Hiilikuitua se taitaa olla, mutta omaan silmään laminointi suurin syypää. Samanlaista kuitusilppua kuin kaverin Hylix tolppa, joka napsahti maantiekäytössä kesken ajon poikki ilman tälliä.
Printable View
Hiilikuitua se taitaa olla, mutta omaan silmään laminointi suurin syypää. Samanlaista kuitusilppua kuin kaverin Hylix tolppa, joka napsahti maantiekäytössä kesken ajon poikki ilman tälliä.
^Kun kuitu laminoitu niin rakenne ei mene noin, lähinnä repeää eikä katkea.l
Joo ja sitten pitäisi olla vielä sellainen, missä reikä sisällä on mahdollisimman pieni ja klampin sisäpinta ilman mitaan uria tai kevennysaukkoja. Esim. Enven stemmissä on paljon pitopintaa ja tuttujen pyörien perusteella ne kyllä tuntuisi pitävän tangon paikallaan jonkun verran paremmin kuin esim. mulla nyt oleva Zipp. 300 € stemmistä vähän sylettää. Pitää pohtia.
Toisaalta todistettavasti tohon nykyiseen Zippiin alumiinitangon saa niin tiukkaan, että pyörimisestä ei ole minkäänlaista pelkoa, joten ei se ole pelkästään stemmistä myöskään kiinni. Esim 3T:n tanko antoi periksi clampin kohdalta sen verran, että se muuttui ovaaliksi, kun sitä yritti kiristää, joten sitä ei saanut riittävän kireälle mitenkään. Vanha Easton EC70 SL3 pysyi paremmin muodossaan, mutta lopulta klamppi kurttasi tangon, enkä oikein uskaltanut sitten enää käyttää sitä. On kyllä edelleen tallella. Thomsonin mtb-stemmi silloin ja siinäkin alumiinitanko pysyi pyörimättä.
Minulla on ilo olla tämän pyörän omistaja.
Malli on Vitus Substance, muutaman vuoden vanha. Olen ajellut sillä työmatkaa, ei siis mitään räyhäämistä tai kaatuilua.
Vähän taustaa tapahtuneeseen. Leppoisan käytön vuoksi etujarru ei ollut koskaan oikein kunnolla lämmennyt ja teho oli keskinkertainen. Ennen tapahtunutta poljin alamäkeen etujarrua laahaten parantuvan jarrutehon toivossa. Siitä sitten rullaillen kotipihaan kokeilemaan olisiko nyt etujarrussa tehoa. Kova jarrutus noin 10 km/h vauhdista ja pyörä pysähtyikin siihen paikkaan, mutta tanko vääntyi, hetkinen... se olikin keula, joka antoi periksi.
https://i.ibb.co/K5ZgDd4/Kopio-tiedo...1007185307.jpg
https://drive.google.com/file/d/1oHF...ew?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1oHF...ew?usp=sharing
Vähemmän yllättäen keula antoi periksi tuosta jarruletkun reiän kohdalta.
"Takuu" olikin sitten se hauska juttu. Kirjoitin takuuilmoitukseen, että keula hajosi kovassa jarrutuksessa noin 10 km/h nopeudesta.
CRC:n vastaus: "Ikävää, että kaaduit, mutta takuu ei korvaa kaatumisesta aiheutuvia vaurioita."
Siitähän sitten heti arvasi, että mitään ei tule takuuseen saamaan. Vastasin, että ei, en kaatunut, en sanonut kaatuneeni, hajosi jarruttaessa. On epätodennäköistä, tiedän. Näin nyt kuitenkin kävi.
CRC:n vastaus: "Olet kohdistanut keulaa liiallista voimaa. Ei voi hajota "just riding along" tai jarruttaessa." Lisäksi Tim G näki aivan maagisesti tangon olevan jotenkin vääntynyt (bars have dropped), joka selkeästi todisti minun kaatuneen.
Eli jarruttaminen pyörän omilla jarruilla 160 mm levyillä on liiallista voimankäyttöä. Tanko on ehkä päin persettä, mutta niin se on aina ollut, se kyllä kesti jarrutuksen. Toisin kuin keula.
Tietysti myös sanomani, että en heti edes ymmärtänyt keulan hajonneen tulkittiin, niin että olin jotenkin onnistunut vielä jatkamaan ajamista keulan hajottua. En ollut ihan hirveän tyytyväinen Tim G:n keksittyihin argumentteihin. Korjasin edelleen, että kuten alunperin ilmoitin, en ole kaatunut, keula hajosi jarrutuksessa, on epätodennäköistä, näin kuitenkin kävi. En jatkanut ajamista keulan hajottua, koska A) jarrutin saapuessani kotiin, etten mene pyörävaraston ovesta läpi ja B) keula oli päreinä. Ihmettelin myös hänen täyttä piittaamattomuutta tuollaisessa katastrofaalisessa hajoamisessa. Pyysin jonkun toisen henkilön ottamaan minuun yhteyttä asian tiimoilta. Mitään ei tietenkään kuulunut. Parin viikon jälkeen laitoin Vitukselle sähköpostia ja ilmaisin tyytymättömyyteni CRC:n toimintaan. Liitin kaikki mahdolliset kuvat, takuuilmoituksen ja alkuperäiset sähköpostit. Viestittely sieltä oli hyvin asiallista, mutta...
"I am just reaching out in follow up to the warranty investigation.
Firstly I would just like to start by saying I am sorry that you were not happy with how the case was managed by Chain Reaction, and this has been discussed with the head of warranty.
However, I am sorry to say that the decision regarding the warranty claim remains the same. Whilst the forks may not have failed as a direct result of a crash. It is most likely that there has been prior impact damage which has led to the forks cracking. The crack will have propagated over time and eventually it has led to this failure.
The warranty team at Chain Reaction had discussed this case with a member of our team before coming to this decision, and therefore the decision is final. I believe Chain Reaction have offered you a crash replacement offer which still stands.
I am sorry for the disappointment this may cause. If there is anything else I can help with please get in touch."
Olen näköjään edelleen kaatunut, tai sitten en vain ymmärrä sanan crash merkitystä. Kun keulan hajoaminen noin on epätodennäköistä, niin eihän se silloin voi mitenkään hajota niin. Onneksi ei tarvinnut omalla hengellä todistaa sen olevan mahdollista, vaan keula hajosi käytännössä nollavauhdissa. Sehän on kuitenkin paljon todennäköisempää, että juuri tuo kohta mistä jarruletku tulee ulos keulasta on saanut joskus aikaisemmin iskun, joka johti nyt hajoamiseen. No päätös on lopullinen, minkäs teen. Toki vielä vastasin, että hyvä on, en saa uutta keulaa. Haluan kuitenkin tietää olenko ymmärtänyt sanan 'crash' väärin, minulle se tarkoittaa minun ja/tai pyörän kaatumista maahan, eikä kumpaakaan noista tapahtunut ennen tai edes keulan hajoamisen jälkeen. Lisäksi laitoin uudelleen tuon lähikuvan, jossa näkyy epäilyttävä irtonainen kuitumaton pala ja kysyin onko tämä heidän mielestä normaalia tai hyvää laatua eikä sillä ollut mitään merkitystä hajoamiseen?
Jos hyvin käy, niin sieltä tulee vielä vastaus ja voin saada vielä parit naurut, mutta en odota hengitystä pidättäen.
Että silleen, voin suositella lämpimästi kaikille CRC-Wiggleä ja Vituksen pyöriä.
Niin ne pistää sen rikkoutumisen vanhan iskun piikkiin. Yritäppä siinä todistaa että olet olet ajanut vaan sileää asvalttia koko pyörän omistamisen ajan...
Itse olen välillä antamassa kommenttia asian toisella puolen kun tulee reklamaatioita. Ensi oletus on aina että asiakkaan oma vika. [emoji6]
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Takuuseen tuollainen pitäisi mennä. Jos firma on eri mieltä, hankala tuota kuitenkaan todistaa toisin päin siitä huolimatta, että on selvä valmistusvirhe. Voisiko joltain asiantuntijalta saada lausunnon, jonka lähettää myyjälle? Vituksella on vissiin viiden vuoden takuu. Mä sain sieltä maantiepyörän rungon takuuseen viime vuonna, kun kuitu petti keskiön kohdalta.
Haarukan rakenne näyttää olevan ihan roskaa, ja hajoaminen lienee alkanut tuosta jarruletkun reijästä. Noilla spekseillä en ehkä itse haluaisi samanlaista tilalle. Onneksi ei käynyt mitään pahempaa! Uusi erimerkkinen haarukka vaan tilalle.
https://i.imgur.com/Yq9XASW.jpg
Rakentelin vuosi sitten maantiepyöräprojektina S-Works Aethosin, ja ihastuin sen ajotuntumaan suuresti. Tämän S-Works Crux -projektin tavoitteena oli saavuttaa soralle vastaava kevyt ja herkkä ajotuntuma. Tänään testilenkki, katsotaan miten tavoitteet täyttyvät. Paino tässä kokoonpanossa 7,22kg.
Hienoutta havaittavissa. Tuosta voisi julkaista useammankin räpsyn!
Niinhän mäkin luulin, että olisi itsestäänselvyys.
Voihan sitä olla vaikka sadan vuoden takuu, jos vain päättää, että se ei kuitenkaan korvaa mitään. Kuten kirjoitin, niin jo ensimmäisen vastauksen jälkeen oli selvää, että korvaus ei kiinnosta. Ei se auta vaikka Paavi soittaisi sinne, asia on päätetty.
^Hyi h.lvetti mikä asenne CRCWigglellä. Minä olisin äkkiä laittanut uuden keulan tilalle. Ihan PR-syistä.
Nyt vaan lujasti palautetta tuotteesta ja palvelusta CRC:n sivuille.
Joskus noita Vituksia miettinyt mutta ei enää tarvii tuolla jälkimarkkinointiasenteella. Saa Vitukset mennä sinne itseensä.
Onko toi haarukka varmasti Carbonadan? Jos on, niin voihan sinne laittaa kuvat kommentoitavaksi.
Jos takuutoiveet unohdettu niin nyt olisi hyvä haarukka sahata halki että näkisi miten se on oikeasti tehty.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Kuokan viestiä lukiessa tuli jo itsellekkin epätoivoinen olo. Voin kuvitella millanen Vitutus ollu vääntää ja kuluttaa aikaa itsestään selvään asiaan, kun vastapuoli haluaa tarkoituksella ymmärtää asian väärin. Ylipäätään erikoista, että Wigglen kokoinen 500M £ kokoinen pulju jaksaa vääntää tälläisestä muutaman satasen reklamaatiosta tekemällä johtopäätökset valokuvista.
Luultavasti jos tapahtuma olisi tapahtunut Jenkeissä niin mutisematta lähettäisivät uuden ja huokaisivat ettei vakavampaa tapahtunut. (vrt. alkuperäisen AX-lightnessin konkurssi Jenkeissä ajossa pettäneen haarukan toimesta ja siitä johtuva vakava loukkaantuminen)
Itse varmaankin olisin vielä valmis näkemään sen verran vaivaa, että kiusallani aiheuttaisin keskustelua suuremmilla foorumeilla.
Kysy Hambinilta ottaisiko haarukan tutkittavaksi. Mielellään katsoisin sen videon. Saattaisi tulla vipua takuuasiankin hoitoon... ????
No juu, voihan se olla. Hambinin kiinnostus halvempiin pyöriin taitaa rajautua tasan yhteen merkkiin.
Mihin tuolla viittaat? Canyon ei ole mikään halvempi pyörä. Näitä open mold runkoja voi kuka tahansa tilata ja lyödä sellaisen merkin kylkeen kuin haluaa. Noissa ei paljoa suunnittelua tai laadunvalvontaa tunneta sen ostajan toimesta.
Canyon kuitenkin suunnittelee, valvoo ja vastaa kaikesta tekemisestään.
Edit: Enkä siis tarkoita, että open mold rungot olisivat välttämättä millään tapaa huonoja. Esimerkiksi tuo kuituinen carbonada on toiminut yllättävänkin varmasti. Se siis olisi ollut tuo täyskuituinen vitus.
Luescher on se, joka näitä runkoja ja haarukoita leikkailee auki ja ihmettelee kuinka surkeaa laatua jotkut ns. merkkirungotkin ovat.
Joo, ei ne merkkipyörät sen laadukkaampia aina ole. Itse tiedän parikin Lookin uutta kallista runkoa, joissa on kuitu jäänyt pehmeäksi.
Voisi taas toistaa itseään ja todeta, että Time ADHX ruksittaisi monta laatuun liittyvää kohtaa. Harmi vain, kun menivät sen jostakin syystä suunnittelemaan max 38 mm renkaille. Jenkki gg-scenessä mukana olevilta omistajilta olisi voinut odottaa nykyaikaisempaa rengasleveyttä. 42 mm riittäisi kaikkeen omaan tekemiseen.
Tosin rungon hinta alkaa jo tökkimään vaikka sinällään kilpailijoihin nähden ihan linjassa ja jopa edullinen ei-kiinalaiseksi.
Jatketaan siis samaa. Itsellä pyörinyt uusi runkosetti aina silloin tällöin mielessä, ja siitä nuo runkojen painot ja hinnat postaukset on olleet peräisin.
Time on oikein hieno runko, ja se tuli taas esille gravelcyclistin youtubevideossa pari viikkoa sitten. Rengasleveys omaan makuun/ostopäätökseen suurin negatiivinen asia, ei se 38 myöskään ihan heittämällä mene, ainakaan kaikki merkit.
videossa kohta noin 54 sek
https://www.youtube.com/watch?v=y1Wq7y4ufc4&t=175s
Lisätään canyonista sen verran, että minusta mielenkiintoinen tarina tähän mennessä, tuotteista voi olla eri mieltä mutta ainakaan maantie ja gravelpuolta en nyt ihan bulkkituotteeksi sanoisi mm. aeroad, grail ohjaamoineen, inflite, omaa suunnittelua ja rajojen rikkomista sekä hyvässä että pahassa
Niin, hirveän kaukana bulkista canyon on. Aivan omanlaisiaan ratkaisuja ja vaativaa suunnittelua, vaikka just se ei näytä ihan aina onnistuvankaan.
Tuota timeä en vaan oikeasti ymmärrä. Pakko kai tuon suunnittelu on ollut aloittaa joskus 2010 puolella, mikään muu ei oikein selitä noin pientä rengastilaa enää. Tuo Challangen 38 näyttää olevan komeasti kiinni satulaputkessa...
Niin ja johannekselle, itsekkin luulin sen 42mm riittävän, mutta eipä enää resolutet mene leveiden kehien kanssa alle. Terra speed siis maksimi.
Taitaa olla ihan 2021 suunnittelua, kun Rossignol myi Timen Alliedin cycle worksin perustajan yhtiölle. Ehkä rengastila tuli ranskalaisten suunnittelijoiden toimesta tai joku muu vastaava aivopieru...
Toivottavasti tosta tulisi joku joku päivitetty malli, jota voisi ihan vakavissaan harkita. Harvoin tulee uusia pyöriä hankittua ja silloin kun tulee niin olen pyrkinyt kokeilemaan eri merkkejä. Nykyisin jo Timen maantiepyörällä ajavana voisin tehdä tässä mielessä poikkeuksen. Ei noi Hambininkaan meuhkaamiset Timen laadusta ole täysin tuulesta temmattuja vaikka suunnittelun puolesta olisikin kehitettävää. Mielummin ostan sellaista minkä ominaisuudet tiedostan kuin mahdollisesti kakkoslaadun tavaraa.
Nojoo näinhän se taitaa olla. Lisätila tuostakaan ei tekisi pahaa, mutta voisi sanoa 42 mm olevan minimi millä pärjää.
Juu, 42 todellista mahtuu omaan ja sillä tosiaan pärjää. Kaikki alle tuon menee jo hurjaksi. Ei saa oikein edes nastarenkaita, varsinkaan lokareiden kanssa.
Dr.J:llä hieno pyörä, ja varmasti aika harkittu kokonaisuus.
Ihan mielenkiinnosta ja uteliaisuutta;
millä perusteella Beast Componentsin ohjaamoa, kun tuo ei yleisesti niin tunnettu merkki ainakaan täällä ja paljonko Enven G23:t DT 180:llä navoilla painavat.
Joo siis Winspacea tarkoitin. On mielestäni aika usein ollut Hambinin jutuissa. Canyonia en edes muista miehen videoista. Ei nyt ihan kaikkia pätkiä tule katsottua kuitenkaan, niin voin toki olla väärässäkin. Tuota Timeähän herra kehuu ja Winspace hänen mukaansa laadullisesti heti kakkosena, jos olen oikein ymmärtänyt.
Kiekot ovat n. 1280g. Preferenssi on ollut luotettavuudessa ja mukavuudessa, absoluuttiseen keveyteen tai aerodynamiikkaan en ole niinkään panostanut.
Ohjaamon suhteen minulla on ollut hyvin selvä valintaperuste: kahvoilta 40cm (c-to-c), ja ~20' flare. Tämän yhdistelmän olen aiempien gravel-projektien myötä todennut itselleni sopivimmaksi. Kovin moni tanko ei kriteereitä täytä. Enve AR:n ja Roval Terran flare on pienempi, ja Enve Gravel bar on dropeilta jo liian leveä. Zipp XPLR olisi muodoltaan sopiva mutta tähän pyörään ei oikein alumiinista komponenttia viitsi laittaa. Beast on spot-on sopiva. Siinä flare alkaa varsin maltillisesti dropin keskivaiheilta ja lisääntyy tangon päätä kohden, toisin kuin Enve gravelissa joka leviää jo aikaisemmin. Lisäksi Beast on esteettisesti parhaan näköinen, ja minulle silläkin on merkitystä, turhamainen kun olen.
^^^ Pyörä näyttikin harkitulta ja ajajalle tarkoituksenmukaiselta kokonaisuudelta, mikä siis tuli todistettua :)
^^ 1 aste flarea tekee noin 2 mm leveyttä per puoli, pientä heittoa riippuen dropin määrästä (2,1 mm jos droppi 12 cm)
Eli 4-5cm?
Juu, Terrassa se taitaa olla aika tarkkaan tuo mainitsemasi 4 cm kun sen droppi on 10 cm.
lisätään tähän vähän varmistuksenkin osalta, että nämä luvut laskin ympyrän kehän avulla jolloin se sivuttaispoikkeama ei ole ihan 1:1:een "kehällä kuljetun matkan kanssa" mutta varmaankin riittävän lähellä