Luetun ymmärtäminen vähän haussa. Haluan paremmat laakerit/keskiön, en huolto-ohjeita.
Printable View
Mulla on Hi5Bikesistä hommattu e13 satsi.
Tyyppi on E13-BBPF30K
Vaihdettavat konelaakerit, saa ihan Etran hyllystä uusia.
Edit: ei näytä löytyvän valikoimasta enää...
Orait. Kyselen perään.
Huomenta,
Mitä mieltä foorumin väki on: Testi- / demokäytössä ollut 2015 vuoden Fatboy Expert, pari pientä nirhauma maalipinnassa, voimansiirrossa ei kulumista näkyvissä, sopiva koko, täysin vakiokokoonpanon. Hintapyyntö kivijalkaliikkeessä 1700 €. Onko asiallinen hinta?
Kauppias sanoi, että taka-akseli vaihtuu teräksiseen ja keskiö uuteen jos/kun niiden kanssa tulee ongelmia, varmaan pientä korvausta vastaan. Hiilikuituinen tanko, kevyemmät sisurit ja mahdollisesti jarrujen päivitys niin olisikohan siinä seuraava pyörä...
Vaihdata se keskiö ja taka-akseli ennen ostoa. Ja pikku(ehkä isompikin) tinkaaminen päälle. :)
No ei kai nyt korvausta vastaan, kai siinä takuu on? :)
Itse ottaisin kyllä ennemmin tuon:
http://www.hi5bikes.fi/~afNBx0000001...&Y104=TR-52362
Edit: ja ajan siis itse Spessulla..
Joo kyllä sitä pitää olla vähintään pari kolme eri läskiä niin voi valita oikean reitistä riippuen. Ei myöskään kannata erehtyä ehdottamaan Trekin maantiepyörää jos joku kyselee Specializedin maantiepyörän perään. Kyse on kuitenkin aina ihan eri pyöristä.
Ei tullut kauppoja Ekspertistä, ainakaan vielä. Olihan se normaaliin maasturiin verrattuna mukavan erilainen, mutta ei testilenkin jäljiltä jäänyt erityisempää omistamisen himoa.
Tuota uutta Farleytakin olen silmäillyt, joten: Miksi 2015 Fatboy olisi parempi kuin 2016-mallinen Farley?
Jep. En sen kummemmin väittänyt jomman kumman olevan toistansa parempi. Omassa ajoporukassa on sekä tämän vuoden Farleytä ja Fatboyta. Farley on on noista kahdesta se leikkisämpi ja näppärämpi ja tubelesskelpoisempi kun taas Fatboy on vakaampi , käytökseltään arvattavampi ja yhden lumiajelureissun perusteella kulkee paremmin lumessa.
Selvennyksen vuoksi vielä. Minulla on siis tämän vuoden Fatboy Comp jonka valitsin koeajettuani käytännössä kaikkia hintaluokan Pääkaupunkiseudulla myynnissä olevia läskejä.
Se junamaisuus katosi kun koeajoi ja osti liikkeestä joka osasi mitoittaa rengaspaineet ja ohjaamon oikein. Ja kun tuohon myöhemmin tein tubeless -konversion, on enskapyörä alkanut jäädä syksyn myötä partsille.
En kyllä allekirjoita mitään 'junamaisuuksia'. Oma näkemys on ihan eri - Fatboy kohta liiankin ketterä. Ajelen seka-ajoa, eli Stumpy FSR 29:llä ja Fatboylla. Fatboy tuntuu taittuvan mutkaan ketterämmin, kuin 29 Stumpy. Ajoin temppuradalla Fatboylla ja se meni kuin itsestään ilman ongelmia, mutta samalla radalla Stumpyllä ei meinannut pystyä ajaan. Kaaduinkin kertaalleen mutkassa, kun en osannutkaan taittaa pyörää mutkan vaatimalla agressiolla :-) Joka kerta, kun Stumpyllä ajaa Fatboyn jälkeen, on ikään kuin shokissa. Stumpy tavallaan puskee mutkassa ja vaatii ihan eri tyylisen ajoon totuttelun Fatboyn jälkeen. Kumpikin on fantastinen pyörä ja tarkoituksella vertaan nyt ketterään 29 täpäriin, jotta junamaisuus ei nyt ihan selkeästi kuvaa Fatboyta. Joku on joskus sanonut - Fatboy on kuin "polkukone". Sen voin kyllä allekirjoittaa, mutta junamaisuudet taitaa olla kyllä ihan väärä kuvaus :-)
edit...olen toki ajellut Farleylla myös ja siinä on pystympi fiilis - ikäänkuin retkipyörällä ajelis. Fatboylla on hyökkäävämpi olemus. Vaikea selittää, mutta suosittelenkin Trekiä pystymmän ajoasennon tykkääjille. Farley on nykyaikaisemman näköinen, suorastaan "härski". Spessu on omaan silmään jo vanhentunut look :-) Spessusta tykkään silti enemmän, siinä on samaa fiilistä kuin Stumpyssä. Stumpy on myös hyökkäävästi ajettava pyörä ja olen vaan tottunut moiseen.
Älä. Enpä tiennyt tätä. ;)
Junamaiseksi en Spessua kyllä mieltäisi mitenkään.
Ennemmin polkutykittelyyn taipuvainen, taipuu mainiosti myös tekniseen alamäkeen.
Ketterä. Kiipeää hyvin. 35mm ja 25ast stemmilläkin. ;)
Saati jos olis pidempi Chainstay.
Miinuksia:
Kiinnikkeet haarukassa ja noin muutoinkin lähes loistavat poissaolollaan.
Ja hinnassa on ison Ässän lisä. Originelli keskiölaakeri ihan pelleilyä.
Samoin vapari ja se alumiininen taka-akseli.
Mutta hyvä on ollu mulle, kun en paremmasta tiedä.
En mä tosta ylläolevan lisäksi oikein moitteita löydä.
Jokainen ajokerta on täyttä nautintoa. Se riittää. :)
EDIT:
Tämä menee sinne Spessun miinuksiin, mulle.
Sais olla rennompi ja pystympi fiilis. Stemmillä, stongalla ja spacereillä sain haettua vähän parempaa sopivuutta omaan makuun.
Ja parani vielä hiukan flätteihin siirtymisen myötä kun tiputin jakkaraa aavistuksen.
On ihan ok nyt.
Kiitoksia mielipiteistä!
Tämä XL-kokoinen Fatboy Expert oli tosiaan ensimmäinen koeajamani läskipyörä joten vertailua muihin läskipyöriin en pysty tekemään. Omaan "kisakireään" pyörääni (5 vuotta vanha Trekin Superfly 29er jäykkäperä) verrattuna Fatboy ei kuitenkaan tuntunut yhtä ketterältä. Onko se sitten hyvä vai huono asia onkin eri kysymys... Yksi asia mikä ei ehkä tehnyt koeajoista (kaksi lenkkiä) ihan reilua on se, että ajoin molemmat lenkit pimeässä. Ja edellisistä pimeässä ajetuista maastolenkeistä on aikaa vähintään vuosi, ellei pidempäänkin.
Sanoisin, että ohjaamo ja ajoasento oli aika lailla kohdillaan. En mittaamalla verrannut nykyiseen pyörään, mutta takapuolituntumalla sanoisin, että Fatboyssa asento oli vähän pystympi ja lyhyempi. Ohjaustanko nyt ainakin oli leveämpi. Ihan polkemisen tehokkuuden kannalta ajoasentoa voisi pidentää ja madaltaa, mutta sitä ei ehkä nyt tältä pyörältä haeta.
Rengaspaineista: Oli varmaan turhan kovat. Toiselle (pidemmälle) lenkille pudotin paineet oman pumppuni mukaan 0.8 bariin takana ja oliko 0.7 edessä. Millaisilla paineilla noilla renkailla olisi kuulunut ajaa? Kuskilla painoa varusteineen n 85 kg, pituutta 189 ja inseam muistaakseni 89.
Täytyy nyt käydä tuota Farleytä katsomassa, mutta jos siinä on (vielä) retkipyörämäisempi fiilis niin kiitos mutta ei kiitos.
Onko jollain spessukuskilla jäänyt ylimääräiseksi(siis myytäväksi) tota hiilarihaarukkaa joustokeulan tieltä..? Itellä alumiinikeula ja ois mielenkiintoista testata hiilaria, josko ajelu muuttuis vielä onnellisemmaks. Pitäis olla M tai suuremmasta rungosta tuo keula.
Spessu sai vihdoin lokarin. DIY-valmiste, tietysti. ;)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...7/IMG_1223.JPG
Ihan mielenkiinnosta pakko kysyä, että paljo oot jo työntäny kilsoja tuolla expertillä?
Ei mitään hajua. :D
En kauheasti, eihän toi ole ollut mulla kuin syyskuusta 2014.
Ja en ehdi ikävä kyllä nauttimaan ajamisesta kuin 2-3krt/vko.
Nykyään onneksi myös työmatkat saan kulkea läskillä.
Luulen että luokkaa 2-3tkm.
Matkaahan mä en laske; nautintoon käytetty aika on se mikä ratkaisee saavutetun hyvänolon tunteen määrän. ;)
Oishan tuo pitäny aikaisemmin luettujen juttujen perusteella tajuta. :D
Parin päivän reissulle laitoin ihan perus juomapullotelineet etuhaarukkaan
https://lh3.googleusercontent.com/-E...1.2015%2B-%2B1
https://lh5.googleusercontent.com/-Y...1.2015%2B-%2B1
Haarukan päälle muutama kierros sisägummia ja nippusiteillä kiinni. Ei kaunis, mutta tuntui toimivan
Onko muita tarakka virityksiä ihmisillä kuin tuo Fatboyslimin Salsa viritys?
Muutama vuosi sitten ostin levyjarrulliseen cycloon tarakan. Muistaakseni täältä. Jossain mielenhäiriössä tuli mieleen koettaa sitä Paksupoikaan ja sehän meni heittämällä. Valitettavasti ei ole mitään hajua tarakan merkistä. Alumiinia on eikä paljon paina.
https://lh3.googleusercontent.com/-4...t=w800-h450-no
https://lh3.googleusercontent.com/EM...K=w800-h450-no
https://lh3.googleusercontent.com/xM...f=w800-h450-no
Hommasin näihin kura-ajoihin Fatboy Compin ja muutaman saturaisen ajojen perusteella voin kehua.
Välitykset tässä 1x10:ssa on riittävät omaan käyttöön tien päälle ja jänkkämöyrintään.
Tankoa pitänee kaventaa jokunen sentti niin sitten on just eikä melkein.
Lähetetty TapaTalakilla
Mites on porukalla takanavat / vapaarattaat kestäneet nyt viimeaikoina? Onko noi hopet / I9 / muut paremmat navat ratkaisseet ongelmat? Vai ajaako kaikki vaan onnelisena kohti auringonlaskua ilman teknisiä murheita? :-)
Vuoden vaihteesta ajettu hopella ja navan vetopuolen laakeri vaihdetttu n.1 kk ajon jälkeen.
Muuten ei ongelmia.