaltaan samat, niin pitäisin riskiä aika pienenä tosiaan.
Olen oman satulatolpan kanssa ihmetellyt, kun satulan suurin piirtein vaateriin saamiseksi pitää clampin taempaa pulttia kiristää niin pitkälle, että pultin pää alkaa lähennellä hanuria. Tuossa rouvan satulaa säätäessä (sama tolppa) tajusin, että clämpin kulma on sellainen, että pulttien ollessa tasan kiristetty, on satula melko rajusti etukenossa. Eli ehkä tolppa on tarkoitettu rungolle, jossa satulaputken kulma on selvästi loivempi. Onko muilla tullut vastaan tällaista?
Ainakaan pikaisella haulla ei verkkokauppojen tuotespekseissä ole tuota clampin kulmaa kerrottu. Mitä lie beach cruiserin tolppia Ridley käyttänyt noissa X-Traileissa...
Mä olen jonkun satula-tolppa-yhdistelmän kanssa törmännyt samaan ongelmaan. Eli että pultti tulee satulaan saakka.
Tolpista puheen ollen kiikutin juuri postiin oman YT Postman (Sdg Tellis oikeasti) tolpan takuukorjaukseen Saksaan lähetettäväksi. Tavallaan ehjä mutta toiminta edellyttää säännöllistä tolpan purkamista, jotta yhden kroonisesti löystyvän ruuvin saa takaisin kiinni. Sinänsä YT:n postman tolpissa on erittäin toimiva se satulaan kiinnitys. Saa nähdä mitä tekevät. Toteavatko vain, että tolppa toimii ja lähettävät takaisin. Vai vaihtavatko nykyiseen v2 malliin. Pistin kaiken lisäksi pyynnön, että jos vaihtavat uuteen, niin vaihtaisivat esim. n. 180 mm pitkään. Tämä L-kokoisen pyörän mukana alunperin tullut tolppa kun on vain 150 mm.
Olen joskus lyhentänyt satulan kiinnityksen pultteja, en muista enää tolpan merkkiä mutta joku Fliten versio jousti niin paljon että satulan pohja otti niihin kiinni.
Mistä tietää Sramin DUB-akselisia kampia hankkiessa tarvitseeko tavallisen vai Wide-version? Tai onko Wide-mallista jotain haittaa vaikka tavallinenkin mahtuisi?
Tästä on ollut monesti juttua ja tosi hiljattainkin jossain ketjussa jota en nyt löydä. Mutta eli menihän (maasto-)vaihteensiirtäjän, pakan ja takavaihtajan suhteen homma niin, että vaihteensiirtäjän ja pakan tulee olla mielellään ns. pari jotta homma varmasti toimii. Mutta vaihteensiirtäjän ja takavaihtajan ei vaihteiden lukumäärän osalta ihan välttämättä. Eli haen takaa sitä toimihan 12-vaihteisen shimanon deore vaihteensiirtäjän kanssa 11-pykäinen shimanon xt-takavaihtaja jos takapakka ja ketju on 12-lehtinen? Isoimmin (kevyimmän) takalehden takapakasta voin säätää vaihtajan rajoitinruuvilla pois, niin 11-speed shimanon medium cagen pituus ja liikkuvuus riittää ja pyörä toimisi siis 11-vaihteisena. Takavaihtaja kun pitäisi uusia ja Shimanon xt 11-sarjalaisina irtoaisi vain 30 eurolla. Ja 11-vaihdetta riittää mulle mainiosti bike-park-pyörään.
Tilasin xt-11 vaihtajan kun halpa oli. https://www.bike24.com/p2124094.html...%2011%20medium
^Luulisi että toimii, kun XTR shifteri on sama 11 ja 12 -vaihteiselle?
Millainen pinna pitää ostaa perinteiseen mummopyörään, jossa on 3-vaihteinen Shimano Nexus -kiekko? Eli mitkä ovat sen speksit joilla googlettaa?
Silloin kun minä olin nuori, Halpahallista löytyi pinnoja eikä tarvinnut tietää muuta kuin kiekon koko.
Toinen juttu, onko pyöräasiantuntijaa joka tietäisi ovatko nämä Shimano Nexus 3 -vaihteiset sydeemit kaikki yhteensopivia iästä riippumatta? Eli jos ostankin koko kiekon (esim. tämän), sopineeko 15 vuotta vanhaan Tähtipyörä City Classiciin?
Just tilasin Nexus 7 pyörään uuden takapinnan kun huomasin yhden katkenneen. Tai tilasin itse asiassa varmuudeksi 3 eri pituutta, kun juuri oikean pituuden määrittäminen on hankalaa. Pinna mielestäni j:n mutkaan saakka n. 285 mm niin tilasin 284, 286 ja 288 pinnoja. Ja lisäksi 12 mm, 14 mm ja 16 mm nippeleitä. Pituuden Lisäksi ymmärtääkseni ratkaisevia asioita on pinnan paksuus (mulla 2 mm) ja onko j-päinen vai suoraveroinen. J-muotoisiahan noi kaikkk peruspyörien pinnat varmaan on. Itse tilasin siis näitä täältä:
https://www.bike24.com/p215724.html?...hampion+spokes
Kiitos tosi nopeista vastauksista. Voisi ehkä purkaa kiekon ja ottaa yhden pinnan irti ja mittailla.
Vaikka tuo Puuilon uusi kiekko sopinee myös ja maksaa vain 99€ eikä tarvitsisi rihtailla, hmm...
Toisaalta 1-vaihteinen mummopyörä maksaa Biltemassa 149€. Onkohan niistä mihinkään? Meillä on aina yksi mummopyörä, kauppakassina eli se on se talouden pyörä joka otetaan kun pyörä pitää jättää johonkin, jolloin todennäköisyys että se tulee varastetuksi tässä kaupungissa on melkoisen korkea (huumeheikkejä kulkee katkaisupihtien ja rälläköiden kanssa ja varastaa fillareita ihan avoimesti). 149€ euron fillarin voisi uusiakin aina kun se varastetaan, olisi sitten aina uusi ja ehkä kauppakassi :)
Kokemuksia Roval Terra satulaputkesta gravel / maantiekäyttöön? Joustaako enemmän vai vähemmän kuin esim. Canyon S13?
Multa katkesi takavaihtajan kiinnike ( Sram 1x11). Olin 30 km Tampereelta Vaasan suuntaan kolmostien varressa. Minulla on aina mukana sisäkumi ja varaketju, mutta kiinnostaisi tietää, että mitä varaosia/ työkaluja teillä on mukana vastaavia tilanteita varten. Kuitenkin pyöräilen melko syrjäisissä paikoissa ja oli onni onnettomuudessa, että se sattui kolmostiellä ja sain liftattua pakettiautoon, jonka ystävällinen kuljettaja heitti minut ja pyöräni Tampereen asemalle. Nyt pyörä on Pyörävarikolla huollossa.
Normaali multi-tooli ja ketjun pikaliitin.
Tuossa sinun tilanteessa voit irrottaa koko takavaihtajan ja lyhentää ketjun sopivaan mittaan.
Jos pikaliitintä ei ole mukana, voi hätätilanteessa käyttää uudelleen myös ketjun normaalia pinniä, jonka olet irti puristanut.
Tietysti se korvakekkaan ei paljoa paina, mutta katkeaminen on niin harvinaista vs ketjurikko, etten ole nähnyt tarpeelliseksi kantaa korvaketta mukana.
Edit: Varaketju mukana :)
Osaakos kukaan sanoa että tuo SRAMin työkalu jolla säädetään vaihtajan kulmaa on määritelty 52 lehtiselle takapakalla niin toimiiko 48:lla samoin?
^^Multitool, sisuri, ketjulukko, minipumppu/Co2 pumppu, työhanskat ja rätti... Niillä pärjännyt ja harvoin tarvinut mutta jos jättäis kotiin niin silloin se tarve varmaan esiintyisi. Varaketju normilenkillä hätvarjelun liioittelua mutta jos johonkin usean päivän vaellukselle lähtee niin johan silloin moista mukana raahata.