Nämä mun molemmat parit on jo 7-8 vuotta vanhat, joten oisko näissä vielä eroa painealueissa. En tosin tarkoittanutkaan että niistä merkinnöistä suoraan näkee sopivuuden johokin keliin, vaan että on eroa suksella ja suksella.
Printable View
DTG WORLD CUP PLUS
Syvempi ja karkeampi Plus-rakenne, ihanteellinen lämpimiin ja kosteisiin olosuhteisiin. Tehty luonnon timantin avulla.
http://fi.fischersports.com/upload/c...img?1259845210
DTG WORLD CUP COLD
Hieno ja matala Cold-rakenne, optimaalinen kylmiin ja kuiviin olosuhteisiin. Tehty synteettisen timantin avulla.
http://fi.fischersports.com/upload/c...img?1259845219
http://fi.fischersports.com/en/
Keltasella timangilla kun hivelee pohjaa niin luistaa kosteella jne.. :D
µ
Vaan saispa jostain tuota Plus-hiontaa - toimi ainakin mulla tosi hyvin. Näyttää havulta, mutta kaikki naarmut on suoria, eri syvyisiä vaan. Ei jarrutellut pakkasellakaan.
Viime viikolla käväsin (siis todellakin KÄVÄSIN) pariin kertaan suksilla, kroppa oli niin tyhjä että
ei kädet työntäneet ja jalat oli mitä oli ...... eipä ollut nyt aamusta sen paremmat tuntemukset ( 3 pvää putkeen 2 muuta treeniä/ pvä) mutta ny lähti, oli varmaan ns. lentokeli ja NIIN MAAN PENTELEEN kiva mennä! Meinasin jatkaa vieläkin mutta sai 2 h riittää, jaksaa sitten vielä siinä kevyessä iltavehkaamisessakin.
Ja noilla jonkun vanhoilla kisaparilla mentiin
http://i667.photobucket.com/albums/v...0cmSkating.jpg
No niin, nyt on 350 km hiihdetty näillä lumilla, täällä kotinurkilla. Vielä pitäisi 150 km lykkiä, ettei tarvitse Jämsän Pöljiä Pyöräilijöitä kaljan litkulla juottaa.
Täällä ne loppasuut käy kuitenkin tirkistelemässä, että montako viestiä Ohiampuja on taas ehtinyt kirjoittaa. :rolleyes:
Tänään testattu
-Atomic Worldcup Classic 2010 featherlight 196cm
-Atomic SNS Profil 85 palalla
-Luistona Vauhdin LF -1-25*c
-Pitovoiteena Vauhdin K-18
-Hiihdetty 3 x 1,6km kierrosta
Sukset luisti ku tauti. Mutkat voi vetää kovemmin ku Fischerin 197cm carbonlite s-trakeilla ja vähemmällä jalkavoimalla
(en tiiä onks sil vaikutusta et Atomicit +7mm Fischerit +12mm tasapainopisteen takana).
Pito ois voinu olla parempi mut pitää huomenissa vähä hienosäätää (tuntuma jalan alla ei oo yhtä tunnokas ku fischereissä).
Suksen kantit puri aika tiukasti lumeen ku ajauduin pois uralta (taitaa olla rakenteen ja hiihtäjän aiheuttama toimintahärö?).
Huomenna uudestaan ni sit näkee miltä ne tuntuu ku saa pidot kohillee ja vähä paremmalla ajalla.
Kyssäriä kehiin:
Käykö porukka kisaamassa / tapahtumissa? Aika moni paljon kirjoitteleva panostaa ilmeisesti kohtuudella suksiin ja hioo luistoja jne.. Mites talven harjoittelu? Mennääkö hiihdon ehdoilla vai kaikkee siltä väliltä.
Itsellä kymmenen vuotta vanha kalusto + 10 kg lisää massaa. Suksia en osta lisää näillä päivärahoilla, muutaman parkun joutuu talvessaan investoimaan. Tavoitteena Kajaanin omat iltahiihdot (http://maastiskeza.blogspot.com/2010/01/pollyvaaran-kuntoiltahiihdot.html), partiohiihto ja Vuokatti hiihto kohtuu aikaan. Oma kunto näyttelee aika isoa osaa tuloksissa, joten suksien hinkkaaminen jäänyt tosi vähälle.
µ
Peruskouluun jäi kilpailut muita vastaan, nykyään pahin kilpailija näkyy peilis.
Tavoitteena liikkuminen kaikin mahdollisin tavoin vuodenaikojen mukana (enää 3kk ni metsät on täysin sulat \o/ ).
Hinkkaan suksia enemmä ku kerkeen hiihtää. Aina tulee paremmaks ku tekee ite ja testaa ite, joka päivä oppii jotain uutta ja hienoo.
Ku kalusto o semmost mihi pystyy luottaa ja sieltä saa jotai takas ni se motivoi panostaan harrastukseen enemmän aikaa ja hunajaa. Vastalahjaks kroppa saa kyytiä säännöllisesti ja pysyn terveenä.
--+MM+-- Kalustolla ei oo mitää muuta väliä loppupeleis ku se et se toimii.
En panosta hiihtoon lainkaan enkä harrasta, mutta viime vuonna tuli tavaksi käydä hiihtämässä kaukopartiohiihdon pikamatka. Reenasin suoritusta edeltävänä viikonloppuna 2x14km lenkkiä, joista toinen jäi hyytymisen takia tekemättä. Itse suoritus meni ongelmitta ja leppoisaa oli. Suosittelen kaikille!
Eilen kävin kokeilemassa pertsaa, pitkän tauon jälkeen. Ei ei onnistu, jalka ei kestä.
Vasen nilkka kipeytyy nilkkaluiden ja osin akillesjänteen ympäriltä jo 10 kilsan hiihdon jälkeen.
Olen yrittänyt venytellä ja varoa nilkkaa, mutta ei tunnu auttavan. Luistelussa ei vaivaa ole, ainoastaan pertsalla.
Pertsaa aloin hiihtelemään vasta tänä talvena ja heti alkuun vetäsin pitkiä lenkkejä nolla-pohjalta.
Olisiko tässä syy, kroppa ei vaan ole tottunut toisenlaiseen liikuntaan ja onko tämä tyypillistä pertsahiihdon aloittajille?
Hiihto on alkanut kulkea sen verran hyvin, että pieniä kisasuunnitelmia on. Viikon päästä on kauhahiihto täällä Etelä-Pohjanmaalla Kauhajoella, siellä nyt ainakin. Jossain kansallisissakin voisi käydä, nöyryyttämässä itteään jossei muuten. Ehkä ensin joihinkin Seinäjoen Hiihtoseuraan omiin kekkereihin (en kuulu seuraan, mutta eiköhän sinne mukaan pääsis).
Mulla kilpahiihdot aikanaan päättyi vuoteen 2004, ja välissä on mennyt muutama vuosi etten ole edes koskenut suksiin. Mullakin siis kalusto aika vanhaa, mutta mielestäni täysin kisakelpoista vielä. Asiaa helpottaa, että paino on tällä hetkellä sama kuin "silloin ennenkin".
Harjoittelu menee mulla toistaiseks 50/50 pyöräilyn ja hiihdon välillä. Joudun varmaan jossain vaiheessa päättämään, kumpaan panostaa enemmän. Toisaalta omaksi huvikseen harrastaessa, ei tarvi ottaa niin suuria paineita tämmöisistä. Juostakin vielä pitäisi. :rolleyes:
Kyllähän se uuden lajin harjoittelu kannattaa alottaa kevyesti ja sitten ku kroppa tottuu ja tekniikka on pehmeä ni sit alkais hiihtää kovempaa ja pidemmälle.
Työkaverin polvi meni 2km luisteluhiidon jälkeen niin huonoon kuntoon et se o ollu ny 2 viikkoo kipeenä ja möi mononsa pois.
Myyjä kertoi noiden toimivan parhaiten juuri noissa olosuhteissa, ja ne ovatkin todennäkoisimmät olosuhteet tänne eteläsuomeen tohon mun lähellä olevaan kaupungin ylläpitämään lyhyeen mutta sopivan tekniseen latulenkkiin.
On niihin joku havukuvio hiottu.
Onnea wandererille ja säpäkälle sakemanninartulle 6 km harrastussarjan voitosta! Kannatti tulla kokeileen eka kertaa.
Grr, myöskin hieno suoritus! Kipinä tai syttyä tähänki lajiin. Omat sukset nyt vaan hankintaan ja lisää reeniä.
Eipä ollut Lirarenin teamilla turha reissu, vaan vakuuttavasti voitto kotiin. Vauhti olisi vissiin kohdallaan ensi viikonlopun Sm-kilpailuja ajatellen.
Ihan hauska kokeilu oli kyllä tuo ja koirakin tykkäs.
Tässä on aloitettu vasta kolmekymppisenä. Olin kaverin huoltajana Pirkassa -02 ja vähän innostuin. Lainasin siltä vapaan suksia ja kävin heittämässä pari lenkkiä, sitten kävin ostamassa omat. Joku 150km ehdin siinä keväällä hiihtää, sitten seuraavana talvena itsellä Pirkka tavoitteeksi ja menihän se 90km heti alle 5h:eek:
Tuossa takavuosina oli enemmänkin innostusta touhuun mutta talvet on ollut tosi huonoja täällä lännessä varsinkin. Pirkkaa on hinkattu ja piirinmestaruus- maakuntaviesti- iltahiihto- puulaakihiihtolinjaa on kisattu, yhtenä talvena joku kansallinenkin harjoitusmielessä. Pirkassa yks isompi tavoite toteutui tannoin kun hiihdin kymppisakkiin vapaalla.
Vähän ironista tuon viime vuosien innostuksen suhteen on se, että nyt päätin ekan kerran mennä talven pyöräilyn ehdoilla ja koittaa miten se fillari kesällä kulkee kun se pannaan kulkemaan. Sitten tulee kaikkien talvien isoäiti:rolleyes: No, ei mua se kaduta, ensi talvena hiihdetään taas ja unohdetaan fillarit talliin. Seuraava isompi tavoite olis 2011 Lapponia itseä tyydyttävällä tuloksella joka vois olla... no katotaan sitä sitten:)
Laitetaas lisää mielikuvaharjoittelua sohvalla löhöilyyn.
Tänään oli oikein mukava keli, vaikka luisto ei ollu mikään hääppönen.
http://www.youtube.com/watch?v=h9K0rprVALI
En oikeastaan tiedä hyvästä luistosta mitään mutta kelit osuivat näemmä noille Atomic RS 11:le to ja tänään kohdalleen, varsinkin tänään alkuvauhti (minulle 'tumpelo'hiihtäjälle' ) oli varsin muikeata, on se kiva kun sukset toimii B-) joskaan en tiedä miksi sillä olen nyt hiihtänyt niillä kolmeen kertaan omistajan vaihdoksen jälkeen ja jotain niissä oli pohjassa mutta en tiedä mitä ;-) Tais tälle viikolle tulla tuntejakin enkka sitten 90-l lopun, varsinkin
talveen ja 17 h on mulle kyllä hyvä arvo, keväällä tunteja 'saa helpolla' pyörästä joten silloin taidetaan mennä 2:lla alkavia lukuja. Eli vuoden tavote on vahvasti horisontissa!
17 tuntia viikossa. No helkkari kun pääsiskin noihin lukemiin. Työ ja perheen muiden jäsenten harrastukset vaan haittaavat sen verrran että puolet tosta on jo hyvä saavutus. Tuntuu siltä että lasten ja emännän harrastukset menevät prioriteeteissa aina edelle..
On se hiihtäminen mahtavaa hommaa, kun keli on kohallaan.
http://www.youtube.com/watch?v=kwUXjBMPm-s
Ihan törkee luisto & vauhti ! ! !
Kertokaas hiihtoniilot mikä mättää kun vauhti on koko ajan liian kova ja ukko hapoilla alta aikakaksikon? Mogren menee joten kuten, mutta jos wassua yrittää hitaalla vauhdilla ei meinaa tulla mitään? Kuntopohjaa pitäisi kyllä olla, onko sitten lajivoiman puutetta vai mitä? En ole luisteluhiihtänyt vuosiin, joten tekniikkavirheistä varmaan kyse.
Tekniikkavideoitakin on tullut katseltua netistä aika monta tuntia. Tuollaisesta wassusta kuin yllä olevassa videossa on turha edes haaveilla tällä hetkellä.
Aika oudolta kuulostaa, että mogren menee, mutta wassu ei. Tarkoittanet mogrenilla perusluistelua eli kuokkaa? Eniveis syynä lienee joko tuo tekniikkavirhe (suksi kokoajan kantillaan tjsp?) tahi suksen huono profiili ja sitäkautta luisto.
Hiihdä sauvoitta tasaisella niin kauan ja hiljaa että alkaa luonnistua. Sitten sauvoja mukaan ajatuksen kanssa. Puutteet löytyy melko varmasti pipon ja monon välistä. Sitä alempaa on turha etsiä syyllisiä.
µ
Mulla oli vikana liian lyhyt liuku, eli wassulla työnnön tiheys kasvoi niin suureksi, että pumppu ei enää pysynyt mukana. Kuokka ja mogreni meni mielestäni muka ihan hyvin. Auttoi tasapainon parantaminen (eli rento ja rauhallinen luistelu tasaisella ilman sauvoja) ja parempi suksien voitelu. En mä vieläkään pysty wassua vetämään kuin tasaisella, mutta se johtuukin heikosta ylävartalosta. Pyöräilijä... minkäs teet.