Mullakin oli DT:n keula ja annoin sen varaosaksi fillari-miehelle rolloon.
Mutta asiaan jos sun willariin on käyny 150mm:nen DT niin X-Fusion Venguance on kuule keula! Fillariosasta kysele.
Printable View
Juu kyllähän tuo kauan kestää saada huollosta, mutta onneksi myyjä on vastuullinen myymästään tavarasta. Kohtuullisen ajan ylittyessä olemme kuluttajina oikeutettuja vaatimaan korvaavaa tuotetta korjausajaksi. Nyt onkin tulossa Rokkarin Revelation tilalle korjausajaksi. Ei tarvii lähtee uuden keulan ostoon.
Juu - mikä sitten on hienoa palvelua? Se että myyvät keulan, johon tarvitaan 12 viikon huolto, se että ovat niin munattomia että eivät saa tehdasta lähettämään kokonaan uutta keulaa, se että korvaavat sitten omaan piikkiin tehtaan sössimisiä?
Tässä kuitenkin joutuu lähettelemään omaa keulaa sekä korvaavaa keulaa ees taas. On vaivaa ja fillari seisoo tallissa.
Kyllä minulle kuluttajana kelpaa tämä näinkin, mutta keula lähti 26.3 reissuun kohti Saksan maata ja nyt vasta korvaava keula matkalla tänne. Olisin mieluummin ottanut jo alun alkaen keulan joka toimii, se olisi ollut mielestäni hyvää palvelua.
Onko normaalia, että takaiskarin (Fox float RP23) painuessa alaspäin kuuluu "squish" ääni? Sama ääni kuuluu myös kun iskari palautuu takaisin.
Yritin lukea tuolta "Fox RP23 teki temput!" -kohdasta ,mutta jäi hieman epäselväksi onko kyseinen takaiskari täysin äänetön vai ei. Lukiessani sain sellaisen kuvan, että omassani menee öljyt ja ilmat sekaisin. Korjaantuuko pelkkien tiivisteiden vaihdolla?
Ja mitataanko iskarin pituus päästä päähän? Meinasin tilata varaiskarin..
Ainakin pieni "squish" ääni tulee siitä kun öljy kulkeutuu shimmien läpi, tämä on ihan normaalia. Kuulematta on kuitenkin vaikea sanoa onko iskarissa oikeasti jotain vikaa. Selvä "kurlutus" tai iskarin epänormaali toiminta ajossa on ainakin selviä merkkejä että kaikki ei ole kunnossa.
No tämä ääni ei ole ihan pieni ja vaimennus tuntuu ehkä hieman kovemmalta.. No katsoo jos hajoaa niin hajoaa ja uusi tilalle, tiivisteet meinaan kuitenkin vaihtaa ja kurkata vähän sisälle.
Todenäkösesti menny vaimentimesta ilmat ja öljyt sekasin.. vaimentimen purku ja kasaus on vähän vaativampi homma kun tuo paineistetaan typellä eli helpoimmalla pääsee kun teettää tuon satasen perushuollon..
Okei, täytyy tuota perushuoltoa miettiä.
Vielä sellainen kysymys, että mitenkäs tuo jouston pituus mitataan? Itse mittaamalla sain iskarin pituudeksi 200mm ja jouston pituudeksi 57mm, mutta en ole täysin varma, että mittasinko jouston pituuden oikein.
Varaiskariksi meinasin tilata tuollaisen Rock Shox Monarch RT3, jos löytyy kokemuksia kyseisestä iskarista niin saa kertoa.
Päästä iskarista ilmat pihalle ja paina lyttyyn niin eiköhän se sagirengas pyssää siihen mihin jousto loppuu ja sit paineet takasin ja mittaat siitä pölysuojan huulen reunasta siihen kumirenkulaan niin pitäis olla oikee iskun pituus..
terve vaan kaikille!
mitäs toi foxin iskareissa oleva propedal tekee? kokeilin googlettaa, mutta englanti kävi liian raskaaksi omalle kielipäälle...
Ehkäisee polkemisesta johtuvaa keinumista.
Ainakin toisissa 200 mm silmävälin ja 50 mm joustavissa iskareissa liukuputkea on näkyvillä saman verran kuin 57 mm joustavassa mallissa (molemmissa sama silmäväli). Joten miku80 vinkeillä oikeat mitat selvinnee.
Muistat sitten vaan teettää sen täyshuollon, johon kuuluu vaimentimen huolto. Sillä pelkällä ilmakannun huollolla ei tuohon ongelmaan ole vaikutusta.
Kävin mittailemassa uudestaan ja tulokseksi tuli, että jouston pituus on 50mm. Ja niin kiitos hyvistä vinkeistä!
Ainiin muista uutta iskaria ostaessa (jos sellainen oli haussa) katsoa, että otat sen iskarin oikealla simmityksellä/tunella. Apua löytyy vaikka tästä taulukosta: http://www.bike-components.de/downlo...ence_chart.pdf
Muista, että eri valmistajilla suositellut simmitykset/tunet voi olla erilailla luokiteltu (joten katso aina oikean valmistajan taulokosta tai kysy suoraan valmistajalta jne.). Väärä simmitys on aina todella huono vaihtoehto, ellei sitten ole tarkoitus jälkikäteen teettää simmityksiä iskariin...
Juuri huolletussa tai kasatussa keulassa tuollainen voi olla täysin normaalia ja jos liukuputkiin ei kerääntyisi edes jonkin verran öljyä/rasvaa täytyisi epäillä onko keula huollettu/kasattu oikein. Tiivisteet tulee keulaa kasatessa voidella öljyllä/rasvalla ja sitä tulee tiivisteiden välistä pois liukuputkille ja voi vaatia useita ajokertoja, että öljyn/rasvan tuleminen vähenee. Asiaa kannattaa ainakin tarkkailla ja samalla katsoa ettei liukuputkiin ilmesty käytössä naarmuja (jotkin keulat on tehtaalla kasasttu niin pieleen, että tiivisteiden välissä voi olla metallipurua/roskaa). Kannattaa aina ajojen jälkeen pyyhkiä liukuputket puhtaaksi. Jos samanlainen määrä öljyä ilmestyy öljyä liukuputkille esim. 5-10 ajon jälkeenkin, niin varmaan jotain on vialla. Keulassa ei varmaan vaikuta muuta ongelmaa olevan (esim. suurta välystä liukuputkien ja alajalkojen välillä)?
Tälläisistä simmityksistä ja tuneista en tiennytkään, mutta meinasin ostaa tämän: http://www.fillariosa.fi/epages/fill.../monarch190x50 ja tuolla lukee, että "Me myymme Rokkarin Monarchin Sinulle tehtynä pyörääsi sopivaksi! Tilauksen yhteydessä mainitse pyöräsi merkki ja malli sekä painosi ja mitä ajat niin valitsemme Sinulle oikean ilmakannun koon sekä oikeat sisään- ja ulosvaimennukset." eli taitavat siis katsoa nämä jutut valmiiksi, jos tuon nyt oikein ymmärsin.Lainaus:
Ainiin muista uutta iskaria ostaessa (jos sellainen oli haussa) katsoa, että otat sen iskarin oikealla simmityksellä/tunella. Apua löytyy vaikka tästä taulukosta: http://www.bike-components.de/downlo...ence_chart.pdf
Muista, että eri valmistajilla suositellut simmitykset/tunet voi olla erilailla luokiteltu (joten katso aina oikean valmistajan taulokosta tai kysy suoraan valmistajalta jne.). Väärä simmitys on aina todella huono vaihtoehto, ellei sitten ole tarkoitus jälkikäteen teettää simmityksiä iskariin...
Maastonöösillä ei tosiaan välttämättä tule mieleen että erilainen pyörä vaatii erilaisen takaiskarin. Sen lisäksi eri painoisille kuskeillekin pitäisi löytyä eri säästöt. Tönkkö autovertaus voisi olla seuraavanlainen: laita Hummerin jousitus Smarttiin ja rohkeimmat vielä päinvastoin. Vaikka jouset (ilmanpaine/jousen jäykkyys) säätäisi oikeanlaisiksi on käsissä edelleen Smartin iskarit Hummerissa tai päinvastoin. ;)
Jep, siinä tapauksessa ei tosiaan tarvitse itse valikoida tunea/simmitystä. Monesta muusta paikasta ostaessa saa olla tarkempi. Eri valmistajilla tosiaan on useimmiten 3 erilaista vaihtoehtoa puristus- ja paluuvaimennukselle ja niistä pitää valita oikea, että vaimennukset osuu edes sinnepäin kohdalleen. Ja parhaan tuloksen tosiaan saa jos simmityttää/simmittää itselle painon, ajotyylin, pyörän ja omien mieltymysten mukaan sopivan vaimennuksen, mutta sitä ei kannata tehdä ennekuin kertyy rittävästi kokemusta asiasta ja tietää mitä vaimennukselta haluaa ja miten sitä pitäisi muuttaa.
Näitä kyssäreitä ja keskusteluja lienee paljonkin, mutta en nyt suoraan löytänyt vastausta ongelmiini niin jatkan tähän keskusteluun as follows:
Ostin palttiarallaa vuosi sitten ensimmäiseksi "kunnon" maasturiksi Merida Big Nine TFS 300-D kun budjetti ei riittäny parempaankaan, enkä oikein osannut sanoa miten tämä harrastus tästä lähtee joten tähän päädyttiin. Ei siitä sen enempää... Nyt kun olen innostunut koluamaan noita juurakoita ihan tosissaan niin olen huomannut, että tuo SR 29 XCM HLO 100 haarukka ei tunnu joustavan oikeastaan ollenkaan ellen satu nojaamaan koko painollani eturenkaalle... Tarkoitus olisi ostaa joku 300-500e keskiluokan keula heti kun saadaan taas vähän ylimääristä räävittyä kasaan, mutta meanwhile se itse kysymys: Voiko tuota keulaa säätää jotenkin herkemmäksi ja joustavammaksi? Kannattaako tuota jossain liikkeessä käydä säädättämässä ja maksaa siitä lystistä vai mennäänkö tällä kunnes on rahat parempaan kassa?
Nämä joustokeulat ovat minulle teknisessä mielessä suht vieras käsite joten en osaa sanoa onko kyse säädöistä, mahd. viasta vai ko. mallista itsestään. Nettiä selaamalla yleinen vastaus näyttäisi olevan "heitä roskiin" joten pliis skipataan ne kommentit heti alkuunsa :p
Kuinka paljon takaiskari saa heittää spekseistä ylöspäin? Eli jos mulla on 200/57, niin voiko sen tilalle asentaa silmäväliltään ja iskultaan pidemmän iskarin ja mitä ongelmia siitä saattaa seurata?
Ilmeisesti tehollinen iskunpituus putoaa, mutta onko muita huomioitavia asioita?
Saattaa maalit lähteä satulaputkesta kun takarengas sorvaa sitä tai paikat kolista linkustoissa.
voi.
mutta ensin kannattaa vaikka ilman iskaria katsoa että miten jousitus käyttäytyy eli ottaako runko vastaan jo aiemmin tai käykö niin että takarengas osuu jonnekkin tms yms jne.
eli iskari pois ja mittanauhalla katsoo reikäväliksi kohdat esim 200/57mm iskarilla 200mm ja 143mm ja jos harkitsee 215mm/57 niin 215mm ja 158mm jne.
huomaa myös että pyörän korkeus kasvaa takaiskaria pidennettäessä (eli keskiö nousee myös) ja myöskin keulakulma jyrkkenee iskaria pidennettäessä ellei myös etupäätä nosta samassa suhteessa.
esim 120mm etupään ja 200mm takapään fillariin voisi laittaa ihan huoletta esim 140mm etuiskarin ja 215/220mm takaiskarin ja kulmat eivät muutu mutta keskiön korkeus toki nousee noin 10-15mm (joskus ihan hyväkin asia)
iskun pituus ei muutu kuin vain silloin jos kiinnitys paikkaakin muuttaa eli linkuston vipusuhde muuttuu. jos takana on 50mm joustoa 150mm iskarilla on se 50mm joustoa edelleen vaikka olisikin 300mm iskari.
siis toisinsanoen 20mm suuntaan taikka toiseen ei yleensä haittaa. tuosta kun menee yli niin kulmat ainakin muuttuvat todella paljon jo kuten myöskin keskiön korkeus.
toisaalta jos takapäässä on erikohdassa useampi reikä eli takapää on suunniteltu jo alunperinkin erilaisille iskareille niin silloin iskarin pituus muutokset ovat vieläkin vähäisempiä.
Teet ensin kalikan/t, jossa on mahdollisen/ten vaihtoehtoisen/ten iskarin/en silmävälit pitkänä sekä kokoonpuristuneena, esim. tuolla 7.875x2.25 (200x57mm) iskarilla nämä olisivat 200mm ja 143 mm (200-57). Sitten alkuperäinen iskari irti rungosta ja sovittamaan kalikkaa pyörään kummallakin silmävälivaihtoehdolla sekä näiden väliin jäävällä käyttöalueella. Nyt näet etukäteen, että ottaako linkku/rengas/vaihtaja/ketjuohjuri/tms kiinni jonnekin, menevätkö kulmat ihan persiilleen vai tarvitaanko kenties tikapuut pyörän päälle nousemiseen. Iskarin muodosta/mallista/ulokkeista riippuu puolestaan sen mahdollinen taipumus ottaa epätervettä kontaktia muiden ympäröivien osien kanssa liikematkan aikana, tästä tehtävä oma tarkastelunsa.
Joskus onnistuu, yleensä vähemmän erinomaisesti. Jotkut rungot on jopa rakennettu valmiiksi tehtaalla säädettäviksi, toisiin saattaa pystyä porailemaan uutta iskarin kiinnitysreikää sopivampaan kohtaan (en välttämättä suosittele tätä takuuaikana ;) )...
No mulla kun oli GT:n I-Drive niin siinä oli iskari pulttiväli 165mm:ä ja laitoin siihen lapin-reissuille 185mm:sen tilalle pikkasen enempi oli iskua ja maavara parani mutta olihan korkea nousta satulaan mutta kammet ei kolissu kiviin.
Varmaankaan ei näihin uusiin fillareihin ole mahdollista laittaa pitempää ominaisuuksien muuttuessa ja tuskin muutenkaan oikeen suositeltavaa mutta ennen oli ennen ja nyt on nyt..:D
Kiitos kaikille hyvistä kommenteista. Tosiaan, sellainen aivopieru mulla oli, että totta kai pidempi iskari painaa takarengasta enemmän alaspäin. Jotenkin unissani kuvittelin, että silmäväli pysyisi 200 millissä, vaikka iskari olisi pidempi. Näinhän ei todellakaan tapahdu.
Tosin mulla on single pivot rakenne, jossa takahaarukka ylhäältä katsottuna muodostaa U:n satulaputken editse. Eli takahaarukka ottaisi satulaputkeen kiinni ulosjoustossa, eikä tuossa paljoa ole varaa pidentää. Eikä itse asiassa ole kauheasti varaa myöskään nostaa keskiötä, koska se on jo nyt melko korkealla. Paras vaan kun hankkii tuollaisen 200/57:n.
Onko täällä kokemusta X-fusion Velvet -keulasta?
Hakusessa 100mm 27.5" -yhteensopiva joustokeppi ja vaihtoehtoina nyt Fox 32 Float RL ja X-Fusion Velvet RL. Hinta lähes sama. Tuosta Velvetista olen lukenut paljon hyviä arvosteluja ja tilaa pitäisi olla isommille kiekoille varsin ruhtinaallisesti. Kotimaan foorumeilta ei tuosta löydy tosin juuri mitään infoa.