Mikä valo?
Tieliikenteeseen eli StvZo leimalla.
Lyhyet ja pitkät
Kompakti koko ja hyvä asennus
Budjetti 100€
Onko Cat EyE GVolt 100 voittanutta?
Printable View
Mikä valo?
Tieliikenteeseen eli StvZo leimalla.
Lyhyet ja pitkät
Kompakti koko ja hyvä asennus
Budjetti 100€
Onko Cat EyE GVolt 100 voittanutta?
https://img.aijaa.com/b/00038/15003856.jpg
Kiva kun haluat joululahjaksi taskulampun https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...lies/smile.png
En käytä taskulamppujani enkä Pezl otsalamppuja pyörävaloina. Ainakin lujia Airamit, Pezl, Berg, MTX ja otsalamppuni olleet koska rajussa työkäytössä jo about 10-25 vuotta kestäneet. Ei mitään ongelmia.
Noita Airamin 800lm malleja oli takavuosina Motonetissa myytävänä, ei enää. 30€ hintaisena eivät ole leluja.
Puuilossa saatavilla heikompi malli joten hae se joulun alla itsellesi.
En nyt tiedä mistä juuri tuli moinen mieleeni... mutta voitaisiinko pitää epävirallinen polkupyörän valojen lahjoituskampanja kukin tahollaan (tai myyköön jos joku ei kehtoo lahjoittaa)... :rolleyes: Monilla meistä on hyllyt pullollaan vanhoja valoja joita ei itse tule käytettyä kun se harrastus on kehittynyt. Edelleen jo allekin 1000 lumenia on ihan kelpo valo ainakin lumiaikaan, ja kun ei ajele sellaisten kaverien kanssa joilla 4000 lumenia eivätkä pysty vähemmällä ajamaan. Ei ole nääs kiva olla jonon keskellä jos joka puolella loistaa 4000 lumenia...
Minä voin aloittaa lahjoittamalla pari kaunista lentokoneälymiiniä olevaa 1600 (oikeesti ~1300) lumenistä jotka itsellä on olleet luottovaloina monta vuotta. Akut tietty vaihdettu. Silti jää itselleni vielä päävalo ja kypärävalo/hiihtovalo...
Älkää täällä huudelko mun valoja, laitan ne saatavaksi täällä Porissa kun ei tommosia lähetellä. Ne pitää nähdä että kelpaako.
Sama koskee tuota Pekan suosittelemaa otsavaloa, jota myös puuilossa myydään Ledforce 10 W nimellä 14,90 € hintaan. Piti ihan mielenkiinnosta ostaa. Aivan liian tiukka spottivalo, ja rakenne on sen verran avoin että olisi yllättynyt jos se kestää kosteutta.
Plussaa siitä että mukana oli 2 x 18650 akkua, sekä jonkinlainen kotelo. Saan siitä ehkä tehtyä korvaavan kotelon mun H7 joka on muuten loistava (!) mutta AAA-patterisena on aina hiipumassa.
Harmi kun olet niin kaukana. Ajatus on hyvä ja kaunis.
Keräilen kaikenlaisia valaisimia kuten kuvastani näit joten minulle olisi kelvannut.
Kympillä - kolmella kun saa kunnon polkupyörävalaisimen niin en malta kuluneista Airam työ taskulampuistani tai Boruit otsalampuista luopua. Eivätkä ne edes sovellu pyöräilyyn.
https://img.aijaa.com/b/00696/15004898.jpg okei. Milloin tulisi myönteinen ja rakentava asenne toisen työtaskulamppuihin ja keräily tai muuhun harrastukseen?
Silloin kun hankin 1000€ sakemanni lupiinin joka hajoaa pakettia avatessa tai viimeistään eka lenkillä? Mielestäni olisi vain vahingoniloa joka kuulemma parasta ilojen lajia . . .
Kiinanroska on nykyään kestävää tavaraa jolla hyvä hinta/laatusuhde. Myös kaikki li-ion akkusi valmistetaan, yllätys yllätys: Kiinassa.
Toivotaan että li-ion akkumateriaalitehtaasta Vaasassa tulee totta niin meidän ei tarvitse enää ostaa Kiinanroskaa ylihintaan vaan saamme ostaa Suomenroskaa vielä erittäin paljon kalliimmalla koska näin siinä tulee käymään.
Ei ole Puuilon valaisimia minulla käytössä ainuttakaan, enkä suositellut Puuilon otsavaloa vaan kalliimpaa, ns. Kiinanroskaa!
https://www.puuilo.fi/media/catalog/...00&format=jpeg
Tämä yllä oleva on Puuilon otsalamppu. EI HYVÄ
https://img.aijaa.com/b/00766/15003608.jpg
Tämä taas säädettävä valokeilainen kiinanroska.
Jos tätä meinasit niin ei löydy Puuilosta. Otsalampuissani on säädettävä valokeilan leveys ja pituus ja O-rengastiivisteet, tosin ilman akkuja maksoivat enemmän kuin 14,90€ koska tosiaan ovat sitä Kiinanroskaa :)
Et kuitenkaan pyynnöstä huolimatta viitsi laittaa linkkiä, niin onko tuollaista nyt sitten olemassa edes?
Tuosta 200 kappaletta :)
Voit valita kaukosäädön, langattomana tai langallisena tai painonapeilla.
Akuilla tai ilman, latauslaitteella tai ilman . . .
Otsalamppuja ja hyviäkin on kyllä saatavilla. Käytin hakusanoina edelleen: led rechargeable headlamp.
Tätä miettinyt itsekin, minulla on useampia led-valoja vuodesta 2008 alkaen, nämä ovat sinänsä laadukkasti tehtyjä mutta häviävät niin pahasti tämän päivän valoille ettei niillä ole käyttöä pyöräillessä.
Esim. Dinotte 200 on suurinpiirtein saman painoinen kuin Lupinen Piko ja nimellisiä lumeneita on tuossa Pikossa 10x ja valtava ero akun kestossa samalla teholla ajettuna.
Mitään noista ei myydessä joten ovat varmaan nuorison satunnaisessa käytössä jatkossakin, sen lisäksi lenkkivalona jalan/hiihtäen toimivat.
30€ ja 1000€ väliin mahtuu aika monta tasoa. Minullakin oli noita 20-30€ merkittömiä kiinalamppuja iso kokoelma, kunnes siirryin merkkituotteisiin. Sen jälkeen ei ole jatkuvasti tarvinnut ostella enää uusia lamppuja. 30€ et yksinkertaisesti saa uusimman sukupolven tai edes toiseksi uusimman sukupolven tekniikkaa. Pelkästään valoteho ja akunkesto hyppää niin paljon, että sillä on varsinkin työkäytössä merkitystä.
Akut tulee kiinasta joo, mutta kunnolliset on joko panasonicin tai samsungin kennoja ja niitäkään ei saa ilmaiseksi. Mutta niistä lähtee virtaa se mitä esitteessä luvataan. Kuten niistä paremmista lampuistakin tulee lumenia se mitä mainosteksti sanoo ja niin kauan kuin mainoksessa sanotaan. Tosin se korkea hintakaan ei ole mikään takuu laadusta, toiset merkit valehtelee enemmän kuin toiset. Testejä seuraamalla selviää kenen mainokset pitää paikkansa.
Mullakin olisi vielä halogeeneja hyllyssä 90-luvun puolelta. On se ihme, että silloinkin päästiin pimeällä metsään ja sieltä poiskin, vaikka lumenit taisi jäädä pariin sataan parhaimmillaan.
Peukkua keräilyharrastukseen! Hyvä että tunnustit moisen, mutta en minä lamppujani sinulle antaisikaan tuon kuultuani (joku sarkastinen hymiö) :rolleyes:
Haluan että nämä pojat näkee vielä eläkepäivillään kauniin metsäpolun ja puiden vilistelyn ympärillään kun pyörä kiitää hurjaa vauhtia pitkin suomalaista metsämaisemaa.
:cool:
Kokeilkaapa korkean CRI:n tuikkua, siinä silmä lepää ja näkee väritkin eikä kaikki ole sinertävää. Ittellä ArmyTek Wizard PRO Nichia High CRI otsalamppu johon tyytyväinen. Toistaiseksi käyttänyt vain vähän viimetalvena kävelylenksuilla, mutta nyt tuli tilattua Lumoniten tankokiinnikkeitä jotka tuohon sopivat kun sama 20,5 mm runko, saa fillariin silloin kun se ei mene päähän.
Jotenkin tähän sopii muunnelma wanhasta rokkipoliisin hajatelmasta
https://i.imgur.com/TQM1kE3.png
itse ainakin käytän ihan väärin ja vääriä lamppuja, ilmankos on elämä ihan kauheeta.
Puudildon kiinanroska -lampuista tuota ylempää olen ostanut kolme kappaletta autoremppa -hommiin. Yksi meni pimeäksi ekan latauksen jälkeen. Toinen oli niin automaalissa Porsaan pohjalevyn maalaamisen jälkeen että valo oli enää himmeän sininen ja päätyi roskiin. Kolmas sinnittelee vielä ja odottaa talven peltityö remppaa. Vedin kirkasta teippiä diffuusoriksi lasin eteen jotta valokeila ei olisi niin kapea. Vaikea käyttää selällään auton alla kun patterikotelo painaa päätä. Kahden kympin lamppu.
Joku viiden kympin Nitecore on autorempassa ja asennus hommissa ihan jees mutta ei siitä kypärävaloa oikein saa rakenneltua.
Tuo Pekka H:n jälkimmäinen "Kiinanroska" on identtinen oman, viisi vuotta sitten ostamani kanssa. Ei tosiaan ollut Puuilon 14,90 vaan e-bay:sta posteineen alle 7€. Ledinä Cree XM-L T6, josta speksien mukaan voisi irota järkevästi 700-900 lumenia (tiesin tuon tilatessa, vaikkakin myyjä mainosti lamppua "5000 Lm"). Itse en lähtisi maastoon rymyämään pelkästään tuon varassa, paitsi ehkä kävelemällä... Hinta-laatusuhde ihan OK toki.
Tuo Puuilon otsalamppu tuli itsekin ostettua ja sillä ei kyllä tee mitään, kun kaikki valo on yhdessä pisteessä. Tuollainen säädettävävalokeilainen varmaan toimisi ihan ok. Tilasin nyt kokeeksi Magicshinen yhden ledin lampun kun oli "tarjouksessa" 59€. Ajatus olisi laittaa tuo kypärään ja akkukotelo reppuun, niin saattaisi toimia kylmällä kelillä paremmin kuin nuo alumiinikuoriset. Fenixin superraptoriakin mietin mutta kokeillaan nyt tuo kun on puolet halvempi. Toki nuo otsalamput saisi lipan alle piiloon, niin ei jää oksaan kiinni lampusta. Jos johto ei yletä reppuun tai muuten vaikuttaa kehnolta niin laitan palautukseen. Bilteman kypäräkiinnikkeessä tuli sopivasti gopro-garmin adapteri mukana joten kypäräkiinnike on jo olemassa.
Tankoon menee Prisman Vista 1600, niin tuolla yhdistelmällä pitäisi jo pärjätä. Pakkasella tuo alumiinikuorinen vaan kyykkää niin ajattelin kokeilla taikahohdetta
Siitä kiva pottavalo:
https://www.fillaritori.com/topic/23...C2%A0pirkkala/
Mitenkä paljon keräilyharrastukseni onkaan kirvoittanut kielenkantoja ja antanut sormille vauhtia näppäimistöllä :) mikä onkin ainoastaan hyvä asia.
Lueskeleppa ensin vaikka tuo Syksy tulee, valoa! numero #12167 ja vaikkapa koko valokeskustelu jossa yli 400 sivua niin huomaat että keräilen kaikenlaisia työkäytössä olevia tasku, otsa + muita akkulamppuja.
En polkupyörän valaisimia (paitsi takavaloja ;=)
Toiset keräilee rahoja, wanhoja ja uusia, toiset sähköpyöriä, eräälläkin forumilaisella niitä on 7 kpl, toiset taskulamppuja.
En paljon ajele maastossa, ehkä 3-400km ja tuo valo yksistään ei riitä. Tangossa pitää olla lisää valoa.
Samaa mieltä että oltava kunnon työkalut.
Kuten ymmärtänet ei otsalamppua joka kohteessa, joka hetki tarvita joten otsalamppuni ovat tosiaan kestäneet vuosikausia, usko tai älä.
Lisäksi työmailla on tietysti useita hyvä jalallisia 2x100W tms. led-valonheittäjät joten ainoastaan ahtaimmissa paikoissa joutuu työstää vain otsalampun avulla.
Työkäytössä otsalampun valon ei sen vuoksi tarvitse tai edes saa valaista kilometrien päähän tai ainakaan olla stVZO normilla.
Ainoastaan tuottaa mahdollisimman paljon luxeja sekä lumeneita todella lähellä olevaan kohteeseen.
Vähän rönsyilee aiheesta; polkumapyörän valaisimet ja kuskin näkeminen/näkyminen liikenteessä.
Kävin pyörätarvikeliikkeessä äsken ja joku nuorempi rouva ihmetteli kun myynnissä oli myös takavaloja polkupyörään.
Kerroin että takavalopakko on ollut jo toista vuotta voimassa ja hän aidosti hämmästyi kertomaani.
Tiedon puute näyttää olevan aika suurta peruskansalaisilla.
Kaikilla nuorilla ei ole varaa ostella kalliita (100-400€+tullit) hifistely kaukosäätö valaisimia ja piittaamattomuuden sekä aidon tietämättömyyden vuoksi vanhempansa eivät osta edes normihintaisia etu/takavaloja.
Täällä kotikaupungissani ajelee pimeyden tultua enemmistö vielä ihan pimeillä pyörillä ja joillekkin ohittaessani huikkaankin ystävällisesti että "Valot".
Onpa hankala löytää täältä lamppusuosituksia ja -kokemuksia, kun keskustelua tuntuu riittävän kaikesta muustakin.
Mutta silti kysymys:
Minulla on hommattu noin neljä vuotta sitten Motonetistä Halo 2500 sekä XXL:stä Magicshine valo (mallia en nyt muista). Mielestäni tämä combo oli siihen aikaan tämänkin palstan yksi suosituimpia settejä? Lamput toimivat vielä, mutta akut alkavat jo vähän happanemaan. Olenkin miettinyt uuden lampun hankkimista? Yhden nyt ehkä aluksi ja katsellut ainakin Lumoniten compass R lamppua.
https://www.valostore.fi/fi/tuote/ot...nite_compass_r
Mitkä ovat tämän hintaluokan haastajat tuolle Lumonitelle? Lisäksi kiitollinen jos löytyisi vähän plussia ja miinuksia esim. käyttökokemuksen suhteen?
Kannattaa googlelta kysyä testejä, jossa näkyy oikeat mitatut lumenit ja paloajat. Itse päädyin juuri Zebralightiin teho/paloaika suhteen takia.
^^Kävin hakemassa tällaisen Knogin eilen Motonetista: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500...lkupyoran-valo
Tuossa on kiinnosti 5000 mAh akku ja se että valotehoja voi säätää itselle sopivaksi. Aikaisempi käytössä ollut lamppu 2600mAh akulla ei kestänyt pakkaskeleillä koko työmatkaa. Saa nähdä miten tämä toimii.
Mulla on tämmönen.
https://www.karkkainen.com/verkkokau...o-pyoranlamppu
Sillä on näin syksyisessä metsässä juuri ja juuri pärjännyt. Vähän toivomista niin keilan leveyden kuin pituuden suuntaan.
Lupinen ostaisin jos raaskisin. Kätevä jos valoa pystyisi käyttämään kahvasta. Nyt jos joku tulee vastaan olen kääntänyt vain valon alas.
Onkohan näissä valoissa akun täydellisen tyhjenemisen estävä sammutuspiiri akussa vai valossa?
lumonite näyttää kovasti armytekiltä..Itsellä lumonitea vastaava Fenix hm61 google löytää mittaus tuloksia lumenista ja paloajasta, nämä uudet ledit ja elektroniikka sekä akut mahdollistaa yllättävän paljon valoa ja pitkän aikaa pienellä sormenkokoisella akulla. Amazonista tilasin ja maksoi jotain 70€, kallis otsavaloksi mutta laadukas, lumoniten hinta on älytön.
Ostaisin Lumoniten sijasta Armytekin. Sitä saanut välillä alesta n. 60€ hinnalla. Valostoresta olen alesta ostanut mm. Nitecoren BR35:n tankovalon 75€, eli kyllä sieltäkin hyviä vaihtoehtoja saa.
T6 LED:
388 lumenta 1 Ampeerilla
6-700 lumenta 3 Ampeerilla
900 lumenia 3,5 Ampeerilla
1400 lumenia 7,0 Ampeerilla
Muut tyypit:
XM-L Q5 150 lumenia
XM-L U2 400 - 600 lumenia
XM-L2 U2 500 – 700 lumenia
XHP 35 - 1500 lumenia
XHP 50 - 2500 lumenia
XHP 70 - 3500 lumenia
En tiedä kuinka paljon porukat elektroniikasta ja ledien vakiovirta ohjauksesta ovat perillä mutta tuossa yllä jotain arvoja T6 ledeille.
Ledin kirkkaus riippuu siis ohjurin antovirrasta ja kestoikä jäähdytyksen hyvyydestä.
Tällä hetkellä olen päätymässä Fenix HM61R otsalamppuun. Noissa Armytekeissä (ainakin joissain malleissa) taitaa olla jonkinlainen maksimitehon määräaika, joka ilmeisesti vain pari minuuttia. Sen jälkeen kai tippuu automaattisesti alemmalle tasolle? Tätä ei ole kovin selvästi tuotekuvauksissa kerrottu mutta käy ilmi mm. asiakkaiden arvosteluista, joten sen vuoksi Fenix.
Minä pudotin Fenixin samasta syystä, lumenit on kovat pari minuuttia jäähdytyksestä riippuen ja sitten pudotaan. Ja kuitenkin ilmoitetaan paloaika sisältäen sen täyden tehon ja pudotusportaat PID:n mukaan pimenemiseen saakka. Pientä mainoskusetusta. Tehotaso, joka sitten pysyy vakiona sen pari kolme tuntia, on huomattavasti alempi. Ulkomaan taskulamppufoorumeilta löytyy hyvin paloaikatestejä.
HM61R ei myöskään anna kahta tuntia 1200 lumenia ulos kuten mainoksissa luvataan. 500-600 lumenia on tämän kokoluokan lampuista mahdollista saada jatkuvana ulos reilun parin tunnin paloajalla, ei juuri sen enempää.
Kun hankkii kerralla kunnollista niin ei tarvitse(yleensä) pettyä. Toki typeryshän kuulemma pyörän valoista maksaa kymppejä enempää.
Tietävät kertoa.
Jep,
Karkeasti ottaen nykyledeistä irtoaa noin 100lm/w (useimmiten pienemmällä virralla hyötysuhde on parempi, mutta valon määrä vaatisi hurjan määrän ledejä). Eli nopealla sinnepäin laskutoimituksella [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.87)]3500 mAh akku 3,7V ominaisjännitteellä antaa 13Wh, jolloin sen mukaan HM61R antaa 1200lm karvan yli tunnin.
Ei siis mitenkään kehno suoritus. Mulle riittää maastohöntsäilyyn noin 1000lm otsassa ja saman verran stongassa, nopeampaan ajoon sitten se mitä valoista irtoaa.
Toi lämpeäminen vaivaa lähes kaikkia valaisimia, mutta muistaakseni exposurella oli joku malli, jossa oli jo sisäänrakennettu tuuletin.
Pikoon ja Blikaan saa ostettua lisäjäähdytinriman. Muut taitaa sitten vaan vaatia vauhtia jäähdytykseen. Toisaalta kuka sitä paikallaan ollessa tarvitsee 4000lm tehoja.
[/COLOR]
Itse kyllästyin säätämiseen ja tein jo vuosia sitten sijoituksen Lupineen, piko ja kolme akkua. Laatu maksaa mutta myös toimii, ensimmäinen akku nyt viisivuotias mutta mitään hiipumista ei ole. Minulle pikon valo riittää paitsi pyöräilyyn niin myös yösuunnistukseen. Isompi teho olisi aina hyvä, mutta toisaalta myös kulutus kasvaa, henk koht valon keston tarve on kilpailukäytössä 12h yhtämittainen yö ja ne vara-akut on kuljetettava mukana. En käytä tankovaloa (paitsi tiellä työmatkalla) koska pään mukana kääntyvä valo tarvitaan joka tapauksessa.
Siitä varmasti kaikki ovat yhtä mieltä, että nykyinen hirmuinen valikoima valoissakin ei helpota yhtään hankintapäätöstä...