Luoja, tarvitseeko Betty aseenkantoluvan?
Printable View
Hyviä kuvia. Jos laikukkuus häiritsee, niin ei kannata ostaa X:ää. Muuten se on kirkkaampi, kuten kuvat näyttävät, ja minusta kirkkaampi on parempi. Jonkinlaisia varjoja näyttäisi muodostuvan myös Bettyssä.
En hankkisi maantievalaisinta ilman pitkiä valoja, pidän sitä aivan pakollisena. Kuvissakin auto pysyy piilossa lyhyillä. Ensin minua hämmensi myös tuo lyhyiden valojen "hymyilevä" valokuvio, reunoilta valo yltää pidemmälle. Kai siinä joku järki on, mutta pitkillä saa keskiosan täytettyä.
X:n valaisin on isompi kuin F:n. Pähkäilin asiaa niinkin, että isompi valaisinosa erottuu paremmin päivälläkin, näkyy hyvin sivuille ja korostaa omaa näkyvyyttä pienempään valonlähteeseen vertailtuna. Tämä on kylläkin ihan mutuilua vain, voi olla täyttä potaskaa...
X syö virtaa myös reippaammin kuin F. Minä otin omani 10.0 Ah akulla, sillä pitäisi toivottavasti onnistua useamman tunnin talvilenkit. Mcarbonilla ei näyttänyt olevan sitä vaihtoehtoa tarjolla, joten tilasin ikävä kyllä Saksasta.
Yleisesti on upea homma, että Lupinessa ei ole mitään vilkkumoodeja, joita pitäisi aina valoa sytytellessä kierrättää ja kiroilla :)
Se on kai 504 Wh jos tarkkoja ollaan. E-8000 antaa 6 V 2A eli 12 wattia (uudempi EP8-moottorissa jännite on 12 V). Parissa tunnissa menee siis noin 5% akusta. Jos moottori on eri, tehoa on enemmän, maksimit saattaa olla jopa 24 wattia (mm. Brose Drive-S Mag, muut shimanot, Boscheissa noin 17 wattia). Parissa tunnissa menisi jo 10 % ajoakun varauksesta, joka alkaa jo vaikuttamaan reittisuunniteluun pidemmillä lenkeillä.
https://www.lupine.de/files/download...e_lights-1.pdf
Betty on kiva tangossa.Se on ihan sama jo onko ottassa joku valo ja onko se ajaessa päällä vai ei. En omista aseenkantolupaa.
Tuossa oli tuo Lupinen sivu jossa valokuvia valokuvioista: https://www.lupine.de/lighttest
^Tuosta näkee hyvin kyllä eri valojen erot. Tuon mukaan Blikalla ja Pikolla ei ole mitään eroa, mutta silmällä kyllä havaitsee eron jos sen spotin kytkee pois päältä.
Muutin asetuksia niin, että kakesta toisella kytkimellä säädetään valotehoa kolmeen eri portaaseen ja toisesta kytkimestä tulee vain se "diffuse"-valo päälle. Sen kun valitsee, niin ei varmasti häikäise ketään kelvilläkään. Eikä juuri syö akkua. Värivaloille en keksi käyttöä.
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin 300lm moonin valaisin vilkkumoodissa oli Bettyä pahempi sekä kuskille että vastaantulijalle. Toivottavasti saatiin tunnelma videolle :)
SLA:sta hajosi kaapeli jo toisen kerran neljän vuoden sisään. Vaikka olevinaan paransin tapani ja yritin irroittaa akun vetämällä liittimistä eikä johdoista, hajosi taas. Aloitti taas oireensa siten että välillä lamppu meni vikamoodiin näyttäen punaista lediä. Tällä kertaa porsi tietysti kesken everestingin.
Viimeksi hankin uuden piuhan, nyt purin liittimen (kumitutti vetämällä pois) ja hämmästyin sitä että piuhan johtimet ovat liittimen kontakteissa vain puristuksella kiinni. Dremelöin sen verran muovia pois liittimestä että pääsin juottamaan johtimet suoraan kontakteihin. Kumitutti päälle ja kovaa ajoa. Tuli parempi kuin uusi. Ei voi ymmärtää miksi tuollaiseen puristinliitinratkaisuun on muuten niin laadukkaassa kamppeessa päädytty.
Harvoin esim. venesähköjä tinataan. Miksiköhän?
No kerro toki jos kerran tiedät.
Liitos ei kestä tärinää. Hyvin tehty puristusliitos on parempi.
Käy järkeen. Huonosti tehty puristusliitos ei näemmä kestä vetoa. Pitänee puristella seuraavan kerran kun tuo hajoaa :)
Mä sipasen liittimen runkoon varovasti silikonirasvaa, ei tarvitse repiä hampaat irvessä, tiivistyy paremmin ja kestää nyt ainakin sen 8 vuotta.
Mutta et ole ensimmäinen joka on noita rikkonut, etkä varmaan viimeinenkään.
Silikonin käyttö on tullut mulle sukelluspuolelta, kun se on siellä vähän kuin standardi.
Millaista silikonirasvaa liittimiin voi/kannattaa käyttää?
Motonetissä on CRC:n silikonirasvaa. En tiedä mitä situm on käyttänyt mutta tuota olen käyttänyt kaikissa piensähkökohteissa (Pyörä, vene, auto jne.) jotka voivat joutua kosketukseen kosteuden kanssa. Tuolla olen suojannut siis varsinaisia kontakteja, vähän kuten akkurasva joka sekin on ehkä vähän samanlaista tavaraa mutta voitelee tuo kumitkin ilman että ne lähtevät esim. turpoamaan.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6001...nirasva-100-ml
Nyt olisi vihdoin mahdollisuus hankkia kunnon valot eli Lupinet läskipyörään.
Pohdin kahden vaihtoehdon välillä:
1) Wilma + Piko, joista toinen kypärään ja toinen tankoon. Hinnakkaampi vaihtoehto, mutta kaksi valoa on ehkä parempi kuin yksi?
2) Betty
Onko tuossa Bettyssä riittävästi puhtia verrattuna tuohon Wilma + Piko -komboon? Alan kallistua Bettyn puoleen, koska Wilman ja Pikon ohjaustankokiinnikkeet tuntuvat olevan jokapaikasta lopppu.
Oletko lukenut viimeisten parin sivujen viestejä?
Kyllä mä niitä kävin läpi ja tuo Betty on aika törkeän oloinen aurinko.
Enempi siellä vain tuntui olevan keskustelua noista Lupinen varsinaisista SL pyörälampuista + piko otsalamppuna, joka kombona toimii myös maastossa.
Tässä on ehkä vähän pohdinnassa myös siitä, pitäisikö hankkia valojärjestelmä kahdelle pyörälle (läski + graveli) vai ajaa talvi puhtaasti läskillä. Jos puhtaasti läskillä niin se on varmaan tuo Betty ja jos Graveli tulee mukaan kuvioihin, niin tuommoinen SL + Piko combo.
Olisin voinut olla selkeämpi kysymysviestissä, mutta tämä ajatus kypsyy vähitellen.
Eli ehkä tarkennan sen verran, että toimiiko tuo Betty millä tavoin maantiekäytössä jos se on kypärässä / tangossa?
Kahden lampun taktiikka on suositeltava, pääsee ainakin metsästä pois jos toinen sammuu. Uskon myös että valomäärä riittää ihan pelkällä Pikolla tai Blikalla normaalilla läskipyörän talvivauhdilla. Toki Betty on riittävän riittävä, eikä mikään oikeasti riitä :)
Onko sinun läskipyöräilysi täysin erämaassa, vai liikutko myös ihmisten ilmoilla?
Saatan kyllä kallistua tuon kahden lampun taktiikalle. Jos ei riitä, niin voi hankkia Bettyn myöhemmin.
Betty ei oo hyvä maantiekäytössä. Joko et itse nää mitään tai muut ei nää mitään. Eli häikäisee väkisin tosi helposti vastaantulijat ja suurin osa valosta on siellä missä sitä ei tarvitse. Metsässä päällikkö kyllä. Maastopyörään hankkisin, en muihin. Betty oli mulla mopoenskassa kypärävalona. Fillarissa mielummin tankoon ja otsaan jotain kooltaan pienempää ja kevyempää.
Huomatkaa sitten että jos mietit gravel + läskikäyttöä, tai liikut läskipyörälläsi kelveillä tai muilla paikoilla missä muita voi tulla vastaan niin tuo SL:n puolivalot on todella kiva ominaisuus. Ainakin vastaantulijalle. Pikokin taitaa kyllä sokaista melko hyvin vastaantulijaa jos se on stongalla ja tulee joku vastaan.
Siinä Lupinen liittimen uroskappaleen kovamuovisessa osassa on sivuilla sellaiset pienet millin kyhmyt. Niitä kun viilalla kevyesti madaltaa, niin liittimen avaus herkistyy.
^ Laturille tein juuri noin. Kestää vähemmälläkin.
Lupinen valojen hyvä puoli on, että nuo valojen säädöt eri tarkoituksiin on helppo tehdä. Minulla ei esimerkiksi ollut Ruskassa Pikon maksimitehosta kuin n. 75 % käytössä "täysilläkään". Samoin Bettyä voi ihan hyvin käyttää pienillä tehoilla normaalissa ajossa. Suuntaus ei silti ole oikeiden pyörävalojen tasoa, mutta parempi vaihtoehto kuitenkin.
Avot. Meni SL-SF valosta vuoden ja noin 200 tunnin jälkeen piuha poikki lampun juuresta. Mikään ei ole täydellinen. Jos en väärin ymmärtänyt pikavilkaisulla, niin johdon voi vaihtaa tai lyhentää, jos on varaa. Myös uuden high/low remoten saa näköjään kaupasta, jos sellaiselle tulee tarve. Hieman kyllä otti vilkkuva valo hämärässä pattiin. Tai aika paljon. Sitähän ei saa pois päältä ainakaan Levossa, koska moottorin valoportit tarjoaa jatkuvaa virtaa ja lamppu menee aina virrat saatuaan päälle.
Lupine Penta vaikuttaa houkuttelevalta kakkos/kypärävalolta:
https://www.lupine.de/products/headlamps/penta